2018-04-21, 13:00
  #385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo men som jag förklarade så betyder inte 100% laddat batteri på instrumentbrädan att batteriet verkligen är laddat till 100% av den totala kapaciteten utan kansle just bara 85 eller 90%

Att en snabbladdare inte är laddar lika snabbt ända till visade 100% förstår jag och då blir ju nyttan med snabbladdaren mindre ju närmare fullt man kommer.

I Teslas fall är 100% mer eller mindre fullt vad jag förstår (förutom några äldre varianter som är mjukvarulåsta), de reserverar dock på botten då det är riktigt illa att ladda ur batterier för mycket.

EDIT: Min kommentar var dock mest inriktad på att man i princip aldrig laddar fullt vid en supercharger för att det inte behövs.
Citera
2018-04-21, 13:41
  #386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har inte kört mycket elbil nej, men eltruckar funkar ju på liknande sätt, alltså att de kan vara är väldigt direkta och responsiva etc.

Och tar man en hyfsad spänstig vanlig bil så kan responsen vara mycket bra, så lite fördröjning att vi talar om bråkdelar av en sekund i skillnad mot en elbil. Det är en så liten skillnad att det knappast har nån praktiskt betydelse och i vissa fall knappt ens märks. Och på manuella bilar måste inga kolvar varva upp innan det händer nåt utan det är mycket snabb respons. Det som däremot är extremt stor skillnad på är hur mycket mer vridmoment som elbilar kan ge direkt från stillastående motor, och det är vad som ger den absolut största skillnaden i känsla

Men ligger man på vettigt varvtal med en pigg sugmotor så är det i princip omedelbar verkan på minsta gasrörelse, där är skillnaden minimal mot en elbil. Och vi ska inte blanda ihop responstid och vridmomentskurva då det är två olika saker.

De vibrationer som kan finnas i vanliga bilar från deras motorer är i alla fall i de lite lyxigare bilarna inte mycket att orda om och så minimala att de drunknar i vibrationer etc från hjulen redan bara de börjat rulla. Och dessa vibrationer från hjul/väg finns ju även i elbilar. Har ju åkt lite i Tesla som taxi och visst är det på vissa sätt en speciell känsla, spöklikt tyst vid väntan på trafikljus, nästan spöklikt tyst i början när det blir grönt men sen rätt fort mer och mer som vanliga bilar ju högre farten blir. Från ca 50 km/h och uppåt så är min 20 år gamla BMW 7serie bekvämare tystare och ungefär lika vibrationsfri.

Rekommenderar att du kör en Tesla. Efter det kommer du aldrig hävda att det finns någon fossilare som är ens i närheten av gasrespons.
Och jo, jag är något av en bilentusiast och har kört mycket bil på bana och "vet" hur man kör bil.
Och givetvis tycker jag fortfarande det är roligare att ratta en Porsche eller dylikt runt en bana än jag en Tesla.

Men skillnaden på upplevelse att köra exempelvis Porsche, innan och efter jag köpte Teslan, är markant!
Förut upplevde jag Porschen (oftast Porsche Cayman GTS Eller GT4) som oerhört kvick i responsen.
Men nu senast jag körde så kände jag vilken ENORM skillnad det är. BRÖÖÖL BRÖÖÖL BRÖÖÖL och SEN sticker den. Trodde först det var fel på biljäveln, men insåg snart att jag bara vant mig vid något helt annat.
Citera
2018-04-21, 13:54
  #387
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det finns nog inget som är "lösningen"men varje sak dom bör nytta är en bit på vägen.

Men det är lite det jag ser som problemet här. Jag är långt ifrån övertygad om att batteribilar gör någon som helst nytta.


Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Björn är en Tesla försäljare. Vill mest tjäna pengar på att folk köper bilar och använder han referenslänk.

Finns flera av dessa skojare på youtube som ängnar sig åt att rigga diverse tester som en Tesla alltid vinner.

Ah, ja det förklarar ju ännu mer. Man kan alltså helt bortse ifrån filmen, som annat än ett underhållande program som visar sekterismen bakom batteribileriet.

Good to know.
Citera
2018-04-21, 14:01
  #388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Men det är lite det jag ser som problemet här. Jag är långt ifrån övertygad om att batteribilar gör någon som helst nytta.




Ah, ja det förklarar ju ännu mer. Man kan alltså helt bortse ifrån filmen, som annat än ett underhållande program som visar sekterismen bakom batteribileriet.

Good to know.

Skönt att du tror på random nolla på forumet med noll koll. Men det brukar vara så, maka dras till kaka.
Nästa gång kanske du borde faktakontrollera, men du kollar aldrig sånt som går emot din världsbild, din gamle oljeälskare.
Varför hatar du vår värld och vill förstöra den? Kan inte du förklara det för alla?
Jag antar och hoppas att du inte har barn du vill förstöra för. Det vore tragiskt om dina gener spred sig vidare.
Citera
2018-04-21, 14:11
  #389
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Skönt att du tror på random nolla på forumet med noll koll. Men det brukar vara så, maka dras till kaka.
Nästa gång kanske du borde faktakontrollera, men du kollar aldrig sånt som går emot din världsbild, din gamle oljeälskare.
Varför hatar du vår värld och vill förstöra den? Kan inte du förklara det för alla?
Jag antar och hoppas att du inte har barn du vill förstöra för. Det vore tragiskt om dina gener spred sig vidare.

Dina rants lämnar jag därhän. Ska vi gå tillbaka till vad diskussionen handlade om, nämligen videon? Bra. Lägg nu undan kritorna och svara på en enkel fråga då. För andra gången...

Vad var det människan som postade videon ville bevisa?
Citera
2018-04-21, 14:57
  #390
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Skönt att du tror på random nolla på forumet med noll koll. Men det brukar vara så, maka dras till kaka.
Nästa gång kanske du borde faktakontrollera, men du kollar aldrig sånt som går emot din världsbild, din gamle oljeälskare.
Varför hatar du vår värld och vill förstöra den? Kan inte du förklara det för alla?
Jag antar och hoppas att du inte har barn du vill förstöra för. Det vore tragiskt om dina gener spred sig vidare.

Du vet att klimat "hotet" är en ny religion skapad av globalister för att kunna pusha deras agenda va?
sätter du skriver på bevisar att jag har rätt, du är smått manipulerad, likt kristna var förr när vi brände "häxor" på bål, så ta och chilla ner lite grabben, du skämmer ut dig själv.

sen kan du inte med gott samvete säga att elen vi förbrukar idag är speciellt vänlig emot miljön...
en mindre är batterier speciellt bra för miljön att tillverka, än mindre är miljoner eller miljarder el bilar att tillverka.

Skulle inte förvåna mig ifall el bilarna idag är sämre för miljön än vad bensinarna är.

men i framtiden går det nog att få el bilarna och deras el mycket mera miljö vänlig, men att påstå att en gammal bensinare som är väl skött är speciellt mycket sämre för miljön än el bilar är humbug, det som är värst för miljön är dessa små bilar som knappt håller 20 tusen mil utan att hela bilen är kapput, bättre är dom gammla 240-740 som ganska lätt håller i 40-50 tusen mil om man sköter om dom, att tillverka nya saker är sämre för miljön än att ta hand om dom gamla sakerna, därav är det inte speciellt miljö vänligt att tillverka nya el bilar och skrota den gamla flottan med bilar vi har.

Sen släpper bilar ifrån sig c02 vilket är bra för växtligheten på jorden.

till tråden: Ja ts bil tilverkare ljuger, det har dom alltid gjort, och majoriteten av jordens befolkning gör det då sanningen inte är speciellt underhållande eller säljande.

Tror dock el bilar är relativt bra för stads bor, då dom kör oftast korta sträckor och pga av den stora mängden bilar som kör i innerstaden, blir bättre luft.
Citera
2018-04-21, 16:18
  #391
Medlem
För er som undrar över förbrukning och räckvidd var jag och en kompis ute här om dagen för att han skulle få testa bilen, det blev blandning av motorväg, stadstrafik och landsväg. Många 0-140 km/h accelerationer blev det då det var där fokus låg, körde av och på vägarna för att få accelerera. När vi sen kollade hur långt vi kört mot hur mycket energi vi använt landade vi vid en räckvidd runt 36 mil om vi hade utgått med fullt batteri. Helt okej för mig med tanke på hur vi körde.
Citera
2018-04-21, 16:32
  #392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Dina rants lämnar jag därhän. Ska vi gå tillbaka till vad diskussionen handlade om, nämligen videon? Bra. Lägg nu undan kritorna och svara på en enkel fråga då. För andra gången...

Vad var det människan som postade videon ville bevisa?

Han jämförde förbrukningen och kostnaden mellan två jämförbara bilar, alltså inte två helt olika bilar. Förstår du nu eller jag kanske ska rita en bild med mina kritor så du förstår?
Citera
2018-04-21, 16:41
  #393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Du vet att klimat "hotet" är en ny religion skapad av globalister för att kunna pusha deras agenda va?
sätter du skriver på bevisar att jag har rätt, du är smått manipulerad, likt kristna var förr när vi brände "häxor" på bål, så ta och chilla ner lite grabben, du skämmer ut dig själv.

sen kan du inte med gott samvete säga att elen vi förbrukar idag är speciellt vänlig emot miljön...
en mindre är batterier speciellt bra för miljön att tillverka, än mindre är miljoner eller miljarder el bilar att tillverka.

Skulle inte förvåna mig ifall el bilarna idag är sämre för miljön än vad bensinarna är.

men i framtiden går det nog att få el bilarna och deras el mycket mera miljö vänlig, men att påstå att en gammal bensinare som är väl skött är speciellt mycket sämre för miljön än el bilar är humbug, det som är värst för miljön är dessa små bilar som knappt håller 20 tusen mil utan att hela bilen är kapput, bättre är dom gammla 240-740 som ganska lätt håller i 40-50 tusen mil om man sköter om dom, att tillverka nya saker är sämre för miljön än att ta hand om dom gamla sakerna, därav är det inte speciellt miljö vänligt att tillverka nya el bilar och skrota den gamla flottan med bilar vi har.

Sen släpper bilar ifrån sig c02 vilket är bra för växtligheten på jorden.

till tråden: Ja ts bil tilverkare ljuger, det har dom alltid gjort, och majoriteten av jordens befolkning gör det då sanningen inte är speciellt underhållande eller säljande.

Tror dock el bilar är relativt bra för stads bor, då dom kör oftast korta sträckor och pga av den stora mängden bilar som kör i innerstaden, blir bättre luft.
Du kan inte mena allvar..

Lagom nivå på cO2 är bra våra ekosystem. För mycket och du får venus för lite och du får Mars. Det vi håller på med idag är att långsamt gör om vår jord till venus.
Citera
2018-04-21, 16:53
  #394
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Han jämförde förbrukningen och kostnaden mellan två jämförbara bilar, alltså inte två helt olika bilar. Förstår du nu eller jag kanske ska rita en bild med mina kritor så du förstår?

Ja, det gjorde han. Men det var inte det han ville bevisa. Du får en tredje chans, med eller utan dina kritor, att faktiskt använda den minimala förmåga till abstrakt tänkande du verkar besitta, och faktiskt svara på min fråga.

Vad var det han ville visa med filmen? Jag frågar alltså inte vad han gör i filmen, utan vad han ville visa med den.
Citera
2018-04-21, 17:01
  #395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja, det gjorde han. Men det var inte det han ville bevisa. Du får en tredje chans, med eller utan dina kritor, att faktiskt använda den minimala förmåga till abstrakt tänkande du verkar besitta, och faktiskt svara på min fråga.

Vad var det han ville visa med filmen? Jag frågar alltså inte vad han gör i filmen, utan vad han ville visa med den.

Men din jävla nolla, det vore mer intressant att veta vad du TROR att han vill bevisa, för jag kan lova att du är helt ute och cyklar.

Och jag skiter fullständigt i dina "chanser", jag har absolut inget att bevisa för en nolla som du som inte ens har råd med en Tesla
Citera
2018-04-21, 17:03
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja, det gjorde han. Men det var inte det han ville bevisa. Du får en tredje chans, med eller utan dina kritor, att faktiskt använda den minimala förmåga till abstrakt tänkande du verkar besitta, och faktiskt svara på min fråga.

Vad var det han ville visa med filmen? Jag frågar alltså inte vad han gör i filmen, utan vad han ville visa med den.

Sen så är det roligt att du tror att han vill bevisa något alls. Han gör ett test för att se vilken slutsats han kan dra. Han har ingen slutsats han vill testa, vilket du tror din jävla foliehatt, misstänker att du är en sån som tror att jorden är platt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in