2018-04-23, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Eller så kan det vara för att Kim inte har resurserna för längre resor. Deras regeringsplan är väl någon Tupolev från 61?
Regeringsplanet är en väldigt utdaterad Ilyushin IL-62.
På grund av det har det till och med spekulerats i att Kim III skall hämtas upp av annan makt.

Det skulle naturligtvis vara en prestigeförlust för Kim III så det kommer han nog att tacka nej till.
Citera
2018-04-23, 08:08
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Regeringsplanet är en väldigt utdaterad Ilyushin IL-62.
På grund av det har det till och med spekulerats i att Kim III skall hämtas upp av annan makt.

Det skulle naturligtvis vara en prestigeförlust för Kim III så det kommer han nog att tacka nej till.

Vet du vilken årgång och räckvidd?
Citera
2018-04-23, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Kamrat Kim Jong Un har hela tiden varit den som dikterat utvecklingen:

1. I ett rasande tempo så byggdes ICBM-kapacitet upp under år 2017 (något som enligt Trump aldrig skulle hända, men det hände).
2. I sitt nyårstal öppnade sedan Kim för diplomatin.
3. Kim bjöd in S.Koreas ledare till toppmöte, vilket accepterades.
4. Kim inbjöd USAs ledare till toppmöte, vilket accepterades.
5. Kim bad Kinas ledare att invitera honom på besök, vilket accepterades och realiserades.

Exakt när vek Kim ner sig? Exakt när förlorade Kim initiativet?

I själva verket är det Kim som helt dominerar spelplanen.
Så kan man se det om man enkelspårigt tar del av den nordkoreansk propagandan.
Till skillnad mot i Nordkorea har vi den fria världen möjlighet att spekulera hur vi vill utan att bli bestraffade.

De andra, som tar del av omvärldens analyser, inser att Kim IIIs beteende sedan årsskiftet är ett desperat rop på hjälp.

De fem punkter som tas upp i ovanstående citat har således ingen relevans för skälet till ett eventuellt toppmöte.
Citera
2018-04-23, 08:34
Medlem
Citat:
Vet du vilken årgång och räckvidd?
Lite osäker på årsmodell, men den första komersiella flygningen skedde runt 67. Räckvidden är någonstans omkring 9000 km.

Tveksamt om det nordkoreanska planet är flygvärdigt då det sällan är i luften. Man kan misstänka bristfälligt underhåll.
Citera
2018-04-23, 08:58
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Lite osäker på årsmodell, men den första komersiella flygningen skedde runt 67. Räckvidden är någonstans omkring 9000 km.

Tveksamt om det nordkoreanska planet är flygvärdigt då det sällan är i luften. Man kan misstänka bristfälligt underhåll.

Det måste ju ha funnits någon anledning till att han föredrog att ta tåget till Beijing.
Citera
2018-04-23, 11:29
Medlem
Kumabjorns avatar
Enligt ett flertal japanska media har en turistbuss varit involverad i en trafikolycka i Nordkorea, minst 36 kinesiska turister har avlidit.
Citera
2018-04-23, 12:26
Medlem
Citat:

Det plan familjen Kim mfl använder är IL-62M - reg nr P-618.

Förmodligen från 1973. Räckvidd ca 10 000km.

När Brittiska Vickers introducerade VC-10, kom strax därefter IL-62 i luften.
Sovjet anklagades för industrispionage, då IL-62 anses vara en i grunden ren kopia.

Dessa plan går billigt på flygplansmarknanden, om någon skulle vilja köpa, så enligt mäklare i London, går dom för runt 60-70.000 Pund.

Kuriosa: IL-62 är faktiskt världens idag största flygande plan som är helt mekaniskt vad gäller roderstyrning dvs kabel och stålvajerstyrt.

Air Kyoro opererar med dessa (ytterligare 3st).

Jag har själv flugit Beijing - Pyongyang med dom.
Citera
2018-04-23, 12:27
Medlem
Citat:
Enligt ett flertal japanska media har en turistbuss varit involverad i en trafikolycka i Nordkorea, minst 36 kinesiska turister har avlidit.
Enligt vissa uppgifter har bussen kört av en bro.
Man spekulerar i bristfälliga vägarbeten då man inför toppmöten piffar upp vägen mellan Kaesong o Pyongyang
Citera
2018-04-23, 12:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Dessa plan går billigt på flygplansmarknanden, om någon skulle vilja köpa, så enligt mäklare i London, går dom för runt 60-70.000 Pund.

Jag har själv flugit Beijing - Pyongyang med dom.

£60 - 70 000? Felräkningspengar för folk som köper flygplan.

Hur var den flighten?
Citera
2018-04-23, 12:37
Medlem
Citat:

Tragiskt!

Såg att Newsweek rapporterade om detta nyss.

Svårt dock med informations flödet, då locket tydligen är på.
Citera
2018-04-23, 13:26
Medlem
Citat:
£60 - 70 000? Felräkningspengar för folk som köper flygplan.

Hur var den flighten?

He he......... Ja, så är det.

Dock är flygbranschen EN MYCKET SPECIELL BRANSCH, finansiellt sett, kan jag upplysa om.

Har varit engagerad i flertalet stora flygplansaffärer genom åren.

Den pengen får Du inte ens ett par nya dörrar eller klaffar för till en ny Airbus eller Boeing!

—————

Jo tack, det blev totalt fyra fligther till Pyongyang, under 24 månaders tid.

Jag kan säga så här, UDDA.
Allting är relativt......
Efter 45 års affärsflygande, internationellt i alla delar av världen, kan jag konstatera att det finns visst fog, för den internationella rating Air Kyoro har.

Inflight entertainment eller kulinariska utsvävningar bör förväntningarna hållas på en mycket låg nivå kring.

Aeroflot eller Interflugflygning på 70 talet passar bra som liknelse.

Man längtar väl inte direkt tillbaka till Air Kyoro.
Citera
2018-04-23, 13:30
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
He he......... Ja, så är det.

Dock är flygbranschen EN MYCKET SPECIELL BRANSCH, finansiellt sett, kan jag upplysa om.

Har varit engagerad i flertalet stora flygplansaffärer genom åren.

Den pengen får Du inte ens ett par nya dörrar eller klaffar för till en ny Airbus eller Boeing!

—————

Jo tack, det blev totalt fyra fligther till Pyongyang, under 24 månaders tid.

Jag kan säga så här, UDDA.
Allting är relativt......
Efter 45 års affärsflygande, internationellt i alla delar av världen, kan jag konstatera att det finns visst fog, för den internationella rating Air Kyoro har.

Inflight entertainment eller kulinariska utsvävningar bör förväntningarna hållas på en mycket låg nivå kring.

Aeroflot eller Interflugflygning på 70 talet passar bra som liknelse.

Man längtar väl inte direkt tillbaka till Air Kyoro.

Flög Aeroflot en gång under tidigt 80-tal. Hade endast en grön militärväska som bagage, lite kläder, inga värdesaker. Trots det skar de upp den i Moskva och ryckte de två Lacoste tröjor jag hade med mig (CPH - NRT). Första och sista gången jag flög Aeroflot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in