2013-01-14, 10:29
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
hahaha okej, har precis uppgraderat bilen med ett fett ljudsystem så nån stereo går inte att jämföra med :P har hört att man kan förlora körkortet för minsta lilla (förutom parkeringsböter) när man har det på prövotid det var därför jag gjorde denna tråden

Du förlorar inte körkortet lättare än någon som har haft det prickfritt i 20 år. Däremot får du inte tillbaks det om du blir av med det, om du och jag båda åkte dit för att köra 90 på en 50-sträcka så skulle du få ta om hela skiten medans jag skulle få tillbaks mitt efter 3(?) månader. Förutsatt att vi inte börjar köra på folk eller annat som kan ställa till det utöver hastighetsöverträdelsen då.
Citera
2013-01-14, 16:30
Medlem
Ytterligare en fråga, efter att man fått strypningssatsen monterad måste man då även bänka hojen innan reg.besiktningen?
Citera
2013-01-16, 21:15
Medlem
nix, det räcker med ett intyg från personen som monterat strypningen att denna person garanetrar att strypning är anpassad för specifika mc'n för att komma ner till en viss effekt, brukar följa med såna papper när man köper strypningen som bara är att skriva på.
Citera
2013-01-17, 12:36
Medlem
Blåbärés avatar
Blir nog så att "en gång är ingen gång" men upprepar du så kommer de nog dra in ditt körkort (AB), och kan nog bli så att har du riktig otur så får du ta om båda. Bättre att köra lagligt, och lära dig att köra på det som du har körkort för först, istället för att åka runt med en kukförlängare utan att kunna använda den.

Gillar du att köra fort, kör på bana, där kan du tävla på riktiga grunder. Hur kul är det att tävla mot nån gubbe i en Seat mot din sporthoj.

Det är mina två cent...
Citera
2013-01-17, 17:50
Medlem
Sudden777s avatar
Tja, jag och en kompis har diskuterat lite om ett likande ämne.

Ponera att jag är, säg 25 och har körkort för tung mc. Jag har ett rosa skinnställ(bara valde en färg) som jag kör runt med, jag kör alltså lagligt på min lagliga motorcykel. Men på helgerna kör jag med min gatmodifierade cross(olaglig). Jag har även då på mig mitt rosa skinnställ, jag kör utan regskylt och ingen ser att det är just jag som kör eftersom ingen ser mitt ansikte.

När jag kör på helgen med min cross kör jag över hastighetsbegränsningarna och blir ofta jagad av polisen. Min kompis säger då att jag kan bli tagen när jag kör min vanliga hoj lagligt. Kan de det?

Om jag har samma längd, kroppsbyggnad, hjälm och utrustning, hur mycket krävs för att de ska kunna ta mig förutom med händerna i syltburken? och de har som sagt inte sett mitt ansikte när jag kört den olagliga crossen.
Citera
2013-01-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudden777

Ponera att jag är, säg 25 och har körkort för tung mc. Jag har ett rosa skinnställ(bara valde en färg) som jag kör runt med, jag kör alltså lagligt på min lagliga motorcykel. Men på helgerna kör jag med min gatmodifierade cross(olaglig). Jag har även då på mig mitt rosa skinnställ, jag kör utan regskylt och ingen ser att det är just jag som kör eftersom ingen ser mitt ansikte.

När jag kör på helgen med min cross kör jag över hastighetsbegränsningarna och blir ofta jagad av polisen. Min kompis säger då att jag kan bli tagen när jag kör min vanliga hoj lagligt. Kan de det?

Om jag har samma längd, kroppsbyggnad, hjälm och utrustning, hur mycket krävs för att de ska kunna ta mig förutom med händerna i syltburken? och de har som sagt inte sett mitt ansikte när jag kört den olagliga crossen.

tvivlar på att dom kan sätta dit någon som åker omkring lagligt på sin mc för att dom tidigare har sett en person med liknande kläder köra som en tok på annan hoj..
Bildbevis eller tagen på bar gärning är nog det enda som lär funka för dom

Om det skulle va som din kompis säger är det ju fan nåt seriöst fel med lagen.. vi har ju ingen diktatur heller..?
Citera
2013-01-17, 19:22
Medlem
Sudden777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schimpy
tvivlar på att dom kan sätta dit någon som åker omkring lagligt på sin mc för att dom tidigare har sett en person med liknande kläder köra som en tok på annan hoj..
Bildbevis eller tagen på bar gärning är nog det enda som lär funka för dom

Om det skulle va som din kompis säger är det ju fan nåt seriöst fel med lagen.. vi har ju ingen diktatur heller..?
Nej, du har nog rätt. Han är lite störd så han får mig att tro såna saker
Citera
2013-01-18, 00:17
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudden777

Såvida du inte tydligt visar ansiktet för poliserna eller ger någon annan "giveaway" som skulle hålla i en rättegång så är det inte en chans att du åker fast. Ingen polis skulle någonsin få för sig att stoppa dig då du kör lagligt för att försöka få fast dig för olaglig körning som gjorts med samma skinnställ sedan förut.

Till TS: Se till att montera strypningen och besikta hojen, så att du åtminstone kör lagligt på pappret. Då är det ingen större risk att du skulle åka fast i en vanlig poliskontroll, såvida du inte kör en maskin som är väldigt effektstark original och polisen får för sig att ta en provtur, så att det blir uppenbart att det är mer än 35 pållar i motorn. Annars är det väl som nämnts - det är först om en olycka eller dylikt sker som du kan vara riktigt facked.
Citera
2013-01-18, 00:25
Bannlyst
kan nästan garantera att kortet ryker direkt tyvärr
Citera
2013-01-18, 15:29
Medlem
-BHF-s avatar
Efter att jag åkte fast för ringa narkotikabrott så fick jag hem papper från transportstyrelsen som ville att jag skulle lämna urinprov i ett år. Jag hade inte planer på att ta något körkort då. Jag åkte fast ytterligare en gång för ringa narkotika och ett tag efter det bestämde jag mig för att sluta och har nu varit rökfri över 1 år. Värt att nämna är att jag aldrig haft ett körkort.

Jag vill nu ta reda på om dem förlängt tiden eftersom jag åkte fast en gång till. Ska jag ansöka om körkortstillstånd på en gång eller ska jag först fylla i blanketten "Prövning av ansökan om förhandsbesked i fråga om körkortstillstånd"?

Förstnämnda kostar 200 kr
Prövningen kostar 300 kr.

Om jag ansöker om körkortstillståndet - kommer jag att då få reda på hur länge jag måste pissa eller nekar dem bara och ber mig att först ansöka om förhandsbesked i fråga om körkortstillståndet?

Vill ej behöva betala extra då jag ändå kommer få betala för att lämna urin....Någon som vet vad jag ska välja?
Citera
2013-01-19, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -BHF-
Efter att jag åkte fast för ringa narkotikabrott så fick jag hem papper från transportstyrelsen som ville att jag skulle lämna urinprov i ett år. Jag hade inte planer på att ta något körkort då. Jag åkte fast ytterligare en gång för ringa narkotika och ett tag efter det bestämde jag mig för att sluta och har nu varit rökfri över 1 år. Värt att nämna är att jag aldrig haft ett körkort.

Jag vill nu ta reda på om dem förlängt tiden eftersom jag åkte fast en gång till. Ska jag ansöka om körkortstillstånd på en gång eller ska jag först fylla i blanketten "Prövning av ansökan om förhandsbesked i fråga om körkortstillstånd"?

Förstnämnda kostar 200 kr
Prövningen kostar 300 kr.

Om jag ansöker om körkortstillståndet - kommer jag att då få reda på hur länge jag måste pissa eller nekar dem bara och ber mig att först ansöka om förhandsbesked i fråga om körkortstillståndet?

Vill ej behöva betala extra då jag ändå kommer få betala för att lämna urin....Någon som vet vad jag ska välja?

Hmm ja du har du tur så händer inget alls som med mig, jag åkte dit för ett ringa 2008, sedan för narkotikabrott samt vapenbrott 2011 2012 ansökte jag om körkortstillstånd och fick det utan att behöva lämna ett smack, nu har ja körkort och har ytteligare fått ett ringa på dig under den tid jag haft körkort, kommer troligtvis så lämna prover men har ja tur händer inget alls, har en polare som torskade på en hemma odling samt ringa han har inte hört nått från transportstylsen sen det hände och det är 3 år sen. Vi e båda svenskar och bor i skåne, har en annan polare som åkte på ringa 2 månader senare fick han brev att han skulle lämna prover, och han är inte svensk. Vet ej vad det beror på var man bor eller var man kommer ifrån men alla får iaf inte samma konsekvenser det har jag bevittnat med egna ögon.
Citera
2013-01-20, 01:14
Medlem
LågOchLångsams avatar
Vi testar att skicka denna till juridik. Motorcyklar och mopeder -> Juridik

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem