Citat:
Ursprungligen postat av
Valtyr
Nja. Jag antar att du inte kört värst mycket elbil?
För nej, vilken bil jag än sätter mig i så stör jag mig på att det skakar, små vibrationer jag inte ens tänkte på förut. Det går inte att göra en fossilbil lika vibrationsfri som en elbil.
Och nej, absolut inte att det finns en fossilbil som reagerar som en elbil. Och då menar jag inte att fossilbilar på något sätt är långsamma, men den direkta responsen från gasplattan på en elbil är omöjlig att replikera, oavsett om det är Porsche, ferrari eller Lamborghini.
I en fossilare trycker du på gasen, sen ska det antändas, kolvarna varvar upp, trycket i turbo (om det finns) ska upp, sen ska detta ut i vevaxeln etc. Fördröjningen är naturlig.
Har inte kört mycket elbil nej, men eltruckar funkar ju på liknande sätt, alltså att de kan vara är väldigt direkta och responsiva etc.
Och tar man en hyfsad spänstig vanlig bil så kan responsen vara mycket bra, så lite fördröjning att vi talar om bråkdelar av en sekund i skillnad mot en elbil. Det är en så liten skillnad att det knappast har nån praktiskt betydelse och i vissa fall knappt ens märks. Och på manuella bilar måste inga kolvar varva upp innan det händer nåt utan det är mycket snabb respons. Det som däremot är extremt stor skillnad på är hur mycket mer vridmoment som elbilar kan ge direkt från stillastående motor, och det är vad som ger den absolut största skillnaden i känsla
Men ligger man på vettigt varvtal med en pigg sugmotor så är det i princip omedelbar verkan på minsta gasrörelse, där är skillnaden minimal mot en elbil. Och vi ska inte blanda ihop responstid och vridmomentskurva då det är två olika saker.
De vibrationer som kan finnas i vanliga bilar från deras motorer är i alla fall i de lite lyxigare bilarna inte mycket att orda om och så minimala att de drunknar i vibrationer etc från hjulen redan bara de börjat rulla. Och dessa vibrationer från hjul/väg finns ju även i elbilar. Har ju åkt lite i Tesla som taxi och visst är det på vissa sätt en speciell känsla, spöklikt tyst vid väntan på trafikljus, nästan spöklikt tyst i början när det blir grönt men sen rätt fort mer och mer som vanliga bilar ju högre farten blir. Från ca 50 km/h och uppåt så är min 20 år gamla BMW 7serie bekvämare tystare och ungefär lika vibrationsfri.