Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Lagstiftningen om drograttfylleri är striktare än lagstiftningen mot vanligt rattfylleri, så vid fällande dom så får du nog räkna med återkallelse i ett antal månader beroende på mängd och typ av narkotika i blodet samt omständigheterna i övrigt.
Men vad menar du med 11 månader? Har du inte hört av vare sig Polis eller Transportstyrelse ännu gällande provresultat etc?
Och "torskat på ringa NB"? Är du dömd/misstänkt/åtalad?
Hej, har inte varit här på evigheter men tänker ändå ta och svara.
Vad gäller återkallelsen så har det fortfarande inte hänt något och nu är det snart 15 månader sedan aktuell händelse. Dock finns det särskilda omständigheter i mitt fall, så Transportstyrelsen kan inte återkalla mitt körkort direkt utan upprepade förseelser. Den enda narkotikan det handlade om var halvlåga halter av THC, då jag inte ens hade rökt samma dag. Dessutom är den enda "bevisningen" en hastig iakttagelse under mycket dåliga siktförhållanden. Det enda polisen har är att patrullen tyckte sig se mig köra bilen när vi snabbt möttes i en rondell med enbart en fungerande lampa. Vi var dessutom båda klädda i mörka kläder och är ungefär lika långa.
11 månader var det när mitt inlägg skrevs, det tog 13 månader innan jag ens blev kallad till förhör. Har inte hört något från tingsrätt eller TPS. Och vad gäller min formulering så är jag fortfarande enbart misstänkt, med stor sannolikhet att det läggs ner helt och hållet enligt både polis och advokat.
Däremot undrar jag fortfarande vart den eventuella rättegången sker? Jag blev tagen utanför Katrineholm, däremot lyckades jag få det polisiära ärendet flyttat till min hemstad ca 40 mil därifrån