2018-04-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag har 21":arna och de lägger nog på en hel del. Men visst har du en poäng. Även om man tror att man snittar t ex 130 km/h så gör man i praktiken inte det.

Har hört om 10-15% för 21" i olika tester. Min säljare hos Tesla sa att han brukar säga 10% till sina kunder. Beror ju på vilka däck man kör också, väljer man lite sportigare sådana när man byter ut dem blir det ännu värre.

Något som är intressant är ju också hur acceleration inte påverkar förbrukningen så galet mycket som i en bensinbil. Omkörningarna på 2-1-2 vägarna gjorde att bensinförbrukningen i min motorstarka bensinbil sköt i höjden, i en elbil får man tillbaka det mesta från regenerativ bromsning efter att man accelererat. Ja det är förluster men det mesta får man tillbaka.
Citera
2018-04-23, 13:40
Medlem
Citat:
Jag har 21":arna och de lägger nog på en hel del. Men visst har du en poäng. Även om man tror att man snittar t ex 130 km/h så gör man i praktiken inte det.

Korrekt.
Körde Sthlm - Gbg ToR i somras. På motorvägssträckorna och 2-1 vägarna så var hastighetsbegränsningen mellan 90-120.
Jag satte farthållaren på +20 över gällande, hela vägen. Så jag tyckte jag dundrade på rätt så hyfsat ändå, om än inte som en dåre.
Snittet blev iaf, till min förvåning, bara runt 100 km/h, beroende på annan trafik etc.
Snitt förbrukning på typ 170 Wh/km i min Model S 75D.

Å det kommer jag långt på.
Citera
2018-04-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Har hört om 10-15% för 21" i olika tester. Min säljare hos Tesla sa att han brukar säga 10% till sina kunder. Beror ju på vilka däck man kör också, väljer man lite sportigare sådana när man byter ut dem blir det ännu värre.

Något som är intressant är ju också hur acceleration inte påverkar förbrukningen så galet mycket som i en bensinbil. Omkörningarna på 2-1-2 vägarna gjorde att bensinförbrukningen i min motorstarka bensinbil sköt i höjden, i en elbil får man tillbaka det mesta från regenerativ bromsning efter att man accelererat. Ja det är förluster men det mesta får man tillbaka.

Dels det, men att elmotorn är mycket effektivare spelar också in skulle jag tro.
Citera
2018-04-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Korrekt.
Körde Sthlm - Gbg ToR i somras. På motorvägssträckorna och 2-1 vägarna så var hastighetsbegränsningen mellan 90-120.
Jag satte farthållaren på +20 över gällande, hela vägen. Så jag tyckte jag dundrade på rätt så hyfsat ändå, om än inte som en dåre.
Snittet blev iaf, till min förvåning, bara runt 100 km/h, beroende på annan trafik etc.
Snitt förbrukning på typ 170 Wh/km i min Model S 75D.

Å det kommer jag långt på.

Det är riktigt imponerande.

Jag körde samma sträcka med vinterhjulen (19" Hakka R2) för några helger sen som jag gjorde igår med mina 21" sommarhjul och jag tror förbrukningen ökade från ~200 Wh/km till 220 Wh/km. Så +10% stämmer nog rätt bra. Sjukt egentligen men bilen blir helt galet mycket snyggare.
Citera
2018-04-23, 13:58
Medlem
Citat:
Dels det, men att elmotorn är mycket effektivare spelar också in skulle jag tro.

Ja det också såklart, vi tappar mindre i värme och av det "extra" som används till att driva bilen framåt under omkörningen går mycket tillbaka in i batteriet när man saktar ner.

Så gillar man att köra aggressivt kommer man faktiskt längre i en elbil på en "tank".
Citera
2018-04-23, 14:15
Medlem
Citat:
Det är riktigt imponerande.

Jag körde samma sträcka med vinterhjulen (19" Hakka R2) för några helger sen som jag gjorde igår med mina 21" sommarhjul och jag tror förbrukningen ökade från ~200 Wh/km till 220 Wh/km. Så +10% stämmer nog rätt bra. Sjukt egentligen men bilen blir helt galet mycket snyggare.

Hållr med... Jag valde bort 21" just för förbrukningen, men det är ju jäkligt snyggt...
Kanske får tänka om
Citera
2018-04-23, 14:50
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Nej, men vid en omkörning vet du ju om att du behöver växla ner. Det fina med elbilar är att du inte behöver "planera" din körning på samma sätt. Du behöver bara gasa och släppa på gasen i princip. Ganska kraftig kraftåtervinning så man behöver inte bromsa alls nästan.

Fast en bra automat tar också tid på sig att växla ner vid t ex en kick-down. Jag hyrde en BMW 428i nån dag då jag bytte mellan två Teslor. Det var automat men som jag hade vant mig att köra så blev den sjukt oharmonisk.

Även med en automatlåda gör man små korrigeringar med varvtalet och man liksom "mikroplanerar" sin körning undermedvetet. Det sitter i ryggmärgen på alla som kör bil och är inget man tänker på. Förrän man vant sig vid elbil då förstås. Då tror man på riktigt att det är nåt fel på bilen. Men såklart, det går väl att vänja sig vid igen. Men om det blir så vill jag nog ha en lite vridstarkare motor än en bensinfyra så att det blir lite mer harmoniskt. Tror jag föredrar en dieselsexa på en vardagsbil faktiskt.

Aj då. Drygt att slarva själv när man klagar på andra. Sry.
Äsch, här görs inga "mikroplaneringar", inte med bara 5,2kg per hk Men jag ska väl inte säga för mycket. Har kört några olika eltruckar men ska vänta tills jag har kört en Tesla nån gång i framtiden. Vridmoment åt folket!

Ska jag vara ärlig så redigerade jag bort det där sista för blev själv aningen osäker. Trodde jag skulle hinna få bort det. Jag läste nog för snabbt.....
Citera
2018-04-23, 14:50
Medlem
Gurglarens avatar
Fan vad töntigt att ha större däck för det "ser häftigare ut".
Citera
2018-04-23, 14:56
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Så du vill ha fula ohäftiga saker för att inte vara töntig

Nåja, mitt största problem med stora däck är att de är så förbannat jävla tunga att hålla på med men annars vill jag också att min bil oavsett märke ska se ball ut. Standard, helt ok, men varför inte lite ballt lull-lull? Man vill ju inte vara en square!
Citera
2018-04-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Äsch, här görs inga "mikroplaneringar", inte med bara 5,2kg per hk Men jag ska väl inte säga för mycket. Har kört några olika eltruckar men ska vänta tills jag har kört en Tesla nån gång i framtiden. Vridmoment åt folket!

Ska jag vara ärlig så redigerade jag bort det där sista för blev själv aningen osäker. Trodde jag skulle hinna få bort det. Jag läste nog för snabbt.....

Jag har ingen av de snabbaste Tesla-modellerna men min gör ändå 0-100 på 4,4 sekunder. Har haft ett par bensinbilar som varit ungefär lika snabba och till och med lite snabbare men skillnaden i upplevelse är helt sjukt stor. Både för och nackdelar... Teslan är så sjukt "vardagsrapp" så det liknar ingenting. Men sen känner man ändå att den dör av lite i högre hastigheter. Uppåt 150 km/h har min bil kanske bara 300 hästar kvar. Runt 50 km/h har jag 420 hästar ungefär. Tror inte folk som aldrig kört Tesla förstår riktigt hur rapp den är.

Jag har kört Porsche 991 Turbo S och Ferrari 458 Italia. Inte ens i de bilarna får man den där sparken i ryggen. Kraften byggs upp snabbt i de också men det är inte alls samma snärt. Men för all del. Jag kompletterar gärna fordonsparken med en av de bilarna. Tesla är nämligen ingen sportbil alls.
Citera
2018-04-23, 15:04
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Så du vill ha fula ohäftiga saker för att inte vara töntig

Nåja, mitt största problem med stora däck är att de är så förbannat jävla tunga att hålla på med men annars vill jag också att min bil oavsett märke ska se ball ut. Standard, helt ok, men varför inte lite ballt lull-lull? Man vill ju inte vara en square!

Varannan bil man ser där ute nu är ju en Tesla Kan iofs bero på att jag kör på 40an mot flygplatsen, många taxibilar och de är många Tesla nuförtiden...

Tänkte köpa elbil nästa år, men får bli när de blir prisvärda.
Citera
2018-04-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren

Ja. Vem fan orkar bry sig om yta? Bättre med en skitig gammal rostig Opel med stålfälgar och gamla dubbdäck som man dragit ur dubben ur för att kunna köra på sommaren också. Man kommer ju från A till B även i en sån. Ibland iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in