2018-04-19, 13:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur

Det finns ju även reportage från rediga långturer med elbilar, där det beskrivs att det inte är så himla lätt att planera var man ska ladda, ankomsttider etc etc, för det tar ju rejält med tid att ladda och det kanske är kö till att ladda.
Det där är juinfrastrukturen som ligger i efter.
Det eviga bekymret med, inga laddmöjligheter-inga elbilar.
Än så länge finns det väl inget vettigt sätt att ta betalt för elen heller.
Citera
2018-04-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Elbilarna i sig är inte ett problem egentligen utan det är politikers övertro på dagens elbilar. För att konceptet ska fungera bra så måste varje elbilsägare ha någon typ av snabbladdare hemma. Kanske inte en som laddar på 30 min men iaf max 2-3 timmar och priserna på snabbladdare är väldigt höga. Elnäten är för klena och skulle inte ens klara av om 20% av Sveriges bilägare skulle byta till elbilar, vi har inte den kapaciteten helt enkelt.

Elbilar är för närvarande en produkt som kan vara rolig att ha men som inte är nödvändig. Typ som en Smartphone.

Därför elbolagen inte satsar på sälja el till elbilar. Oftast är laddningsstationerna subventionerade på olika sätt idag. Inte sällan med antingen pengar du spenderat på ett köpcenter (laddare i besöksgaraget) eller via skattepengar. Tittar man totalt sett på hela livscykelkostnaden idag för elbil så är den svindyr.

Några experter jag pratade med sa dessutom att Europa skulle inte klara av om de flesta bytte till elbilar. Lika lite som kollektivtrafiken skulle klara av om alla ställde bilen och åkte kollektivt istället.

Jag tror det kommer komma andra lösningar som är bättre. Jag tror mer på bränslecell-tekniken. Man är på väg att lösa problemen med framställning av bränslet som idag är komplicerat och dyrt. Den tekniken bygger dessutom på vanligt vatten. Billigare och miljövänligare än så blir inte ett bränsle eftersom det återgår i kretslopp efter varit ånga.
Citera
2018-04-19, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Snarare runt 90% kvarvarande energimängd om vi skall vara petiga.

Återigen, man drar bara en Lithiumcell från 4,2 ned till cirka 3,5. Man kan ta ut all kvarvarande energi om man VILL... men bara en gång.

Va? Det där stämmer väl inte? Bara för att för att man har 3.5 volt spänning betyder ju inte det att det är mycket laddning kvar i batteriet..När du närmar dig gränsen där batteriet stänger av kan det ju knappt leverera ström längre. Alltså i spannet 4.2-3.5 v överförs majoriteten av energin som batteriet håller, från 3.5v-0v där man skadar batteriet faller spänningen väldigt snabbt.
Senast redigerad av surri 2018-04-19 kl. 13:51.
Citera
2018-04-19, 13:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Varför skulle man inte kunna använda elbilen till det menar du? Hur många har mer än 10 mil till soptippen, hur många kör mer än så med båtsläp? (Om man räknar med att räckvidden med släp begränsas till 20 mil), de som åker längre än så för att ställa upp husvagnen kan väl hyra bil eller ta familjens andra bil för det?
Det du säger är alltså eftersom ett fåtal människor har behov som en elbil inte klarar av att lösa så är en elbil dålig för alla.

Jag säger inte att man inte behöver anpassa sig, att man kanske behöver göra saker på ett annorlunda sätt.
Majoriteten av alla svenska bilägare behöver dock inte det. Vi skulle, och väldigt många med oss, utan problem kunna ha en av våra två bilar som elbil. Den största nackdelen idag är priset på bilarna, inte skitskoj att slanta upp närmare 400000:- när det finns alternativ för halva priset.

Fast det är ju det som poängen. Man ska inte behöva hyra, låna eller ha en extrabil om man ska ha en elbil. Det blir ju hyfsade extrapengar att hyra en bil för att du ska på husvagnssemester eller ska du köra max 15-20 mil innan laddning så kan det blir lite frustrerande om du ska åka på en längre tur. De flesta elbilarna har inte dragkrok då det kommer begränsa räckvidden betydligt. Tesla Model X 75D med dragkrok ska köra ca 42 mil utan släp och 30 mil med släp enligt dem själv men en som testade kom 14 mil med husvagn.
Citera
2018-04-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Går säkert att få det att funka genom att man måste anpassa sig, och passar det dig eller andra så är det ju bara bra. Men det finns även många som inte vill vara låst vid att behöva ta paus och ladda redan efter 25-40 mil. När jag kör långt så vill jag gärna klippa 80-120 mil på en dag, och då funkar det bättre med kortare pauser vilket funkar bättre med förbränningsmotorer.

Dom flesta gör 1-3 långresor per år och i många fall med barn. Så pauser måste man ta. Och faktum är att man kommer fram mycket mer utvilad om man tar pauserna. Som längst har jag kört från Frankfurt till Barcelona på en dag med Tesla utan problem, vilket är 150-160 mil om jag minns rätt. Jag absolut ingen räckviddsångest eller problem att köra långt. Det är bara alla "smarta" fossilägare på forum och artikelkommentarer som vet bäst och kommer med domedagsprofetior.
Citera
2018-04-19, 13:59
Medlem
Melange5738s avatar
Fattar noll av era argument. Klart att de billiga elbilarna inte håller måttet idag, i synnerhet inte de som är gjorda av traditionella biltillverkare som i årtionden gjort sitt bästa för att försöka döda hela idén.

Strandad? Som man blir av att inte ha bensin i bilen eller? Bor man i en tätort är det väl större chans att någon har ett näturtag hemma än en bensindunk.
Citera
2018-04-19, 14:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Därför elbolagen inte satsar på sälja el till elbilar. Oftast är laddningsstationerna subventionerade på olika sätt idag. Inte sällan med antingen pengar du spenderat på ett köpcenter (laddare i besöksgaraget) eller via skattepengar. Tittar man totalt sett på hela livscykelkostnaden idag för elbil så är den svindyr.

Några experter jag pratade med sa dessutom att Europa skulle inte klara av om de flesta bytte till elbilar. Lika lite som kollektivtrafiken skulle klara av om alla ställde bilen och åkte kollektivt istället.

Jag tror det kommer komma andra lösningar som är bättre. Jag tror mer på bränslecell-tekniken. Man är på väg att lösa problemen med framställning av bränslet som idag är komplicerat och dyrt. Den tekniken bygger dessutom på vanligt vatten. Billigare och miljövänligare än så blir inte ett bränsle eftersom det återgår i kretslopp efter varit ånga.

Det fanns nån kalkyl som jag såg på nån bilsida där snabbladdaren för en tesla låg på mellan 500-750 000 per styck, sen om du har en snabbladdare i huset så ska du betala ca 5000 i månaden för den oavsett om du laddar eller ej då den tar det från elnätet även om du inte laddar bilen. Modeller likt tesla är ju de bilar som man kan räkna med om man ska byta "jämt" med en vanlig familjebil. Man kan ju liksom inte byta en Peugeot 208, eller ford focus mot en Nissan Leaf och säga att det är samma sak. En bensindriven småbil kan man ju faktiskt ta sig mellan städer med men det kan man inte med en mindre elbil. De personer som kan/vill köra små elbilar är ju personer som åker korta sträckor och om dom då ändå vill värna om miljön så kan de väl cykla de 2 milen
Citera
2018-04-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ännu en scam från bilindustrin? Ganska troligt att det inom några år, när batterierna börjar säcka ihop blir ganska kostsamt att ha elbil... Ska man ha elbil är nog det smartaste att leasa. Eller i alla fall hyra batteriet.

Efter några år med elbilar är det dags att släppa den här fördomen nu med att batterier som säckar ihop. Finns många elbilar som rullat 40.000-50.000-60.000 mil och tappar mindre än 8% räckvidd. Man verkar tappa ca 5% efter ca 20.000 mil och sedan stannar det av. Tesla har bara bytt en handfull batteriet men det är inte p.g.a. kapacitet utan andra fel.

Finns dessutom en stor efterfrågan på att återanvända dessa batterier.
Citera
2018-04-19, 14:04
Medlem
Jag som kör till Grekland varje sommar, som en del av min semester, hur kommer det funka för mig med en el bil idag?
Citera
2018-04-19, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det fanns nån kalkyl som jag såg på nån bilsida där snabbladdaren för en tesla låg på mellan 500-750 000 per styck, sen om du har en snabbladdare i huset så ska du betala ca 5000 i månaden för den oavsett om du laddar eller ej då den tar det från elnätet även om du inte laddar bilen. Modeller likt tesla är ju de bilar som man kan räkna med om man ska byta "jämt" med en vanlig familjebil. Man kan ju liksom inte byta en Peugeot 208, eller ford focus mot en Nissan Leaf och säga att det är samma sak. En bensindriven småbil kan man ju faktiskt ta sig mellan städer med men det kan man inte med en mindre elbil. De personer som kan/vill köra små elbilar är ju personer som åker korta sträckor och om dom då ändå vill värna om miljön så kan de väl cykla de 2 milen

Men snälla, vad är det för dumheter... Snabbladdare hemma? Har du en bensinstation hemma?
Man köper en laddare för ca 5000-10000 SEK. Tesla erbjuder t.ex. en modell för drygt 4000 SEK. Kopplas in på befintliga ledningar och laddar bilen över natten. Snabbladdning är för långresor och ej hemmaladdning.
Citera
2018-04-19, 14:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Men snälla, vad är det för dumheter... Snabbladdare hemma? Har du en bensinstation hemma?
Man köper en laddare för ca 5000-10000 SEK. Tesla erbjuder t.ex. en modell för drygt 4000 SEK. Kopplas in på befintliga ledningar och laddar bilen över natten. Snabbladdning är för långresor och ej hemmaladdning.

Nej jag har ingen bensinstation hemma men jag har en några kilometer bort. Sen finns det en laddstation för tesla ca 10 mil bort om jag vill tanka lite snabbt om jag haft en tesla. Tyvärr så kan jag inte ladda min ev elbil då jag bor i radhus där vi har parkeringsgarage där vi kan köra motor/kupevärmare på 2 timmars timer men det blir nog bra. Det tar väl 8.5 timme med standardladdare för en tesla att ladda så då får jag väl 20-30 %
Citera
2018-04-19, 14:17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Va? Det där stämmer väl inte? Bara för att för att man har 3.5 volt spänning betyder ju inte det att det är mycket laddning kvar i batteriet..När du närmar dig gränsen där batteriet stänger av kan det ju knappt leverera ström längre. Alltså i spannet 4.2-3.5 v överförs majoriteten av energin som batteriet håller, från 3.5v-0v där man skadar batteriet faller spänningen väldigt snabbt.

Jaooo... pratar man om _energimängd_ så stämmer det gsnska bra. Och effektuttaget håller bra långt under 3.5V. Men som sagt, det är väldigt skadligt för batteriet. Det riktiga knät kommer (inde flesta fall) omkring 2,7v då det faller till ungefär 40% ... och runt 2.2 så är det nere på några få procent.
Senast redigerad av EckiEcki 2018-04-19 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in