2018-04-19, 23:36
Medlem
JackBlacks avatar
Optimal hastighet för en bil är 70-90 km/h (exakt var beror på bilmodellen). Kör man snabbare än det så kommer man kortare. Speciellt höga hastigheter har stor betydelse. Sen beror det också på körstil. Det gäller både elbilar och bilar med förbränningsmotor.
Citera
2018-04-19, 23:37
Medlem
JustZlatans avatar
Hyundai NEXO går på vätgas. Jag såg en sån taxibil idag! Funderar på att köpa den. Hyundai ska även vara ett bra bilmärke med mycket få fel, ungefär som Toyota.
Citera
2018-04-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Ursäkta frågan från en okunnig men finns det något bra eller positivt med att köpa en el-bil?

I mitt fall var det t.ex. trevlig acceleration och gasrespons (ingen fördröjning alls vilket var annorlunda från mina tidigare bilar). Sen är jag tekniknörd så jag gillar autopiloten, stora skärmen osv. Lite kul är det att koppla in bilen och gå därifrån så är den klar när man kmr tillbaka.
Citera
2018-04-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Ja det är kompromisser helt enkelt, Stockholm till Romme är t.ex. en sådan rutt som är brutalt dum med elbil om man inte lyckas boka en av de 2 Teslaladdarna som finns på plats i Romme. Lyckas man inte få en sådan måste man ladda på vägen istället om man vill komma hem, och vem vill stanna på en så kort resa? Även om man lyckas boka en sådan måste man flytta bilen mitt i skidåkningen.

Problemet är inte direkt långkörningarna då de oftast sker på trafikerade vägar, problemet är de här 2-3 timmarna åt ett glest befolkat håll och sen tillbaka utan att ladda som är problemet.

Nu har jag varit i Romme en gång de senaste 5 åren så det är inget större problem för mig, till Åre/Vemdalen osv fungerar det utan problem.

Jag förstår, tack för att du berättar, jag ska inte säga något om hur det var att söka sig tillbaka för att förhoppningsvis så finns det laddstationer i framöver.
Kanske min attack mot elbilar var lite orättvis men de klarar av naturliga skäl inte att konkurrera med fossilbilar som det ser ut nu, men du ska veta att jag åker hellre en elbil.
Citera
2018-04-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Finns ju otaliga Porsche-ägare som sett sina bilar brinna upp, som ändå är märkestrogna. Ser inte det märkliga i det, fossilbilar brinner ju fan varje dag, ingen höjer på ögonbrynen för det?

Och ja, det är faktiskt en något negativ grej. Jävligt segt att i parkeringsgaraget behöva krypa bakom någon gående som inte sett en, och ställer man sig på tutan så blir de antingen 1) förbannade eller 2) döda pga hjärtattack.
Segt.

Brinner varje vardag, vad har du för belägg om det. Mycket sällan bilar brinner om inte nysvenskar tänder på.
Ja du då har du aldrig varit på den största marknaden av el bilar, Norge, Lad stationer som kortsluts , bilar som är fulla med brandfarliga batterier och brinner som fasen. Ja som i vissa mobiler.

Att tillverka batterier är fortfarande mycket miljöovänligt. De flesta mineraler kommer från Afrika med fruktans värda förhållanden. Punkt!
Citera
2018-04-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
På pappret lovar många elbilar en räckvidd på både 30 och 40 mil, men verkligheten ser minst sagt annorlunda ut.
Den teoretiska räckvidden är en enda stor bluff, i verklig körning kommar man inte speciellt många mil på ett fulladdat batteri.

Den usla räckvidden, de höga priserna och den dåligt utbyggda infrastrukturen när det kommer till laddstolpar gör att elbilen idag inte är ett intressant alternativ för den stora massan, utan snarare en nischprodukt för en liten skara fanatiker.

På Renault.se kan man räkna ut räckvidden på elbilen Renault Zoe, Renault gör reklam för att nya Zoe ska ha en räckvidd på 30 mil, men enligt kalkylatorn kommer man max 18 mil om man håller 120 km/h vid fint väder och 20 grader varmt!
Vid sämre väder sjunker räckvidden naturligtvis ännu mer, då kommer man definitivt inga 18 mil!
Regn, kyla, värmesitsar, AC, vindrutetorkare, vinterdäck - ja allt som drar ström eller tar energi drar ner räckvidden.

För att inte riskera att bli stående utmed vägen, måste man alltså leta upp en laddplats efter max 13 mil!
Ett stort skämt med andra ord.

Och andra elbilar är inte bättre, Nissan Leaf som är den mest sålda elbilen ska ha en räckvidd på 38 mil, men när mestmotor.se testade Leaf i vintras så kom man max 19 mil..
Även här måste man då leta upp en laddplats i god tid efter typ 14 körda mil!

När man drar upp elbilarnas usla räckvidd brukar fanatikerna skrika "tesla model s", som har en teoretisk räckvidd på upp till 63 mil, - problemet är bara det att den kostar mellan 1,2 till 1,7 miljoner kronor och att räckvidden i verkligheten ligger på runt 40 mil (enligt teknikens värld).
Dessutom gäller nybilsgarantin i max 8000 mil!! - vilket är ett riktigt stort skämt, inte minst med tanke på att bilarna kostar över miljonen!

Diskutera gärna och vädra era åsikter i frågan!
Så som det ser ut nu är det sämre räckvidd än för fossilbilar, ja. Jag tror gapet kommer minska med teknikutveckling. Se t.ex. Hyundai Kona Electric som inte kostar multum och som har uppåt 47 mil verklig räckvidd. Men framför allt kanske man kan fundera på om man verkligen behöver så lång räckvidd.

Själv åker jag de allra flesta dagarna max 3 mil. De få dagar jag åker längre kanske jag kan byta till tåg eller buss? Alternativt hyrbil, som kan bli riktigt prisvärt när man åker långa sträckor på kort tid. https://cornucopia.cornubot.se/2018/03/fredagsmys-billigare-hyra-bil-aga-ny.html

Om du däremot dagligdags åker sträckor som inte elbilen klarar av, då kanske det är lämpligt att du fortsätter med fossilbil, eller någon hybridlösning. Kan inte hitta den nu, men såg en graf där några forskare hade räknat på vilken biltyp av el, fossil och vätgas som passade till olika körprofiler (profilen baserad på "maxsträcka per dag" samt "totalt miltal under hela bilens livstid"), både utifrån ekonomi och miljö. Resultatet var ungefär om att om du har låga totala miltal under bilens livslängd så är bensinbil bäst (t.ex. stadsbo till och från jobbet). Kör du kortare dagssträckor men har hög användning under livslängden så var elbilen bäst (t.ex. taxi i city). Om du kör båda långa dagssträckor, som är längre än elbilens räckvidd, och har höga miltal var vätgasbil bäst (t.ex. pendlare eller bilburen säljare).
Citera
2018-04-20, 00:22
Medlem
Newfields avatar
Tekniken och möjligheterna med elbilar har precis bara börjat. Det är såklart det har sina begränsningar, tråkit att människor inte kan tänka i längre perspektiv. Hybrid är rätt väg att gå, tills tekniken är så pass bra att enbart el räcker.

Det är ju toppen att det finns folk med cash som köper "nishade" elbilar så att det fortsätter utvecklas nya, billigare och bättre bilar.

Jag jobbar själv inom energibranchen och tror att vi i framtiden kommer att se mer att hushållen producerar sin egen el samt att dessa producenter styrs av en nätverkscentral som styr elregleringen över zonerna. Lite som ett el-nätverk och energi-kretslopp. Med stöd från större kraftkällor, som t.ex thorium-reaktor
Senast redigerad av Newfield 2018-04-20 kl. 00:24.
Citera
2018-04-20, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
Tekniken och möjligheterna med elbilar har precis bara börjat. Det är såklart det har sina begränsningar, tråkit att människor inte kan tänka i längre perspektiv. Hybrid är rätt väg att gå, tills tekniken är så pass bra att enbart el räcker.

Det är ju toppen att det finns folk med cash som köper "nishade" elbilar så att det fortsätter utvecklas nya, billigare och bättre bilar.

Jag jobbar själv inom energibranchen och tror att vi i framtiden kommer att se mer att hushållen producerar sin egen el samt att dessa producenter styrs av en nätverkscentral som styr elregleringen över zonerna. Lite som ett el-nätverk och energi-kretslopp. Med stöd från större kraftkällor, som t.ex thorium-reaktor

Håller inte riktigt med dig. Vem köper en elbil för minst 500.000sek, restvärdet får de aldrig igen. Ingen vanlig arbetare har råd att investera.

Önskade investera i solceller men skulle kosta otroligt mycket v/s vedeldning jag har. Dessutom har elpriserna skenat åt helsike nu (bolagen utnyttjar oss, även E-lon Svenskt) med miljard vinst!!!! Vad tror du att denna MP Sossar gör med thorium. Lägger ned till förmån från deras kolkraftverk i bla. Tyskland.
Jäkla skitprat från i synnerhet MP, även Sossar. "Vi stänger kolkraften"

Vad då styr över zonerna. Har aldrig kostat mer med el som idag. Vi blir grundlurade av denna regering. Om man vill ha bättre klimat policy måste ju dessa dönikar investera, ge bra förutsättningar för oss vanliga.
Citera
2018-04-20, 05:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Visa gärna en källa på att batterierna slutförvaras är du snäll...

Var så god.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/stor-efterfragan-pa-batterier-men-ingen-metod-for-att-atervinna-dem
Citera
2018-04-20, 05:43
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Med solceller genererar man sitt egna bränsle.
Jättebra vid en storm då diesel leveranserna inte kommer fram eller tvingas ransoneras till blåljusverksamhet och försvarsmakten.

Du minns uppenbarligen inte Gudrun, eller för den delen någon av Sveriges vintrar.
Citera
2018-04-20, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Var så god.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/stor-efterfragan-pa-batterier-men-ingen-metod-for-att-atervinna-dem
http://teslaclubsweden.se/gamla-elbilsbatterier/
Citera
2018-04-20, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ni som är emot el däremot bör fundera på det faktum att elen blir mer o mer miljövänlig för varje sol/vindkraftverk som installeras medan de fosila bränslena är exakt lika skitiga som för 100år sedan.

Nja... där har du ju inte rätt.

Man kan tolka det som att du kanske menar att förbränningsmotorer är lika skitiga idag som för hundra år sen, och det vet vi ju att det är helt fel för de är extremt mycket renare idag.

Menar du istället i kedjan före oljan förbrukas i en förbränningsmotor så stämmer inte det heller. För både oljeindustrin i sig, samt t ex olje/kol-eldade kraftverk är betydligt renare idag än för hundra år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in