Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-03, 04:10
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dom får väl gå på Hermods eller ABFs kvällskurser på egen bekostnad. Klarar dom sen inte språktestet efter ett år så är det marsch tillbaka till långtbortistan.

Citat:
Dom som kom under/efter WW2 fick låna 4000:- per familj till möbler & liknande, som skulle betalas tillbaka på ett år. Svenska fick dom lära sig på kvällskurser, för på dagtid arbetade man.

Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Kan tillägga att på den tiden fick alla invandrare ett lån av staten som skulle betalas tillbaka, om jag förstått det rätt. Det rådde även arbetsplikt. Lite oklart om det var så att man fick arbeta av det där lånet. Men det bör väl finnas dokumenterat. Skulle gärna se att AfS gräver ner sig lite mer i hur det såg ut förr och använder det som argument.

Citat:
Mina uppgifter kommer från folk som flydde till Sverige efter WW2 & deras berättelser. Det är möjligt att jag minns för höga belopp.

Det rörde sig om ett par familjer som hamnade bakom järnridån & flydde undan kommunisterna i östblocket. Dom kom en tisdag. Fick lägenhet på torsdagen, som dom själv fick betala hyra för. Fick låna 4000:- (kan ha varit mindre), återbetalning på ett år. Nästkommande måndag fick pappan & sönerna anmäla sig i vakten på Öresundsvarvet för att börja jobba.

Sen gick dom på kvällskurs & lärde sig Svenska. Inget jävla snack om mångkultur, ingen identitetspolitik. Här jobbar vi, sköter oss, gör rätt för sig & håller käften.

Givetvis enbart flyktingmottagning från grannländerna & länder kring Östersjön. Annars tillbaka med vändande transport.

Skulle vara intressant att höra vad AfS tycker om ett sådant system.

Jag kan bekräfta att jag fått samma sak återberättat för mig också. Från flera av varandra oberoende källor. (Även om 4000:- på 40-talet förfaller väl högt, det var nästan en genomsnittlig årslön på den tiden.)

Storleksordningen på lånen motsvarade ett par tre månadslöner för en medelinkomsttagare. Exakt hur många kr någon fick låna berodde på om de var ensamma eller hade familj och hur stor den var. Och förståss på vilket år vi talar om. Lånen de fick var förståss större 1965 än de var 1945, även med inflation inräknat. De lån de fick 1945 var väldigt låga. Talar vi om sent 60-tal var det klart mer, då kom t.ex. även någon från soc (eller annan myndighet?) till familjen och tog med barnen till ett varuhus och försåg dem med kläder. Jag tror det var ungefär runt denna tid de började med bidrag, dock klart mycket lägre än idag.

Jag har för mig att de även betalade en låg ränta på lånen, motsvarande ungefär inflationen + någon låg handläggningsavgift eller motsvarande. Det hela var konstruerat så att lånen drogs automatiskt från lönen. Direkt från arbetsgivaren till berörd myndighet (minns ej vilken myndighet). Det drogs redan från den första lönen tills allt var återbetalat. Det var ca 20-30% av lönen i ca ett år. Nästintill alla lån återbetalas.

Svenska fick de mycket riktigt lära sig själva, antingen på jobbet och/eller på kvällskurser.

ABF, TBV, Medborgarskolan m.fl. hade sådana kurser. De håller även idag svenskkurser för invandrare. T.ex. kan såväl en enskild arbetskraftsinvandrare likväl som t.ex. företag som avser etablera sig i Sverige kontakta dem om sådana kurser. De håller olika kurser i olika tempon baserat på elevernas olika förutsättningar. T.ex. en högutbildad tysk-, engelsk- eller nederländsktalande läser i ett högre tempo. Istället för som på SFI där alla buntas ihop i samma klass oavsett förutsättningar (och ambitionsnivå). Oftast är studieresultaten från dessa skolor avsevärt bättre än för SFI, vad jag förstått. P.g.a. stora offentliga bidrag kan de oftast hålla kurserna nästan gratis. Typ nån hundring + studiematerial per termin ligger det på.

Detta är verkligen en vettigare lösning än den nuvarande. AfS, eller vilket annat parti som helst, borde verkligen överväga detta istället.
Senast redigerad av Ancistrus 2018-05-03 kl. 04:14.
Citera
2018-05-03, 04:57
Medlem
Citat:
Det rörde sig om ett par familjer som hamnade bakom järnridån & flydde undan kommunisterna i östblocket. Dom kom en tisdag. Fick lägenhet på torsdagen, som dom själv fick betala hyra för. Fick låna 4000:- (kan ha varit mindre), återbetalning på ett år. Nästkommande måndag fick pappan & sönerna anmäla sig i vakten på Öresundsvarvet för att börja jobba.

Du skall veta att man i östblocket satsade betydligt mer relativt på utbildning än i väst.
Att man med sitt system inte kunde utnyttja detta är en helt annan sak.

Kan aldrig jämföras med de lycksökande analfabeter Sverige lockar hit nuförtiden.
Citera
2018-05-03, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Nej, det är det inte, och du har missförstått HejaFinlands inlägg. HejaFinland är uttalad motståndare till AfS och vill nu visa att kritiken mot att SD är anpassliga och inte driver sin sak tillräckligt hårt är överdriven och att det är medias fel att Åkesson missar smash på smash och straff på straff när han får vara med i gammalmedia.

---------------------------------------

För övrigt, det är fortfarande något hysteriskt över tråden: "Varför händer det inget? Varför hördes AfS inte idag? Varför har inte Kasselstrand tweetat mer än sex gånger idag?" Slappna av, bröder, men anmäl er som aktivister och bli medlemmar hos AfS.

Det är fortfarande fyra och en halv månad kvar till valet. Det är lång tid. Valrörelsen har inte kommit igång på riktigt (Ser ni några valstugor uppsatta än?) och Almedals-veckan är fortfarande månader bort. AfS kommer få ca 80-90 % av sina röster från tidigare SDare som har tröttnat på partiets korruption och anpassning - de som var med och röstade in SD i riksdagen - och alla dessa läser alternativmedia samt saknar förtroende för gammelmedia. Att slå igenom i gammelmedia är helt enkelt inte jätteviktigt för AfS.

Tros det är jag övertygad om att man kommer försöka slå igenom i mediabruset men det är mycket möjligt att gammalmedia kommer komma överens om en taktik som går ut på att så mycket som möjligt ignorera AfS. 1998 startade ju Ian Wachtmeister ett nytt parti som var invandringskritiskt, Det Nya Partiet, som sattes i total karantän av samtlig gammalmedia. Ingenting rapporterades om partiet, man ignorerade alla torgmöten, inga debattartiklar togs in - detta har erkänts av mediachefer i efterhand - och Wachtmeister sa att detta gjorde att Det Nya Partiet var chanslöst - de fick ca 1 % av rösterna (Jag röstade på dem då). Men deppa inte ihop om AfS inte får mycket uppmärksamhet i gammalmedia.

Som jag skrev ovan, det är andra tider idag där andra kanaler, alternativa medier och sociala medier, finns tillgängliga och de har aldrig betytt mer än idag. Om AfS redan ligger på 1.5% idag kan de säkert locka över ytterligare 2.5 % men tänk på att många opinionsinstitut inte direkt kommer anstränga sig för att fånga upp AfS väljarstöd. Bli inte svartpillrade när de andra instituten inte visar några framgångar för AfS. Gör istället vad ni kan för att sätta press på Chang Frick att särredovisa AfS från Sentios undersökning som presenteras i Nyheter Idag - han särredovisar MED och PP men hade en dålig bortförklaring om varför inte AfS skulle särredovisas - jag ämnar maila och säga att jag avslutar min prenumeration då han är uppenbart partisk).

Försök att inte bli svartpillrade och försök att övervinna negativiteten, eller idka självkontroll och håll den inom er - negativitet och defaitism smittar - och gör istället någonting positivt av den. Hur kan ni hjälpa AfS att synas? Fixa trollkonton på Twitter och Facebook och raida relevanta grupper (men lägg ingen tid på antiintellektuella "HejA JIMMY Sd,2018"-typer) Hitta fem bra argument som ni hamrar in - ni kan ha mallar i ett dokument som ni återanvänder genom att bara modifiera dem lite - får ni intellektuell respons, svara, annars: lägg ingen tid på att prata med halvdementa boomers som tror att SD kommer rädda vårt land om "de vinner valet". Skänk en extra hundring eller två till AfS. Prata med era släktingar och vänner som röstar på SD. Titta i bekantskapskretsens och välj ut den mest lämpliga SD:aren i er bekantskapskrets och bestäm att ni ska försöka övertyga denna att rösta på AfS (Har ni någon moderat i bekantskapskretsen som vägrar rösta på SD för att de är ett lågstatus-parti med en för moderaten oönskad ekonomisk politik kan det vara värt att göra ett snabbt försök där och se om ni får någon respons).

Angående SD:aren som ni ska övertyga: Antagligen är det en person som röstar på SD men som är lite missnöjd med SD och känner att "allt är kört" (och kanske är han inte tidigare socialdemokrat - dessa verkar vara mer tribala i sitt partival än många andra). Det gör personen eftersom SD inte kan visa upp en trovärdig vision om en bättre framtid - SD satsar på integration och har nyligen presenterat ett stort integrationsprogram samt vill sprida den svenska kulturen till ghettona (Gud, giv mig styrka) men väldigt få som röstar på SD vill bli "integrerade" med de människor som kommit hit eller tror att assimilation är möjligt. Locka med tanken om ett återigen svenskt Sverige efter att en miljon har återvandrat och övertyga personen om att vad som händer denna mandatperiod är inte det viktiga, SD kommer inte få något inflytande hur stora de än blir, utan det som betyder något är hur samhället ser ut om tre decennier och hur deras barnbarn får växa upp. Ta upp att SD inte har gått fram i opinionen på två och ett halvt år under den värsta krisen i modern svensk historia då massinvandringens effekter har blivit uppenbara för miljontals ytterligare människor. Trots detta man har tilll och med tappat röster det senaste halvåret, något som borde vara helt omöjligt, om man vore kompetenta opinionsbildare. Slutpoängen är: Talar detta för att SD någonsin kan bli ett tillräckligt stort parti för att driva igenom sin politik? Trovärdiga källor gör också gällande att SD har skelett i garderoben av moralisk karaktär som kommer skaka om partiet innan valet - var beredda att utnyttja SDs korruption.

Det finns massor vi kan göra och AfS har säkerligen lagt upp en bra strategi för hur man ska gå tillväga under upptakten till valet. Ha tålamod och förtröstan och bered er på att göra vad ni kan för att AfS ska in i riksdagen.

Ditt påstående om gammelmedia och systematiskt ignorerande av ett nytt invandringskritiskt parti för 20 år sedan, vet jag inte om det är korrekt? Om det vore så lätt att stoppa nya, misshagliga partier, genom "karantän" - då borde ju SD aldrig ha kommit in i riksdagen!? Men det är möjligt, att karantänen fördröjde partiets intåg i riksdagen med ett antal år?
Citera
2018-05-03, 07:46
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Skrev tidigare i en annan tråd:
Har själv suttit i kommunfullmäktige.
Valarbetarna alla partier har är nästan undantagslöst kända ansikten från KF.
Betalningen dessa får blir en plats i KF, kommunala nämnder, organisationer(typ styrelse för räddningstjänst) och företag(typ styrelse för kommunala bostadsbolag) vilket man givetvis får ersättning för.

MED har redan i motsats till AfS länsföreningar nästan överallt, och antar MED ställer upp vid lokala val.
Hur skall AfS motivera dessa 1000 valarbetare?
Kanske med, om vi finns kvar 2022 så ställer vi upp vid lokalval, och då får du kanske en plats i KF?

Det där har absolut ingenting att göra med inlägget du citerade? Det som motiverar aktivisterna är att Sverige möjligtvis har en chans att bli räddat. Det finns redan 300, jag är en av dem och jag vill verkligen inte ha en plats i min stads kommunfullmäktige.

Citat:
Stödjer AfS politik till 100 %, men undrar om Kasselstrad är rätt person leda partiet?
Partiledaren måste ju ha framåtanda och strategist framtida tänkande, sen spelar det ingen roll hur politiskt skärpt han än är!
Nu i 11:e timmen går han ut internationellt och ber om finansiellt stöd inför valkampanjen.
Dessutom ingen som helst planering eller strategi för lokalt engagemang, som inte finns alls idag.
Partiet har ju trots allt varit registrerat ett och ett halvt år, så sånt borde givetvis ordnats för länge sedan.

Tycker du inte att Kasselstrand har framåtanda?! Som någon sa, Kasselstrand är partiet. De har givetvis "framtida tänkande" och en plan för att det här ska gå i hamn, jag vet inte varför du tvivlar så mycket. Just eftersom att de har funnits i ett och ett halvt år och först lanserats nu i början av detta år så kan man räkna ut att det i högsta grad är genomtänkt och planerat. Du tror inte att det tog lite tid att skrapa ihop den där riksdagslistan?

Du fokuserar alldeles för mycket på den uteblivna kommunpolitiken, utan att till synes tänka på alla nackdelar med den. I mina ögon räcker det gott och väl med frivilliga aktivister, åtminstone till en början.
Citera
2018-05-03, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet

Kritik är bra men ska vara framåtriktad, någonting man kan göra något åt. Beslutet är fattat och vilka bevekelsegrunderna är vet bara partistyrelsen. Det finns säkert massor man borde gjort men nu är det som det är. Kritik som riktar sig mot något man borde gjort för något år sedan drar bara ner energin. AfS är hög energi, inte att gräma sig för det förgångna.

Partiets marknadsföringsverksamhet är dock än så länge inte så värst "hög energi". Vad ska vi göra åt det?
Senast redigerad av Tumidanda 2018-05-03 kl. 07:51.
Citera
2018-05-03, 07:55
Medlem
Citat:
Tillhör själv denna kategori som kommer rösta på AfS ifall man ligger över ca 3 % i OM innan valet.

Dessvärre tror jag knappast detta är möjligt, då partiet totalt saknar all lokal organisation, i motsats till Medborgerlig Samling som har länsförbund nästan överallt.

Problemet med opinionsundersökningar är att de nästan alltid är kraftigt vinklade till etablissemangets fördel. Sen förekommer det ju också att de bara ljuger rätt upp och ner. Se på Trump och Brexit!
Citera
2018-05-03, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Ditt påstående om gammelmedia och systematiskt ignorerande av ett nytt invandringskritiskt parti för 20 år sedan, vet jag inte om det är korrekt? Om det vore så lätt att stoppa nya, misshagliga partier, genom "karantän" - då borde ju SD aldrig ha kommit in i riksdagen!? Men det är möjligt, att karantänen fördröjde partiets intåg i riksdagen med ett antal år?

Media stoppade Sd i minst 10 år genom lögner, drev och kampanjer. AFS har en mer lättrekryterad väljarbas f.d. Sd väljare. Hur det går för dem vet väl ingen ännu.
I andra länder har nya partier kunna komma fram väldigt snabbt varför skulle det vara omöjligt i Sverige? Svensken är särskilt trög, absolut, men det finns väl gränser även för hur tröga svenska folket kan vara nu när invandringskritik är etablerat men inte gillat.
Citera
2018-05-03, 08:55
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Partiets marknadsföringsverksamhet är dock än så länge inte så värst "hög energi". Vad ska vi göra åt det?

Håller inte alls med. Partiets lansering, valfilmen, filmen riktad till USA, filmen riktad till Frankrike, aktiviteten på sociala medier, 4-5 avhopp med presskonferenser i riksdagen, debatter i riksdagen, intervjuer, egen podcast, o.s.v. I allra högsta grad hög energi. Man kan göra mer och kommer att göra mer. Har också fått uppmärksamhet i olika medier. Någon gratis draghjälp av SVT eller Expressen som F! alltid fått kan man knappast räkna med och inget man kan påverka.
Citera
2018-05-03, 09:13
Medlem
Citat:
Håller inte alls med. Partiets lansering, valfilmen, filmen riktad till USA, filmen riktad till Frankrike, aktiviteten på sociala medier, 4-5 avhopp med presskonferenser i riksdagen, debatter i riksdagen, intervjuer, egen podcast, o.s.v. I allra högsta grad hög energi. Man kan göra mer och kommer att göra mer. Har också fått uppmärksamhet i olika medier. Någon gratis draghjälp av SVT eller Expressen som F! alltid fått kan man knappast räkna med och inget man kan påverka.

Man kan tycka olika men det förändrar inte verkligheten som är att en stor andel av svenska folket i dagsläget förmodligen inte ens vet om att partiet existerar. Att göra någon tweet om dagen, eller varannan dag, är inte marknadsföring. Anemone eller vad han heter kom nyss med bra rekommendationer här i tråden för hur vi allihop kan bidra till att sprida kännedom om partiet och dess budskap samt skapa opinion för partiet. Det är mycket bra om dylik verksamhet växer fram organiskt bland gräsrötter men det behövs nog även organiserade initiativ i samma anda från partiet självt.

Det finns även många frågor där man offensivt kanske kan slå sig in, ta på sig en ledande roll och i viss mån åka snålskjuts på redan existerande strömningar och rörelser. Ta t.ex. ytteandefrihetsfrågan, EU och Swexit, kontantupproret, Nato, det korrupta systemet, brottslighet och lag och ordning,
Citera
2018-05-03, 09:35
Medlem
Citat:

Efter det inledande utbrottet av energi som du beskriver så har det nu gått två - tre veckor då partiet inte har synts till lika mycket.

Jag håller helt med om bedömningen att vi inte kan räkna med gratis draghjälp, tvärtom så kommer partiet att aktivt motarbetas på olika sätt av media och systemet. Just exakt därför är det så extremt viktigt att man på ett maximalt effektivt sätt använder de kanaler (främst internet) och resurser som finns. Vi måste vars bättre på detta än någon annan tidigare har varit.

CIA har ju på senare år störtat regeringar i olika nationer, till stor del med hjälp av internet och sociala medier. Globalisterna och systemet är livrädda för internets politiskt revolutionära potential, det är därför de vill censurera och stänga ner allting. De förstår att en liten men smart, organiserad och systematisk minoritet kan åsamka dem stora problem och skador med hjälp av internet. Det är därför MSB och Dan Eliasson nu inför valet ska kunna gå in och censurera och blocka genuin politisk opposition, även om de påstår att det handlar om att komma åt "fake news" och "påverkansoperationer från främmande makt".

Jag önskar att alla vi som vill kämpa för Sveriges och Europas folk och som vill se AFS i riksdagen 2018 använder de möjligheter till påverkan som finns, innan systemet begränsar dem ännu mer eller tar bort dem helt och hållet. Anemones förslag är en bra början.
Citera
2018-05-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad

SD kom in i riksdagen 2010 tack vare den alternativmedia de idag i princip har lyckats göra till motståndare och tack vare en mycket stor mängd ihärdiga gräsrötter som nätkrigade i olika sammanhang på internet.

Gammelmedia och systemet, tillsammans med AFA och träskvänstern, lyckades fördröja SD:s och den invandringskritiska folkopinionens genombrott med minst ett par decennier.
Citera
2018-05-03, 10:02
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Skrev tidigare i en annan tråd:
Har själv suttit i kommunfullmäktige.
Valarbetarna alla partier har är nästan undantagslöst kända ansikten från KF.
Betalningen dessa får blir en plats i KF, kommunala nämnder, organisationer(typ styrelse för räddningstjänst) och företag(typ styrelse för kommunala bostadsbolag) vilket man givetvis får ersättning för.

MED har redan i motsats till AfS länsföreningar nästan överallt, och antar MED ställer upp vid lokala val.
Hur skall AfS motivera dessa 1000 valarbetare?
Kanske med, om vi finns kvar 2022 så ställer vi upp vid lokalval, och då får du kanske en plats i KF?

Du verkar resonera utifrån att man skulle ställa upp för personlig vinning, vilket är helt fel och inte alls vad en rörelse som AfS handlar om.

Jag har inga som helst ambitioner att officellt representera partiet men har ändå lämnat intresse att bli aktivist.

Allt handlar inte om pengar, status eller personlig framgång för alla.

Att partiet kommer in i riksdagen ska räcka som belöning.

Man ska inte förvänta sig att personligen få ut något bara för man är aktivist, det är inte vad det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in