Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff-Ahl
Till alla som vill ha svar på om jag är för öppen svenskhet eller inte.
Tack för att du tog dig tid att skriva i tråden.
Citat:
2. Finnar är etniska ugrier - jag känner dock enorm samhörighet med finnar, trots annan etnicitet och språk (även om många finnar kan svenska, samt att jag personligen anser att finska borde vara obligatoriskt för svenskar i skolan också). Samhörighet, kultur och lojalitet är mer komplext än etnicitet och språk.
Tror ytterst få har något emot att det bor massa finnar eller balter i Sverige, inte ens Nordiska motståndsrörelsen har något emot det. Däremot förstår jag inte alls poängen med att ha finska som obligatoriskt språk för svenskar i Sverige. Det låter väldigt märkligt och absolut inget jag stöder. Jag tycker även att det är konstigt att svenska har varit obligatoriskt i Finland (kanske fortfarande är det?). Det bör vara frivilligt ja, men knappast obligatoriskt. Varför?
Citat:
3. Jag tror invandrare kan bli en del av den kulturella gemenskapen, jag känner invandrare och även de som har föräldrar som är invandrare (främst från forna Jugoslavien) som är utmärkta exempel assimilerade och välanpassade individer. Jag anser att de tillhör den kulturellt svenska gemenskapen.
Få har problem med detta resonemang. Jag och många andra har också utlänningar som vänner, inklusive icke-européer, men det förändrar liksom inte sakfrågan bara för att man blandar in känslor in i bilden. Och för mig låter den "kulturella gemenskapen" väldigt intetsägande om jag ska vara ärlig. För mig innebär det i praktiken bara att de förblir icke-svenskar men att de har anpassat sig. Hur många "försvenskade" utomeuropéer är vi beredda att acceptera inom landets gränser? Det klassiska exemplet är att släppa in några miljoner civiliserade, intelligenta, arbetsamma och skötsamma japaner. De skulle inte belasta Sverige ekonomiskt, men jag skulle fortfarande inte vilja ha några miljoner japaner här för det. Jag gillar japaner, men jag vill inte ha för stora kvantiteter av dem i Sverige. Nu förstår jag att ni är pragmatiska, men att ignorera vikten av etnicitet ser jag som en fara och jag är trött på att stödja organisationer som inte talar klarspråk. Men det är jag det.
Citat:
4. Jag tror vissa grupper av invandrare har lättare att anpassa sig än andra, jag har personligen till exempel aldrig träffat en somalier som jag anser är assimilerad och kan påstås tillhöra den svenska kulturella gemenskapen. Jag kan utifrån egna erfarenheter och statistik tydligt utläsa att vissa grupper har lättare eller svårare än andra att assimileras.
För mig är assimilering i stor skala snarare avskräckande. Vi har redan miljontals utomeuropéer inom gränserna, oavsett om de är assimilerade eller inte. Problematiken att svenskar minskar i antal och utomeuropéer ökar i antal kvarstår. Ser du något problem med detta och vad vill ni göra för att hindra denna utveckling bortsett från att repatriera hundratusentals invandrare som Kasselstrand har sagt? Det är fortfarande miljontals kvar i landet efter det, samtidigt som de har betydligt högre födelsetal än svenskar. Frivillig återvandring kan fungera till viss del, men tvivlar starkt på dess storskalighet. Sedan vet jag heller inte om jag är så positiv till att slänga bort våra skattepengar för att förmå utlänningar att flytta hem.
Citat:
Är jag för "öppen svenskhet". Vad betyder ens det? Jag har aldrig gillat termen öppen svenskhet, för det insinuerar att alla kan bli svenskar - något jag aldrig trott. Är etnicitet viktigt? Nja, det är ett faktum att det är den skandinaviska och de ugriska folkgrupperna som skapat den nordiska kulturen i huvudsak - samma här, det är löjligt att påstå annat men knappast något man behöver orera om i alla evighet. Vi måste leva i nuet och lösa det problem fosterlandet står inför.
Ska jag tolka detta som att du inte ser något egenvärde i att bevara de etniska svenskarna? En ärligt ställd fråga med tanke på ditt "nja"-svar. Nästan som att du vill bevara svenskarnas endast för att de har byggt landet och kulturen.
Citat:
Däremot är det viktigt att svenskar är i överväldigande majoritet i sitt eget land - och det kommer bli ett faktum med vår politik. Som också måste ta tag i de demografiska frågorna såklart och öka barnafödandet till en rimlig nivå.
Vad är överväldigande majoritet för dig? 95 %? Och ni pratar som sagt om hundratusentals människor vilket inte är någonting alls om vi ska vara ärliga. Kom väl så många under bara 2015, åtminstone i närheten av den siffran. Sedan är det många invandrare i Sverige som är assimilerade även om de inte syns. Om du verkligen vill ha kvar varenda en av de assimilerade invandrarna så kommer det inte bli någon kraftig majoritet svenskar i landet. Sedan har jag inte ens talat om den stora delen av befolkningen som är av blandad härkomst (europeiskt + icke-europeiskt). Och sedan finns det förmodligen många invandrare som inte anstränger sig nu, men som skulle börja göra det om ni kom till makten och ställde väldigt höga krav på dem. Och detta är ju inget problem för SD, men det verkar ju vara ett problem för er med tanke på att ni strävar efter en kraftig majoritet bestående av svenskar. Eller var det endast din egen åsikt? Ingen vill vara den elake, men ibland finns det inga snälla eller milda lösningar.
Citat:
Avslutningsvis menar jag att denna eviga diskussion om svenskhet och etnicitet är föga utvecklande eller ens nödvändig. Alla människor fattar innerst inne hur det ligger till, jag säger inte att diskussionen inte behövs men det är knappast prioriterat.
Detta är en farlig tankegång. Bara för att det är självklart för dig är det bevisligen inte det för alla. Särskilt inte i dagens hjärntvättade och indoktrinerade samhälle som påbörjas från födseln i många fall. Det funkar inte att ha denna mentalitet då många antingen kommer att tro på det, eller helt enkelt spela med för egna fördelar (SD).
Citat:
I Sverige har det alltid bott andra etniciteter, men det har aldrig varit ett problem som det är idag - vilket gör att Alternativ för Sveriges politik är den som kommer ställa saker tillrätta. Vår politik bygger på sunt förnuft och logik, inte flummigt filosoferande. Sunt förnuft, logik, nationell solidaritet, handlingskraft och respekt för det vi ärvt av våra förfäder bygger ett starkt land. Filosofer bygger inga starka länder...
Flummigt filosoferande? Är det flummigt att kraftigt ifrågasätta att de etniska svenskarna håller på att trängas undan från sitt eget land? Om något är flummigt är det "öppen svenskhet" eller alla typiska hala politruk-svar så fort en svår fråga uppkommer från en landsförrädare. Nej mycket riktigt, filosofer bygger inga starka länder, men det gör inte otydliga och hala politiker heller. Tydlighet och ärlighet lönar sig alltid i längden. Det är vad jag tror i alla fall.
Tack för inlägget återigen.