Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Hur förklarar du då de artiklar som visar på de begränsningar etc som gör att det i vardagsbruk inte är så lätt att klara dessa långa uppgivna körsträckorna?
Att man kan få till dem, precis som jag kan få till 0,76 l/m med en gammal lyxpråm med V8 etc, ibland är liksom inget man bör förlita sitt vardagsbruk till om man frekvent behöver klara längre körsträckor.
Klarar man lätt 40 mil i spöregn med torkarna och defroster/värme igång? I dåligt vinterväder?
Och kan man vara säker på att det där borta efter dessa eventuella 40 milen finns laddstationer? Och hur gör man om det inte finns det?
Det finns ju även reportage från rediga långturer med elbilar, där det beskrivs att det inte är så himla lätt att planera var man ska ladda, ankomsttider etc etc, för det tar ju rejält med tid att ladda och det kanske är kö till att ladda.
I värsta tänkbara förhållande kommer man inte 40 mil nej, utan det är mer vår, sommar, höst utan värsta regnovädret. Pratar vi -30 och snöstorm kommer den gå ned såklart men frågan är var starten för nedgången ligger.
Kör man i 150 km/h kommer man inte i närheten av 40 mil. Kör man på 90% laddnig i vardagen är det inte 40 mil. Man tappar några km räckvidd per dag om bilen inte är inpluggad. Elbilarna med hög räckvidd är dyra. Acellererar man mycket och hårt är det inte 40 mil.
Det finns många brister med elbilar men för de allra flesta är räckvidden inte en av dem, kanske om vi pratar räckvidd per krona? Sen finns det ju dem som prompt vill köra 100 mil utan paus och då är det ett problem, det vill dock inte de flesta. Jag har gjort det och aldrig igen säger jag.
Varför artiklar visar på något? Vet inte, journalister är korkade? De klarar ju knappt att skriva på korrekt svenska, vilket ju är mer eller mindre deras huvuduppgift. Jag litar ungefär lika mycket på journalister som jag gör på random snubbe på stan.
Laddstationer finns mer eller mindre överallt, klarar man inte av att hitta dem får man väl låta datorn i bilen räkna ut hur man skall köra.