Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-08, 18:18
  #2725
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
https://www.instagram.com/p/BhRzi2gF...riksonurhandel

Haha! Tjusigt!
Citera
2018-04-11, 19:04
  #2726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stridshingsten
Det finns olika typer av TM, vissa är mer ”renliga” av sig och andra är mer ”trashig”.

Det är inte heller sparsamhet jag talar om, utan de är ologiskt snåla (det vill säga att de är snåla när de verkligen behöver något och har råd, men är inte snåla när de verklien inte behöver något). Den typen av TM jag syftar på köper exempelvis inte ett nytt element och dörrhandtag som gått sönder (även om den har råd), men den går istället och köper en ny Ipad och Drönare som de sedan använder i två veckor för att sedan aldrig använda den igen.

Alla dessa iakttagelser har varit hemma hos ett flertal (minst 10-15) olika TM:s, och inte arbetarklass. Av de jag varit hemma hos som varit arbetarklass så har de exempelvis inte ens haft några böcker i hela huset, men det är betydligt mer stökigt och kaotiskt.

Vissa saker har de dock gemensamt, men arbetarklass är alltid mycket värre och gör det på ett mer sinnessjukt och extremt vis.

Okej, men det är fortfarande inte tacky att inte städa eller detaljrenovera i huset. Möjligtvis ohygieniskt eller fult, men att strunta i skavanker kan lika gärna visa på sund distans till materiella ting som ofta kan ses hos just mondäna gentlemen och paranta damer (kaosknegare utan böcker i bokhyllan och med hundskit på golvet är något annat och hör inte hemma i denna tråd). Strunta i skavanker skulle däremot aldrig någon ur den nya medelklassen få för sig att göra eftersom deras största intressen är renoveringar, städfascism, Hemnet och robotdammsugare.
Citera
2018-04-11, 21:11
  #2727
Medlem
Stridshingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Okej, men det är fortfarande inte tacky att inte städa eller detaljrenovera i huset. Möjligtvis ohygieniskt eller fult, men att strunta i skavanker kan lika gärna visa på sund distans till materiella ting som ofta kan ses hos just mondäna gentlemen och paranta damer (kaosknegare utan böcker i bokhyllan och med hundskit på golvet är något annat och hör inte hemma i denna tråd). Strunta i skavanker skulle däremot aldrig någon ur den nya medelklassen få för sig att göra eftersom deras största intressen är renoveringar, städfascism, Hemnet och robotdammsugare.

Men nej, det finns två typer av TM:s och den ena är Tvins-TM (som är besatt av renoveringar, städfascism, Hemnet och robotdammsugare) och Trash-TM (som inte städar och trivs i damm och smuts).

Det är inte sunt att inte städa huset på det viset jag beskriver, och givetvis pratar du om ”skavanker” och tar fram extrema exempel och trivialiserar stök bara för att detta stämmer överens med dig och du vill inte bemöta det faktum att du själv är en Trash-TM.

Sen finns det olika nivåer av Trash-TM och den värsta formen heter Träsktroll-TM.

Träsktroll-TM förstår inte hur mögel bildas och inte hur pass farligt det är. De får inte panik av det och kan utan problem låta en möglig badrumsvägg stå oberörd i 2-3 månader för att de är lata och inser inte hur hälsofarligt det är. Träsktroll-TM ser ofta ut som Shrek eller Gollum, och de har inga problem med att exempelvis ha samma kalsonger på sig i 3-4 dagar.

Tvins-TM är väldigt renliga av sig och är så pass renliga av sig att det blir negativt. De handlar väldigt mycket från Tvins och överstädar sig själva och huset.

Tvillingarna Kramps mamma är ett bra exempel på en Tvins-TM, och deras granne Tony och hans träskfolkfamilj är Träsktroll-TM.
__________________
Senast redigerad av Stridshingsten 2018-04-11 kl. 21:30.
Citera
2018-04-16, 22:03
  #2728
Avstängd
mazedazes avatar
Stridshingsten:
Du har nog missuppfattat tråden. Det du beskriver är WT inte tacky medelklass.
Tacky medelklassen är städning och ordnings facister och fixerade vid att klä sig "rätt". Allt i syfte att ge det rätta intrycket.
Citera
2018-04-16, 23:38
  #2729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Stridshingsten:
Du har nog missuppfattat tråden. Det du beskriver är WT inte tacky medelklass.
Tacky medelklassen är städning och ordnings facister och fixerade vid att klä sig "rätt". Allt i syfte att ge det rätta intrycket.

Och så plötsligt gick det upp för Stridshingsten att det var han själv, den renoveringsfixerade städfascisten med svårförklarlig fascination för badrumsmögel (som han dryftat i flera trådar), som var tacky medelklass 😂 En kälkborgare med neurotisk inställning till det materiella.
Citera
2018-05-02, 21:01
  #2730
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stridshingsten
Har egentligen samma poltiska åsikter som SD, men röstar på Moderaterna för att de vill inte bli förknippade med White Trash på landsbygden.

Urtvättade och skabbiga persiska mattor i osmakliga färger, fula och billiga souvenirer som införskaffats på värdelösa semesterresor, och fejkade blommor, växter och frukter av plast som dekoration.

Tror även de är visa och intellektuella bara för att de läser mycket och har många böcker, men 99% av all litteratur de äger är intetsägande skräp.

Vardagsrummet stinker mustigt och unket till följd av att de aldrig någonsin lärt sig att man måste städa och sköta om sina böcker. Många av böckerna och bokhyllorna har därför invarderats av motbjudande mjöldagg och är fyllda av gammalt damm. Man chockeras personligen över hur de kan tillbringa en stor del av vardagen i detta rum, eftersom man kan knappt andas så fort man kliver in.

Låter även gamla magasin och papperstidningar de aldrig läst klart ligga i flera månader innan de slänger ut dem. Har också mycket pärmar och pappersdokument som ligger och skräpar utan att de någonsin används.

Om de själva tycker det börjar lukta äckligt i huset köper de doftblock, ljus och sprayer istället för att gå till roten och ta bort problemet.

Byter ut duschmunstycke varje 30:e år och bryr sig inte om de är fyllda av förstelnat kalk.

Förstår inte hur mögel bildas och hur pass farligt det är.

När man berättar för dom att exempelvis en viss typ av plaster är farliga, så kommer de alltid med den trivialiserande bortförklaringen: ”De säger hela tiden att något är farligt och så säger någon annan det motsatta” (utan att faktiskt kolla upp hur det ligger till).

Försöker gå ner i vikt genom att dricka Coca-Cola Zero och äta sallader som är dränkta i dressing.

Tål inte kritik och blir upprörda om man vinner över dem i en argumentation.

Tjänar mycket pengar, men det finns ingenting i huset av ett meningsfullt och högt värde. Har 45.000 kr i lön, men det ser ut som det gör hemma hos någon som tjänar 15.000 kr. De köper även aldrig nya saker när det verkligen behövs, men köper ofta nya saker som är fullkomligt onödiga och används i två veckor för att sedan läggas i en byrålåda och aldrig se dagens ljus igen.

”Kvantitet före kvalitét” - Köper alltid de prylar som är mest billiga, istället för att betala några extra hundra/tusenlappar för något som är betydligt bättre och håller längre. Sen när skiten de köper går sönder klagar de på hur ”dålig kvalitét allting har idag”. När något är billigt kollar de inte upp recensioner eller om saken verkligen är duglig, utan istället så är det enbart själva priset som är den avgörande faktorn.

Köper även mycket slitna och begagnade prylar från loppmarknader som egentligen hör hemma på skrottippen. Ser inget problem med att exempelvis införskaffa sig en billig tygmöbel som luktar unket och fuktigt förråd.

Är extremt materialistisk och hoardar onödiga prylar. Använder i princip 5-10% av allt de äger under en tioårsperiod. Blir sentimental och har svårt för att slänga opersonligt skräp. Förrådet och vinden är kaosartade och 95% av allt därinne kommer aldrig användas igen. Lådor och byrålådor är även fyllda med skräp som aldrig används.

Låter sina barn spela våldsamma TV-spel med artonårsgräns. Bryr sig inte heller om de kollar på South Park och Family Guy när de är 7 år.

Blir inte frustrerade över att höra samma låt 10 gånger i rad på radion varje dag under en 10 årsperiod.

Byter inte kanal när det blir reklam och tycker även att reklamerna är underhållande och roliga.



HAHAHA, har du levt hos min pappa eller?! detta skulle kunna vara en exakt beskrivning av han å hans fru. Tjänar jävulska pengar men lever ngt slask wannabe-trash liv. Just detta med att köpa kvantitet före kvalite´är för mig helt obegripligt... och hemmet ser ut som fan. Ett ihopplock från ngn sunkig loppis. Har aldrig förstått hur man kan prioritera så konstigt när man de har en ingångslön på över 100.000:- tillsammans. Frun i huset bär knappt bh och har alltid ngn vit urtvättad, ful tröja och ett par jeans som ser helt ofärdiga ut. Kör runt i ngn skruttig, ful bil dessutom.
Min pappa går runt i träskor och opassliga mjukisar men skränar gärna om hur mkt pengar de har och vad de kan köpa osv.

Jag undviker åka och hälsa på där då man vet aldrig vad som kan krypa längst efter listerna där. De reser ganska mycket och köper jävligt mycket mat, men i övrigt fattar jag inte vad de lägger slantarna på.

Snacka om att kasta bort potentialen att ha ett bra och fungerande liv.
Citera
2018-05-03, 17:10
  #2731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
HAHAHA, har du levt hos min pappa eller?! detta skulle kunna vara en exakt beskrivning av han å hans fru. Tjänar jävulska pengar men lever ngt slask wannabe-trash liv. Just detta med att köpa kvantitet före kvalite´är för mig helt obegripligt... och hemmet ser ut som fan. Ett ihopplock från ngn sunkig loppis. Har aldrig förstått hur man kan prioritera så konstigt när man de har en ingångslön på över 100.000:- tillsammans. Frun i huset bär knappt bh och har alltid ngn vit urtvättad, ful tröja och ett par jeans som ser helt ofärdiga ut. Kör runt i ngn skruttig, ful bil dessutom.
Min pappa går runt i träskor och opassliga mjukisar men skränar gärna om hur mkt pengar de har och vad de kan köpa osv.

Det låter snarare som om de skiter i vad folk tycker om dem, vilket är raka motsatsen till TM.
Citera
2018-05-03, 17:20
  #2732
Medlem
BewilderedHulders avatar
Allting ska jämföras i ekonomisk valuta.

Mänsklighetens apighet blommor när det handlar om ettor och nollor när sann attraktion inte har något som helst med ekonomi att göra. Men bara vårt nerärvda krav på fysik och symmetri.
Citera
2018-05-03, 17:23
  #2733
Medlem
Angående städfrågan: underklass och överklass är dom som har skitigast i sina hem. Det är inte ett medelklassfenomen!
Citera
2018-05-03, 17:29
  #2734
Medlem
Stridshingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
HAHAHA, har du levt hos min pappa eller?! detta skulle kunna vara en exakt beskrivning av han å hans fru. Tjänar jävulska pengar men lever ngt slask wannabe-trash liv. Just detta med att köpa kvantitet före kvalite´är för mig helt obegripligt... och hemmet ser ut som fan. Ett ihopplock från ngn sunkig loppis. Har aldrig förstått hur man kan prioritera så konstigt när man de har en ingångslön på över 100.000:- tillsammans. Frun i huset bär knappt bh och har alltid ngn vit urtvättad, ful tröja och ett par jeans som ser helt ofärdiga ut. Kör runt i ngn skruttig, ful bil dessutom.
Min pappa går runt i träskor och opassliga mjukisar men skränar gärna om hur mkt pengar de har och vad de kan köpa osv.

Jag undviker åka och hälsa på där då man vet aldrig vad som kan krypa längst efter listerna där. De reser ganska mycket och köper jävligt mycket mat, men i övrigt fattar jag inte vad de lägger slantarna på.

Snacka om att kasta bort potentialen att ha ett bra och fungerande liv.

Ja, jag har tyvärr liknande erfarenheter då hela min uppväxt och omgivning har bestått utav olika former av TM:s.

Jag är själv en TM på många vis, men skillnaden är att jag åtminstone är medveten om det. Till följd av mina traumatiska och motbjudande upplevelser av smutsiga Trash-TM:s så har väl jag blivit något utav en Tvins-TM i den mån att jag vill att min hus ska vara rent och snyggt.

Jag vill vara så olik dem som möjligt och även om man är fattigare kan man göra så sitt hus ser tusen gånger mer ”högstandard” ut. Istället för att lägga alla sina pengar på massa jävla skräp så skulle Trash-TM:s faktiskt kunna ha råd att göra så sitt hus ser attraktivt ut.

Jag undviker även att hälsa på till varje pris, och jag har tagit det känslokalla beslutet att flytta till andra sidan jordklotet delvis för att slippa ha dem i mitt hus eller behöva åka och hälsa på allt för ofta. Jag har även sett till att bete mig extremt pedantiskt och neurotiskt så de inte vill hälsa på.

Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Det låter snarare som om de skiter i vad folk tycker om dem, vilket är raka motsatsen till TM.

Nej, du tar bara åt dig av denna träffsäkra och vattentäta beskrivning av en viss typ av TM.

Då kan man gärna lika säga att WT:s som aldrig någonsin duschar, dricker lacknafta och röker cigaretter när de är gravida ”skiter i vad folk tycker om dem”.

Spelar ingen roll vad du tycker, för de är smaklösa TM:s som låter sig själva leva i den typen av tillvaro trots att de tjänar mycket pengar. TM:s kan både vara ängliga, pedantiska och ytliga, men de kan även vara likgiltiga, smutsiga och billiga.
__________________
Senast redigerad av Stridshingsten 2018-05-03 kl. 17:49.
Citera
2018-05-03, 17:30
  #2735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stridshingsten
Nej, du tar bara åt dig av denna träffsäkra och vattentäta beskrivning av en viss typ av TM.

Då kan man gärna lika säga att WT:s som aldrig någonsin duschar, dricker lacknafta och röker cigaretter när de är gravida ”skiter i vad folk tycker om dem”.

Spelar ingen roll vad du tycker, för de är smaklöst trash som låter sig själva leva i den typen av tillvaro trots att de tjänar mycket pengar. TM:s kan både vara ängliga, pedantiska och ytliga, men de kan även vara likgiltiga, smutsiga och billiga.

Att vara TM är att skitnödigt anpassa hela ens existens efter vad man tror är status bland alla andra skitnödiga TM.

Att klä sig hur man vill, trots att andra tycker att det är fult, är inte att skitnödigt anpassa sig efter andra.
Citera
2018-05-03, 18:06
  #2736
Medlem
Stridshingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Att vara TM är att skitnödigt anpassa hela ens existens efter vad man tror är status bland alla andra skitnödiga TM.

Att klä sig hur man vill, trots att andra tycker att det är fult, är inte att skitnödigt anpassa sig efter andra.

Det är en viss typ av TM som ängsligt anpassar sig efter andra och vad man tror är status. Det är de som köper märkeskläder och dyra teknikprylar för att enbart imponera på sig omgivning.

Men sen finns det andra typer av TM, och det är exempelvis människor som tillhör medelklassen, men gör ologiskt snåla, smaklösa, ohygieniska och hälsofarliga beslut i allt de gör i vardagen även trots att de tjänar mycket pengar och borde veta bättre. Det handlar inte bara om att klä sig fult, utan att leva i fattigdom, smuts och misär även trots att det finns absolut igen som helst anledning att göra det.

De bryr sig helt enkelt inte eftersom deras trashiga och smaklösa personlighet ser inte någon problematik i att ha fula kläder och ett fult hem. Sen handlar det inte om att de ej är ”världsliga” eller ”materialistiska”, för de bryr sig fortfarande om vad sina medmänniskor tycker och de köper hela tiden massa onödigt skit som de aldrig kommer använda igen. Delvis för att det är ”coolt” med nya skitprylar och för att imponera på sin omgivning. Istället för att ersätta ett extremt sunkigt toalettlock och element som gått sönder, så köper de istället en ny Ipad som de aldrig kommer använda, och ett ljudsystem till bilen som ska imponera på deras TM-kamrater.
__________________
Senast redigerad av Stridshingsten 2018-05-03 kl. 18:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback