2018-04-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Tack för svaret! Lugnade mig något. Tänkte för säkerhetsskull så håller jag mig ren till jag blivit kallad till samtal. Onödigt att ta dumma risker.

Sista frågan (kanske varierar från gång till gång) men jag har fortfarande inte blivit kallad och fick ju som sagt brevet 03/15. Hur lång tid tar det normalt sett innan man blir kallad? Kanske tar lite längre tid nu pga påsk och så vidare.

Är väldigt vanligt att socialnämnden har långa väntetider, visst det kan variera beroende på kommun men det vanliga är minst 2-3 månader.
Citera
2018-04-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Kan det verkligen vara tillåtet ?
Är väl ungefär samma sak som att jag blir tagen för offentlig fylla. Skulle jag då riskera körkortet. Är ju sjukt i så fall.

Jepp, åker du dit för LOB flera gånger (eller blir tagen för narkotikabrott) så anses du "opålitlig i nykterhetsanseende" och körkortet kan bli återkallat.
Citera
2018-04-14, 16:36
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Tack för svaret! Lugnade mig något. Tänkte för säkerhetsskull så håller jag mig ren till jag blivit kallad till samtal. Onödigt att ta dumma risker.

Sista frågan (kanske varierar från gång till gång) men jag har fortfarande inte blivit kallad och fick ju som sagt brevet 03/15. Hur lång tid tar det normalt sett innan man blir kallad? Kanske tar lite längre tid nu pga påsk och så vidare.

En fråga på en fråga.

Har ju som sagt blivit kallad nu på måndag för utvärdering.

Min fråga lyder nu, hur lång tid kan det ta innan detta skickas in till Transportstyrelsen och beslut ges?
I regel, går Transportstyrelsen svart och vitt på vad socialnämnden säger? Har aldrig haft ett ärende hos vardera tidigare.
Citera
2018-04-15, 11:12
Medlem
Citat:
En fråga på en fråga.

Har ju som sagt blivit kallad nu på måndag för utvärdering.

Min fråga lyder nu, hur lång tid kan det ta innan detta skickas in till Transportstyrelsen och beslut ges?
I regel, går Transportstyrelsen svart och vitt på vad socialnämnden säger? Har aldrig haft ett ärende hos vardera tidigare.

Oftast om socialnämnden gör vad dom ska så får transportstyrelsen yttrandet inom 1-2 veckor (med postgång), och är yttrande "bra" så tas ett beslut oftast inom nån vecka.
Och ja, oftast går transportstyrelsen på vad socialnämnden säger, så länge du inte har någonstans i nått register som skulle kunna påvisa ett beroende (tex. Flera LOB:ar)
Citera
2018-04-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Chailatte-
Oftast om socialnämnden gör vad dom ska så får transportstyrelsen yttrandet inom 1-2 veckor (med postgång), och är yttrande "bra" så tas ett beslut oftast inom nån vecka.
Och ja, oftast går transportstyrelsen på vad socialnämnden säger, så länge du inte har någonstans i nått register som skulle kunna påvisa ett beroende (tex. Flera LOB:ar)

Nu är det inte socialnämnden som yttrar sig, utan socialtjänsten. Socialnämnden står enbart som ansvarigt beslutande organ i lag och förordning.
Citera
2018-04-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu är det inte socialnämnden som yttrar sig, utan socialtjänsten. Socialnämnden står enbart som ansvarigt beslutande organ i lag och förordning.

Tack för rättelsen! 😀
Citera
2018-04-16, 14:08
Medlem
Cosmouses avatar
Har varit på ett alhohol/drog möte precis för utvärdering om mitt körkort. Blev tagen med kokain på mig när jag var och festade.

Allt på mötet gick bra. Jag fick bra kontakt med hon som höll i mötet. Kände att hon lita på mig.

Fick även lämna urinprov. Efter provet så fick jag och hon som höll i mötet gå åt sidan ett tag. Sen kanske 5 min senare så kom provtagaren ut och sa "Allt är bra". Sedan log hon åt mig och sa senare "Det gick ju bra, men det visste du väl redan?"

Vågade inte fråga om hon menade att mitt urin var rent då det skulle verka suspekt (var orolig att THC skulle finnas i urinet).

Jag vågar inte ta ut lycka i förväg, men var jag ren alltså? Kan dom få fram svar så snabbt eller han mena bara att jag inte manipulerat det på något vis?
Citera
2018-04-21, 09:07
Medlem
Hur lång tid har man på sig från dess att transportstyrelsen beslutar att man måste ta UP tills man behöver börja pissa?
Citera
2018-04-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampe88
Hur lång tid har man på sig från dess att transportstyrelsen beslutar att man måste ta UP tills man behöver börja pissa?

När du får ett brev från transportstyrelsen där dom begär UP så står det oftast att man ska ta kontakt med läkaren så fort som möjligt. Då observationstiden behöver börjar så fort som möjligt då du bara har tex. 6 månader på dig att lämna tex. 6 UP.
Sen ibland kan man få anstånd men det bästa är att kontakta läkaren direkt.
Citera
2018-04-28, 17:35
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Lagstiftningen om drograttfylleri är striktare än lagstiftningen mot vanligt rattfylleri, så vid fällande dom så får du nog räkna med återkallelse i ett antal månader beroende på mängd och typ av narkotika i blodet samt omständigheterna i övrigt.

Men vad menar du med 11 månader? Har du inte hört av vare sig Polis eller Transportstyrelse ännu gällande provresultat etc?

Och "torskat på ringa NB"? Är du dömd/misstänkt/åtalad?
Hej, har inte varit här på evigheter men tänker ändå ta och svara.
Vad gäller återkallelsen så har det fortfarande inte hänt något och nu är det snart 15 månader sedan aktuell händelse. Dock finns det särskilda omständigheter i mitt fall, så Transportstyrelsen kan inte återkalla mitt körkort direkt utan upprepade förseelser. Den enda narkotikan det handlade om var halvlåga halter av THC, då jag inte ens hade rökt samma dag. Dessutom är den enda "bevisningen" en hastig iakttagelse under mycket dåliga siktförhållanden. Det enda polisen har är att patrullen tyckte sig se mig köra bilen när vi snabbt möttes i en rondell med enbart en fungerande lampa. Vi var dessutom båda klädda i mörka kläder och är ungefär lika långa.

11 månader var det när mitt inlägg skrevs, det tog 13 månader innan jag ens blev kallad till förhör. Har inte hört något från tingsrätt eller TPS. Och vad gäller min formulering så är jag fortfarande enbart misstänkt, med stor sannolikhet att det läggs ner helt och hållet enligt både polis och advokat.

Däremot undrar jag fortfarande vart den eventuella rättegången sker? Jag blev tagen utanför Katrineholm, däremot lyckades jag få det polisiära ärendet flyttat till min hemstad ca 40 mil därifrån
Senast redigerad av Fredde104 2018-04-28 kl. 17:37.
Citera
2018-05-13, 16:00
Medlem
jagfunderars avatar
Rattfylla, KK indraget m. spärrtid 1 år. Nu har 6mån gått, dags att ansöka. Vad nu?

Hej!

Åkte på en kontroll för ett halvår sedan, i mitt blod fanns en lugnande medicin. Miste körkortet på plats och straffet blev 1 års spärrtid. Eftersom jag var under prövotid så måste jag, som ni säkert vet, göra om hela grejen.

Hur som helst så har nu 6 månader gått, och om jag förstått det hela rätt kan jag ansöka om KK tillstånd nu (halva tiden passerat) - min fråga till Er som vet:

Vad är det som väntar mig nu?

Jag vet att jag kommer bli tvungen att göra en massa urinprover. Hur många bli det, och under hur lång tid? Blir det under tiden jag har tillståndet eller innan jag får den, dvs ett krav för att få den?
Kan urinprover hålla på även efter?

Är väldigt fast besluten att få tillbaka körkortet snabbast möjligt. Är ren i kroppen och sedan incidenten har jag flyttat, fått jobb, ordnat liv m.m

Körkortet är det enda som fattas.

Är det möjligt att klara av alla urinprover, möten och liknande i tid till att få körkortet samma månad som året tar slut?

Tack!

Mvh
Citera
2018-05-13, 16:15
Medlem
När du fått tillbaka ditt körkortstillstånd måste du lämna minst 3 prov under de följande 24 månaderna.

Vägen fram dit är ytterst individuell och fastställs av förordnad läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in