2018-04-18, 21:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Hmm....... Inte så säkert. Tror faktiskt han menar empati. Det är bra för (vissa) auktoritära styren att empatin undertryck, tex som i tredje riket. Han menar nog att ordet har samma betydelse som "medkänsla". Göran Greider brukar använda ordet på samma sätt har jag för mig.
Han menar nog inte att diktatorer saknar denna förmåga, utan att de gillar att arbeta för en lägre empatigrad i samhället; först avhumaniserar man "fienden", sedan blir det lättare att utföra åtgärder mot "de andra".
Lite som när Arnstad kallade tecknare för "bruna löss". Inte mycket empati där inte. Sen raderar den jävla pajasen givetvis inlägget efter att dessa tecknare blivit slaktade av muslimer. Inte den enda gången han använt det uttrycket. På tal om avhumanisering.
Citera
2018-04-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lite som när Arnstad kallade tecknare för "bruna löss". Inte mycket empati där inte. Sen raderar den jävla pajasen givetvis inlägget efter att dessa tecknare blivit slaktade av muslimer. Inte den enda gången han använt det uttrycket. På tal om avhumanisering.

Ja, men det visar helt klart på att Herr Pansargeneralen Arnstad hyser högt oanade litterära kvalitéer också. "Bruna löss" vilket härligt nydanande sätt att använda det nya svenska språket på.

Arnstad lär utan vidare kunna dra ihop språkekvilibristiska svenska meningar med både "Fredens Religion", "bruna vägglöss", gängvåldtäktare, asylfuskare, åldringsrånare, majblommerånare, bidragsfuskare, barnäktenskapare, tvångsäktenskapare, balkongflygningar, kusingifte, polygamism, könsstympningar, bilbrännare, halshuggarislamism, svennehora, värdegrund, mångkultur och empati i samma mening.

Eftersom hans kandidering till bla Vatikanen och Påve-ämbetet verkar ha gått i stå, så skulle det väl platsa bra med en stol i Svenska Akademien nu när han ändå har flyt med bågskytte och elskejtboard

Det dröjer ju kanske med adlandet så det är väl lika bra att han siktar in sig på Svenska Akademien medans det nu finns tillfälle
Citera
2018-04-19, 17:09
Medlem
Hahahahahahaha.........haha.....hahahahaHAHAHAHaha ha..................hahahehehe....

Henke råkar påstå att invandrarna tagit över svensk politik: https://twitter.com/arnstad/status/986587099414581249

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Sverige är fortsatt EU:s mest invandringspositiva land visar nya Eurobarometern. Det beror på att vi har relativt många invandrare. Ju fler invandrare, desto populärare blir invandringen, visar all forskning och erfarenhet;
Citera
2018-04-19, 17:16
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Medkänsla är att leva sig in i andra människors situationer/känslor/vaddetnukanvara.

Sympati är att hålla med någon eller stötta någon.

Empati är att kunna läsa av signaler: reagera på feromoner, förstå minspel, förstå kroppsspråk, och framförallt att förstå till vilken grad kroppsspråk avslöjar ens inre. Folk med låg empatisk förmåga brukar ofta tolka in mer i kroppsspråk och minspel än vad som egentligen står att finna, eftersom de inte kan läsa av mer subtila signaler.
Nja. Det kan jag inte hålla med om. Jag har låg empati och är dålig på att tolka in saker. Men det känns inte meningsfullt att diskutera om ord.
Apropå hr Arnstads nya kamp för humanism. Kritiken som enligt honom verkar vara en enskild person mot trettio års forskning är i själva verket kritik som framförts av Feynman och Adrejski för decennier sedan. Även Francis Wheen, som är åt vänster säger samma sak (se underbara boken Mumbo jumbo - hur skitsnacket erövrade världen); Sokals bluff är en tjugo år gammal skrevspark till postmodernismen. Föreningen Vetenskap och folkbildning har också arbetat mot postmodernism-flummet.
Så Arnstad har fel (SUPPLIES!).
Citera
2018-04-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Nja. Det kan jag inte hålla med om. Jag har låg empati och är dålig på att tolka in saker. Men det känns inte meningsfullt att diskutera om ord.

Det är inte en fråga om åsikt, och vill du inte diskutera Henkes feltolkning av psykiatriska begrepp så bör du undvika att svara på inlägg som handlar om Henkes feltolkning av psykiatriska begrepp.
Citera
2018-04-19, 19:38
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Det är inte en fråga om åsikt, och vill du inte diskutera Henkes feltolkning av psykiatriska begrepp så bör du undvika att svara på inlägg som handlar om Henkes feltolkning av psykiatriska begrepp.
Du kanske har rätt enligt ordboken. Det är uppenbart att Henrik menar bristande medkänsla. Vi säger 1 poäng till dig.

Om du orkar göra inlägg varje gång Henrik har fel om något kommer du snabbt samla ihop jättemånga poäng. Men är det meningsfullt? Att Henrik är en uppblåst, omogen person som formulerar sig därefter känns inte intressant. Att han är statsministerns rådgivare i fascismfrågor är däremot intressant. Jag önskar att tråden handlade om att Henrik fick mer välförtjänt exponering i finmedia.
Citera
2018-04-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Du kanske har rätt enligt ordboken. Det är uppenbart att Henrik menar bristande medkänsla. Vi säger 1 poäng till dig.

Om du orkar göra inlägg varje gång Henrik har fel om något kommer du snabbt samla ihop jättemånga poäng. Men är det meningsfullt? Att Henrik är en uppblåst, omogen person som formulerar sig därefter känns inte intressant. Att han är statsministerns rådgivare i fascismfrågor är däremot intressant. Jag önskar att tråden handlade om att Henrik fick mer välförtjänt exponering i finmedia.

Tråden handlar om Henrik Arnstad i media. Inlägget handlar om en debattartikel skriven av Henrik Arnstad i DN, där han brukar begrepp han inte förstår.

Ska vi bara anmärka på faktafel inom ämnen som intresserar er? Psykologi är en vetenskap precis som historia, och att slänga sig runt med begrepp som man inte förstår i en debattartikel - där man använder begreppen för att övertyga läsarna om att man har rätt - är lika allvarligt vare sig det är psykologiska eller historiska eller politiska begrepp.

Det är ingen som tvingar någon att diskutera Henkes bristande psykologikunskaper, men kom inte och säg åt de som tycker att det är intressant att deras synpunkter är mindre viktiga.
Citera
2018-04-19, 20:32
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
lika allvarligt vare sig det är psykologiska eller historiska eller politiska begrepp.
Klart du får fortsätta göra dina allvarliga inlägg varje gång du ser en allvarlig utveckling:

Henrik skrev "empati" när han menade medkänsla. Du ser en fara att hans insändare riskerar bli mindre vetenskaplig.

Henrik twittrade något om Martin Luther King på Martin Luther Kings dödsdag fast han enligt dig istället borde ha sagt något om Nelson Mandela.

Men du skulle också kunna ta det direkt med honom, vetenskapsmän emellan.
Citera
2018-04-19, 20:37
Medlem
Citat:
Klart du får fortsätta göra dina allvarliga inlägg varje gång du ser en allvarlig utveckling:

Henrik skrev "empati" när han menade medkänsla. Du ser en fara att hans insändare riskerar bli mindre vetenskaplig.

Henrik twittrade något om Martin Luther King på Martin Luther Kings dödsdag fast han enligt dig istället borde ha sagt något om Nelson Mandela.

Men du skulle också kunna ta det direkt med honom, vetenskapsmän emellan.

Jag förstår inte vad det är du stör dig på. Tycker du att tråden ska vigas åt historiska och politiska analyser? I så fall är du i fel forum. I den här tråden diskuteras Henrik Arnstad i media, och inget annat.
Citera
2018-04-19, 20:40
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Tycker du att tråden ska vigas åt historiska och politiska analyser?
Nej. Jag tycker du borde diskutera dina åsikter med Henke på twitter.
Citera
2018-04-19, 20:40
Medlem
Citat:
Nej.

Vad är det då med mina inlägg om Henkes uttalanden som du stör dig på?
Citera
2018-04-19, 21:23
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Nej. Jag tycker du borde diskutera dina åsikter med Henke på twitter.
Fast det går inte, minsta lilla avvikande åsikt man har och man är snart #blockadavarnstad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in