2018-04-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Inte nog med att man ska träla med danska och engelska. Även grekiska och latin.
Jag antog av engelskan att det betydde något sådant. Men ibland vill man veta exakt.
Då återstår "morf" på grekiska. Tack för info.

Morpheus - sömnen och drömmarnas gud, son till Hypnos som också är nån liknande sömngud och som i sin tur är tvilling med Thanatos som är Dödens gud.... osv osv.

Men nu åter till verkligheten
Citera
2018-04-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jo, både barn och vuxna gör allt möjligt konstigt, men skillnaden mellan att begrava en hamster och att lägga den i en plastpåse är ganska stor - men visst, en unge kan ha tappat hamstern i vattnet, innan den hann begravas, och vattnet rör sig ju. Hamstern kan ha åkt en bit.

Tack för nytänk iaf 😊 👍 Bra tankar!

Skillnaden är himmelsvid!

Jag har också begravt smådjur (möss, råttor, ett marsvin) som plötsligt dött, såna som min dotter har haft. I parken eller på min kolonilott när jag hade en sån. Satt upp ett kors med texten "vila i frid". För att visa mitt barn att man respekterar en avliden - och att den inte kommer tillbaks. Sen höll vi en liten ceremoni.

Men inte är jag pervers för det ;-)

men för en sån som PM handlar det om helt andra saker. Han vill känna makt och kontroll - som att han har LIV och DÖD under sin kontroll. Att det är han som bestämmer över det.
Senast redigerad av zilvereko 2018-04-18 kl. 22:05.
Citera
2018-04-18, 22:13
Medlem
Citat:
Kunde tro det! Att för att göra det riktigt knepigt så blandar de grekiska och latin.
Å andra sidan har ju grekiskan mycket latin i språket. Så morf betyder nog samma på grekiska.
PM är alltså mångfacetterat pervers på alla de vis, med psykopatiska drag. Ja, det kan jag verkligen köpa.

För jag tror att han även tänder på/fascineras av döda kroppar och kroppsdelar.
Och att det bl.a var därför han tillbringade så lång tid med en död kropp.
Polisen tror att Kim var död mellan kl 23.05-23.20 ca (när PM SMSade till S.)
Det är deras teori för det går inte att säga exakt dödstidspunkt. Och PM dumpade kvarlevorna först från 08.20 ca.
Vilket var mycket riskabelt. Att kuska omkring i ca 9 timmar med en död kropp ombord.
Det sägs att PM hade en radio i ryggsäcken. Antagligen för att lyssna på nyhetssändningar.
Om den uppgiften stämmer(?) så ingick det i hans planering.
Tack för info

Och var finns hans ryggsäck?
----
PS. Grekiskan är t.o.m äldre än latinet
Citera
2018-04-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Och var finns hans ryggsäck?
----
PS. Grekiskan är t.o.m äldre än latinet
I Nautilus när de bärgade den. Innehållandes en videokamera (utan minneskort) en radio samt KiMs rödoranga jacka (med ett avbrutet knivblad i fickan(?)
Jag ifrågasätter jackan. För som jag minns det efterlyste Möller kläderna, däribland oranga jackan/blusen länge.
Långt efter att de bärgat Nautilus. Så den uppgiften kan ju inte stämma (?)
Det är väl den ryggsäcken PM setts bära sågen i, på eftermiddagen på väg till Nautilus den 10/8 förmodar jag.
PS. Möjligt att du har rätt. Mykenska 14-1200 f.Kr, Latin 500 f.KR. Grekiska alfabetets utvecklande på 800-talet f.Kr. Grekiskan kom därefter att i olika dialekter vara kulturspråket i den antika grekiska världen.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-18 kl. 23:28.
Citera
2018-04-19, 01:10
Medlem
Ni, som babblat och dividerat det senaste dygnet, titta tillbaka och se om det gett något.

En diagnos, för en myndig person, "ges" inte med mindre än att personen vill ha den, pröva sig själv mot den!!!!

Det är en typ av myndighetsutövning, att fastställa en diagnos av någon form, som följer en manual, och personen som är föremål, måste själv vilja det.

Ingen myndighet kan alltså "sätta" en diagnos, utan att objektet är med på det.

I brottsutredningar kan RPU ge indikatorer mot olika egenskaper, som väl kan sammanfalla med en diagnos, men den kan inte fastslås, av skäl som jag beskriver ovan.
Senast redigerad av Whyback 2018-04-19 kl. 01:12.
Citera
2018-04-19, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ni, som babblat och dividerat det senaste dygnet, titta tillbaka och se om det gett något.

En diagnos, för en myndig person, "ges" inte med mindre än att personen vill ha den, pröva sig själv mot den!!!!

Det är en typ av myndighetsutövning, att fastställa en diagnos av någon form, som följer en manual, och personen som är föremål, måste själv vilja det.

I brottsutredningar kan RPU ge indikatorer mot olika egenskaper, som väl kan sammanfalla med en diagnos, men den kan inte fastslås, av skäl som jag beskriver ovan.

I vilket lagrum står det fastslaget?
Citera
2018-04-19, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I vilket lagrum står det fastslaget?

Diagnoser är myndighetsutövning, utförda av hälso- och sjukvården. Du kan kolla själv, för att "få" en diagnos, t.ex. inom AST, måste en myndig person begära det.

Det kan finnas fördelar i kommande vård, bidrag mm., om man har en diagnos. Men det är ingenting som myndigheter kan driva själva.

Lagrum, det får du leta efter, så är det! Och, jag vet, ( glöm inte att jag är en vidrig besservisser....). Det handlar i grunden om myndiga medborgares rättigheter, så mycket är klart.
Citera
2018-04-19, 01:44
Medlem
För att erhålla en diagnos, av något slag, måste den enskilde begära det ( om den är myndig). Så är principen för medborgares rätt i samhället, trodde de flesta förstod det, var insatta.
Citera
2018-04-19, 02:01
Medlem
Citat:

Men Whyback! Det kan omöjligen gälla en häktad,mordmisstänkt person som mot sin vilja skulle bli tvångsinlagd för att få en Rätts Psykiatrisk Utredning.
Nu gick ju PM frivilligt med på det till slut för att slippa bli tvångsinlagd.
En RPU är ju viktigt för att kunna bestämma om han skulle få vård eller fängelse vid dom.
Även för fängelsestraffet samt eventuell förvaring om han bedömdes som farlig osv.

Jag tror även att vanliga medborgare som tvångsomhändertas pga av sin egen och andras säkerhet får genomgå en utredning för att få en diagnos. Så att de kan få rätt vård och medicinering.
Hur skulle samhället annars sett ut?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-19 kl. 02:05.
Citera
2018-04-19, 02:32
Medlem
Citat:
För att erhålla en diagnos, av något slag, måste den enskilde begära det ( om den är myndig). Så är principen för medborgares rätt i samhället, trodde de flesta förstod det, var insatta.
Det finns undantag. Men generellt har du rätt. Men när det gäller allvarliga störningar och psykisk ohälsa som hotar både den sjuke och omgivningen finns det verktyg för att tvångsomhänderta/tvångsvårda..
Istället för att sitta och läsa och bli sur på oss som babblar,-hoppa in och babbla du med.
Just nu har vi flera intressanta ämnen.
1/ Var PM även en Hamster-mördare!?
2/ Hade PM 15 år med styckmordet på japanskan att göra? (Favorit i repris. Långkörare sedan i augusti.)
3/ För eller emot Leif GWs insatser i detta fallet?
4/ PMs förmodade diagnos och hur man reder ut alla röriga begrepp på latin,grekiska,danska och engelska.
5/ Ett ämne du kan välja själv.
Häng med Whyback i diskussionerna istället för att sura ochpå oss.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-19 kl. 03:17.
Citera
2018-04-19, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man kan inte sätta likhetstecken mellan ASP och psykopati, skickar med en länk från danska Wikipedia så får du läsa lite mer om psykopati på ditt älsklingsspråk (not) https://da.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Det blev jag inte mycket klokare av Men jag hade glädje av skattnings-skalan PCL-R .
PM fick 28/40 poäng av mig. Då är han "psykopat" som det inte heter längre.
Och då kunde jag inte svara på 12,15,18 samt 19 eftersom det är saker vi inte vet (kanske de som gjorde RPUn känner till om 12-18.) 19 handlade om återfall i brottslighet vilket inte är aktuellt i nuläget.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-19 kl. 05:26.
Citera
2018-04-19, 05:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Det blev jag inte mycket klokare av Men jag hade glädje av skattnings-skalan PCL-R .
PM fick 28 poäng av mig. Då är han "psykopat" som det inte heter längre.
Men ärligt talat - Hur många ggr ska det behöva förklaras?

- det heter psykopat.
- Psykopati är ett vedertaget begrepp.
- psykopati är inte en diagnos och ej heller botbart.
- det mäts via PCL-R som är en skattningsskala - ett mätinstrument - utformad av Hare.
- Det används inom kriminalvård, rättspsykiatri och forskning.
- begreppet är viktigt vid riskbedömningar då psykopati no doubt den enskilt största risken för återfall. Andra instrument som används är te.x. HCR-20.

- det är inte en diagnos via DSM eller ICD kod.
- det är inte det samma som ASP (diagnos) men mest snarlik - ASP är dock mer beteendeinriktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in