Citat:
Ursprungligen postat av
tdlefnierregus
Elbilarna i sig är inte ett problem egentligen utan det är politikers övertro på dagens elbilar. För att konceptet ska fungera bra så måste varje elbilsägare ha någon typ av snabbladdare hemma. Kanske inte en som laddar på 30 min men iaf max 2-3 timmar och priserna på snabbladdare är väldigt höga. Elnäten är för klena och skulle inte ens klara av om 20% av Sveriges bilägare skulle byta till elbilar, vi har inte den kapaciteten helt enkelt.
Elbilar är för närvarande en produkt som kan vara rolig att ha men som inte är nödvändig. Typ som en Smartphone.
Därför elbolagen inte satsar på sälja el till elbilar. Oftast är laddningsstationerna subventionerade på olika sätt idag. Inte sällan med antingen pengar du spenderat på ett köpcenter (laddare i besöksgaraget) eller via skattepengar. Tittar man totalt sett på hela livscykelkostnaden idag för elbil så är den svindyr.
Några experter jag pratade med sa dessutom att Europa skulle inte klara av om de flesta bytte till elbilar. Lika lite som kollektivtrafiken skulle klara av om alla ställde bilen och åkte kollektivt istället.
Jag tror det kommer komma andra lösningar som är bättre. Jag tror mer på bränslecell-tekniken. Man är på väg att lösa problemen med framställning av bränslet som idag är komplicerat och dyrt. Den tekniken bygger dessutom på vanligt vatten. Billigare och miljövänligare än så blir inte ett bränsle eftersom det återgår i kretslopp efter varit ånga.