Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Sorry, jag uttryckte mig helt fel.
PM är ond, i ordets rätta bemärkelse. Han vill ont, gillar det, och vet egentligen att det är fel.
Han väljer mörkret, efter övervägande.
Men hans ondska är grund, banal, och det finns massor av människor som överträffar honom.
Letar man efter finslipad, vällagrad ondska kan man leta på Wall Street, eller varför inte i Syrien osv.
Men jag ska inte trassla in mig.
Det var nog Lundin-dokumentären som irriterade mig från början, liksom Madsens grandiosa, korkade självbild.
Tjena, tjena, jag är övermänniska och nihilist, och därför tänker jag tortera ihjäl nån...
Jag kräks på sånt där.
Det är inte bara omoral. Det är ren idioti.
Ja, hahaha, jag tyckte väl det lät konstigt.
Problemet med ondska är väl att det tar sig olika uttryck och här är det rått och driftstyrt. Kombinationen med störningen är letal. Han ska nog inte öht jämföras som sexuell predator.
Han är ingen övermänniska - det är ett epitet som han själv sett till skapas kring honom - men jag ser det oerhört vanskligt om man förringar hans kapacitet.
Det är lätt att vara klok retroaktivt eller se honom som en slags Heffaklump med facit i hand:
Han har dock manipulerat sin omgivning i minst 40 år och under rätt omständigheter kan han plocka offer och har nu gjort på de värsta vägar.