Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Citat:
Jag tror du missar huvudpoängen. Den är att ett internetcommunity är fullständigt 100% värdelöst utan andra användare. Samma sak gäller forum. Visserligen skulle inte Electrolux överleva med enbart mig som kund, men om dammsugaren håller kan jag utan problem använda den även om företaget går i konkurs. Skulle du använda Facebook eller Flashback om det inte fanns någon annan som använde det?
Jag har inte missat någon huvudpoäng. Jag använder inte Facebook sedan typ 2 år tillbaka, flashback utan användare. Nej jag hade inte suttit och skrivit på Flashback utan användare. Skulle detta forum dock bli mindre och mindre pga av (låt oss säga otroligt störande reklam) så hade jag frågat mig omkring, letat upp något som till och med kanske är teknologiskt sämre just för det finns en brytpunkt där det störande har tagit över. Du vill på något sätt säga att exempelvis Twitter (som jag visserligen inte heller använder) är något som var hutlöst bättre än allt som fanns när detta kom till, vilket är rent löjligt. Det finns en brytpunkt även för Facebook tro det eller ej, och hade det bara varit mestadels män som använt detta så tror jag denna brytpunkt hade skett för länge sedan. Vilket en del i min poäng. Alltså behöver inte vara bättre än allt utan på en punkt vara mycket sämre kan räcka.
Citat:
Om det skulle dyka upp en konkurrent till Facebook som är helt överlägsen på alla tänkbara punkter så är denna konkurrent helt värdelös för en konsument innan dennes vänner har bytt. Samma sak gäller även dennes vänner. Ingen har något incitament att vara den som byter först. De som byter tidigt har extremt lågt incitament. Först när det en stor andel av ens vänner bytt och även skurit ner på sitt användande av Facebook börjar den stora massan byta. Självfallet finns en smärtgräns även för folk som använder Facebook, men den är betydligt högre än för sökmotorer. Altavista gjorde dig beroende av sökmotorer, men inte av just Altavista specifikt. Bara själva konceptet.
Återigen något behöver inte vara helt överlägset på alla punkter, det du kan till och med vara helt underlägsen på nästan alla punkter men sakna det (ex. reklam) som fick mig att leta upp något annat.
Twitter återigen, var det en teknologiskt annorlunda på alla punkter och bättre än allt annat där ute? nej så var det inte, användare började med det för det var lite annorlunda än det andra. Jag vet att det blir lite hönan och ägget diskussion, men att påstå att ex. Twitter var teknologiskt överlägset på alla punkter fungerar ju inte då det helt enkelt inte är sant.
Vi sitter just och diskuterar att riktad reklam troligen inte kommer att "sluta" på Facebook... är inte det ett incitament om något?
Citat:
Jag försöker själv jobba mig bort från Facebook, men det är inte helt lätt. Många som jag måste ha regelbunden kontakt med har ingen annan chatklient. Alternativt har de det och jag inte vet om det, eller så har de den sällan på osv. Jag sitter med många parallella system och inget kan ersätta de andra fullt ut, och detta enbart på grund av vilka som finns var.
Vet inte vad jag skall säga egentligen... Det finns ju inte mängder av olika OS på telefoner idag, det är väl bara relativt enkelt att säga till dem som använder Facebook Messenger att denna app (i alla fall Android) ligger och pollar din "location" och vill skicka detta till en Facebook server 1 gång i timmen. Kan du inte ladda ner x applikation istället som är bättre just pga av det faktum att den inte gör detta som jag nyss nämnde? hur svårt kan det vara?