2018-02-24, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Visst är det så, det är ofrånkomligt, med den snabba informations och mediautvecklingen, som inte något "Juchesystem" i världen kan "Hålla ute och ifrån befolkningen".

Den intressanta frågan är dock, gör Kim "Jobbet själv" åt oss, eller måste vi in och hjälpa honom "På traven"?

Just nu sitter det säkert flera hundra strateger och analytiker bland de allierade och funderar på det.
Ett väpnat angrepp är nog inte förstavalet just nu.

Då trådens chefsanalytiker SecundusSilent brukar tänka lika tokigt som Kim III-regimen, skulle det vara intressant att höra hans synpunkter i frågan. Jag ser fram mot mer ”Bagdad Bob-propaganda”
Citera
2018-02-24, 10:29
Medlem
SecundusSilents avatar
Det finns två huvudsakliga scenarier på kort sikt:

1.1 Seoul accepterar gigantiska militärövningar som förut och DFR Korea svarar med tester, som eventuellt kan tas till nästa nivå, vilket innebär en live-fire test över havet - dvs. en missil skjuts av och som innehåller en kärnladdning och då får vi ett test som tidigare gjorts av t ex Kina på 60-talet. Om DFRK inte gör detta test, kan vi räkna med ICBM-test eller underjordiskt kärnvapentest.

1:2 Flyger USA strategiska bombplan nära DFRK i samband med en sådan övning, så håller jag det för sannolikt att DFRK kommer att markera mot detta, t ex genom att skjuta ned dem - eftersom dessa bombplan är ett oerhört stort hot. Detta har DFRK också deklarerat att det är berett att göra.

2.1 Seoul får militärövningarna att bli av mer teknisk natur och mycket mindre i antalet trupper, vilket inte av DFRK kan tolkas som invasionsförsök. DFR Korea kommer ändå att svara med nån form av tester, men troligen kort- eller medeldistansmissiler, t ex kan DFRK testa sina nya målstyrande kortdistansmissiler som visades upp i militärparaden tidigare denna månad.

2.2 Dialogen mellan Seoul och Pyongyang kan fördjupas och även inkludera samtal mellan DFRK och USA.

Om detta kan sägas följande:

- Inträffar scenario 1 kommer vi nära ett krig (typ 20% risk under 2018, vilket är en oerhört stor risk att ta), vars konsekvenser jag redan uppskattat följderna av.

- Eftersom det sitter kompletta idioter i Vita Huset och eftersom S.Korea troligen inte kommer att välja direkt konfrontation med USA för att undvika en upptrappning av spänningen, kommer scenario 1 troligen att inträffa.

- Om min uppskattning av 20% risk för krig är någorlunda rätt, bör alla som kan och befinner sig i Korea, i närheten av Korea, i Japan, eller i USA börja lämna dessa regioner senast i samband med att Paraolympics avslutas om Seoul inte dessförinnan har annonserat att militärövningarnas omfattning kommer att dras ned. Onödigt att tillägga, sälj även alla aktier ni har.

Vad gäller riskbedömningen om ett krig, så är min bedömning uppenbarligen konservativ givet vad experter i USA enligt Newsweek gör gällande:

Will the U.S. Go to War With North Korea? Expert Estimates 50/50 Chance of Conflict in 2018
"“Given the personalities involved on both sides, I do not rate continuation of the status quo as higher than 50 percent,” Fitzpatrick wrote in a post published Wednesday on the IISS website. He noted that he was not the only person to predict an increased likelihood of conflict, as former CIA director John Brennan recently put the chance of war breaking out at 20-25 percent."
http://www.newsweek.com/north-korea-war-2018-given-5050-chances-nonproliferation-expert-estimate-706692
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-02-24 kl. 10:35.
Citera
2018-02-24, 11:07
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Vilket "Scenario" håller Du då, som det mest troliga i fallet Kimdiktaturen?

Snart, kommer ju regimen och Nordkorea, att befinna sig i "Schack", på grund av utvecklingen med ytterligare sanktioner, sinande kassa, och "Isolering under ökad press".
"Rockad" har man redan gjort, och "Schack matt", närmar sig allt mer.

Hur kommer slutet, för Nordkorea i dess nuvarande form, se ut?

Jag har svårt att se en lösning som undviker en militär konfrontation. Krig är ju som bekant "diplomati med andra medel" och normal diplomati fungerar inte på ett land som Nordkorea.

Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Jag tror att strategin är väldigt långsiktig.
Man siktar helt enkelt på att Kim III ska tappa ansiktet inför sin egen befolkning.

Tack vare att allt fler nordkoreaner börjar få insikt om världen runt omkring, kommer regimens propaganda att bli alltmer verkningslös. Det börjar helt enkelt gå upp för dem att man inte lever i Paradiset.

Och alla problem som uppstår i landet har de alltid vridit till att det är amerikanernas fel. Det skulle bara upprepas och de är så insnöade på det budskapet att de saknar förmågan att tänka sig alternativ.
Citera
2018-02-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent

1.1 Seoul accepterar gigantiska militärövningar som förut och DFR Korea svarar med tester, som eventuellt kan tas till nästa nivå, vilket innebär en live-fire test över havet - dvs. en missil skjuts av och som innehåller en kärnladdning och då får vi ett test som tidigare gjorts av t ex Kina på 60-talet. Om DFRK inte gör detta test, kan vi räkna med ICBM-test eller underjordiskt kärnvapentest.

1:2 Flyger USA strategiska bombplan nära DFRK i samband med en sådan övning, så håller jag det för sannolikt att DFRK kommer att markera mot detta, t ex genom att skjuta ned dem - eftersom dessa bombplan är ett oerhört stort hot. Detta har DFRK också deklarerat att det är berett att göra.

2.1 Seoul får militärövningarna att bli av mer teknisk natur och mycket mindre i antalet trupper, vilket inte av DFRK kan tolkas som invasionsförsök. DFR Korea kommer ändå att svara med nån form av tester, men troligen kort- eller medeldistansmissiler, t ex kan DFRK testa sina nya målstyrande kortdistansmissiler som visades upp i militärparaden tidigare denna månad.

2.2 Dialogen mellan Seoul och Pyongyang kan fördjupas och även inkludera samtal mellan DFRK och USA.

- Inträffar scenario 1 kommer vi nära ett krig (typ 20% risk under 2018, vilket är en oerhört stor risk att ta), vars konsekvenser jag redan uppskattat följderna av.

- Eftersom det sitter kompletta idioter i Vita Huset och eftersom S.Korea troligen inte kommer att välja direkt konfrontation med USA för att undvika en upptrappning av spänningen, kommer scenario 1 troligen att inträffa.

- Om min uppskattning av 20% risk för krig är någorlunda rätt, bör alla som kan och befinner sig i Korea, i närheten av Korea, i Japan, eller i USA börja lämna dessa regioner senast i samband med att Paraolympics avslutas om Seoul inte dessförinnan har annonserat att militärövningarnas omfattning kommer att dras ned. Onödigt att tillägga, sälj även alla aktier ni har.

Vad gäller riskbedömningen om ett krig, så är min bedömning uppenbarligen konservativ givet vad experter i USA enligt Newsweek gör gällande:

Will the U.S. Go to War With North Korea? Expert Estimates 50/50 Chance of Conflict in 2018
"“Given the personalities involved on both sides, I do not rate continuation of the status quo as higher than 50 percent,” Fitzpatrick wrote in a post published Wednesday on the IISS website. He noted that he was not the only person to predict an increased likelihood of conflict, as former CIA director John Brennan recently put the chance of war breaking out at 20-25 percent."
http://www.newsweek.com/north-korea-war-2018-given-5050-chances-nonproliferation-expert-estimate-706692

Den artikel du länkar till är vid det här laget betraktad som utgången.
Utvecklingen av situationen går med ”raketfart”

Jag tror att Du SecundusSilent fullständigt underskattar följderna av sanktionerna, som nu har skärpts ytterligare.
Det verkar dessutom som om alliansen ska börja vakta havet och aktivt jaga smugglare.
Mycket svårt läge för Diktator Kim III

Diktaturregimen har helt enkelt slut på medel.
Citera
2018-02-24, 11:46
Medlem
SecundusSilents avatar
Moons stora test kommer snart.

Den åtta person starka delegation som kamrat Kim Jong Un sänder till S.Korea i samband med OS avslutningsceremoni leds av den fyrstjärniga generalen, kamrat Kim Yong Chol.

Denna har all erfarenhet, dignitet och legitimitet som erfordras för att Seoul skall kunna uppfatta ett klart och entydigt svar på vad ett återupptagande av de gigantiska militärövningarna kommer att innebära. Man kan säga att detta är den signal som regimledaren, Moon Jae-in, måste lyssna till och agera på för att undvika de enorma risker som USAs push för mer spänning innebär.
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-02-24 kl. 11:57.
Citera
2018-02-24, 11:54
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Men även om man lyckas med det kommer han inte att avgå. Har grubblat och grubblat och kan inte komma på ett enda exempel på en regimchef som avgått efter yttre påtryckningar.

För regime change fordras införsel av propaganda som skapar instabilitet (ex Ukraina 2014) eller intervention utifrån (ändlösa exempel, senaste decennierna t ex : Afghanistan, Irak, Libyen).

Putin har garanterat att olja skall skickas till DFR Korea och det är främst olja som DFRK behöver för att få olika saker att gå runt. Eftersom USA inte har några möjligheter att pressa Ryssland med ekonomiska sanktioner, så som USA gör mot Kina, kommer oljeexporten att fortsätta - både legal och illegal.
Citera
2018-02-24, 12:10
Medlem
Citat:

Jag validerar Dina analyser och sannolikhetsbedömningar lågt, och som svaga.

1.1 Förutsättningen för detta scenario är, att det finns pengar i kassan, att "Bränna" på detta.
Mycket tveksamt, och likviditeten bli sämre för var dag.

1.2 USA flyger precis så mycket dom vill, runt Nordkorea, håller dom sig på 250-300 km avstånd, är dom utom räckhåll för Nordkoreas "Anti-Aircraft Missiles". Skulle Nordkorea ändock lyckas skjuta ner tex ett B-1 eller en F-15, så kommer inte reaktionen bli, "Hålla, Ni sköt ner en B-1:a, sluta upp med det, snälla!", då smäller det DIREKT.

2.1 USA/Sydkorea/Japan övar precis så mycket dom vill. Förövrigt gäller lika 1.1, pengar framförallt.

2.2 Mycket möjligt. Bollen ligger hos Nordkorea. Alliansen har deklarerat, "Vi lyssnar gärna", på vad Ni vill meddela. Förhandlingar däremot, fördjupade med även USA, kräver att Nordkorea förbehållslöst accepterar, att gå in dessa med målsättningen att avveckla kärnvapnen, det vore fantastiskt.

Ett krig startar bara om Nordkorea startar ett. Går man till attack då man börjar att avväpna Nordkorea från kärnvapnen i norra delen, så styr dom likaså vilken grad av eskalering man väljer.

Alldeles oavsett, vilka vägval man beslutar sig för, kommer Nordkorea ALDRIG att gå segrande ur denna konflikt, om det kommer till en väpnad sådan.

Man kan gå segrande ur konflikten redan nu, genom att lägga ner kärnvapnen och sätta sig ner och förhandla, och "Komma in i familjen" - "Reformera diktaturen" - "Utveckla handel" -"Få hjälp att överleva och modernisera landet".

Det återstår väl att se, VAR idioterna sitter, vi kanske kan ta den frågan om några månader.
Citera
2018-02-24, 14:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ok, men

Citat:
Lita aldrig på vad jag säger! Jag håller alltså med dig, då jag har NOLL trovärdighet [...]
Citera
2018-02-24, 15:16
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
se: (FB) Nordkorea - bisarrt, fascinerande, sjukt

Och?

Genom din citering förstår jag det som att du menar att det finns en kontradiktion mellan den analys jag gör och att jag inte har "någon trovärdighet", inte sant?

Någon sådan kontradiktion föreligger dock inte. Analysen står där i sin egen rätt för alla att bedöma - oavsett avsändaren. Lemmor har ju avvisat den, vilket han gjort i sak - vilket hedrar honom, även om jag inte delar hans avvisande av analysen därför att han tror att sanktionerna (saknas "pengar i kassan") är kvalitativt nya, vilka skulle tvinga DFR Korea ytterst sett på knä - vilket dock verkar vara en uppfattning som saknar stöd i historien och därför istället bara blir till en förhoppning.
Citera
2018-02-25, 00:17
Medlem
Citat:
För regime change fordras införsel av propaganda som skapar instabilitet (ex Ukraina 2014) eller intervention utifrån (ändlösa exempel, senaste decennierna t ex : Afghanistan, Irak, Libyen).

Putin har garanterat att olja skall skickas till DFR Korea och det är främst olja som DFRK behöver för att få olika saker att gå runt. Eftersom USA inte har några möjligheter att pressa Ryssland med ekonomiska sanktioner, så som USA gör mot Kina, kommer oljeexporten att fortsätta - både legal och illegal.

Det verkar ha gått Dig förbi SecundusSilent, men befolkningen i
Diktatoriska Folkterrorist Republiken Korea börjar alltmer bli informerade om världen utanför.
Lite smått börjar t.o.m protester att skönjas. Du har säkert läst om att många börjar hoppa över frasen ”den store ledaren” i samtal om Kim I.

Jag har letat en del, men jag kan inte hitta någonting som tyder på att Ryssland kommer att bryta de av FN överenskomna oljemängderna.
Var har Du källorna på att Ryssland kommer att bryta mot FNs överenskommelser? Eller är det egna spekulationer?

Bränsletillgången är nog inte det enda som gör Diktaturen levande, man måste ju även ha mat för att leva och pengar för att fortsätta att utvecklas. Ditt påstående är därmed Falskt. Sanktionerna tynger alltmer.
Intressant att Du undviker mina tidigare frågor, tycker Du att det börjar kännas jobbigt?
Citera
2018-02-25, 01:04
Medlem
Citat:
USA flyger precis så mycket dom vill, runt Nordkorea, håller dom sig på 250-300 km avstånd, är dom utom räckhåll för Nordkoreas "Anti-Aircraft Missiles". Skulle Nordkorea ändock lyckas skjuta ner tex ett B-1 eller en F-15, så kommer inte reaktionen bli, "Hålla, Ni sköt ner en B-1:a, sluta upp med det, snälla!", då smäller det DIREKT.

Faktum är att en träff i så fall skulle vara en lyckträff, NKs SAMs är väldigt utdaterade även om de har egna nyutvecklade robotar. Dess teknik är dock väldigt gammal med dagens mått mätt.
USA har sedan lång tid ”countermeasures” för dessa ålderdomliga system.
Citera
2018-02-25, 02:23
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Det är jag nog beredd att skriva under på. Och propagandainförsel är en svårframkomlig väg, det sipprar in lite från byar vid Yalu floden, men att det skulle ha en genomgripande kraft har jag svårt att se. Det mesta är, om jag förstått det riktigt, sydkoreanska dramer och såpoperor, sådant kan bortförklaras som kapitalistpropaganda. Att befolkningen egentligen har det så svårt att regimen tvingas visa fram orealistiska levnadsförhållanden för att tämja deras upprorskänslor.

Då återstår Putins olja. Det verkar som om västmakterna är överens om att sätta in vad som rimligen måste betraktas som en flottblockad. Tror du rysk olja kan komma in i tillräckliga mängder via järnväg? Personligen tvivlar jag, men samtidigt erkänner jag villigt att jag inget kan om deras kapacitet att transportera olja via järnväg. Ett alternativ är då att Putin är beredd att skicka med eskorter från ryska flottan. Där är jag mer ambivalent. Enda gången Ryssland förlorat ett flottkrig var väl just i de farvattnen. Om det sedan lägger sordin på hans villighet undandrar sig min bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in