2018-04-24, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte läst studien själv men påstås finnas forskning som påvisat att försvinnande få nötallergiker får problem när någon i närheten äter nötter, borde inte vara så svårt att hitta den om du är lite slängd med google.

Påstås ju även finnas forskning som påvisar att passiv rökning utomhus är rätt ofarligt. https://www.aktuellhallbarhet.se/utomhusluft-farligare-an-passiv-rokning/

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vore bra om du kunde visa på ett fall, där en nötallergiker blivet drabbad pga grannen (på en annan balkong) ätit nötter.

Kan du visa på ett fall där en person blivit sjuk av att grannen (på en annan balkong) röker?
Citera
2018-04-24, 09:11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Påstås ju även finnas forskning som påvisar att passiv rökning utomhus är rätt ofarligt. https://www.aktuellhallbarhet.se/utomhusluft-farligare-an-passiv-rokning/

Kan du visa på ett fall där en person blivit sjuk av att grannen (på en annan balkong) röker?
Jag förstår faktiskt inte ditt svar

När jag frågade om du kunde visa på ett fall, där en nötallergiker blivet drabbad pga grannen (på en annan balkong) ätit nötter. Då svarade du inte på frågan (hade det funnits några data så hade jag fått dem nedkörda i halsen) utan bad mig att svara på din motfråga.

Du kör med ett gammalt retoriskt äldsta trick:
Har man skrämmande ingenting att komma med, så ställer man en motfråga som inte har med saken att göra.

Passiv rökning behöver inte enbart ha med hälsa att göra, det handlar lika mycket om obehaget av att
få sin luft förpestad.
Citera
2018-04-24, 09:23
Medlem
Citat:
Du menar alltså att passiv rökning är farligare än vad det är för en nötallergiker att någon äter nötter i närheten av dem? Haha, vi säger så.

Röker för övrigt inte ens själv. Stör mig bara på Siewert Öholm-typer som du. Slutdiskuterat.

Ett lästips. Handlar om dig

https://www.svt.se/opinion/rebecca-weidmo-uvell-om-rokning

Rökning skapar ett rökmoln som expander sprids i större utsträckning än nötter. Med tanke på den konsensus inom forskningen som pekar att passiv rökning är skadligt är det troligt att balkongrökning är värre än att äta grannen äter jordnötter. Och givetvis kan det långsökta scenariot med jordnötter teoretiskt bli problematiskt men inte lika utbredd som rökning om vi ska vara minsta realistiska.

Inte nog med att rökningen risker att skada kroppen fysiskt, röken påverkar ens välmående och därmed hälsan.
Senast redigerad av entomenisse 2018-04-24 kl. 09:25.
Citera
2018-04-24, 09:31
Medlem
Citat:
Passiv rökning behöver inte enbart ha med hälsa att göra, det handlar lika mycket om obehaget av att
få sin luft förpestad.

Nej, passiv rökning behöver inte ha med hälsa att göra. Den här gången bemötte jag ju dock argument av den typen. Det jag svarade på var detta. Att det handlar om hälsa kan vi väl komma överens om?

Citat:
rökningen kontaminerar luften är mycket ohälsosamt och kan inte jämföras med att spola i en kran. En mer vettig liknelse hade varit att blåsa in damm eller asbest i någons fönster flera ggr per dag vilket är orimmligt.

Jag förstår i övrigt att vissa kan uppleva passiv rökning obehagligt. Jag är dock också medveten om vilken vidrig värld vi skulle leva i om allt som någon ser som obehagligt skulle förbjudas.
Citera
2018-04-24, 09:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Nej, passiv rökning behöver inte ha med hälsa att göra. Den här gången bemötte jag ju dock argument av den typen. Det jag svarade på var detta. Att det handlar om hälsa kan vi väl komma överens om?
Det handlar även om rekreation, någonting som bör ha en positiv påverkan på hälsan.
til syvendes og sidst så handlar det om att man betalar dyra pengar för att använda sin balkong och då bör man har rätt sitta på den i en oförpestad luft.

Citat:
Jag förstår i övrigt att vissa kan uppleva passiv rökning obehagligt. Jag är dock också medveten om vilken vidrig värld vi skulle leva i om allt som någon ser som obehagligt skulle förbjudas.
Varför tror du att det är ju förbjudet att grilla på bslkongen i de flesta kommuner?
Citera
2018-04-24, 10:06
Medlem
Citat:
Varför tror du att det är ju förbjudet att grilla på bslkongen i de flesta kommuner?

I vilka kommuner är det förbjudet att grilla på balkongen? Vad jag kan se är det snarare något vissa hyresgästföreningar/bostadsrättsföreningar har satt upp ett förbud mot (precis som vissa har gjort med rökning). Och då verkar det snarare ha med brandsäkerheten att göra eftersom elgrill förespråkas.

Visst kan det vara ett störningsmoment om grannen grillar, men tycker inte riktigt argumentet håller. Alla som suttit en meter från en rykande grill vet att den röken är betydligt mer störande än cigarettrök från någon som sitter en meter bort.
Senast redigerad av jourlistan 2018-04-24 kl. 10:12.
Citera
2018-04-24, 15:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Du har aldrig hört talas om astma va?
Citera
2018-04-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har aldrig hört talas om astma va?

Nej, men det låter verkligen superintressant. Lägg gärna jättemycket tid på att berätta mer!
Senast redigerad av jourlistan 2018-04-24 kl. 16:01.
Citera
2018-04-24, 16:12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
I vilka kommuner är det förbjudet att grilla på balkongen? Vad jag kan se är det snarare något vissa hyresgästföreningar/bostadsrättsföreningar har satt upp ett förbud mot (precis som vissa har gjort med rökning). Och då verkar det snarare ha med brandsäkerheten att göra eftersom elgrill förespråkas.
Du får faktiskt själv kolla vad som gäller för din hemkommun.

Citat:
Visst kan det vara ett störningsmoment om grannen grillar, men tycker inte riktigt argumentet håller. Alla som suttit en meter från en rykande grill vet att den röken är betydligt mer störande än cigarettrök från någon som sitter en meter bort.
Nu vet jag inte hur du bor, men jag hoppas ni har så pass stora balkonger så att du slipper sitta mer än dryga metern ifrån grannens grill.
Detta är en typiskt kommentar ifrån en rökare, som tycker att tobaksrök faktiskt luktar gott. Försök förstå att en person sin inte har rökt (ok jag är en sissy i dina ögon) tycker att tobaksrök luktar vedervärdigt.
Citera
2018-04-24, 16:31
Medlem
Citat:
Du får faktiskt själv kolla vad som gäller för din hemkommun.

Nu vet jag inte hur du bor, men jag hoppas ni har så pass stora balkonger så att du slipper sitta mer än dryga metern ifrån grannens grill.
Detta är en typiskt kommentar ifrån en rökare, som tycker att tobaksrök faktiskt luktar gott. Försök förstå att en person sin inte har rökt (ok jag är en sissy i dina ögon) tycker att tobaksrök luktar vedervärdigt.

Nu frågade jag inte vad som gäller i min hemkommun. Jag ifrågasatte ditt påstående om att det i de flesta svenska kommuner är förbjudet att grilla på balkongen.

https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/nyheter/2017/grillning-pa-balkong---vad-galler/

Citat:
Det finns ingenting uttryckligen i lagen som säger att man inte får grilla på balkongen, utan det är en fråga för fastighetsägarna, det vill säga styrelsen, att avgöra

Om du läser mina inlägg igen kan du läsa att jag inte ens är rökare. Det blir otäckt om saker ska förbjudas för att de luktar vedervärdigt. Hejdå till surströmmingsskivan, då.
Citera
2018-04-24, 16:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Nu frågade jag inte vad som gäller i min hemkommun. Jag ifrågasatte ditt påstående om att det i de flesta svenska kommuner är förbjudet att grilla på balkongen.

https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/nyheter/2017/grillning-pa-balkong---vad-galler/
Jag tycker du skall goggla på saken,

Citat:
Om du läser mina inlägg igen kan du läsa att jag inte ens är rökare. Det blir otäckt om saker ska förbjudas för att de luktar vedervärdigt. Hejdå till surströmmingsskivan, då.
Förhoppningsvis har du ett val när det gäller att gå på surströmmingsskivan.
När grannen börjar bolma, så är tobaksröken någonting som är påtvingats dig.
Citera
2018-04-24, 16:49
Medlem
Citat:
Jag tycker du skall goggla på saken,

Förhoppningsvis har du ett val när det gäller att gå på surströmmingsskivan.
När grannen börjar bolma, så är tobaksröken någonting som är påtvingats dig.

Har googlat. Motbevisa mig gärna. Du har ju bara haft hela dagen på dig, men det slutade visst med ett trött ”Du får själv ta reda på vad som gäller i din hemkommun”. Snopet.

Nu pratar jag om surströmmingsskivor som pågår på exempelvis just balkonger. Det trodde jag faktiskt att du skulle förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in