Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 12:16
  #73
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
15 sek, då talar vi om Insatsstyrkan och inte den vanliga Polisen.
Nope jag talar om vanlig bilburen polis.

Citat:
Ursprungligen postat av TheVoid
Är det en säkerhetsdörr Rc3 och uppåt så är väl ändå inte karmen den svaga delen, både dörrblad samt karm är oftast i stål, används även hakregellås som är mer regel än undantag iaf i min bransch så måste du få upp dörren en bra bit från marken innan det släpper från slutblecket och dörren kan skiljas från karmen, oftast har dörrarna 2 lås.
Karmen är aldrig bättre än väggen den sitter i.

Citat:
Jag ifrågasätter inte att det inte tar så lång tid för utbildat folk med rätt verktyg att få upp en dörr det är ju trots allt inbrottstjuvar som inte har kunskapen och kan föra hur mkt oväsen som helst oftast utan att väcka uppmärksamhet de ska avskräcka det problemet har ju inte polis samt räddningstjänst.
Absolut ingenting är inbrottssäkert så att säga.


Citat:
En annan angreppsmetod är ju om gångjärnen är synliga och inte dolda då är det bara att knäcka dom och ev bakkantssäkringar men antar att rc3-4 inte har synliga gångjärn.
Knacka gångjärn är inte så enkelt längre för nu sitter det ofta stift i bakkanten av dörren, när dörren är stängd går stiften in i hål i karmen just för att dörren inte ska kunna lyftas ut.
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/im...ljer_S43_3.jpg

Citat:
Som sagt inbrottssäkra dörrar är för att avskräcka tjuvar inte polis sen handlar det ju om installationen, är den fel så kvittar det vilken klass och lås din dörr har.
+1


Citat:
Ursprungligen postat av surri
Då är det en jävligt pissigt monterad säkerhetsdörr.
Det lär finnas rätt många dåligt eller rentav felaktigt monterade säkerhetsdörrar med tanke på hur inkompetenta både hyresvärdar och fastighetsskötare kan vara.

Citat:
Hyfsad standard på säkerhetsdörr är väl RC3 och lycka till att dra upp den på 15 sekunder med en 40 cm kofot. Standarden säger ju t om att det ska ta minst 5 minuters bearbetningstid med 70 cm kofot för en erfaren inbrottstjuv. Du kör ju bara anekdotisk bevisföring, "det har hänt folk", "en kompis har sagt", "brandmän gör det på 1 min" osv. Så kan man ju säga med allt men det blir bara meningslöst att diskutera då.
45-60 sekunder är en uppgift som kommer från brandkåren själva, menar du att brandmän skulle ljuga om hur lång tid dom behöver för att få upp en dörr?
Citera
2018-04-20, 12:35
  #74
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Felfel-fel! Däremot så kan de, på stående fot få en husrannsakan.

[/b]
Antar att det då skulle vara med motiveringen att cannabis skulle innebära "allvarlig fara för liv eller hälsa"?
Jävligt skumt isåfall om det är det som snuten lutar sig på i lagen för att få bryta sig in..
Citera
2018-04-20, 12:42
  #75
Medlem
Visa dominans genom pissa på snutarna genom brevinkastet så de vågar inte gå genom nerpissad dörren som är ditt revir.
Citera
2018-04-20, 13:05
  #76
Medlem
Exceptionellrebells avatar
Som tur är så har vi en gemensam balkong i mitt boende så jag hade lätt skyllt ifrån mig och sagt att det måste va någon annan i huset som rökt där. Skiter fullständigt i mina grannar ändå. Bor i en sådan ort där dom flesta röker så det blir ändå svårt för dom att lokalisera den trevliga doften
Man ser även porten från balkongen och min lägenhet så ser/hör om polisen kommer så jag hade hunnit gömma/göra mig av med det och dra på lets dance eller någon skit på teven och låtsas som det regnar.

Enda gången jag hade erkänt direkt vore om jag blev ertappad på bar gärning med det i handen.
Citera
2018-04-20, 13:17
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Ja, det är skitsvårt att bryta upp en säkerhetsdörr, det är därför en låssmed borrar sönder låset.
Ja och folk har blivit träffade av blixten många gånger, det betyder inte att det är sannolikt. Vad är mest sannolikt tror du? Att snuten kommer göra en swat insats eller gå därifrån när ingen öppnar?

Jag skulle tippa på att i de flesta fallen där de brutit upp en dörr för misstänkt cannabisrökning beror på att den boende är kriminellt belastad eller känd av polisen och man kan därför anta att det finns olagligheter i lägenheten. Måste var extremt sällsynt att dom bryter upp dörren på en ostraffad svennebanan bara baserat på lite gräslukt.

Nej det är inte skitsvårt. 1-2 minuter max med rätt brytverktyg och lite kunskap i hur det går till.
Eller hur tror du räddningstjänsten (som jag råkar jobba inom) gör?

Dock låter det som fan när man bankar in brytverktyget så då får man en viss förvarning .

http://raddningstjanstensinkop.se/in...en-entry-tools
Har du dom verkygen och lite tränign så går det fort.
Citera
2018-04-20, 13:30
  #78
Medlem
Gör som folk flytta ut på landet.

Har en kompis som bodde på landet hemma hos sina föräldrar och tittar ut och ser poliser med automatvapen samt bilar. Han hade väl en femma och hade rökt på. Men de hade bara stannat till för att reka innan ett tillslag mot en strippklubb fick vi reda på senare. Han vart ganska liten då så han. Och ja de är sant.
Citera
2018-04-20, 13:38
  #79
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Måste inte polisen kontakta en åklagare som ger dom beslut om dom får utföra husrannsakan? Det gr dom på plats.

Finns flera omständigheter, om den enskilda polismannen tror/tänker/tycker att bevis kommer gå till spillo om inte husrannsakan görs där och då direkt, så kan den enskilda polisen besluta att "nu kör jag en husrannsakan här".
Citera
2018-04-20, 13:48
  #80
Avstängd
Kasta inte ut något ifrån balkongen. Det står alltid en spanare där vid husis.
Citera
2018-04-20, 13:49
  #81
Medlem
Hade kastad ned den till grannarna...
Citera
2018-04-20, 14:10
  #82
Medlem
Öppna en burk med surströmming och öppna, erbjud polisen att smaka på denna svenska delikatess. Jag tror inte att dem stannar länge.
Citera
2018-04-20, 14:11
  #83
Medlem
GamleJans avatar
Lite offtopic;

Min vän fick knack på dörren -89 av just dessa anledningar. Grannarna hade känt lukten av djävulsdroger.
Min vän hade dock ett sjukt fint gömställe för sin haschkaka;
En fejkbotten i en blomkruka! Så tog man tag i stjälken/stammen på blomman och lyfte så fanns en fejkbotten,
samma färg som blomkrukan (vit högblank). Vände man upp och ner på krukan så voila; ut trillade haschet.

Han rökte på sin toalett, blåste ut i frånluften men det gick tyvärr till nån grannes toalett..

Polisen hade lyft soffkuddar, öppnat alla VHS-fodral osv men blommorna i fönstret lyfter man ju inte på.
Han slapp undan med en "vi håller ögonen på dig". Efter det har det varit lugnt hos honom men någon dag
senare så stod polisbilen utanför igen, och nån granne fick knack på dörren.
Citera
2018-04-20, 17:30
  #84
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
*knack knack* *ding dong* *bank bank bank*
-Vem är det?
-Det är polisen, öppna dörren!
-Vem söker ni?
-Dig!
-Men jag är inte hemma...
-Sluta löjla dig, jag ser ju dina skor genom brevinkastet.
-Jag har två par skor...

Seriöst, vet man att det är polisen och man är rökt går man inte ens fram till dörren, har dom redan beslutat att ta sig in och gripa gör dom det i vilket fall. Jag behöver inte göra deras jobb lättare när dom är ute efter att göra mitt liv till ett helvete.

Du får troligtvis stå för reparationerna för dörren om du inte öppnar. De kommer lika troligtvis inte vara så snälla när de söker igenom ditt hem sen heller, eller dig, kan ju jäklas som de vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback