2018-04-20, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Optimal hastighet för en bil är 70-90 km/h (exakt var beror på bilmodellen). Kör man snabbare än det så kommer man kortare. Speciellt höga hastigheter har stor betydelse. Sen beror det också på körstil. Det gäller både elbilar och bilar med förbränningsmotor.

Ungefär så ja, men den övre gränsen är inte max 90, utan något högre. Men det är en hyfsad tumregel.
Citera
2018-04-20, 06:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
http://teslaclubsweden.se/gamla-elbilsbatterier/

Knappast objektiv artikel.
Det enda jag hittat är att en del batterier smälts ned och vaken litium eller kobolt återvinns.

Detta är inget miljöriktigt alternativ.

De korta körsträckorna som det är i verkligheten kommer kräva ännu mer batterier i bilarna och blir därmed ännu större miljöbelastning.
Citera
2018-04-20, 06:12
Medlem
Sunimods avatar
Förutom felaktiga data om körsträckor brinner litiumjonbatterier på ett jäkligt otrevligt sätt och en brand är mycket svårsläckt.
Inget man vill prata om.

Vi vet att mobilbatterier kan brinna och många vill inte ladda sin telefon på natten då man sover.
Citera
2018-04-20, 06:19
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
I snitt åker vi inte mer än 3,6 mil om dagen, och för kvinnor handlar det om 2,4 mil om dagen.

Elbilen passar inte alla, men majoriteten hade klarat sig alldeles utmärkt med den om man endast ser till räckvidden.

De flesta har inte mer än 2-4 mil till jobbet, IKEA eller matbutiken. Vi koncenterar oss allt mer i städerna/storstadsregionerna i takt som urbaniseringen fortlöper. Urbaniseringen har förvisso avtagit något på senare tid, men den är fortfarande hög.

http://www.vibilagare.se/nyheter/man-fardas-50-procent-mer-i-bil-an-kvinnor-38498

De få dagar om året man åker längre sträckor går det fint att hyra en bil. Det har blivit löjligt billigt att hyra bil. Hyrde en SUV från Hertz i 5 dagar nyligen för 900 kr.

Jösses, du är inte ute mycket bland folk. En bil som du inte kan köra 60 mil med enbart en lunch på en timme är fullständigt värdelös för 90% av svenska folket.
Citera
2018-04-20, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Förutom felaktiga data om körsträckor brinner litiumjonbatterier på ett jäkligt otrevligt sätt och en brand är mycket svårsläckt.
Inget man vill prata om.

Till skillnad från bensin? diesel? gas?
Citera
2018-04-20, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Jösses, du är inte ute mycket bland folk. En bil som du inte kan köra 60 mil med enbart en lunch på en timme är fullständigt värdelös för 90% av svenska folket.
Samtidigt går 90% av alla bilar ett par mil om dan...
Citera
2018-04-20, 06:56
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Jag har lite svårt att tyda det du skriver, men du är ironisk väl? Bara så vi är på samma plan.
Citera
2018-04-20, 06:58
Medlem
Citat:
Knappast objektiv artikel.
Det enda jag hittat är att en del batterier smälts ned och vaken litium eller kobolt återvinns.

Detta är inget miljöriktigt alternativ.

De korta körsträckorna som det är i verkligheten kommer kräva ännu mer batterier i bilarna och blir därmed ännu större miljöbelastning.
Batterierna är nästan helt återvinningsbara, anledningen att det inte görs nu är att det inte finns några gamla batterier ännu mer än enstaka från krockade bilar t.ex.

Bara för att det står på en elbilssida behöver det inte vara propaganda.
Citera
2018-04-20, 07:05
Medlem
Fast samtidigt får man tillägga att en av de mest idiotiska argumenten för att försvara laddningstiden för elbilen är att man "äter en bit mat medan man väntar".
Citera
2018-04-20, 07:08
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Inget man vill prata om.

Vi vet att mobilbatterier kan brinna och många vill inte ladda sin telefon på natten då man sover.

Brandmännen har haft problem vid ex teslabränder i usa då dom brinner länge(batteriet). De fick vid en brand såga upp bilen och batteriet för kunna släcka den. Sen ska det bevakas upp till ett dygn för branden kan lätt starta igen. Tesla har själv gått ut med rekommendationer till brandmän och att de ska ha extra skydd och masker pga alla gifter som finns i röken.
Citera
2018-04-20, 07:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Till skillnad från bensin? diesel? gas?

the car blaze shut the highway for 5 hours, firefighters required special suits for cleanup, and at one point had to call Tesla for help in containing the blaze

But are*Teslas*more likely to catch fire than other cars? And when they do catch fire, why are they such a nightmare to put out?

The limited available data suggest that electric vehicles are not more prone to battery fires — but their lithium-ion batteries can fuel hotter fires that release toxic fumes and are harder to extinguish, experts say.

Tesla noted that the battery packs in the company's electrical vehicles were designed with firewalls, so that a fire would spread slowly enough to give the driver time to exit the car.

Li-ion battery fires can be very intense, emitting large amounts of heat and smoke or gas, Bengt-Erik Mellander, a professor of subatomic and plasma physics at Chalmers University of Technology in Gothenburg, Sweden,

https://www.google.com/amp/s/amp.livescience.com/62179-tesla-fire-cleanup-danger.html
Citera
2018-04-20, 07:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Du vet att du kanske kommer lite längre utan att överdriva va?
”Vad du har sett”
Du vet att jag har en Tesla, som jag kör varje dag? Du förstår att jag har många vänner med Tesla, är med i olika forum kring Tesla, är med i Tesla-träffar etc?
Tror jag har något bättre koll än vad ”du har sett”.
Varannan tesla tappar servostyrningen? Du är bara ett jävla skämt, INGEN jag stött på (och då har jag stött på många Teslaägare) har någonsin haft problem med servostyrningen. Hitta på något annat!

Vad gäller passningen av exempelvis dörrar har du en poäng, den var historiskt varit ganska dålig. Lämnade själv in min det första jag gjorde för justering, vilket gjordes snabbt och korrekt. Numer sitter allt där det ska.
Dessutom har passningen blivit bättre och bättre med åren, och det var länge sedan jag hörde om någon som plockat ut en Tesla som varit tvungna att justera. Till och med Model 3 verkar de ha fått ordning på nu.

Inga krav?! Finns nog få som ställer så höga krav på bilar som jag. Vad gäller skrammel, gnissel eller minsta missljud så blir jag tokig. Än värre i en så tyst bil som Teslan är där varje missljud hörs än mer. Men enda missljudet jag lyckats frambringa var att jag sprängde en högtalare då jag körde maxvolym.
Den byttes givetvis på garantin.

Din avundsjuka klär dig

Jag kanske överdriver något men jag ljuger inte, på samma sätt som du överdriver fördelarna.

https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2018/3/29/17177888/tesla-recall-model-s-size-power-steering

Tesla issues its largest recall ever, voluntarily, over faulty Model S steering123,000 vehicles built before April 2016 are affected (artikeln är från 2018)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in