Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-09, 15:33
  #2005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men om personen tidigare gjort flera inlägg om dagen, de flesta till enbart vänner men ibland även något offentligt - och så får man plötsligt bara se sällsynta offentliga inlägg. Samtidigt som man ser att personen är inloggad varje dag. Då är det inte en alltför far-fetched gissning, att personen fortfarande publicerar flera inlägg varje dag som bara vänner får se. Men att man själv har hamnat på begränsad-listan, så att man bara får se de få offentliga.

Sådant är sårande, och känns dessutom falskt. Det skulle vara renhårigare om personen skulle plocka bort en helt, och kanske rentav ge en förklaring först: "Du skriver så mycket Sd-åsikter, jag vill inte ha sådant på min profil" exempelvis. Eller "du kommenterar på alla mina inlägg, och min fru undrar vem du är och blir svartsjuk".

Eller ännu hellre ge personen en chans att ändra sig, innan man tar bort den. Det går ju att formulera ett allmänt inlägg också, t.ex. om att man inte vill ha politiska inlägg på sin sida. De som fortsätter ändå, kan man sedan ta bort. Men begränsad-listan - nä. Det känns så orenhårigt.

Det behöver inte vara så illa som du tror. Jag själv lägger sällan upp något på Facebook numera. Jag var mer aktiv för några år sedan. Använder andra sociala medier mer för sådant numera (som Instagram för bilder och videoklipp). Men jag är fortfarande rätt aktiv på Facebook generellt. Typ jag kollar vad mina vänner lägger upp, kollar inlägg i olika grupper etc. Svarar på inlägg om jag vill osv.

Det som jag lägger upp ibland (det kan gå månader), det är synligt för alla. Med ett enda undantag. Jag har några familjefotoalbum på Facebook. Det är privat så att endast familjemedlemmar kan se. Det beror på att jag visar hänsyn mot mina syskon och syskonbarn, som inte vill att alla ska kunna se. Men det är okej om familjen kan se. Det beror inte på att jag vill jävlas med andra.

Det finns säkert fler som jag. Som sällan lägger upp eget material på Facebook, men som låter det vara offentligt/synligt för alla vänner. Men de är mer aktiva på andra sätt på Facebook. Utan att begränsa sina egna inlägg på profilen för vissa människor.

Du vet ju inte ens hur det ligger till, utan du fruktar det värsta direkt. Att du hamnar på begränsad-lista utan att veta varför. Du kanske missuppfattar situationen, och blir sårad i onödan. Du kan ju alltid prata med folk om det är så att du sällan ser nya inlägg på någons profil, men att personen ändå är aktiv på Facebook. Istället för att tro det värsta om folk. Om det nu spelar någon roll.

Folk har olika anledningar till varför de sällan lägger upp nåt. Till varför de plötsligt postar färre inlägg än tidigare. Begränsad-lista är inte den enda förklaringen.
__________________
Senast redigerad av Amberfly 2022-09-09 kl. 15:37.
Citera
2022-09-09, 15:42
  #2006
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det behöver inte vara så illa som du tror. Jag själv lägger sällan upp något på Facebook numera. Jag var mer aktiv för några år sedan. Använder andra sociala medier mer för sådant numera (som Instagram för bilder och videoklipp). Men jag är fortfarande rätt aktiv på Facebook generellt. Typ jag kollar vad mina vänner lägger upp, kollar inlägg i olika grupper etc. Svarar på inlägg om jag vill osv.

Det som jag lägger upp ibland (det kan gå månader), det är synligt för alla. Med ett enda undantag. Jag har några familjefotoalbum på Facebook. Det är privat så att endast familjemedlemmar kan se. Det beror på att jag visar hänsyn mot mina syskon och syskonbarn, som inte vill att alla ska kunna se. Men det är okej om familjen kan se. Det beror inte på att jag vill jävlas med andra.

Det finns säkert fler som jag. Som sällan lägger upp eget material på Facebook, men som låter det vara offentligt/synligt för alla vänner. Men de är mer aktiva på andra sätt på Facebook. Utan att begränsa sina egna inlägg på profilen för vissa människor.

Du vet ju inte ens hur det ligger till, utan du fruktar det värsta direkt. Att du hamnar på begränsad-lista utan att veta varför. Du kanske missuppfattar situationen, och blir sårad i onödan. Du kan ju alltid prata med folk om det är så att du sällan ser nya inlägg på någons profil, men att personen ändå är aktiv på Facebook. Istället för att tro det värsta om folk. Om det nu spelar någon roll.

Folk har olika anledningar till varför de sällan lägger upp nåt. Till varför de plötsligt postar färre inlägg än tidigare. Begränsad-lista är inte den enda förklaringen.

Ja, om man har en sådan relation med en person, att man KAN skicka iväg ett mess och fråga - så är det ju inget problem. Jag tänker mer på sådana relationer, där man inte vågar det. För att man är rädd för att verka efterhängsen (och bli bannad helt och hållet), eller för att man inte vill visa att man förstått att man blivit avpoletterad och blivit sårad, etc.. Är man sedan av olika kön också, så finns det ytterligare murky undercurrents.
Citera
2023-06-16, 17:18
  #2007
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Starling Bank described Facebook as the “single biggest enabler of fraud” suffered by its customers, followed by Instagram. It withdrew all paid ads from Meta platforms in December 2021 in protest at its failure to tackle this problem.
https://www.theguardian.com/technolo...k-and-whatsapp

Märkligt att inte Facebook och de andra tar bort annonser som ser uppenbart oseriösa ut. T.ex. förut hur man "garanterat" kunde bli rik på kryptovalutor.

Jag vet inte riktigt vad Facebook vill uppnå. Jag kan nästan inte ens konstruera en bra "konspirationsteori" Facebook vill kanske bidra till känslan av hopplöshet i samhället. "Det är ingen idé att ens försöka vara ärlig. Eftersom alla luras så är det inte så konstigt att hela systemet är en bluff."

Facebook kanske vill kanske försöka normalisera lurandet? "Att politikerna bedrar dig är endast som allt annat i samhället. Inget du skall reagera på. Vem har sagt att det som står i tidningarna måste vara sant?"

"Vi på Facebook ställer inga som helst krav på att våra annonsörer skall vara ärliga, så varför säger du att politikerna sviker? Lura din granne istället!"

Lurandet är på väg in i värdegrunden? Det är väl snart bara Aspergers som inte luras. Jag vill minnas Greta sagt att hennes diagnos gjorde att hon bara kunde tala sanning 🤣🤣🤣
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-06-16 kl. 17:38.
Citera
2023-07-25, 20:24
  #2008
Medlem
Min Facebookprofil har låst sig. Man kan inte se min omslagsbild, man kan inte klicka på min profilbild, man kan dock se den.

Jag har inlägg som är offentliga. Man kan inte se mina offentliga inlägg och man kan inte klicka på ''Lägg till vän'' och ''Meddelande''. Dessa två knappar har försvunnit. Man kan alltså inte skicka meddelandeförfrågningar och vänförfrågningar till mig.

Hur åtgärdar jag detta? På mina inställningar så har jag lagt så att alla kan se mina inlägg.

Jag har inte fixat någon funktion så att ingen skall kunna skicka vänförfrågningar eller meddelandeförfrågning.
Citera
2023-07-26, 11:17
  #2009
Medlem
JA anmäler grejjer på löpande band . Its never been so Furtilized
Citera
2023-08-22, 14:18
  #2010
Avstängd
wwrs avatar
Thailand hotar att stänga Facebook om man inte tar bort de uppenbara bedragarna.

https://www.reuters.com/technology/f...ms-2023-08-21/
Citera
2023-09-28, 18:52
  #2011
Avstängd
Ennyhets avatar
För några år sedan så blev jag medlem hos Facebook endast för att använda Messenger, men efter 6 timmar så kunde jag inte chatta på Messenger för flera år framöver, det är så fortfarande och gjorde en support anmälan på detta och det är samma sak. Känns som att Facebook lurar folk.
Citera
2023-09-28, 18:57
  #2012
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Thailand hotar att stänga Facebook om man inte tar bort de uppenbara bedragarna.

https://www.reuters.com/technology/f...ms-2023-08-21/

Det är bra. Då kanske dom (Meta) äntligen blir tvungna att börja ta itu med scammarna. Jag kan inte förstå hur eländet kan få fortsätta år efter år? Och hundratusentals människor världen över blir lurade, ibland på sina livsbesparingar - men ingen bryr sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback