Flashback bygger pepparkakshus!
2018-04-16, 09:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
När man har fått en brev om försändelse från utlandet med ett kolli-nr, och betalat det på moms.postnord.se, ska det inte vara spårbart i postens spårningstjänst sedan. Betalade för en vecka sedan, men hittar inget paket i postens spårningstjänst, och har inte fått någon info om att det skulle ha bytt id.

SJ, Postnord, Svenska vården, svenska skolan.. landet är i förfall, och de grundläggande funktionerna är trasiga.
Är paketet skickat som rekommenderat får du titta på det kinesiska trackingnummret.
Citera
2018-04-16, 09:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtAngle
Man handlar ju kanske från samma leverantör.

Väntat på mina paket snart i 2 månader och betalade för en månad sen.

Dyra klädesplagg som inte går att få tag på i Sverige. Visste inte om denna lagen innan jag handlade, började läsa upp på det när jag fick mitt första sms.

Hitta Aliexpress samma månad som lagen kom och var glad att dom hade dom kläderna jag behövde..... otur att inte hittade den tidigare.
Problemet med att handla kläder ifrån kina är ju att deras storlekar inte stämmer med vårt system och dom passar aldrig och du kan inte sedan byta dom till rätt storlek. Det kräver några beställningar tills du lärt dig vilka storlekar som passar..

Dyra klädesplagg här och billiga i Kina är 100% pirat fejk av dålig kvalitet.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-16 kl. 10:05.
Citera
2018-04-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
OK, jag har inte beställt sedan förra året pga att jag visste att det skulle komma något jävelskap (och jag inte behövde något)

Det jag beställde var små försändelser av elektronikkomponenter för mina lödprojekt och min kostnad per beställning låg oftast på 150 - 250 kr. Att betala moms är inget jag kanske tycker om att göra men skulle helt klart acceptera.

Problemet är att många beställningar av leverantören skickats som 4-5 olika små brev/paket. Så istället för att betala 250 kr + 75 kr moms + 75 kr i avgift = 400 kr så kan totalen landa på 250 kr + 75 moms + 5*75 = 375 kr i avgift eller 700 kronor totalt.

Det där är mitt problem med systemet.
En pensionär på aktueiit igår, hade beställt tio delar till en liten robot han höll på att bygga. Han var helt oförberedd på PostNords nya avgift på komponenter/paket som kostade en spottstyver. Så han lät bli att hämta ut åtta paket, i framtiden skulle han ev. beställa något större, inte smådelar för över 75 kr styck.
Citera
2018-04-16, 09:55
Medlem
Fast Coliexpat..

Betalar man 250 en gång om året och sen kan man beställa upp till 5 kg?

Tänkte bara köpa ungefär 3 par skor och två byxor.

Kmr det att funka?
Citera
2018-04-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Fortfarande inte hittat någon lösning på det här problemet.

Finns det någon stor EU shop eller liknande? Hittat några EU lager men de har så jäkla lite varor att det är meningslöst.

Lösningen är att skicka till sig själv "poste restante" i Danmark, Norge eller Finland.
Sedan får du åka dit och hämta ut paketet på postkontoret du angav vid beställning.
Citera
2018-04-16, 10:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
En pensionär på aktueiit igår, hade beställt tio delar till en liten robot han höll på att bygga. Han var helt oförberedd på PostNords nya avgift på komponenter/paket som kostade en spottstyver. Så han lät bli att hämta ut åtta paket, i framtiden skulle han ev. beställa något större, inte smådelar för över 75 kr styck.
Tråkigt såg ut som en rolig hobby på äldre dagar. Dock tror jag han skulle kunnat beställa samma saker från electrokit utan att behöva betala 75 kr extra och fått sakerna dagen efter.
Citera
2018-04-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Problemet med att handla kläder ifrån kina är ju att deras storlekar inte stämmer med vårt system och dom passar aldrig och du kan inte sedan byta dom till rätt storlek. Det kräver några beställningar tills du lärt dog vilka storlekar som passar..

Dyra klädesplagg här och billiga i Kina är 100% pirat fejk av dålig kvalitet.

Mina första par skor från Aliexpress kom utan avgift. Har storlek 42/43 och beställde 43.

Passade perfekt.

Det finns ju även reviews med bilder där folk från sverige osv har bild och storlek på produkten och visar i förväg hur stor/liten plagget är.
Citera
2018-04-16, 10:07
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Det mesta folk beställer är ju onödigt skit som smycken, smink och krimskrams givetvis vill man inte betala 75 kr extra för det så det får i retur o kineserna får tillbaka det istället. Otroligt mycket jobb och miljöförstörelse i onödan för att shoppaholics skall stilla sitt begär...

PostNord kan knappast vara överraskat över paketberget som inte hämtats ut. Det förstod vem som helst. PostNord bidrar nu till ännu mer miljöpåverkan genom att skicka tillbaka allt.
Citera
2018-04-16, 10:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Har du köpt något från Kina? Finns mängder med varor för €1-2 inklusive porto. Går den då att köpa i svenska butiker för under 75 kronor väljer antagligen dom flesta det alternativet istället för att hämta ut.
Nej, det är det jag inte har gjort. Jag köper det hellre i Sverige och skiter i om det blir några kronor dyrare. För då får jag det direkt och kan klaga om det inte fungerar etc. Dessutom känns det mer miljövänligt att göra så, eftersom det samtransporteras på ett mer effektivt sätt.

Sen har jag förstått det som att den billiga transporten från Kina beror på att Kina ses som ett "utvecklingsland" och därför får någon form av subvension för småpaket och brev. Dra in det, så blir konkurrensen mer rättvis och transporten kostar vad dess verkliga värde motsvarar.
Citera
2018-04-16, 10:10
Medlem
Citat:
Det mesta folk beställer är ju onödigt skit som smycken, smink och krimskrams givetvis vill man inte betala 75 kr extra för det så det får i retur o kineserna får tillbaka det istället. Otroligt mycket jobb och miljöförstörelse i onödan för att shoppaholics skall stilla sitt begär...

Shoppaholics ???

Här har du ett exempel. USB-C - Micro USB adapter, är suveränt på resa då det är olika kontakt på Telefon, Padda, Kamera, Headset.

Pris i Kina 5 kr styck.

http://www.dx.com/p/cwxuan-usb-3-1-t...ck-3pcs-412212

Köp här hos kjell 99 kr styck.

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...cro-usb-p69220

Att det är 2000 % dyrare här beror ju inte på att man har lagt på momsen. Den är ju inte mer än 25 % så de 2000 % kommer från all overhead.

Om det sedan är mer mijövänligt att lagerhålla den här i en uppvärmd lokal men personal som som ska köra fram och tillbaka till jobbet varje dag, mot att skicka den från tillverkaren direkt i Kina kan ju debatteras, förmodligen är det mer miljövänligt att skicka den direkt från Kina och låta någon bli arbetslös på Kjell.

Bra för miljön men tråkigt för den som blir arbetslös.
Citera
2018-04-16, 10:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Shoppaholics ???

Här har du ett exempel. USB-C - Micro USB adapter, är suveränt på resa då det är olika kontakt på Telefon, Padda, Kamera, Headset.

Pris i Kina 5 kr styck.

http://www.dx.com/p/cwxuan-usb-3-1-t...ck-3pcs-412212

Köp här hos kjell 99 kr styck.

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...cro-usb-p69220

Att det är 2000 % dyrare här beror ju inte på att man har lagt på momsen. Den är ju inte mer än 25 % så de 2000 % kommer från all overhead.

Om det sedan är mer mijövänligt att lagerhålla den här i en uppvärmd lokal men personal som som ska köra fram och tillbaka till jobbet varje dag, mot att skicka den från tillverkaren direkt i Kina kan ju debatteras, förmodligen är det mer miljövänligt att skicka den direkt från Kina och låta någon bli arbetslös på Kjell.

Bra för miljön men tråkigt för den som blir arbetslös.
Frågan är om den adaptern är CE märkt och godkänd av elsäkerhetsverket för användning i Sverige eller om du som importör själv ansvarar för det.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-16 kl. 10:17.
Citera
2018-04-16, 10:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
PostNord kan knappast vara överraskat över paketberget som inte hämtats ut. Det förstod vem som helst. PostNord bidrar nu till ännu mer miljöpåverkan genom att skicka tillbaka allt.
Det är nog mindre miljöpåverkan att skicka tillbaka det med båt till kina än att köra ut alla paketen från Örebro till utlämningsställena...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in