Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 18:05
  #85
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickiestofIcky
Polisen har aldrig knackat på min dörr.
Dom låser bara upp och går in.
Första gången vände dom verkligen upp å ner på ALLT, efter det så frågade dom bara vart jag hade grejerna och jag tog snällt fram vad som fanns. En gång kom dom mitt i natten när man ligger å sover, sen står det i FUP att jag såg påverkad ut men dom kunde inte avgöra om det berodde på droger eller att jag precis vaknat. En gång klämmer sig fem eller fyra st in genom en dörr samtidigt med vapen riktade mot mig, nu när jag tänker på det i efterhand så kunde det faktiskt slutat illa.

Har hänt mig med dom väckte mig på morgonen blev liv rädd. Men jag var inte bara en brukare på den tiden höll även på med annat då som e orelevant i denna tråd. Men du är la inte endast en brukare om dom går in med vapen riktade mot dig när du sover du måste ju hållit på med annat bus också . Nu har jag bra grannar som jag känner ganska bra och dom är nöjda så länge man inte skräpar ner och slänger fimpar och väsnas.
__________________
Senast redigerad av Casual-Culture 2018-04-20 kl. 18:08.
Citera
2018-04-20, 18:27
  #86
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Antar att det då skulle vara med motiveringen att cannabis skulle innebära "allvarlig fara för liv eller hälsa"?
Jävligt skumt isåfall om det är det som snuten lutar sig på i lagen för att få bryta sig in..
Det är vad de har för rättighet gällande flygande husrannsakan. Däremot så kan det ta 3 minuter att få grönt ljus ifrån överordnad, men Arne.Anka har fet-fel.

Allvarlig fara för liv eller hälsa är uppenbara fall där trauma eller annan skada håller på att uppstå och kan förhindras, cannabisrökning är en hobby som inte kommer avstanna p.g.a. polisarbete, hos brukarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Finns flera omständigheter, om den enskilda polismannen tror/tänker/tycker att bevis kommer gå till spillo om inte husrannsakan görs där och då direkt, så kan den enskilda polisen besluta att "nu kör jag en husrannsakan här".
Vad som en enskild polis, utan tidigare beslut får göra står jävligt tydlig i lagboken, som jag rekommenderar dig att läsa i innan du ventilerar dina åsikter kring hur poliser borde kunna göra.

Edit: Tänk om någon polis sitter och läser här och läser din text NickSonny & tänker "jaha, äre såhär jag ska göra?" & bryter sig sedan in hos dig och stjäl din partner, i bevisföringssyfte...
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2018-04-20 kl. 18:31.
Citera
2018-04-20, 18:35
  #87
Medlem
IQpizzasallads avatar
Härmed får du en strategi alldeles gratis: Du ringer upp polisen på måndag och berättar att du tror nån av dina grannar brukar sån där cannabush eller rash eller vad det heter och sen frågar du om man kan bli beroende av att utsättas för passiv rökning. Du har nämligen ibland kännt dig lite påverkad, lite flummig.

Mer vill du inte säga för du har ibland känt dig lite hotad, å beskriver nån misstänkt med vagt signalement som kunde vara vem som helst. Du spelar in detta samtal om du har möjligheten, alternativt skriver du ner tidpunkten för din anmälan.

När eller OM polisen vid ett senare tillfälle står vid din dörr så tar du ett djupt andetag, sätter på dig din oskyldigaste min, öppnar fort dörren å säger direkt innan dom hunnit yttra sig: "Va' bra att ni kom, är ni här för min anmälan? Om grannarna?" osv osv....

Undanmanövern är alltid bästa försvar!
Citera
2018-04-20, 19:40
  #88
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Edit: Tänk om någon polis sitter och läser här och läser din text NickSonny & tänker "jaha, äre såhär jag ska göra?" & bryter sig sedan in hos dig och stjäl din partner, i bevisföringssyfte...


Men du kan givetvis inte bidra till diskussionen och kanske, visa något exempel eller föra det framåt? Det är så jag har förstått saken, jag tänker inte försöka bry mig, men om du hade skrivit typ "här har du en länk som motbevisar det, eller skrivit själv "så här fungerar det". Kom med något mer konstruktivt
Citera
2018-04-20, 21:11
  #89
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Men du kan givetvis inte bidra till diskussionen och kanske, visa något exempel eller föra det framåt? Det är så jag har förstått saken, jag tänker inte försöka bry mig, men om du hade skrivit typ "här har du en länk som motbevisar det, eller skrivit själv "så här fungerar det". Kom med något mer konstruktivt
Okej. Om du tittar i det förra inlägget, som refererar till att jag nämner Arne.Anka
(FB) Polisen knackar på, vad gör ni? - så ser du (hur tydligt som helst) en paragraf i PL.

Den lagen i PL är en av två lagar som uttryckligen godkänner en polis att göra handhavande i form av att ta sig in i bostäder i syfte att utföra husrannsakan utan att rapportera om det innan.

Gå och lägg dig, puffdylan.

Edit: Om du inte väljer att gå och lägga dig så kan du ju ta och motargumentera polislagen som reglerar vad poliser får göra ... kanske du har unik insyn i polismyndigheten gällande handhavande i husrannsakan?

För att du inte ska bli alledes yr av att läsa massor av olika lagrum så bifogar jag andra lagen, bara för dig - som för den delen är helt OT.

OnT: Jag skulle inte öppnat om jag misstänkte att det var polisen. Ifall det rörde sig om narkotikabrott av normalgraden (inte ringa) skulle jag försökt mig på destruktion. Handlade det om grovt narkotikabrott så skulle inte polisen knacka på Skulle polisen ändå knacka och jag gör mig skyldig till grovt nark.brott så skulle jag försöka fly med bevismaterial. Så ni vet.

Edit2: Här har du Kap28 i Rättegångsbalken, som även där beskriver hur en husis får utföras & vad som behövs för en husis:

__________________
Senast redigerad av GoUoD 2018-04-20 kl. 21:33.
Citera
2018-04-20, 21:17
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ta ett djupt bloss och blås i ansiktet på poliserna efter att du öppnat dörren. Fråga sen om dom "vill ha mer av den varan" och att du säljer mångdpartier till bra rabatt. Så hade jag gjort.
Du hade skitit ner dig av rädsla o gråtrunkat hela natten menar du
Citera
2018-04-20, 21:44
  #91
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Något säger mig att jag inte skulle öppnat (om de inte har papper på att de får komma in). Men ser inte bra ut heller om snuten tvingas ringa hyresvärden.

Vad är det för papper de ska ha?
Citera
2018-04-20, 23:11
  #92
Medlem
Öppna dörren ta ditt straff, ingen stor sak för varken dig eller polisen. Lite böter. Ju mer du stretar emot ju störreintresse får dom för dig.
Bara hålla tummarna för att du inte får en sådan där extrafarsa till polis dom vill man ju väcka.
Citera
2018-04-21, 00:17
  #93
Medlem
Rebelxs avatar
Ska dela med mig av en egen upplevelse.
Odlade lite cannabis förut i ett tält, och sedan en vacker dag så kom polisen och ringde på när jag stod i duschen.
Först ignorerade jag det då jag inte väntade besök, utanför titthålet såg jag en civilklädd kvinna plinga på i lugn takt. Att de visste att jag var hemma var jag rätt säker på men sket som sagt i att öppna.

Sedan öppnar hon brevinkastet och säger att "Hej det är polisen , vi vet att du är hemma öppna dörren..".
Får självfallet lite panik men att på nått sätt få bort plantorna var helt omöjligt de var alldeles för stora och många.
Men kände att jag behövde lite tid ändå så svarar att jag är naken ge mig en minut (var ingen lögn..), nu är en man där också och verkar inte vara så sugen på att vänta och börjar stressa med att skrika att jag ska öppna på en gång bla bla bla.
Hade väl ett par sömntabletter eller liknande som jag iaf bestämde mig för att göra mig av med så jag slapp åka dit för sånt också och begår då misstaget att kasta ut det från balkongen , men som jag också läste tidigare i tråden så stod självfallet en polis där nere och fångade lyra.
Så spola för ner sånt i toaletten istället eller lös upp det i vasken eller vadsomhelst, att de bevakar fönster o sånt verkar ju vara standard.

Nu har det kanske gått max en minut och han gormar mer och mer om att jag måste öppna omedelbart eller så bryter de upp dörren, kan vara så att jag bad de legitimera sig genom titthålet och så för att skjuta upp på det oundvikliga men minns ej riktigt.
Hade installerat en säkerhetsdörr nyligen men när jag hör riktigt höga smällar mot dörren så tror jag att de försöker yxa sig igenom eller något och låser upp så de inte ska förstöra den.
Vad man ser i efterhand är några små bucklor så jag tror han slog med batongen bara, såg inte att de skulle haft några verktyg med sig heller men vad vet jag.
Skulle säkert kunnat hålla de ute ett bra tag om jag inte öppnat men kunde ändå inte göra mig av med mer bevis så det kändes som det kvittade.
De visste varför de kom på besök fick jag snabbt förstå när de frågade vart jag hade "det", men krävs nog lite grövre brott för att de ska komma med inbrytningsverktyg i högsta hugg.

Snutarna var för övrigt rätt trevliga och rotade inte runt speciellt mycket, hittade inte ens vågen som knappast var gömd och antagligen inget annat heller om jag inte valt att kasta ner det i deras famn.
Var rätt trevlig jag med och hjälpte till att koppla ur allt (mest för att jag inte ville ha 80L näringslösning på sovrumsgolvet) men de verkade uppskatta det iaf.
De tar med sig allt som hade med odlingen att göra som var igång men inte lampor o sånt som låg i garderoben, inte heller krukorna (körde hydro) men däremot pumpar o sånt .

Behöver inte åka med till stationen och erkänner odling för eget bruk, blev väl 750gram eller nått sånt de hittade. Inte mycket man kan göra om man har massa plantor men har man andra droger i pulverform eller tabletter så ska man väl ändå hinna göra sig av med det om man har grejerna förberedda för avveckling om det krisar.
Iaf om de väljer att ringa på innan de bryter sig in, de jag känner som fått lite brutalare hembesök har inte ens förstått vad som sker innan det var för sent.
Citera
2018-04-21, 00:56
  #94
Medlem
Knarkpojkens avatar
Öppnat dörren, bara onödigt o göra en större scen genom att dem försöker bryta sig in.
Citera
2018-04-21, 03:17
  #95
Medlem
Enda gången det möjligtvis skulle ske att polisen knackar på som jag ser det i dagsläget är helt seriöst endast om de skulle råka vara precis utanför och se dig röka. Annars är det minimal, minimal risk i princip då det 1. Är mycket att göra för polisen 24/7, 2. De har begränsat med personal, 3. Droger weed framförallt har blivit så pass vanligt jämfört med för 10 år sen så det skulle innebära att de skulle behöva åka typ konstant om de gjorde det efter varje tips de får in, och det är när det kommer omkring ett offerlöst brott. Med andra ord, de bryr sig inte ett jävla dugg. Tro mig.
Citera
2018-04-21, 05:20
  #96
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Text

Vad fick du för påföljd? vilket årtionde skedde detta?

Jag har bevittnat när snutar skulle in i min lägenhet(jag va med dom på utsidan) pga ett väldigt akut sjukdomstillstånd inne i lägenheten, jag va utelåst.
Minst 5-6 snutar bände och ryckte med kofötter i MINST 15-20min innan dom kom in, hade säkerhetsdörr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback