2018-04-20, 22:58
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är, på sätt och vis, enig med dig här. Problemet är bara det faktum att batteribilar på 2 ton inte är lösningen på miljöproblemen.
Med tagens teknik är elbilen en citybil för mig. Men jag hoppas verkligen att de utvecklas så att de kan bli var mans egendom.
Citera
2018-04-20, 23:02
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det har de redan.

Ja, det skall avskaffas. Vill marknaden köpa V12or helt utan katalysator med blytillsatser är det fritt fram.
Citera
2018-04-20, 23:03
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det är som med mobilbatterierna, står det ska räcka typ 3 dagar men verkligheten med alla appar o skit gör att en dag är mer sant.

Så ja, elbilen är byggd för besvikelse, tandagnisslan o svordomar, det ingår i paktetet.

En rationell människa kollar igenom vad man accepterar innan man installerar en app, man vill ju inte installera något som slukar ditt batteri trots att du inte använder appen.
Man måste se skillnad på sina egna brister och mobilens brister. Min mobil kör YouTube med allt på max i 24 timmar, hade det nu körts ett tiotal program i bakgrunden samtidigt så sjunger jag inte i kör om att mobilen är dålig för jag skulle inse att det är mitt fel.
Börja med att läsa instruktionsboken nästa gång, så ska du se att du kan få ut mer av din produkt.
Citera
2018-04-21, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
För att idiotiska frågor inte behöver svar? Du är en lågpannad bonde med noll i utbildning, det märks.
Svaret är förbannat enkelt: Vi behöver inte importera kolkraftsel för elbilar. Så sluta tjata nu.

Oj vilken person du är. Denna vinter var vi tvungna att importera El, att du dessutom kallar mig nolla hjälper ej miljöproblemen. Bara fakta!
Citera
2018-04-21, 02:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Helt rätt, alla tar för givet att man åker elbil för miljöns skull men så tror jag att det sällan är. För mig är det bara en bonus, jag hade valt elbil framför fossilbil även om den var lika miljöovänlig.

Jag fattade efter några hundra meter när jag provkörde första gången att jag måste ha en elbil. Det är så väsenskilt från det man är van. En fossilbil känns så oerhört omodern när man kört elbil ett tag. Att åka till en bensinstation, kladda med nåt illaluktande skit, betala 800:- och åka därifrån i nåt som skakar, låter och knappt reagerar när man gasar...nja.

Hur tankar herrn om jag får fråga? Senast jag kladdade ner mig vid en tankning var när jag skulle fylla på en liten utombordare när det var rejäla vågor. Aldrig uppfattat tankning på en mack som kladdigt
Citera
2018-04-21, 03:08
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Problemet är att folk ställer för stora krav. Bilen ska ha 120 mil räckvidd, ha dragkrok, liten på utsidan, stor på insidan, stort bagageutrymme, taklucka, takbox, hundbur, snabb acceleration, låg förbrukning, bra grepp, säker, bra sikt, ha plats för 7 pers, ha plats för skidor, aerodynamisk, vara snygg, kunna köra till fjällen, kunna köra till Italien, ta med hela släkten, få plats med byrå, o.s.v. o.s.v.

Det är inte alltid man kan kombinera allt och många av kraven som man har på listan använder man kanske 1-2 gånger per år. Jag skulle säga att en elbil funkar för 95% av befolkningen, 360 dagar om året. Så istället för att leta efter drömbilen som inte finns, så är det dags att acceptera att elbilen är här för att stanna. Och den dagen man behöver nått mer så får man vara flexibel eller hyra en bil.

Fast i sverige så är det väl inte extremt att jämföra så då de mest sålda bilarna är stora bilar. Volvo xc60, v90 och vw passat. Vi bor även i norr så det är mycket skidåkning och fjällsemestrar med husvagnar, takboxar och kombibilar som är överfulla
Citera
2018-04-21, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
På pappret lovar många elbilar en räckvidd på både 30 och 40 mil, men verkligheten ser minst sagt annorlunda ut.
Den teoretiska räckvidden är en enda stor bluff, i verklig körning kommar man inte speciellt många mil på ett fulladdat batteri.

Den usla räckvidden, de höga priserna och den dåligt utbyggda infrastrukturen när det kommer till laddstolpar gör att elbilen idag inte är ett intressant alternativ för den stora massan, utan snarare en nischprodukt för en liten skara fanatiker.

På Renault.se kan man räkna ut räckvidden på elbilen Renault Zoe, Renault gör reklam för att nya Zoe ska ha en räckvidd på 30 mil, men enligt kalkylatorn kommer man max 18 mil om man håller 120 km/h vid fint väder och 20 grader varmt!
Vid sämre väder sjunker räckvidden naturligtvis ännu mer, då kommer man definitivt inga 18 mil!
Regn, kyla, värmesitsar, AC, vindrutetorkare, vinterdäck - ja allt som drar ström eller tar energi drar ner räckvidden.

För att inte riskera att bli stående utmed vägen, måste man alltså leta upp en laddplats efter max 13 mil!
Ett stort skämt med andra ord.

Och andra elbilar är inte bättre, Nissan Leaf som är den mest sålda elbilen ska ha en räckvidd på 38 mil, men när mestmotor.se testade Leaf i vintras så kom man max 19 mil..
Även här måste man då leta upp en laddplats i god tid efter typ 14 körda mil!

När man drar upp elbilarnas usla räckvidd brukar fanatikerna skrika "tesla model s", som har en teoretisk räckvidd på upp till 63 mil, - problemet är bara det att den kostar mellan 1,2 till 1,7 miljoner kronor och att räckvidden i verkligheten ligger på runt 40 mil (enligt teknikens värld).
Dessutom gäller nybilsgarantin i max 8000 mil!! - vilket är ett riktigt stort skämt, inte minst med tanke på att bilarna kostar över miljonen!

Diskutera gärna och vädra era åsikter i frågan!

Har en Tesla model X, kör 35-40 mil på blandad körning, finns inga problem med långa sträckor. En korv längs E4:an och du har 80% laddat igen. Har även kört från sthlm till Växjö på en laddning. Visst, kostade 1.5milj men kör ifrån alla sportbilar i 5milj klassen vilket bara det är värt pengarna oavsett utlovade räckvidder från tillverkaren.

Klart är att elbilar tar över och att människan får anpassa sig till kortare räckvidder med sin bil, men vad ska vi göra? Skaffa kolkraftverk till varje hushåll så vi kan ta död på allt istället. Sitta framför brasan 20år senare dricka grogg och skratta åt elbilarna med kort räckvidd som försökte göra sitt race på 2010-talet.. "älskling, kan du gå till Coop o handla mer manipulerad kol (alla träd etc är slut nu) till husets förbränningsmaskin, jag har fullt upp här med att tycka illa om elbilar"

Klart man kan diskutera kobolt framtagningens miljöpåverkan det säger jag inget om innan det finns reella studier bakom men kontentan är att. Ja, tillverkarna uppger körsträckorna baserat på dröm förhållanden (precis som förbränningsmotorerna) och vi konsumenter har synat det men får anpassa oss precis som vanligt ifall vi vill utvecklas... Eller så väljer vi att klaga och sitta fast.
Citera
2018-04-21, 05:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Känns som att detta förändrar en del, eller har jag räknat fel?
Tror du tänker fel, du räknar 1kwh energi som 1kwh värme men det stämmer bara när elbilen är utrustad med värmeelement, är elbilen däremot utrustad med värmepump så kan 1kwh energi istället bli 3kwh värme, fiktiva siffror men hoppas du förstår poängen.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tesla är lite annorlunda än Nissan Leaf då den har temperaturkontroll på batteriet. Vid laddning av batteriet från nätet värms både batteriet och kupén. Sen tar det inte så mycket att underhålla värmen när man kör då bilen redan är uppvarmd.
Ett problem med tesla är att uppvärmning av batteriet samt drift av pumpar kan dra MER energi än vad laddaren kan ge, när det händer har man i praktiken negativ laddning.
Citera
2018-04-21, 08:13
Medlem
staticages avatar
Norge har sjukt många laddstolpar så att man kan ta sej runt över hela landet med elbil.
I Sverige kommer man väl knappt norr om sthlm.
Citera
2018-04-21, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Helt rätt, alla tar för givet att man åker elbil för miljöns skull men så tror jag att det sällan är. För mig är det bara en bonus, jag hade valt elbil framför fossilbil även om den var lika miljöovänlig.

Jag fattade efter några hundra meter när jag provkörde första gången att jag måste ha en elbil. Det är så väsenskilt från det man är van. En fossilbil känns så oerhört omodern när man kört elbil ett tag. Att åka till en bensinstation, kladda med nåt illaluktande skit, betala 800:- och åka därifrån i nåt som skakar, låter och knappt reagerar när man gasar...nja.

Ja, en modern elbil är ohyggligt praktisk för vardagstransporter på några mil i stöten och räckviddsfrågan är ur världen sedan länge.

Om man bara har vett att köpa en med minst 50 kWh i batteriet.

Ekonomin är än så länge tveksam. De är för dyra i inköp. Vi får se hur det ligger till med den saken om 10 år.
Citera
2018-04-21, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jodå, kan förstå dig, men å andra sidan så finns det ju gott om bilar med vanliga motorer som inte skakar, som verkligen reagerar när man gasar, och inte låter nåt att tala om heller. Och de kan hittas nya för långt under miljonen. Även om de knappast klår en maxad Tesla S 0-100 full ludicrus.... Man kan ju tro du jämför med en skadskjuten Vaz Niva, men det blir ju inte särskilt rättvist

Nja. Jag antar att du inte kört värst mycket elbil?
För nej, vilken bil jag än sätter mig i så stör jag mig på att det skakar, små vibrationer jag inte ens tänkte på förut. Det går inte att göra en fossilbil lika vibrationsfri som en elbil.
Och nej, absolut inte att det finns en fossilbil som reagerar som en elbil. Och då menar jag inte att fossilbilar på något sätt är långsamma, men den direkta responsen från gasplattan på en elbil är omöjlig att replikera, oavsett om det är Porsche, ferrari eller Lamborghini.
I en fossilare trycker du på gasen, sen ska det antändas, kolvarna varvar upp, trycket i turbo (om det finns) ska upp, sen ska detta ut i vevaxeln etc. Fördröjningen är naturlig.
Citera
2018-04-21, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Oj vilken person du är. Denna vinter var vi tvungna att importera El, att du dessutom kallar mig nolla hjälper ej miljöproblemen. Bara fakta!

Den lilla el som Sverige behöver importera är så kallad reglerel, vilket sker vid plötsliga toppar. Det är inget som elbilar är skyldig till då de inte ger plötsliga toppar utan en väldigt jämn belastning på elnätet, något vi är väl förberedda för.

Vet du förresten om att vi importerar el från Norge mest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in