Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 19:07
Medlem
brutalares avatar
Är det verkligen troligt att AfS når över 4%? Jag finner det väldigt osannolikt främst eftersom det inte kommer finnas valsedlar överallt. Dom får nog sikta in sig på att nå 1% så valsedlarna läggs ut överallt till valet 2022. Eller har jag fel?
Citera
2018-04-20, 19:10
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Om AFS säger att just "religiösa" friskolor ska undantas från skänker som andra skolor får så kommer jag att avvika från den punkten. Jag stöder överhuvudtaget inte tanken att alla ska stöpas i samma form. Tvärtom anser jag att nationens inre mångfald är mycket viktig att bevara, och det gäller även på det kulturella och det andliga planet. Att förbjuda eller på annat sätt diskriminera mot religiösa skolor vore dumt. Samtidigt som det skulle leda till att kristna skolor stänger så kommer säkert sektliknande skolor, exempelvis Waldorfskolor, att lyckas med att smita undan attributet "religiös" och fortsätta frodas. ...

Lösningen på mångkulturens konflikter är inte att svepande slå mot religion. Återvandring är lösningen.

Att behålla det nuvarande regelverket kring friskolor innebär ju dessvärre att man tillåter allt fler muslimska skolor, vilket underlättar en fortsatt kolonisering av Sverige och därmed försvårar återvandringen.

Om man vill undvika detta skulle AfS kunna skärpa kraven för att få driva friskolor, så att endast de som har en svensk/västerländsk profil skulle få drivas med offentliga medel. Som komplement skulle man kunna erbjuda flyttbidrag för de befintliga muslimska skolorna till de länder innehavarna kommer ifrån, så att de kan fortsätta verksamheten där.
Citera
2018-04-20, 19:11
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Ahl
Härligt! Finnarna och svenskarna delade länge nationalstat - förbrödringen med framförallt finnarna ser jag som högsta prio (de står utanför NATO och helst ska vi lämna EU samtidigt). Vi får se hur långt jag lyckas driva frågan.

Absolut. Både finskan och samiskan har ju germanska låneord som är totalt borta ur alla germanska ord, t ex är kuningaz som betyder kung på finska, det urgermanska ordet för samma sak.

Själv är jag för en nordisk union. Jag vill även inkludera Estland i Norden. Nordiska språk bör lyftas fram i respektive lands utbildning. Men hela Norden bör stå utanför både EU och Nato.
Citera
2018-04-20, 19:15
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Är det verkligen troligt att AfS når över 4%? Jag finner det väldigt osannolikt främst eftersom det inte kommer finnas valsedlar överallt. Dom får nog sikta in sig på att nå 1% så valsedlarna läggs ut överallt till valet 2022. Eller har jag fel?

Du har fel, eftersom du utgår ifrån att det inte kommer att finnas blanka valsedlar. Det är bara att ta en blank valsedel och skriva i "Alternativ för Sverige". Dessa blanka valsedlar måste finnas i alla vallokalerna. Jag har jobbat som röstmottagare i flera val.
Citera
2018-04-20, 19:16
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Du har fel, eftersom du utgår ifrån att det inte kommer att finnas blanka valsedlar. Det är bara att ta en blank valsedel och skriva i "Alternativ för Sverige". Dessa blanka valsedlar måste finnas i alla vallokalerna. Jag har jobbat som röstmottagare i flera val.
Ja det är sant. Men jag tror att man tappar en hel del som tvekar mellan SD och AfS och finns det en valsedel med SD så tar man den.
Citera
2018-04-20, 19:17
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Att behålla det nuvarande regelverket kring friskolor innebär ju dessvärre att man tillåter allt fler muslimska skolor, vilket underlättar en fortsatt kolonisering av Sverige och därmed försvårar återvandringen.

Om man vill undvika detta skulle AfS kunna skärpa kraven för att få driva friskolor, så att endast de som har en svensk/västerländsk profil skulle få drivas med offentliga medel. Som komplement skulle man kunna erbjuda flyttbidrag för de befintliga muslimska skolorna till de länder innehavarna kommer ifrån, så att de kan fortsätta verksamheten där.
Det gör det inte alls. Det finns inga goda argument. Det har ingen som helst betydelse om det finns islamiska skolor eller inte. De som inte har någon rätt att stanna här - enligt traditionell folkrätt - de har ingen rätt, punkt slut.

Sedan kan du fortsätta mala om islam hit och dit samtidigt som du drar med dig kristna i fallet. Du får aldrig med dig mig.
Citera
2018-04-20, 19:28
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det är ovanligt att se att någon annan föreslår finska i svensk skola. Jag har nämligen samma åsikt i saken. Den nordiska gemenskapen måste stärkas.

Tycker det är en intressant ståndpunkt som jag absolut kan ställa mig bakom.

Aldrig tänkt på det tidigare men nu känns det som en uppenbar och självklar grej.

Vill även passa på att ge ett stort tack till Jeff för att han är i tråden och besvarar frågor, mycket uppskattat.

Innan överhoppet till AfS hade jag ingen aning om vem han var men han har snabbt blivit en av mina favoritpolitiker av det lilla jag har hunnit se. Verkar vara en klok, rakryggad herre som står upp för sig själv, sitt parti, sitt folk och sitt land. Sådant är alltid beundrasvärt!
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2018-04-20 kl. 19:30.
Citera
2018-04-20, 19:33
Medlem
baggebo1s avatar
Jag tycker inte det är bra för partiet att en av deras yngsta och mest "loose cannon"-aktiga företrädare tar på sig en så central roll i sociala medier. Särskilt inte som denne har en förmåga att säga lite halvkorkade saker allt som oftast, att häva ur sig förslag och idéer som inte är förankrade i partiet, att gå på och fördjupa sig i onödiga diskussioner i perifera frågor.

Det här är på riktigt. Satsningen är på riktigt. Fokus nu, lite tänka och inte bara babbla. Det finns bara en chans att komma in 2018.
Citera
2018-04-20, 19:42
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Jag är riktiga Jeff Ahl, du får gärna kontakta mig - maila mig på jeff.ahl@riksdagen.se med tydligt ämne/rubrik, då kommer du få det bekräftat att det är jag. Jag tycker definitivt svenska barn ska lära sig finska i skolan, den nordiska samhörigheten och sammanhållningen bör stärkas. Däremot har jag ännu inte drivit linjen i partiet - vi får se om jag kan få med mig partistyrelsen på min linje. Jag tror det finns goda möjligheter.
Hej Jeff, intressant att du som officiell representant för AFS är här. Jag utgår alltså ifrån att det är du.

Svenska barn "ska" lära sig finska i skolan? I så fall är det mycket mer angeläget att svenska barn först lär sig alla germanska språk som fördjupning i sin egen kultursfär. Jag säger inte att jag vill göra det till ett obligatorium. Men något jag motsätter mig är att göra finska till ett obligatorium. Det vore helt fel.

Den gångna tidens imperier är förgångna, och det gäller även det svenska imperium som inbegrep den finska nationen. Nu är det den svenska nationen och sedan nationalstaten som ska försvaras. Det är bara svenskar som ska ha en särställning i Sverige. (Samer är ett särskilt kapitel som kanske kan motivera ett smärre undantag, men de är i alla fall inte ursprungsbefolkning i Götaland, så mycket vet jag, och det är inte dem som det handlar om här heller. Samer har för övrigt redan mycket eget och de kan knappast begära mer. Snarare måste deras situation granskas för att se till att de inte har fått för stora rättigheter på sina svenska grannars bekostnad.)

Och svenskar är inte intresserade av att lära sig finska, tro mig. Jag växte nämligen upp som svensk i ett av de områden som fick mest finska invandrare efter kriget. Jag var inte där när vågen kom - jag är yngre än så - men jag växte alltså upp i ett sådant område, så jag vet vad den svensk-finska samhörigheten går för, dvs praktiskt taget inget eller i alla fall väldigt lite. Eventuellt fungerar det så länge svensken intar en vurmande hållning. Något annat är finnarna inte nöjda med, och ett sådant förhållande kan inte kallas "samhörighet". Därför är det bättre att vi accepterar att vi är olika.

De finnar som uppför sig som goda gäster får självklart min respekt, och ännu mer respekterar jag finnarnas rättigheter i sitt eget land. Men jag motsätter mig varje lagstiftning om "nationella minoriteter" eftersom detta är ett alltigenom falskt begrepp och en ren självemotsägelse. En "contradiction in terms" som det heter på engelska.

Vad är jag för en knäppis, tänker du kanske, som prioriterar dessa frågor? Det gör jag inte. Men jag accepterar inte heller några förfalskningar av min nations beståndsdelar, oavsett vilka.
Senast redigerad av Kwato 2018-04-20 kl. 19:44.
Citera
2018-04-20, 19:49
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Det tackar jag för! Såklart ska jag som riksdagsledamot prata med väljarna, har tidigare inte varit så aktiv på Flashback - mest i Samnytts kommentatorsfält och på Twitter. Ska försöka titta in här lite oftare.

Det jag vill se mer av i AfS är:

1. Skattesänkningar för arbete.
2. Stärka yttrandefriheten.
3. Krav på Konstitutionsdomstol
4. Sekularisera samhället mer med hjälp av lagstiftning.
5. Mer resurser för antikorruptionspolisen
6. Mer makt åt Riksrevisionen för att minska slöseri med offentliga resurser.
7. Bättre och centraliserade upphandlingar för kommunal verksamhet.

AfS måste och ska bli ett frihetligt parti med fler frågor än I&I.

Vad anser du Jeff Ahl?
Faller något av detta dig i smaken?
Senast redigerad av Fashwave 2018-04-20 kl. 19:52.
Citera
2018-04-20, 19:56
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Det jag vill se mer av i AfS är:

1. Skattesänkningar för arbete.
2. Stärka yttrandefriheten.
3. Krav på Konstitutionsdomstol
4. Sekulariserade samhället mer.
5. Mer resurser för antikorruptionspolisen
6. Mer makt åt Riksrevisionen.

AfS måste och ska bli ett frihetligt parti med fler frågor än I&I.

Vad anser du Jeff Ahl?
Partiprogrammet kan du läsa på AfS hemsida. AfS är vad AfS är. Det är fem månader till valet. Jeff Ahl talar inte för partiet (uppenbarligen efter alla egna förslag han vräker ur sig till höger och till vänster).

SLUTA PRATA IDEOLOGISKA ÄNDRINGAR. SLUTA PRATA DETALJER. BÖRJA PLANERA FÖR HUR VI SKA FÅ DET HÄR TÅGET IN I KAKLET. HUR FÅ MEDIEUPPMÄRKSAMHET? HUR FÅ IGÅNG VÅGEN?

TJAFS DÖDAR PARTIER I VALRÖRELSER.
Citera
2018-04-20, 19:59
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Det gör det inte alls. Det finns inga goda argument. Det har ingen som helst betydelse om det finns islamiska skolor eller inte. De som inte har någon rätt att stanna här - enligt traditionell folkrätt - de har ingen rätt, punkt slut.

Sedan kan du fortsätta mala om islam hit och dit samtidigt som du drar med dig kristna i fallet. Du får aldrig med dig mig.

Med ditt resonemang bör det således inte ha någon som helst betydelse om det finns fullskaliga moskéer heller, eftersom deras besökare ändå ska ut ur landet, och att ett förbud skulle dra med sig kristna i fallet.

Jag har svårt att se hur AfS med någon nationalistisk trovärdighet skulle kunna försvara att skattebetalarna ska finansiera muslimska friskolor när partiet, enligt Jeff, inte vill tillåta fullskaliga moskéer på svensk mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in