2018-04-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Om du orkar göra inlägg varje gång Henrik har fel om något kommer du snabbt samla ihop jättemånga poäng. Men är det meningsfullt? Att Henrik är en uppblåst, omogen person som formulerar sig därefter känns inte intressant.

Pansargeneralen Arnstad är naturligtvis en intressant person, en nutida antifascistisk Don Quijote som slåss emot nazistiska väderkvarnar, äkta eller inbillade. Och hittar henom inga väderkvarnar så får henom ju uppfinna eller hitta på dem, tex Finlands "nazism", eller hitta rasism lite varstans

Hasseochtage har ju rätt i att Pansargeneralen Arnstad är en speciell företeelse som "expert" inom snart sagt alla akademiska områden

Därför är henom ett intressant studieobjekt och förmodligen ett resultat av en svensk akademisk kultur i förfall
Undrar om HA fick skallen mätt när henom var barn ?

Vad kommer Pansargeneralens doktorsavhandling att handla om ?
Det ska bli intressant att se framöver

Citat:
Att han är statsministerns rådgivare i fascismfrågor är däremot intressant. Jag önskar att tråden handlade om att Henrik fick mer välförtjänt exponering i finmedia.

Pansargeneralen har ju inte synts till på ett tag i dessa sammanhang ännu. Antar att han ligger lågt nu, möjligt att han förbereder en smygattack emot väderkvarnarna ?
Citera
2018-04-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Hahahahahahaha.........haha.....hahahahaHAHAHAHaha ha..................hahahehehe....

Henke råkar påstå att invandrarna tagit över svensk politik: https://twitter.com/arnstad/status/986587099414581249

Ja nu kan han nog kalla sig statistikexpert också. Ett statistiskt snille med andra ord.
Vad blir nästa titel: kebabsvarvare, kebabtekniker, falafelrullare eller rent av raketforskare ?
Citera
2018-04-19, 23:18
Medlem
Citat:
Nej. Jag tycker du borde diskutera dina åsikter med Henke på twitter.

Vilka åsikter? Och varför tycker du att jag inte borde diskutera Henke i tråden om Henke?
Citera
2018-04-19, 23:29
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Medkänsla är att leva sig in i andra människors situationer/känslor/vaddetnukanvara.
Sympati är att hålla med någon eller stötta någon.
Empati är att kunna läsa av signaler: reagera på feromoner, förstå minspel, förstå kroppsspråk, och framförallt att förstå till vilken grad kroppsspråk avslöjar ens inre. Folk med låg empatisk förmåga brukar ofta tolka in mer i kroppsspråk och minspel än vad som egentligen står att finna, eftersom de inte kan läsa av mer subtila signaler.
Wikipedia:
Empati (sökande till kärlek) betecknar förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla.
Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person. Ofta innebär det att en person upplever ledsamhet, inte på grund av egen bedrövelse utan för att någon annan person som denne är välvilligt inställd till är ledsen. Sympati är när man känner medkänsla med en annan person.

Arnstad skriver:
Citat:
Något utmärkande för samhällen som utvecklas i auktoritär riktning är avskyn mot empati. Det är därför ingen slump att humanvetenskaperna hamnar i eldlinjen. Syftet med humaniora är ju – i slutändan – att försöka förstå det mänskliga sociala beteendet, i all dess mångfald.
Enligt pazerchenerall Arnstad är det empatiska att försöka sig förstå andras känslosituation; låter rimlig tolkning av begreppet enligt mig. Att förstå socialt beteende genom att sätta sig in i andras situation. Visst.
Det löser naturligtvis inga problem. Kan nämna x antal situationer när alldeles empatiska människor hamnar i konflikter med varandra om tex resurser, pengar, position eller makt eller vad som helst. Ej heller tycker jag till skillnad från Arnstad att det är tillräckligt grund för att en vetenskapsdisciplin skall finnas till.

PS
är utbildad underskötare med psykiatrisk inriktning; många år med psykiskt sjuka patienter, bla Lillhagen.
Senast redigerad av urverksapelsin 2018-04-19 kl. 23:37.
Citera
2018-04-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Wikipedia:
Empati (sökande till kärlek) betecknar förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla.
Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person. Ofta innebär det att en person upplever ledsamhet, inte på grund av egen bedrövelse utan för att någon annan person som denne är välvilligt inställd till är ledsen. Sympati är när man känner medkänsla med en annan person.

Idag är det du som har fel, inte psykologiexperten Arnstad

PS
är utbildad underskötare med psykiatrisk inriktning; många år med psykiskt sjuka patienter, bla Lillhagen.

Vem har skrivit den artikeln?
Citera
2018-04-19, 23:36
Medlem
Här kommer en något mer tillförlitlig källa: en intervju med en forskare i FoF som har bekräftat att medkänsla och empati är två olika reaktioner på cellnivå som uppstår i olika delar av hjärnan:

https://fof.se/tidning/2014/3/artikel/medkansla-och-empati-ar-inte-samma-sak

Henke påstår sig alltså ha koll på vad auktoritära styren tycker om förmågan att förstå andra människor på cellnivå.

För den som vill ha en mer snäv och specifik frågeställning, så rekommenderar jag att man PM:ar lämplig mod och ber om att få starta en ny tråd.
Citera
2018-04-19, 23:44
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Vilka åsikter? Och varför tycker du att jag inte borde diskutera Henke i tråden om Henke?
Skärp dig! Varför så aggressiv ton? Hen har ju bara sagt att hen ANSER att det kunde vara lite mer om Henke politik och mindre xxxx. Det är en legitim åsikt. Hen har inte satt att alla andra har fel eller att hen "stör" sig på dina synpunkter. Inte heller att andra betoningar (mediala istället för historiska) av hr Arnstad är "mindre viktiga". Det är ju feltolkningar som helt ligger på dig. Så chilla mannen.
Citera
2018-04-19, 23:45
Medlem
Citat:
Wikipedia:

Idag är det du som har fel, inte psykologiexperten Arnstad

PS

Hoppas du har rätt, för jag använt ordet som sådant länge och kännts pinsamt sedan jag läste det innan, jag har ofta fel så jag antog att det var så.

Nästan så vi borde skramla ihop till en föreläsning från experten, jag skulle lätt betala för lite live, utan att reta honom, mer som en grym(som mycket bra, minnesvärt etc) teater/standup! Fast risken finns ju att han bryter fort om man inte fixar masken och skratten kommer på fel ställe..
Citera
2018-04-19, 23:47
Medlem
Citat:
Skärp dig! Varför så aggressiv ton? Hen har ju bara sagt att hen ANSER att det kunde vara lite mer om Henke politik och mindre xxxx. Det är en legitim åsikt. Hen har inte satt att alla andra har fel eller att hen "stör" sig på dina synpunkter. Inte heller att andra betoningar (mediala istället för historiska) av hr Arnstad är "mindre viktiga". Det är ju feltolkningar som helt ligger på dig. Så chilla mannen.

Det är ingen som försöker hindra er från att skriva det ni vill skriva om Henke i media, och ni får helt enkelt acceptera att ni inte kan hindra andra från att skriva det som de vill skriva om Henke i media. Vi har olika intressen, det är uppenbart. jag har inte kritiserat era långa utläggningar om historia som inte har med tråden att göra alls, så jag förväntar mig att ni visar samma generositet och låter mig analysera Henrik Arnstad i media på det sätt som jag finner intressant.
Citera
2018-04-19, 23:50
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Undrar om HA fick skallen mätt när henom var barn?
Om du läser detta Henrik: jag betalar fläsk för att få mäta din skalle!
Citera
2018-04-19, 23:52
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Det är ingen som försöker hindra er från att skriva det ni vill skriva om Henke i media, och ni får helt enkelt acceptera att ni inte kan hindra andra från att skriva det som de vill skriva om Henke i media. Vi har olika intressen, det är uppenbart. jag har inte kritiserat era långa utläggningar om historia som inte har med tråden att göra alls, så jag förväntar mig att ni visar samma generositet och låter mig analysera Henrik Arnstad i media på det sätt som jag finner intressant.
Ingen har försökt hindra någon!

Du skriver massa bra i frågan.
Självklart har du rätten att analysera hur och som och vad du vill.
Ingen är mot dig, eller försöker mästra dig. Jag vill bara att du inte skall se andras uppfattningar som någon sorts hot.
Tolka gärna lite välvilligt.
Citera
2018-04-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ingen har försökt hindra någon!

Du skriver massa bra i frågan.
Självklart har du rätten att analysera hur och som och vad du vill.
Ingen är mot dig, eller försöker mästra dig. Jag vill bara att du inte skall se andras uppfattningar som någon sorts hot.
Tolka gärna lite välvilligt.

Finisterre har bett mig lämna tråden om jag vill diskutera aspekter av Henkes mediakarriär som denne personligen inte finner meningsfulla.

Varför citera mig överhuvudtaget om det bara var ett allmänt inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in