2018-04-20, 07:26
Medlem
Stora frågan är varför så många som uppenbarligen inte testat en vettig elbil kommer med så mycket fördomar om hur det är att köra elbil, idéer som för oss som har en framstår som absurda? Är det för att det finns så många elbilsevangelier som ser elbilen som guds gåva till mänskligheten? Att man vill agera motpol.

Faktum är faktiskt att en elbil fungerar bra för många och skulle fungera väldigt bra för många fler. I dagsläget är de med lång räckvidd lite dyra men billigare är på väg inom kort. Det finns brister och man får kompromissa på vissa punkter men så är det med allt.

Jag råder alla att testa en bra elbil, om än bara ett kortare test. När jag provkörde en Tesla satte jag mig sedan i min tyska bil med motor modell större och den kändes inte alls like skoj att köra längre. Bestämde mig rätt snabbt för att köpa en för att testa hur de är att leva med på längre sikt.
Senast redigerad av Akt 2018-04-20 kl. 07:39.
Citera
2018-04-20, 07:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Superchargern laddar bilen på bra mycket mindre än 40-50 minuter, inte totalfull till 100% men det skall man inte göra ändå. Kör man Chademo via adapter går det segare (typ halva farten). Chademo finns väldigt utbyggt även i norr faktiskt.

Men ja, om man frekvent åker till och från Kiruna kanske man skall vänta lite med elbil.

Jag pendlar 22 mil om dagen och kan varken ladda hemma eller på jobbet och det är mycket möjligt att det finns nån laddare i bägge städerna men när ska jag då ladda. Ska jag åka typ en timme tidigare varannan morgon för att ladda bilen eller komma hem en timme senare för jag har tankat. Jag har dåligt med tid redan då jag pendlar så långt. Med min diesel så kommer jag ca 120-130mil. Och tankar en gång i veckan och det tar max 10 min. 44 mil på två dagar är gränsfall med en tesla och man vill ju inte få stopp
Citera
2018-04-20, 07:34
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Elbilar för massproduktion har funnits i 6 år. T-Forden började produceras 1908 och fick en uppföljare 1927.

T-Forden hade en räckvidd på 30-35 km och en bränsleförbrukning på 4 liter per mil.

Nu säger jag inte att elbilarna börjar från scratch, men att ingen produkt är färdigutvecklad dag ett och att det kommer ta ett bra tag innan mängden timmar R&D i produktutveckling på elbilar är ikapp bilar med förbränningsmotorer.
Citera
2018-04-20, 07:35
Medlem
Citat:
Stora frågan är varför så många som uppenbarligen inte testat en vettig elbil kommer med så mycket fördomar om hurndet är att köra elbil, idéer som för oss som har en framstår som absurda? Är det för att det finns så många elbilsevangelier som ser elbilen som guds gåva till mänskligheten? Att man vill ahera motpol.

Faktum är faktiskt att en elbil fungerar bra för många och skulle fungera väldigt bra för många fler. I dagsläget är de med lång räckvidd lite dyra men billigare är på väg inom kort. Det finns brister och man får kompromissa på vissa punkter men så är det med allt.

Jag råder alla att testa en bra elbil, om än bara ett kortare test. När jag provkörde en Tesla satte jag mig sedan i min tyska bil med motor modell större och den kändes inte alls like skoj att köra längre. Bestämde mig rätt snabbt för att köpa en för att testa hur de är att leva med på längre sikt.

Håller med föregående talare. Dom som tror dom vet bäst, är oftast dom som aldrig kört elbil. Men dom som bytt till elbil är EXTREMT nöjda och i stort sett ingen vill byta tillbaka.

Och elbilar behöver inte ha 100 mil räckvidd. Alla gick vi från Nokia med 7 dagars batteri till iPhone med 1 dags batteri och det funkar typ lika bra. Tror inte nån här skulle vilja byta tillbaka till Nokia 3310 för att få 7 dagars batteri. Man laddar sin elbil när man sover och man har en fulladdad bil varje morgon redo för dagens äventyr.

Och att byta från en fossilbil till elbil är verkligen som att byta från Nokia 3310 till iPhone. Elbil är bil 2.0.
Citera
2018-04-20, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag pendlar 22 mil om dagen och kan varken ladda hemma eller på jobbet och det är mycket möjligt att det finns nån laddare i bägge städerna men när ska jag då ladda. Ska jag åka typ en timme tidigare varannan morgon för att ladda bilen eller komma hem en timme senare för jag har tankat. Jag har dåligt med tid redan då jag pendlar så långt. Med min diesel så kommer jag ca 120-130mil. Och tankar en gång i veckan och det tar max 10 min. 44 mil på två dagar är gränsfall med en tesla och man vill ju inte få stopp

Ja du är ju då en av de som det inte fungerar för, men du måste ju förstå att ditt fall inte är normen? Jag skulle säga att kan man inte ladda på jobbet eller hemma är elbil helt fel, halva idén är ju att man kan parkera bilen och komma tillbaka med ”full tank”. Dvs 0 tid på att tanka i vardagen.
Citera
2018-04-20, 07:44
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ja du är ju då en av de som det inte fungerar för, men du måste ju förstå att ditt fall inte är normen? Jag skulle säga att kan man inte ladda på jobbet eller hemma är elbil helt fel, halva idén är ju att man kan parkera bilen och komma tillbaka med ”full tank”. Dvs 0 tid på att tanka i vardagen.

Nej men kolla på dom som bor i stockholm. Jag har bott där i ganska många år och där stod majoriteten av mina grannar på gatan och där kan dom inte ladda. Vi hade p-plats men där var det timer och man kunde inte köra motorvärmaren längre än 2 timmar. Den som äger en elbil måste ha tillgång till konstant el när dom parkerar. Dvs någon med villa är det för det mesta. Så storstaden är nog lämpligast för en elbilsägare men tyvärr så är laddmöjligheterna sämst där.
Citera
2018-04-20, 07:52
Medlem
Citat:
Nej men kolla på dom som bor i stockholm. Jag har bott där i ganska många år och där stod majoriteten av mina grannar på gatan och där kan dom inte ladda. Vi hade p-plats men där var det timer och man kunde inte köra motorvärmaren längre än 2 timmar. Den som äger en elbil måste ha tillgång till konstant el när dom parkerar. Dvs någon med villa är det för det mesta. Så storstaden är nog lämpligast för en elbilsägare men tyvärr så är laddmöjligheterna sämst där.

Jag håller med dig men det finns lösningar på plats även idag. Många föreningar och fastighetsägare är helt okej med att dra fram laddbox om man betalar för det själv. Laddstolpar på gatan finns iaf tillräckligt många för att inte vara fulla hela tiden. Det måste såklart bli mycket bättre över tiden men vill jag ladda på gatan över natten går det redan nu, och då bor jag inne i Stockholm. Situationen är dock inte helt optimal och om frun inte kunde ladda på jobbet skulle jag kanske skita i elbil tills jag får egen garageplats med laddning, mest för jag inte vill låta bilen stå utomhus.

Men ja, i stort håller jag med dig om att det inte är bra ännu. Dock håller jag inte med om att det bara är storstäder det fungerar bra med elbil.
Citera
2018-04-20, 07:54
Medlem
Citat:
Jag kanske överdriver något men jag ljuger inte, på samma sätt som du överdriver fördelarna.

https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2018/3/29/17177888/tesla-recall-model-s-size-power-steering

Tesla issues its largest recall ever, voluntarily, over faulty Model S steering123,000 vehicles built before April 2016 are affected (artikeln är från 2018)

Du får alltså en bult som rostar, som de återkallade Teslor för att byta, som i verkligheten ledde till VÄÄÄÄLDIGT få fall av faktiska problem (det var alltså en proaktivt åtgärd som syftade på att fixa problemet innan det inträffade), till att "varannan Tesla slutar servot fungera på"?!
Du är själva roten till klassisk mytbildning.
Citera
2018-04-20, 07:56
Medlem
JustZlatans avatar
Hur är det med ljudet i en elbil? Är dom tystare än en dieselbil?
Citera
2018-04-20, 07:58
Medlem
Citat:

Laddmöjligheter kommer komma även för boende i stan inom en relativt nära framtid, det kan vi vara säkra på. Så problemen som finns kring infrastrukturen är givetvis övergående.
Citera
2018-04-20, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur är det med ljudet i en elbil? Är dom tystare än en dieselbil?

I låg hastighet, absolut.
I motorvägsfart så hörs inte motorn i moderna fossilbilar, väg- och vindljud överröstar den, vilket då blir samma i en elbil.
Citera
2018-04-20, 08:03
Medlem
Citat:
Jag kanske överdriver något men jag ljuger inte, på samma sätt som du överdriver fördelarna.

https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2018/3/29/17177888/tesla-recall-model-s-size-power-steering

Tesla issues its largest recall ever, voluntarily, over faulty Model S steering123,000 vehicles built before April 2016 are affected (artikeln är från 2018)

*Voluntarily* slå gärna upp ordet. Frivillig återkallan. En skruv kan i vissa miljöer, d.v.s. när en viss typ av salt används, eventuellt börja rosta, vilket inte påverkar bilens säkerhet eller styrförmåga. Detta salt används inte i Sverige. Alla bilmärken drabbas av fel och återkallanden. Tesla går ett steg längre och ger kunder möjlighet att byta en skruv i förebyggande syfte.
Senast redigerad av home-sapiens 2018-04-20 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in