Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-22, 23:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Visst men man kan inte jämföra hans situation med tex en säljare som piskas av chefen eller någon högpresterande arbetsnarkoman till managementkonsult. Det måste vara en JÄVLA ångest om inte ens 1.2 miljoner kronor per gig, privatjet, lyxvillor och annat gött kan lindra smärtan.

Min "take away" från dokumentären var att han inte ville vara DJ över huvud taget. Han var en musikproducent, ingen plattvändare. Inte heller var han direkt någon showman som älskade rampljuset.

Pengar håller inte ångest borta, människan fungerar inte så.
Citera
2018-04-22, 23:25
Medlem
Catastrophias avatar
Citat:
Visst men man kan inte jämföra hans situation med tex en säljare som piskas av chefen eller någon högpresterande arbetsnarkoman till managementkonsult. Det måste vara en JÄVLA ångest om inte ens 1.2 miljoner kronor per gig, privatjet, lyxvillor och annat gött kan lindra smärtan.

Min "take away" från dokumentären var att han inte ville vara DJ över huvud taget. Han var en musikproducent, ingen plattvändare. Inte heller var han direkt någon showman som älskade rampljuset.
Nej jag är av samma åsikt där.
Spekulerade i hur det kan gå så långt så att man till slut mister livet bara.
Citera
2018-04-22, 23:29
Medlem
JagSerUfos avatar
Tar lång tid att få bekräftat vad som egentligen hänt, skulle tippa på självmord men kan ju varit ett misstag med självklart. Läste igenom hans inlägg han skrivit här känns sjukt EN orolig själ som inte kunde hitta lugn o ro RIP.
Citera
2018-04-22, 23:32
Medlem
Kolla dokumentären på SVT så förstår ni lite, själv varit i ett tungt morfin missbruk och det kan leda till mycket lustiga saker, han åt opiater JA, finns ett klipp i dokumentären där han sitter i en bil, och man verkligen ser hur väck han är. Innan en spelning.
när jag såg klart dokumentären för några veckor sedan så sa jag till mig själv ”han kommer ju dö snart” och mycket rätt det. Den enda tanken jag har kring detta är att han mått dåligt, åkt till Oman, ett fridfullt ställe där han skulle komma på benen, men slutat andas i sömnen av allt han haft i kroppen. På en rejäl AT, min gissning bara. Själv vaknat på nätterna av att jag slutat andas, kombinera det med en sömntablett och kanske nått annat så säger nog kroppen ifrån tillslut, även att folk säger att han mått bra och allt dagarna innan, ”han log och var glad” så kanske han samtidigt mådde fruktansvärt... man får gissa tills man får veta klart,
Rip Tim
Citera
2018-04-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swemp2
Jag är verkligen enormt ledsen efter hans bortgång. Gråtit flera gånger

Min favoritmusiker är död. Känns helt tomt, det känns så jävla fel =(

Vila i frid Tim, du anar inte hur stor del av mitt liv din musik har varit.

Jag känner som du. Uppriktigt ledsen över hans bortgång. Fantastisk jävla musik som pushat en på löpbandet, peppat en på fester och gjort en glad när man varit låg. Sen också att han verkade vara en helt okej men känslig snubbe som inte gillade rampljuset gör allt tio gånger värre. Hoppas oerhört att livet också gav honom lite lycka mitt i allt kaos.
Citera
2018-04-22, 23:49
Medlem
.Anonymouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiltarens
Kolla dokumentären på SVT så förstår ni lite, själv varit i ett tungt morfin missbruk och det kan leda till mycket lustiga saker, han åt opiater JA, finns ett klipp i dokumentären där han sitter i en bil, och man verkligen ser hur väck han är. Innan en spelning.
när jag såg klart dokumentären för några veckor sedan så sa jag till mig själv ”han kommer ju dö snart” och mycket rätt det. Den enda tanken jag har kring detta är att han mått dåligt, åkt till Oman, ett fridfullt ställe där han skulle komma på benen, men slutat andas i sömnen av allt han haft i kroppen. På en rejäl AT, min gissning bara. Själv vaknat på nätterna av att jag slutat andas, kombinera det med en sömntablett och kanske nått annat så säger nog kroppen ifrån tillslut, även att folk säger att han mått bra och allt dagarna innan, ”han log och var glad” så kanske han samtidigt mådde fruktansvärt... man får gissa tills man får veta klart,
Rip Tim

Tack för din egen erfaranhet. Tror något sådant har hänt som du nämner, slutat andas i sömnen pga en kombo av smärtstillande+sömntabletter+ ev alkohol (kan vara en mindre mängd)

Värt att nämna generellt att dokumentären släpptes i oktober 2017. Han slutade turnera i slutet av 2016. De är alltså 2 år sedan som han haft att återhämta sig från all stress och liknande. Säger inte att han borde vara helt återställd på den tiden, men får intrycket av att folk tror att han slutade turnera alldeles innan den lades upp på SVT Play.
Citera
2018-04-22, 23:56
Medlem
mrtowlies avatar
Har sett dokumären, kan någon kunnig förklara hur spelningarna går till egentligen? Jag ser typ 6 skivkontrollers men ingen dator. Och Vad spelar han? Mp3-filer? Seriös fråga.
Citera
2018-04-22, 23:57
Medlem
.Anonymouss avatar
Citat:
Har sett dokumären, kan någon kunnig förklara hur spelningarna går till egentligen? Jag ser typ 6 skivkontrollers men ingen dator. Och Vad spelar han? Mp3-filer? Seriös fråga.

Låtarna finns lagrade på USB-stickor eller SD-kort.
Citera
2018-04-22, 23:58
Medlem
Botvarps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Pengar håller inte ångest borta, människan fungerar inte så.

Så sant. Med pengar kan man köpa bekvämlighet.

Med rikedom och berömmelse är det svårare att skilja på äkta vänner, de som vill sola sig i glansen eller de som finns där p g a pengarna.

Berömmelse till priset av att aldrig kunna vara anonym i något sammanhang är ingen hit för någon med en introvert personlighet.
Ångesten är omutbar. Den biter inte pengar på.
Citera
2018-04-23, 00:11
Medlem
Citat:

Han var grym producent och DJ, dock när du har billboard-hits så betalar inte en festival du head-linar på för att du ska leka grym mixare eller ''crate-digger'' med dem fetaste vinyl-gemsen du ska spela dina hits punkt slut.
Citera
2018-04-23, 00:11
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Totalt musikaliskt geni, som kan göra extremt bra låtar i helt olika stilar:

House - med fetaste slingorna någonsin
https://www.youtube.com/watch?v=_ovdm2yX4MA
https://www.youtube.com/watch?v=ChzbYiYHOUU

Disco
https://www.youtube.com/watch?v=ISiGtxsN5d0

Mainstream pop
https://www.youtube.com/watch?v=vQ3XgMKAgxc

"Country"
https://www.youtube.com/watch?v=IcrbM1l_BoI

Det är ett musikaliskt geni som kan göra allt detta.

Vet inte hur mycket du kan om just house och liknande musik, men utan att förminska Tim, så är faktiskt inte detta något unikt alls. I årtionden har DJs gjort musik på gamla klassiker eller kombinerat sin stil med nyare aktuella låtar/artister.

Just dessa låtar du refererar till är verkligen big no för mig när jag vill ut och klubba. Det är så extremt mainstream som det kan bli. Enkla toner, 2-3 toniga pianoljud och lite annat elektroniskt inbakat.

Vill så klart inte klanka ner på Avicii, absolut inte min mening då killen först och främst verkade oerhört snäll och ödmjuk. Men också för att han faktiskt var superstjärna. Världsstjärna.

Men det är bara så att jag som house-fantast inte imponeras av dessa låtar och faktiskt inte ens tycker om att lyssna på dem självmant.

Att han blivit så enorm är pga att hans musik kunde bredda sig till så många lyssnare, han nådde ut till en enorm publik eftersom att han var väldigt mainstream. 90% av dagens ungdom är extremt mainstream, därav resultatet.

Väldigt få lyssnar på eller känner till riktig underground house som spelas på tex ibiza eller Hollands house arenor. Dessa är bra mycket mer komplicerade och djupa, mer äkta. Men de når oftast inte så hög publicitet just för att många inte förstår innebörden av riktigt house, utan de lyssnar på det som spelas sönder på radio.

Med det sagt vill jag som sagt inte förminska Avicii, bara påpeka vad som är vad och realiteten kring hans och andras musik.

I mina ögon är han dock ändå kung pga det han åstadkommit. Vila i Frid Tim.
Citera
2018-04-23, 00:17
Medlem
WaffenJannes avatar
"Two postmortems were carried out ... and we can confirm that there is no criminal suspicion in the death," Royal Oman Police told CNN.

Så uppenbarligen har Avicii inte hängt sig eller skurit upp handlederna i badkaret. Det rör sig alltså om sviterna av hans alltför hårda svirande eller så har han typ överdoserat någon kemikalie i stil med Michael Jackson.

Varför annars göra två obduktioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in