Citat:
Citat:
Citat:
Kan tillägga att på den tiden fick alla invandrare ett lån av staten som skulle betalas tillbaka, om jag förstått det rätt. Det rådde även arbetsplikt. Lite oklart om det var så att man fick arbeta av det där lånet. Men det bör väl finnas dokumenterat. Skulle gärna se att AfS gräver ner sig lite mer i hur det såg ut förr och använder det som argument.
Citat:
Mina uppgifter kommer från folk som flydde till Sverige efter WW2 & deras berättelser. Det är möjligt att jag minns för höga belopp.
Det rörde sig om ett par familjer som hamnade bakom järnridån & flydde undan kommunisterna i östblocket. Dom kom en tisdag. Fick lägenhet på torsdagen, som dom själv fick betala hyra för. Fick låna 4000:- (kan ha varit mindre), återbetalning på ett år. Nästkommande måndag fick pappan & sönerna anmäla sig i vakten på Öresundsvarvet för att börja jobba.
Sen gick dom på kvällskurs & lärde sig Svenska. Inget jävla snack om mångkultur, ingen identitetspolitik. Här jobbar vi, sköter oss, gör rätt för sig & håller käften.
Givetvis enbart flyktingmottagning från grannländerna & länder kring Östersjön. Annars tillbaka med vändande transport.
Skulle vara intressant att höra vad AfS tycker om ett sådant system.
Det rörde sig om ett par familjer som hamnade bakom järnridån & flydde undan kommunisterna i östblocket. Dom kom en tisdag. Fick lägenhet på torsdagen, som dom själv fick betala hyra för. Fick låna 4000:- (kan ha varit mindre), återbetalning på ett år. Nästkommande måndag fick pappan & sönerna anmäla sig i vakten på Öresundsvarvet för att börja jobba.
Sen gick dom på kvällskurs & lärde sig Svenska. Inget jävla snack om mångkultur, ingen identitetspolitik. Här jobbar vi, sköter oss, gör rätt för sig & håller käften.
Givetvis enbart flyktingmottagning från grannländerna & länder kring Östersjön. Annars tillbaka med vändande transport.
Skulle vara intressant att höra vad AfS tycker om ett sådant system.
Jag kan bekräfta att jag fått samma sak återberättat för mig också. Från flera av varandra oberoende källor. (Även om 4000:- på 40-talet förfaller väl högt, det var nästan en genomsnittlig årslön på den tiden.)
Storleksordningen på lånen motsvarade ett par tre månadslöner för en medelinkomsttagare. Exakt hur många kr någon fick låna berodde på om de var ensamma eller hade familj och hur stor den var. Och förståss på vilket år vi talar om. Lånen de fick var förståss större 1965 än de var 1945, även med inflation inräknat. De lån de fick 1945 var väldigt låga. Talar vi om sent 60-tal var det klart mer, då kom t.ex. även någon från soc (eller annan myndighet?) till familjen och tog med barnen till ett varuhus och försåg dem med kläder. Jag tror det var ungefär runt denna tid de började med bidrag, dock klart mycket lägre än idag.
Jag har för mig att de även betalade en låg ränta på lånen, motsvarande ungefär inflationen + någon låg handläggningsavgift eller motsvarande. Det hela var konstruerat så att lånen drogs automatiskt från lönen. Direkt från arbetsgivaren till berörd myndighet (minns ej vilken myndighet). Det drogs redan från den första lönen tills allt var återbetalat. Det var ca 20-30% av lönen i ca ett år. Nästintill alla lån återbetalas.
Svenska fick de mycket riktigt lära sig själva, antingen på jobbet och/eller på kvällskurser.
ABF, TBV, Medborgarskolan m.fl. hade sådana kurser. De håller även idag svenskkurser för invandrare. T.ex. kan såväl en enskild arbetskraftsinvandrare likväl som t.ex. företag som avser etablera sig i Sverige kontakta dem om sådana kurser. De håller olika kurser i olika tempon baserat på elevernas olika förutsättningar. T.ex. en högutbildad tysk-, engelsk- eller nederländsktalande läser i ett högre tempo. Istället för som på SFI där alla buntas ihop i samma klass oavsett förutsättningar (och ambitionsnivå). Oftast är studieresultaten från dessa skolor avsevärt bättre än för SFI, vad jag förstått. P.g.a. stora offentliga bidrag kan de oftast hålla kurserna nästan gratis. Typ nån hundring + studiematerial per termin ligger det på.
Detta är verkligen en vettigare lösning än den nuvarande. AfS, eller vilket annat parti som helst, borde verkligen överväga detta istället.
Senast redigerad av Ancistrus 2018-05-03 kl. 04:14.
Senast redigerad av Ancistrus 2018-05-03 kl. 04:14.