Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Vet inte hur mycket du kan om just house och liknande musik, men utan att förminska Tim, så är faktiskt inte detta något unikt alls. I årtionden har DJs gjort musik på gamla klassiker eller kombinerat sin stil med nyare aktuella låtar/artister.
Just dessa låtar du refererar till är verkligen big no för mig när jag vill ut och klubba. Det är så extremt mainstream som det kan bli. Enkla toner, 2-3 toniga pianoljud och lite annat elektroniskt inbakat.
Vill så klart inte klanka ner på Avicii, absolut inte min mening då killen först och främst verkade oerhört snäll och ödmjuk. Men också för att han faktiskt var superstjärna. Världsstjärna.
Men det är bara så att jag som house-fantast inte imponeras av dessa låtar och faktiskt inte ens tycker om att lyssna på dem självmant.
Att han blivit så enorm är pga att hans musik kunde bredda sig till så många lyssnare, han nådde ut till en enorm publik eftersom att han var väldigt mainstream. 90% av dagens ungdom är extremt mainstream, därav resultatet.
Väldigt få lyssnar på eller känner till riktig underground house som spelas på tex ibiza eller Hollands house arenor. Dessa är bra mycket mer komplicerade och djupa, mer äkta. Men de når oftast inte så hög publicitet just för att många inte förstår innebörden av riktigt house, utan de lyssnar på det som spelas sönder på radio.
Med det sagt vill jag som sagt inte förminska Avicii, bara påpeka vad som är vad och realiteten kring hans och andras musik.
I mina ögon är han dock ändå kung pga det han åstadkommit. Vila i Frid Tim.