2018-04-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är sant med det tillägget att även om omkretsen är ändrad och därmed utväxling/hävstång, så påverkas faktiskt accelerationen både märkbart och mätbart även av att hjulens vikt kommer närmare eller längre ut från rotationscentrum. Detta blir ju extra tydligt om man skiftar hjul mellan olika fälgstorlekar men samma rullomkrets. Eller man kan testa hur tydligt skillnad det blir mellan att hålla säg 1kg vikt i handen och rotera fram o tillbaka på handen, sen sätta 500g i var ände på en 50cm pinne och hålla på mitten av den och vrida den fram o tillbaka. Enorm skillnad i kraften som behövs.

Mätningar jag gjort visar att det lätt kan skilja 1s 0-100 mellan t ex bilens originalhjul på säg 15” och fancy 18-19” med samma rullomkrets. Bara för att de större hjulen har mer vikt i periferin än originalhjulen. Betänk också att på att alla fyra hjulen alltid påverkar oavsett om bilen är fram- bak- eller fyrhjulsdriven.

Haha. Njae. Så enkelt är det inte. Och så stor skillnad gör det inte.
Citera
2018-04-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Haha. Njae. Så enkelt är det inte. Och så stor skillnad gör det inte.

Jo, det är precis så enkelt, fysikens lagar, och jag har grafer och mätningar som tydligt visar det. Mätt med seriös mätutrustning.

Hur menar du att det skulle vara annars?
Citera
2018-04-24, 09:31
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Nej, verkar inte finnas uppgifter om hur mkt den kommer kosta i Sverige än, men 300-400k kanske. Din bil är ju fortfarande billigare, bränslet kostar ju inte mer än 30k om året eller så.
Nja, hälften bara. Kör knappt tusen/år och mest långkörningar men den suger i sig girigt....
Har just fyllt en tank där det mesta varit stad/ytterstad och det blev visst 1,38......vansinne såklart..
Citera
2018-04-24, 09:33
Medlem
.
Citera
2018-04-24, 10:57
Medlem
PeterNosters avatar
Angående svenska priser på elbilar så glöm inte bidraget från skattebetalarna på 60000:-
Citera
2018-04-24, 12:57
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Angående svenska priser på elbilar så glöm inte bidraget från skattebetalarna på 60000:-

Japp. Den som verkar mest prisvärd är Nissan leaf. 300k efter nya bidraget, 40 kwh batteri.
Citera
2018-04-24, 13:12
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Japp. Den som verkar mest prisvärd är Nissan leaf. 300k efter nya bidraget, 40 kwh batteri.

Laddaren vill tydligen helst ha 32A, med 16A tar det dubbla tiden, den borde ju vara trefas, men det är den antagligen inte... Gäller hemmaladdning alltså...

De verkar på nya modellen ha satt dit en grill, så den är inte lika ful som föregångaren, synd att kona electric inte har nån grill, det gör den ful...
Senast redigerad av Enydrion 2018-04-24 kl. 13:14.
Citera
2018-04-24, 13:37
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ja. Vem fan orkar bry sig om yta? Bättre med en skitig gammal rostig Opel med stålfälgar och gamla dubbdäck som man dragit ur dubben ur för att kunna köra på sommaren också. Man kommer ju från A till B även i en sån. Ibland iaf.

Haha, exakt sån är jag! Min gamla skorv är snart 20 år, men jag underhåller den förvisso. Jag vill klämma ut max ur all skit jag köper. Är visserligen noggrann med däcken, dock.
Citera
2018-04-24, 17:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Jag laddar med 11kW hemma. Det är 16A 3-fas. Det är dock alldeles för mycket för behoven men det är väl ändå skönt med lite marginal tänker jag. Laddboxen kostade 5-6 tusen och nån tusenlapp i installation.

Som tur är så är det svenska elnätet kraftigt och robust eftersom så många villor värmdes med direktverkande el på 70-80-talen.

Elnätet klarar för nuvarande av de elbilar som finns i Sverige. Men när det intervjuade Elproducenter på P1 om jag inte minns fel för några månader sen så var det rätt klara med att nuvarande kapacitet kommer inte räcka om det blir en stor ökning av elbilar. Då var det mer att vi ska ladda olika tider och olika dagar för att det ska kunna gå och självklart stora investeringar på elnätet. Som sagt jag är inte emot Elbilar men jag är skeptiskt till de politiker som ser det som lösning inom en kort framtid och redan nu vill strama åt övriga fordon. 20 år framåt så kan det vara en lösning för gemene man men inte nu.
Citera
2018-04-24, 17:24
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Laddaren vill tydligen helst ha 32A, med 16A tar det dubbla tiden, den borde ju vara trefas, men det är den antagligen inte... Gäller hemmaladdning alltså...

De verkar på nya modellen ha satt dit en grill, så den är inte lika ful som föregångaren, synd att kona electric inte har nån grill, det gör den ful...

Laddboxen har 32A men om man har 16A i huset kanske det inte går att fixa? Så mkt kan jag om el haha.... Utan laddboxen går det ju fan inte att ladda upp bilen på en natt....
Citera
2018-04-24, 17:57
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Laddboxen har 32A men om man har 16A i huset kanske det inte går att fixa? Så mkt kan jag om el haha.... Utan laddboxen går det ju fan inte att ladda upp bilen på en natt....

Laddboxen funkar även för 16A, men tar dubbla tiden att ladda, 32A kostar väldigt mycket mer än 16A abbonemang.

Man kan få lika hög effekt med trefas 16A som enfas 32A.
Citera
2018-04-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Laddboxen funkar även för 16A, men tar dubbla tiden att ladda, 32A kostar väldigt mycket mer än 16A abbonemang.

Man kan få lika hög effekt med trefas 16A som enfas 32A.

Trefas 16A är ca 11 kW. Det motsvarar 48A enfas. 16 * 3 = 48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in