2018-04-22, 21:36
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Katarina Janouch berättar om sin kandidatur till Riksdagen och mycket mer i en mycket intressant intervju med Aaron Flam som publicerades idag.

https://www.youtube.com/watch?v=9mr-rKmMgDI
MED distansierar sig något från Janouch. Utas skriver på Facebook:
Citat:
"Medborgerlig Samling (MED) har valt att sätta in Katerina Janouch, författare men numera även opinionsbildare, på plats 11 på partiets riksdagslista. På listan står hon som oberoende kandidat. Detta är en sorts valteknisk samverkan mellan partiet och Janouch; något jag är glad och stolt över!
Citat:
Att Janouch är oberoende kandidat betyder att hon kommer att ha en fristående roll. Detta gäller även från partiets håll gentemot henne. Hon är inte medlem i MED eller talar för partiet och kan inte heller på demokratisk väg påverka det.
https://www.facebook.com/MedborgerligSamling/posts/436242820137330

Sådan helt genomtänkt låter det faktiskt inte.

Inte lyssnat på podden du länkar till, framkom det här arrangemanget där också?
Citera
2018-04-22, 21:49
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Ja, det är typ det första som hon säger på podden.

MED har alltså inte "tagit avstånd" från henne. Hon ville inte vara med i partiet, så de har fixat fram ett "gentlemans agreement" mellan de två parterna.
Citera
2018-04-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Hur får du det till att ta avstånd? Tror du inte partiet visste att hon inte var medlem? De har varit öppna med detta från att nyheten presenterades.
Citera
2018-04-23, 23:00
Medlem
Alfheims avatar
TV4 Nyheter hade ikväll ett inslag om MED från en av partiets träffar:

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3967929
Senast redigerad av Alfheim 2018-04-23 kl. 23:36.
Citera
2018-04-24, 15:30
Medlem
Alfheims avatar
Hittills har borgerliga ledarsidor, med något enstaka undantag, tigit ihjäl MED. I dag ägnar dock Sakine Madon, politisk redaktör på VLT, en ledare åt partiet, som hon beskriver i positiva ordalag:

"Medborgerlig samling för maktkritiska högerväljare"
http://www.vlt.se/opinion/ledare/sakine-madon-medborgerlig-samling-for-maktkritiska-hogervaljare

Citat:
Partiets åsikter och ställningstaganden är i stora drag sådant man känner igen, inte minst från aktuella debatter om integration. Men den raka tonen skiljer sig från etablerade partiers.

För att förstå fenomenet Medborgerlig samling är också Decemberöverenskommelsen (DÖ) en central pusselbit. Överenskommelsen ses som ett svek mot alliansväljarna. Även om ledande allianspolitiker numera har kallat DÖ för ett misslyckande lever DÖ i praktiken kvar. Därmed bubblar också det missnöje som får många att engagera sig i det här nya partiet.

Få tror att Medborgerlig samling har en chans i årets val, många väljare känner troligtvis inte ens till att de finns. Än mindre vad de står för.

Men kritik mot makten och raka rör har ett långt bäst-före-datum.
Citera
2018-04-25, 15:46
Medlem
Rennetts avatar
Borde inte MED vara en naturlig tillflyktsort för C-väljare som tröttnat på ledningen? Personligen tycker jag att det konstigaste i opinionsundersökningarna är att C fortfarande klockar in på över 9%. Ingen som ser en röd tråd mellan Aldebe och C:s stöd av MP-initierad särlagstiftning?
Citera
2018-04-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
TV4 Nyheter hade ikväll ett inslag om MED från en av partiets träffar:

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3967929

Hyggligt balanserat faktiskt, särskilt jämfört med medias rapportering om AFS.
Citera
2018-04-25, 19:39
Medlem
smoerreboms avatar
Jag skulle vilja se lite mer från dem kring skatterna och hur man vill successivt banta ner socialförsäkringssystemen. Läste på häromdan och hittade att det avsnittet på hemsidan inte innehåller något utförligare dokument. På hemsidan står det nämligen att de vill avskaffa statlig inkomstskatt och värnskatt.

Har jag missat om det finns mer att läsa nånstans?

Skatterätt är inte min påse riktigt, skittrist, men avskaffa statlig inkomstskatt är ju rätt radikalt och lite märkligt om man inte utvecklar närmare. Det skulle väl innebära att skatten blir helt platt? Även om jag är rätt högerkonservativ har jag inga problem med en viss progressivitet i skattesystemet. Vi behöver för fan inte gå Ted Cruz liksom. En helt platt skatt tycker jag är lite osolidariskt med risk för att låta som nån jävla sosse

Detta är ju en helt orealistisk vision hur som helst som de aldrig kommer få stöd för i Sverige iaf så det är ingen biggie för mig.
Citera
2018-04-25, 23:49
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag skulle vilja se lite mer från dem kring skatterna och hur man vill successivt banta ner socialförsäkringssystemen. Läste på häromdan och hittade att det avsnittet på hemsidan inte innehåller något utförligare dokument. På hemsidan står det nämligen att de vill avskaffa statlig inkomstskatt och värnskatt.

Skatterätt är inte min påse riktigt, skittrist, men avskaffa statlig inkomstskatt är ju rätt radikalt och lite märkligt om man inte utvecklar närmare. Det skulle väl innebära att skatten blir helt platt? Även om jag är rätt högerkonservativ har jag inga problem med en viss progressivitet i skattesystemet. Vi behöver för fan inte gå Ted Cruz liksom. En helt platt skatt tycker jag är lite osolidariskt med risk för att låta som nån jävla sosse

Detta är ju en helt orealistisk vision hur som helst som de aldrig kommer få stöd för i Sverige iaf så det är ingen biggie för mig.

Håller med, vore verkligen intressant att få höra mer om vad MED vill göra med skatterna.

Tycker förövrigt att Illan Sadé är en väldigt sympatisk person. Och han ska ha heder för det arbete han gör.
Citera
2018-04-27, 09:06
Medlem
Citat:
Håller med, vore verkligen intressant att få höra mer om vad MED vill göra med skatterna.

Tycker förövrigt att Illan Sadé är en väldigt sympatisk person. Och han ska ha heder för det arbete han gör.

MEDs skattepolitiska grupp har jobbat hårt under våren och man har nu ett skattepolitiskt program som är färdigt att klubbas igenom på stämman nästa vecka. Den innehåller väldigt många trevliga saker som den ekonomiskt sinnade kommer gilla.

Man har sökt skapa ett skattesystem och en skattenivå som grundas på enkelhet, hållbarhet överskådlighet och ett minimum av transfereringar mellan stat, landsting och kommun.

Under mandatperioden 2018-2022 kommer Medborgerlig Samling genomföra skattesänkningar, vilka är helt och fullt finansierade, på tre områden: för privatpersoner, för företag och en förändring av övriga skatter.

Bland annat talas det om en sätta en maxgräns för skatt på arbete, sänkning arbetsgivaravgiften och enhetlig moms och mycket annat.

Ni får ge er till tåls, det är inte spikat ännu.
Senast redigerad av Ardamel 2018-04-27 kl. 09:09.
Citera
2018-04-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

Citat:

Även jag blev nyfiken, jag har själv åsikten att en platt skatt är det mest rättvisa då högre inkomst ger mer skatt in även om samma % används för alla. Sen kombinerar man med rejält grundavdrag. Då behöver folk inte hålla på och fundera kring brytgränser utan kan köra på och arbeta istället.

En eloge även från mig till Sadé, han tar verkligen en för laget när han kastar sig ut i den potentiella skitstormen från etablerad media och politiker.

Efter lite letande hittade jag (lite märkligt) skattepolitiken under näringslivsprogrammet, från sidan 8. Ser mycket bra ut!

Citat:
Sänk det totala skattetrycket
Medborgerlig Samlings skattepolitik syftar till lägre totalt skattetryck, effektivare skatteadministration och förenklingar för skattskyldiga. En höjning av grundavdraget till 100 000 kr/år och slopande av den statliga inkomstskatten ger fler möjlighet att leva på sin inkomst utan bidrag. I stället ska en enhetlig moms bli den viktigaste källan till statens inkomster.

https://www.medborgerligsamling.se/app/uploads/2017/10/naringslivspolitiskt-program-for-medborgerlig-samling.pdf?x53090
Citera
2018-04-27, 14:46
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardamel
MEDs skattepolitiska grupp har jobbat hårt under våren och man har nu ett skattepolitiskt program som är färdigt att klubbas igenom på stämman nästa vecka. Den innehåller väldigt många trevliga saker som den ekonomiskt sinnade kommer gilla.

Man har sökt skapa ett skattesystem och en skattenivå som grundas på enkelhet, hållbarhet överskådlighet och ett minimum av transfereringar mellan stat, landsting och kommun.

Under mandatperioden 2018-2022 kommer Medborgerlig Samling genomföra skattesänkningar, vilka är helt och fullt finansierade, på tre områden: för privatpersoner, för företag och en förändring av övriga skatter.

Bland annat talas det om en sätta en maxgräns för skatt på arbete, sänkning arbetsgivaravgiften och enhetlig moms och mycket annat.

Ni får ge er till tåls, det är inte spikat ännu.

Kommer en skuggbudget att presenteras snart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in