2018-04-21, 09:19
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Norge har sjukt många laddstolpar så att man kan ta sej runt över hela landet med elbil.
I Sverige kommer man väl knappt norr om sthlm.
Utbyggnaden är i full gång, men du har rätt att det är lite torftigt än. Trakten runt Borlänge är väl utbyggd. Man kan åka E4 till Umeå, med planerad utbyggnad till Kalix. Via Ljusdal kan man ta sig till Sveg, där man kan nå snabbladdare i fjällen och Trondheim via Östersund.
E45 ska få snabbladdare i Noppikoski.
Citera
2018-04-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Ja, en modern elbil är ohyggligt praktisk för vardagstransporter på några mil i stöten och räckviddsfrågan är ur världen sedan länge.

Om man bara har vett att köpa en med minst 50 kWh i batteriet.

Ekonomin är än så länge tveksam. De är för dyra i inköp. Vi får se hur det ligger till med den saken om 10 år.
Sant, köpa en som privatperson är svårt att räkna hem om man inte kör mycket, typ pendlar 10 mil om dagen.

Som förmånsbil blir dock kalkylen bättre och det blir ofta billigare.
Citera
2018-04-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Sant, köpa en som privatperson är svårt att räkna hem om man inte kör mycket, typ pendlar 10 mil om dagen.

Som förmånsbil blir dock kalkylen bättre och det blir ofta billigare.

Fast det beror ju på vad man letade efter i en bil. Jag köpte min privat trots att jag bor i stan så kör max 1500 mil om året, men jämför man med t.ex. Audi RS4/RS5/RS6, BMW M3/M5 eller någon Mercedes AMG som skulle vara andra alternativ i samma prestandaklass så är det inte direkt dyrare.
Citera
2018-04-21, 10:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Björn är en Tesla försäljare. Vill mest tjäna pengar på att folk köper bilar och använder han referenslänk.

Finns flera av dessa skojare på youtube som ängnar sig åt att rigga diverse tester som en Tesla alltid vinner.

Tesla använder ju den försäljningsmetoden. De har inga mellanhänder utan säljer direkt från fabrik. De är t.o.m. portade i vissa stater i USA för att de inte säljer via återförsäljare.
De som köper en Tesla via referenskod får ju $1000 i rabatt. Om du köper en Tesla kan du värva nya kunder och du och nya kunden belönas.

Björn värvade 10 nya kunder och vann sin Model X. Han hjälpte alltså Tesla att få 10 miljoner och fick 1 miljon för besväret.
https://www.treehugger.com/cars/norwegian-man-won-free-tesla-model-x-just-being-really-convincing.html

Björn är en legend i hela EV-världen för sin opartiskhet och ärlighet.
Han anlitas av andra tillverkare än Tesla. Nissan, Hyundai, BMW, VW, KIA, Renault.

Oslo -Bergen Live idag:
https://www.youtube.com/watch?v=2iNSZ_XXyvM
Citera
2018-04-21, 11:02
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Superchargern laddar bilen på bra mycket mindre än 40-50 minuter, inte totalfull till 100% men det skall man inte göra ändå. Kör man Chademo via adapter går det segare (typ halva farten). Chademo finns väldigt utbyggt även i norr faktiskt.

Men ja, om man frekvent åker till och från Kiruna kanske man skall vänta lite med elbil.

Kollade nån tesla 3 film på Youtube, den snubben laddade i 50 minuter har jag för mig, ja filmen heter så här SuperCharging the Tesla Model 3 och en halvminut in i filmen börjar han ladda och det står det ska ta 50 minuter.

Filmsnutten tar 3,54 minuter https://www.youtube.com/watch?v=srLjNqo7r20

Är det nån skillnad på laddningen mellan S och 3?
Citera
2018-04-21, 11:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ok, jag tycker Hyundai Kona Electric är intressant – lockar med räckvidd på 47 mil
150 kW (204 hk) för den större modellen med större batteri och starkare motor, undrar vad den kommer att kosta? Den har alltså tempkontroll på batteriet?

Och vad kommer tesla model 3 att kosta i jämförelse?

Lite tekniska data:
https://ev-database.uk/car/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh

Kommer Juli 2018. Svenskt pris inta satt på någon av bilarna.

Lite OT:

EV-bloggarna Zak & Jessie är på besök i Skandinavien. I deras video från Danmark jämför de USA - Skandinavien. De förvånas bl.a över att det är så många som kör med släpkärra på småbilar här och så få pick-upper. I USA är det sällsynt med släpkärra.

https://www.youtube.com/watch?v=lwqkdDeJepk

En svensk journalist ställde en fråga på en bilpresentatrion:
- Kommer den med dragkrok?
(möttes av ett flin och...)
- Är det nödvändigt.
Citera
2018-04-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Kollade nån tesla 3 film på Youtube, den snubben laddade i 50 minuter har jag för mig, ja filmen heter så här SuperCharging the Tesla Model 3 och en halvminut in i filmen börjar han ladda och det står det ska ta 50 minuter.

Filmsnutten tar 3,54 minuter https://www.youtube.com/watch?v=srLjNqo7r20

Är det nån skillnad på laddningen mellan S och 3?

Viss skillnad är det men det beror på storlek på batteri också, vet inte exakt hur laddkurvan för 3 ser ut men för alla gäller att ju mer batteriet är laddat desto långsammare går det. Så på en långresa handlar det inte om att ladda till 80/90/100% och sen köra tills det är tomt utan det handlar om att ladda det man behöver och sen åka, om man nu vill vara så effektiv i tid som möjligt. Att ladda till 90% gör man inte så ofta på långresa då man i själva verket brukar behöva 60-80% som mest för att ta sig till nästa station.

Skall jag åka från säg Stockholm till Malmö i laglig hastighet skulle jag behöva ladda i 15-20 minuter efter ca 26 mil (nästan 3 timmar med den segare delen i Stockholm). Dvs mer eller mindre gå på toaletten, köpa något att dricka och komma tillbaka. Efter 1.5 timmes körning till (15 mil) skulle stoppet vara typ 25-30 minuter, dvs perfekt för en matpaus. Sen är man framme efter 2 timmar och 21 mil. Detta är om jag skulle åka nu, är det vinter och snöstorm så kan det krävas några minuter extra här och där såklart. Detta är med det lilla batteriet, pratar vi det stora så krävs det bara ett stopp på 35-40 minuter (vilket ger från 10% till 90+%)

Vill man stanna längre och äta redan vid första stoppet kan man göra det och då blir andra stoppet kortare, även om det inte går att byta 1 minut vid ena stoppet mot 1 minut vid andra.
Senast redigerad av Akt 2018-04-21 kl. 11:23.
Citera
2018-04-21, 12:07
Medlem
Enydrions avatar
Jag har hittills köpt bilar nya och haft dem i 20 år = 20 till 30 tusen mil...

Så det borde gå att räkna på om jag köper en kona eller typ 3, vad skulle bilen kosta mer än en bensinbil, och vad skulle den tjäna in på skatt och bränsle (el) på 20 år. Hur mycket vinst/förlust skulle det bli?
Citera
2018-04-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Nja. Jag antar att du inte kört värst mycket elbil?
För nej, vilken bil jag än sätter mig i så stör jag mig på att det skakar, små vibrationer jag inte ens tänkte på förut. Det går inte att göra en fossilbil lika vibrationsfri som en elbil.
Och nej, absolut inte att det finns en fossilbil som reagerar som en elbil. Och då menar jag inte att fossilbilar på något sätt är långsamma, men den direkta responsen från gasplattan på en elbil är omöjlig att replikera, oavsett om det är Porsche, ferrari eller Lamborghini.
I en fossilare trycker du på gasen, sen ska det antändas, kolvarna varvar upp, trycket i turbo (om det finns) ska upp, sen ska detta ut i vevaxeln etc. Fördröjningen är naturlig.

Har inte kört mycket elbil nej, men eltruckar funkar ju på liknande sätt, alltså att de kan vara är väldigt direkta och responsiva etc.

Och tar man en hyfsad spänstig vanlig bil så kan responsen vara mycket bra, så lite fördröjning att vi talar om bråkdelar av en sekund i skillnad mot en elbil. Det är en så liten skillnad att det knappast har nån praktiskt betydelse och i vissa fall knappt ens märks. Och på manuella bilar måste inga kolvar varva upp innan det händer nåt utan det är mycket snabb respons. Det som däremot är extremt stor skillnad på är hur mycket mer vridmoment som elbilar kan ge direkt från stillastående motor, och det är vad som ger den absolut största skillnaden i känsla

Men ligger man på vettigt varvtal med en pigg sugmotor så är det i princip omedelbar verkan på minsta gasrörelse, där är skillnaden minimal mot en elbil. Och vi ska inte blanda ihop responstid och vridmomentskurva då det är två olika saker.

De vibrationer som kan finnas i vanliga bilar från deras motorer är i alla fall i de lite lyxigare bilarna inte mycket att orda om och så minimala att de drunknar i vibrationer etc från hjulen redan bara de börjat rulla. Och dessa vibrationer från hjul/väg finns ju även i elbilar. Har ju åkt lite i Tesla som taxi och visst är det på vissa sätt en speciell känsla, spöklikt tyst vid väntan på trafikljus, nästan spöklikt tyst i början när det blir grönt men sen rätt fort mer och mer som vanliga bilar ju högre farten blir. Från ca 50 km/h och uppåt så är min 20 år gamla BMW 7serie bekvämare tystare och ungefär lika vibrationsfri.
Citera
2018-04-21, 12:50
Medlem
Citat:
Superchargern laddar bilen på bra mycket mindre än 40-50 minuter, inte totalfull till 100% men det skall man inte göra ändå. Kör man Chademo via adapter går det segare (typ halva farten). Chademo finns väldigt utbyggt även i norr faktiskt.

Men ja, om man frekvent åker till och från Kiruna kanske man skall vänta lite med elbil.

Varför ska man inte ladda fullt 100%?

Det vanliga är ju att den 100% fullt vi ser på displayen när batteriet är fulladdat, är vad som presenteras för oss som just fulladdat. Men det kan ju lika gärna vara styrt av logik som stoppar laddningen när det är mest hälsosamt för batteriet, säg kansle vid 90% av batteriets totala maxkapacitet, men presenterar det som fullt 100% för oss. Och samma sak i andra änden vad gäller tomt batteri
Citera
2018-04-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför ska man inte ladda fullt 100%?

Det vanliga är ju att den 100% fullt vi ser på displayen när batteriet är fulladdat, är vad som presenteras för oss som just fulladdat. Men det kan ju lika gärna vara styrt av logik som stoppar laddningen när det är mest hälsosamt för batteriet, säg kansle vid 90% av batteriets totala maxkapacitet, men presenterar det som fullt 100% för oss. Och samma sak i andra änden vad gäller tomt batteri

Flera skäl.

Superchargers är något man använder på resan och att ladda till 100% om det inte behövs slösar helt enkelt tid då man laddar snabbare ju lägre laddning man har när man kommer fram (även om det är bra att hålla sig runt 10% vid ankomst till laddaren så man har marginal).

Att ladda ett batteri till 100% sliter mer på batteriet än att ladda till säg 90% eller 80% och kommer i förlängningen göra att degraderingen blir högre. Gör man det på långresan och kör iväg inom någon timme är det inte så stor fara att göra så på långresorna.
Citera
2018-04-21, 12:57
Medlem
Citat:
Flera skäl.

Superchargers är något man använder på resan och att ladda till 100% om det inte behövs slösar helt enkelt tid då man laddar snabbare ju lägre laddning man har när man kommer fram (även om det är bra att hålla sig runt 10% vid ankomst till laddaren så man har marginal).

Att ladda ett batteri till 100% sliter mer på batteriet än att ladda till säg 90% eller 80% och kommer i förlängningen göra att degraderingen blir högre. Gör man det på långresan och kör iväg inom någon timme är det inte så stor fara att göra så på långresorna.

Jo men som jag förklarade så betyder inte 100% laddat batteri på instrumentbrädan att batteriet verkligen är laddat till 100% av den totala kapaciteten utan kansle just bara 85 eller 90%

Att en snabbladdare inte är laddar lika snabbt ända till visade 100% förstår jag och då blir ju nyttan med snabbladdaren mindre ju närmare fullt man kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in