2018-04-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du verkar insatt i Danska förhållanden. Tror du att PM kommer att få en riktig diagnos/diagnoser?
Enligt Leif GW har ju PM inte fått någon diagnos ännu. Och det känns ju inte så heller, med alla dessa experter i pressen som tycker än det ena än det andra. Tack för info om PCL-R

Nog sätts diagnoser allt. Men kom ihåg att psykopati inte är någon "officiell" diagnos, finns varken i DSM (diagnosmanual) eller ICD (WHOs diagnoskoder) utan skattas efter PCL-R. Å som sagt danskarna brukar då prata om karekterafvigelse istället för att rakt ut säga psykopat.

Lyssna inte på GW, kom ihåg att han efter omhäktningen 3/10 (som han var på) sa att vi skulle få tillgång till info motsvarande vårt FUP, det hade hans danska kollegor sagt. Nej han verkar dåligt insatt, läste i Expressen att han sagt att PM inte hade några avvärjningsskador, vi vet ju att han hade rivmärken på underarmarna.

Vi får ju mer info på måndag vid fortsatt genomgång av mentalerklæringen, blir intressant vad mer för elände vi får läsa om PMs störda psyke.
Senast redigerad av diva59 2018-04-18 kl. 18:12.
Citera
2018-04-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Morf betyder väl form på latin så polymorf lär betyda mångformig
Kunde tro det! Att för att göra det riktigt knepigt så blandar de grekiska och latin.
Å andra sidan har ju grekiskan mycket latin i språket. Så morf betyder nog samma på grekiska.
PM är alltså mångfacetterat pervers på alla de vis, med psykopatiska drag. Ja, det kan jag verkligen köpa.

För jag tror att han även tänder på/fascineras av döda kroppar och kroppsdelar.
Och att det bl.a var därför han tillbringade så lång tid med en död kropp.
Polisen tror att Kim var död mellan kl 23.05-23.20 ca (när PM SMSade till S.)
Det är deras teori för det går inte att säga exakt dödstidspunkt. Och PM dumpade kvarlevorna först från 08.20 ca.
Vilket var mycket riskabelt. Att kuska omkring i ca 9 timmar med en död kropp ombord.
Det sägs att PM hade en radio i ryggsäcken. Antagligen för att lyssna på nyhetssändningar.
Om den uppgiften stämmer(?) så ingick det i hans planering.
Tack för info
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-18 kl. 18:37.
Citera
2018-04-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nog sätts diagnoser allt. Men kom ihåg att psykopati inte är någon "officiell" diagnos, finns varken i DSM (diagnosmanual) eller ICD (WHOs diagnoskoder) utan skattas efter PCL-R. Å som sagt danskarna brukar då prata om karekterafvigelse istället för att rakt ut säga psykopat.

Lyssna inte på GW, kom ihåg att han efter omhäktningen 3/10 (som han var på) sa att vi skulle få tillgång till info motsvarande vårt FUP, det hade hans danska kollegor sagt. Nej han verkar dåligt insatt, läste i Expressen att han sagt att PM inte hade några avvärjningsskador, vi vet ju att han hade rivmärken på underarmarna.

Vi får ju mer info på måndag vid fortsatt genomgång av mentalerklæringen, blir intressant vad mer för elände vi får läsa om PMs störda psyke.

Ja, det skall bli synnerligen intressant att få in inblick i den mannens hjärna. Den är väl ihopsatt som Nautilus med lite gamla saker som inte riktigt passar ihop, felkopplingar och trasiga ventiler. Lika farlig om inte mer bland levande människor.

Nautilus går mot destruering och dess "Kapten" mot evig förvaring (oavsett form).
Citera
2018-04-18, 19:06
Medlem
Citat:

Sedan augusti 2017 har GW slagit nytt flumrekord. Han missar blod i Madsens ansikte, missar avvärjningsskador, och tror initialt att detta är en banal historia, i stil med ett fredagsgräl och en make som råkar strypa sin gapiga fru, och om Madsens diagnos vet GW lika lite som vi. Han har inte full insyn...

Jag citerar GW själv: Jag är jävligt trött på karln.

Djup suck...
Citera
2018-04-18, 19:12
Medlem
Citat:

1/ Men varför kan de inte bara säga ASP? Eller kan man ha psykopatiska drag ändå i samband med övrig störning som inte är ASP?
Det där med karekterafvigelse läste jag i Develis danska länkar igår tills det snurrade i huvudet på mig.
Just när jag läste förstod jag, men nu är det helt borta.

2/ Ja, det är rätt många gamla experter som med förtjusning uttalar sig i pressen om detta.
GW tar jag med en nypa salt numer. Men ändå har jag omedvetet tydligen trott på vad han sa i Expressen om att PM inte hade några alls avvärjningsskador. Jag var helt 100 på det var så men jag kom inte ihåg var jag läst det bara. Där ser man hur man omedvetet påverkas av tossigheter.
Jag minns från början, att det var väldigt vaga uppgifter om rivmärken på händerna.(?)
Att det verkligen var rivmärken på PMs underarmar har jag helt missat. Men jag litar på dig och Develi som säkra källor.
Tack för info.
Citera
2018-04-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
1/ Men varför kan de inte bara säga ASP? Eller kan man ha psykopatiska drag ändå i samband med övrig störning som inte är ASP?
Det där med karekterafvigelse läste jag i Develis danska länkar igår tills det snurrade i huvudet på mig.
Just när jag läste förstod jag, men nu är det helt borta.

2/ Ja, det är rätt många gamla experter som med förtjusning uttalar sig i pressen om detta.
GW tar jag med en nypa salt numer. Men ändå har jag omedvetet tydligen trott på vad han sa i Expressen om att PM inte hade några alls avvärjningsskador. Jag var helt 100 på det var så men jag kom inte ihåg var jag läst det bara. Där ser man hur man omedvetet påverkas av tossigheter.
Jag minns från början, att det var väldigt vaga uppgifter om rivmärken på händerna.(?)
Att det verkligen var rivmärken på PMs underarmar har jag helt missat. Men jag litar på dig och Develi som säkra källor.
Tack för info.

Man kan inte sätta likhetstecken mellan ASP och psykopati, skickar med en länk från danska Wikipedia så får du läsa lite mer om psykopati på ditt älsklingsspråk (not) https://da.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Citera
2018-04-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sedan augusti 2017 har GW slagit nytt flumrekord. Han missar blod i Madsens ansikte, missar avvärjningsskador, och tror initialt att detta är en banal historia, i stil med ett fredagsgräl och en make som råkar strypa sin gapiga fru, och om Madsens diagnos vet GW lika lite som vi. Han har inte full insyn...

Jag citerar GW själv: Jag är jävligt trött på karln.

Djup suck...
Och nu har GW gjort det igen. Pekat ut en "mördare"i Kevin fallet. Väldigt obehagligt och oetiskt.
https://www.expressen.se/gt/kevin-aklagarens-svar-efter-leif-gws-kritik/

Sedan är det också journalisters ansvar. Att de jämt efterfrågar GWs åsikt i stort och smått.
Men det säljer väl. Jag tycker GW kan vara bra för att han förklarar kriminologi på ett begripligt sätt utan en massa fikonspråk. Men han borde tänka sig för lite mer och kanske inte uttala sig om allt,allmänt tyckande och väldigt ofta okunnigt.
Lite ot. Men jag är också lite trött på GW när han ska tycka om ALLT.
Istället för att fördjupa sig och vara påläst om de fall han uttalar sig om.
Som tex detta väldigt aktuella fallet!
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-18 kl. 19:49.
Citera
2018-04-18, 20:17
Medlem
valleros avatar
Citat:

Att LGW öht anses vara en auktoritet är märkligt. De flesta oinsatta ser honom som "professorn" - en polisexpert på brottsutredningar. Det är han inte. Han är varken polis, brottsutredare eller expert.
Han är fuskprofessor (det kan han själv glatt erkänna) i kriminologi med en speciell förkärlek till medialt uppmärksammade fall. Hans åsikter är triviala på gränsen till debila, och oftast helt felaktiga. Han är en simpel mediahora mer än något annat. Hans författarskap är dock av många uppskattad. Att fritt fabulera har han en viss fallenhet för.
Senast redigerad av vallero 2018-04-18 kl. 20:19.
Citera
2018-04-18, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Att LGW öht anses vara en auktoritet är märkligt. De flesta oinsatta ser honom som "professorn" - en polisexpert på brottsutredningar. Det är han inte. Han är varken polis, brottsutredare eller expert.
Han är fuskprofessor (det kan han själv glatt erkänna) i kriminologi med en speciell förkärlek till medialt uppmärksammade fall. Hans åsikter är triviala på gränsen till debila, och oftast helt felaktiga. Han är en simpel mediahora mer än något annat. Hans författarskap är dock av många uppskattad. Att fritt fabulera har han en viss fallenhet för.

Ingen kan ta ifrån gubben rätten att underhålla, men när GW både syltar till det och vägrar inse att han har ansvar, som en oönskad men folkkär auktoritet, då kan man bli jävligt irriterad.

Han ljuger om polisen, slarvar och skarvar, och det handlar för fan om tragedier, livslånga lidanden.

Särskilt detta fall, som är så vidrigt, kräver en viss stil och respekt. Det krävs mer än en kul oneliner.

Och orkar man inte ens läsa på i tio minuter kan man väl vara tyst...

Men nog om detta.

Fortsättningen lär bli spännande. Jag tror att PM kommer att servera en soppa av lögner och sanningar, i avsikt skingra fängelsetristessen och få fördelar.

Han kommer nog att prata om tidigare brott och manipulera sönder omgivningen....
Citera
2018-04-18, 21:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Morf betyder väl form på latin så polymorf lär betyda mångformig

Nästa rätt, kommer av grekiskans morphé, för form
Citera
2018-04-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, just det... PM uppfinner ett tillstånd, en kraft, nåt som inte går att hantera. Nåt han kan skylla på.

Jämför med Raders "factor X" och Tony Olsons "pandemonium".

Det är slugt att göra så. Språkets makt är stark.

Det finns nog mkt passion och vanvett i Madsens liv. Han skyller på en känsla som andra skyller på spriten.

Narcissistist och psykopat är han, vilket har sagts tusen ggr. Han har båda diagnoserna skrivna på pannan.

Det går ihop med hans "frihetssträvan" och "anarkistiska filosofi". Rättare sagt hans snedvridna tolknung av det. Att följa sina känslor och impulser i en värld full av hämmade människor.
Citera
2018-04-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Det går ihop med hans "frihetssträvan" och "anarkistiska filosofi". Rättare sagt hans snedvridna tolknung av det. Att följa sina känslor och impulser i en värld full av hämmade människor.
"När du så lever,varför ska du inte leva?" (Leva ut dina fantasier och själviska önskningar. Unna sig allt! För du lever bara en gång! menade nog PM. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in