Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 00:55
  #2605
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Övre medelklass har ofta ett stort behov att demonstrera sina (obefintliga) vinkunskaper genom att sitta på restaurang och underkänna vinet som serveras till maten. Ibland får servitrören öppna tre olika flaskor innan det godkänns. Hemma duger dock billigaste lådvinet från systembolaget.

Åka och hälsa på tonårsbarnen som pluggar utomlads är också typiskt för denna klass.

Ett annat kännetecken för denna klass är hur rigoröst den planerar och organiserar sin fritid, ofta med fokus på barnen (som i sin tur "råkar" vara intresserade av samma idrotter/akriviteter/hobbies som sina föräldrar). För några år sedan gick det en TV-serie om svenska familjer som satsade hårt på sina barns idrotter, bland annat skildrades en familj bosatt på Lidingö som satsade stenhårt på sonens alpina intresse. Det var resor till Åre och alperna flera gånger om året.

Minns inte alla detaljerna, men det kändes som väldigt typisk svensk övre medelklass att inte vilja flytta från Lidingö (och därmed gå miste om den status det innebär) till förmån för en mer "skidnära" bostadsort. Samtidigt är det ju väldigt hög status att stötta sina barns idrottande, kan tänka mig att deras livsstil totalt sett gav oerhört hög status i bekantskapskretsen.

Den övre medelklassen vill gärna äta ekologisk/närproducerad mat men är dåliga på att ta vara på matrester hemma, det som blir över hamnar oftast i påsen med blandat avfall.

De är måna om energisnål uppvärmning av bostaden, kan t.o.m ha solceller på taket. Poängterar att det är viktigt att göra vad man kan för miljön. Familjen har dock minst två bilar i trafik, varav den ena är en SUV på två ton. Flyger gärna och ofta, har inga problem med en weekendresa för att gå på en musikkonsert i London. Kör ofta bil till sitt lantställe, där de brukar åka med sin motorbåt för att hälsa på bekanta på öarna runtomkring. Tonårsbarnen kör omkring med en vattenskoter som föräldrarna tankar.

Nu kan jag väldigt lite om vin men är inte "testandet" av vin bara för att se så det i sig inte är dåligt eller fått kork i sig? Inte att det ska vara "gott". Fast det kanske var så du menade
Citera
2017-07-24, 00:58
  #2606
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Nu kan jag väldigt lite om vin men är inte "testandet" av vin bara för att se så det i sig inte är dåligt eller fått kork i sig? Inte att det ska vara "gott". Fast det kanske var så du menade
Jag dricker en del vin och har under mina 18 år av krogbesök varit med om att få en dålig flaska.
Citera
2017-07-24, 01:14
  #2607
Medlem
Imirons avatar
Kom på i en annan tråd och är oklart om detta är kopplat till specifikt TM, men helt klart medelklassen. Detta att lite avslappnat överskatta sin förmåga när det kommer till det engelska språket. Folk som låtsas som om de "förstår engelska nästan lika bra som svenska", "inte märker någon skillnad" eller lite lätt påtalar att de "ibland råkar tänka på engelska".

Dessa ska ofta nämna att de inte använder sig av svensk textremsa (woaw! Amerikansk TV är ju känd för sin extremt knepiga engelska!) men kan så klart inte ens rabbla upp de engelska namnen på allt i kökslådan.

Ja, det är knepigt för mig med, men jag sitter inte och låtsas som om min svenska är lika god som min engelska. Snarare har jag vett nog att skämmas över att jag, när det är engelska jag måste tala, låter som en obildad tölp.
Citera
2017-07-24, 01:22
  #2608
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Kom på i en annan tråd och är oklart om detta är kopplat till specifikt TM, men helt klart medelklassen. Detta att lite avslappnat överskatta sin förmåga när det kommer till det engelska språket. Folk som låtsas som om de "förstår engelska nästan lika bra som svenska", "inte märker någon skillnad" eller lite lätt påtalar att de "ibland råkar tänka på engelska".

Dessa ska ofta nämna att de inte använder sig av svensk textremsa (woaw! Amerikansk TV är ju känd för sin extremt knepiga engelska!) men kan så klart inte ens rabbla upp de engelska namnen på allt i kökslådan.

Ja, det är knepigt för mig med, men jag sitter inte och låtsas som om min svenska är lika god som min engelska. Snarare har jag vett nog att skämmas över att jag, när det är engelska jag måste tala, låter som en obildad tölp.

Stämmer. Det är faktiskt väldigt vanligt att skrävla om hur bra man är på engelska. Att överskatta det som fan. Så består språket av sådant som förekommer i film & TV-serier, ofta action eller komedi. Inte köksredskap & sådant.
Citera
2017-07-24, 01:23
  #2609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Nu kan jag väldigt lite om vin men är inte "testandet" av vin bara för att se så det i sig inte är dåligt eller fått kork i sig? Inte att det ska vara "gott". Fast det kanske var så du menade
Ja, det är för att se om vinet är korkskadat som man testar det. Vilket egentligen är en rätt konstig uppgift att ge till kunden - "Kan du testsmaka det här så att vi vet om det går att servera eller inte?". Jag kan tycka att det vore en uppgift för personalen att säkerställa att vinet inte är korkskadat, inte för gästerna.

Överlag är allting som kretsar kring vin skitnödigt. Varför ska just vin vara omgärdat av så jävla mycket "krusiduller" (vinkällare, resor till vingårdar, vinkylar, slurpandet, pratandet om druvor etc.)? Varför kan folk inte bara dricka det de tycker är gott och sen är det bra med det. Drick vin om du gillar det, drick mjölk om du gillar det, drick öl om du gillar det. Men drick det bara och njut av smaken, gör inte någon jävla grej av det hela. Jag gillar mjölk, tänk om jag skulle bygga en mjölkkällare hemma och ha mjölkprovning där jag gurglar mjölk i munnen och sitter och jämför olika mejerier mot varandra. En helt absurd tanke såklart men när det gäller vin är det helt accepterat. Skulle tippa att 90% av alla som "gillar vin" inte alls gillar vin utan snarare gillar tanken på att vara en person som gillar vin.
Citera
2017-07-24, 08:38
  #2610
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Överlag är allting som kretsar kring vin skitnödigt. Varför ska just vin vara omgärdat av så jävla mycket "krusiduller" (vinkällare, resor till vingårdar, vinkylar, slurpandet, pratandet om druvor etc.)? Varför kan folk inte bara dricka det de tycker är gott och sen är det bra med det. Drick vin om du gillar det, drick mjölk om du gillar det, drick öl om du gillar det. Men drick det bara och njut av smaken, gör inte någon jävla grej av det hela. Jag gillar mjölk, tänk om jag skulle bygga en mjölkkällare hemma och ha mjölkprovning där jag gurglar mjölk i munnen och sitter och jämför olika mejerier mot varandra. En helt absurd tanke såklart men när det gäller vin är det helt accepterat. Skulle tippa att 90% av alla som "gillar vin" inte alls gillar vin utan snarare gillar tanken på att vara en person som gillar vin.

Det finns ju visst ett gigantiskt intresse för mejeriprodukter också. Ofta hänger det samman med vinintresse. Att ha mjölkkällare hemma är ju rent idiotiskt. Det är en helt annan sorts produkt. Behövs det ens förklaras?

Man tycker helt enkelt att det är intressant med mat & dryck. Just när man "gör en grej av något", dvs lär sig om det, så blir också njutningen så mycket större.
Citera
2017-07-24, 08:45
  #2611
Medlem
En herre i 45-50-årsåldern med ljusröda chinos-shorts på sommaren, gärna med en skjorta och pullover/kofta. Bluetooth-headset för att verka viktig (usch). Prata högt och tydligt i offentliga miljöer.
Klagar gärna på servicepersonal som inte utför sitt arbete precis efter dina villkor.

Kvinnor/Män i medelåldern som får för sig att bli ''kulturella'' och kämpar sig igenom Kafka/Dostojevskij och lider under hela läsningen, men när man sedan äntligen tar sig till sista sidan kan man stolt nämna detta för sina TM-vänner. ''Ja Kafka är verkligen ett geni'', för att sedan sedan återgå till Leif GWs senaste, om man ens läser alls.
''Djupa'' författare skall vara väl synliga i bokhyllan vid middagsbjudningar.

Männen i sällskapet på middagen går tillsammans ut på ''gården'', (middagen sker på värdarnas ''lantställe'' som är en vanlig trävilla lite utanför stan, som de har ärvt av släktningar) med varsin Stella Artois (kanske till och med Krusovice) i näven för att titta på Stefans nya BMW, nytvättad, prisklass 200-300 tusen. Många rosa pullovers knutna runt halsen á la bratstyle, samt buskisskämt.
Samtidigt sitter deras fruar och kacklar i köket med varsitt glas vin i 200 kr-klassen medan de väntar på att fläskytterfilén i ugnen skall bli färdig. En blandar en sallad med oliver och fetaost i.
En ''fördrink'' med lite rosé och en jordgubbe i, alkoholfritt alternativ för barnen.
Pinsamma, nostalgiska tal under middagen. Överdrivet garv från de som kan relatera till anekdoterna. Öronbedövande skrik-skratt från kvinnorna vid 22-tiden och efter 5 glas vin.
Tipspromenad med obskyra frågor om gästernas privatliv, som endast frågeskrivaren vet svaret på.
''Vem åkte dit för fortkörning 1986?'' och liknande.
''Lekar'' med pinsamma sexuella anspelningar.

Herrmiddagar. Samtalsämnen: Jakt, politik, bilar, och barnens fritidsaktiviteter.

Politiken:
''Va fan han den där Donald Trump är ju helt dum i huvudet''
=För att man har läst det i DN eller liknande.
Röstar M fast man är emot dagens invandringspolitik.

Idrott:
''Jo grabben han blev antagen till A-laget''
''Åh fan, vilken division?''
''Äh, elit-fyran, men dom går nog upp den här säsongen.''
(Sonen blev även antagen till Civilingenjör på KTH, detta skall naturligtvis påpekas flera gånger.)

Samtliga på middagen arbetar som ''konsult'' på något IT-företag eller handel. Även om man känner alla på middagen väl, och umgås privat, så är alla överdrivet finklädda. Underkläder, slipsar osv är dock inköpta på Dressman.
__________________
Senast redigerad av SonOfZodiac 2017-07-24 kl. 08:50.
Citera
2017-07-24, 08:48
  #2612
Medlem
Fotbollsmatcher är inte längre bara för arbetare och utlänningar. MMF-matcher har helt tagits över av tacky-medelklassfjollor som inte kan något om fotboll själva, aldrig spelat, eller ens är intresserade av sporten.

Däremot är de intresserade av att köpa årskort till hela familjen som de kan berätta om på kontorsjobbet, köpa massa MFF-prylar, sitta på någon trendig krog med stort sällskap innan matchen, där hälften av "supportrarna" består av kvinnor och de snackar om allt som kretsar kring fotbollen som typ Zlatan, men inte om själva fotbollen. Ungefär som negern i SVT, David Fjäll, som menade att själva storheten med fotboll är inte fotbollen i sig, utan snacket runt omkring (skvaller och gnäll om det skulle vara rött kort där, om tränaren borde sparkas, om det var offside, om Ronaldos pojkvänner)

Snus i truten och massa "ouuuh ouuhhhööö"-ljud från ingenstans, där de sitter med sina Barbourjackor och slickade frillor. Tjejerna är ofta några korkade bimbos, som mer är där för att det är en ny kultur bland tacky medelklassfolk och ännu en ursäkt för att sitta på krogen.

När de väl är på läktaren så är det inte fotbollen de tittar på, utan mer fokuserar på sina "ouuuh ouuhhhööö". Värst är kvinnorna, med sina "uuuuuuiiiiiuuuu".
__________________
Senast redigerad av Gulblendkarringen 2017-07-24 kl. 09:03.
Citera
2017-07-24, 08:51
  #2613
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Jag vet att det finns och att människor besöker vingårdar men jag har aldrig träffat någon som besökt eller vill besöka en vingård.
Jag har ändå träffat en del människor i flera olika länder dessutom från olika samhällsklasser.
Kanske inte är en vanlig grej att göra?



//Siegestor

För att det första man diskuterar med en människa man träffar är ju om huruvida de varit på eller är på väg till en vingård? Var är din logik?
Citera
2017-07-24, 08:56
  #2614
Medlem
Mackan52s avatar
Det är värst vad allt räknas som tacky och wt nuförtiden. Kan någon svara vad som INTE räknas som wt och tacky eller räcker det med att man är vit för att man ska vara klandervärd numera?

Citera
2017-07-24, 09:34
  #2615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det finns ju visst ett gigantiskt intresse för mejeriprodukter också. Ofta hänger det samman med vinintresse. Att ha mjölkkällare hemma är ju rent idiotiskt. Det är en helt annan sorts produkt. Behövs det ens förklaras?

Behövs det ens förklaras att det var ett exempel för att visa hur absurt det är med besattheten kring en dryck? Man kan ju dricka drycken utan att berätta för alla i sin omgivning om det. Vin är bara en dryck som alla andra drycker, exempelvis mjölk.

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Man tycker helt enkelt att det är intressant med mat & dryck. Just när man "gör en grej av något", dvs lär sig om det, så blir också njutningen så mycket större.

"Intressant med mat och dryck" - hör du ens hur du låter? Man får såklart tycka att det är skitgott med vin, men när personer som tycker om andra former av drycker (öl och whiskey exkluderat) på något underligt sätt klarar av att bara dricka dem utan att sitta och sniffa, snurra runt det i glaset, gurgla, spotta ut det, berätta för hela världen vilken smak det hade o.s.v. så undrar man ju varför inte vinmänniskor klarar det.

Någon känner sig träffad här, märker jag!
Citera
2017-07-24, 09:39
  #2616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det är värst vad allt räknas som tacky och wt nuförtiden. Kan någon svara vad som INTE räknas som wt och tacky

Allting som du gör av genuint intresse, utan att bry dig om hur det kommer att uppfattas av omgivningen är "Ej tacky". Någonting är tacky när du gör det p.g.a. ängslighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
eller räcker det med att man är vit för att man ska vara klandervärd numera?

Det är värst vad det alltid ska gråtas över hur synd det är om vita i trådar som inte ens handlar om hudfärg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback