2018-03-28, 23:11
Medlem
kickikotts avatar
Du missar dock att det finns folk med samlarhobby och andra som behöver specialgrejor, så allt är inte folk som beställer "Kinajunk"

Dock så håller jag med om att det nog inte påverkar valet (tyvärr, för nuvarande regering bör få respass av massor av skäl)

Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Det är rätt roligt att läsa inlägg där man på allvar undrar hur ”sosseregeringen” ska klara sig ur det här debaclet.

Det hela är en skitsak som berör ett fåtal som tycker det är roligt att beställa mängder av hårsnoddar och tandpetare från Kina och helst varje billig pryl i ett eget paket.

Vi andra bryr oss inte och betalar gärna.

Va fan, har ni inget viktigare att bekymra er om?
Citera
2018-03-28, 23:15
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är det inte tvärt om? Om vi struntar i att köpa en massa billigt Kinaskit så får vi en massa pengar över som vi han handla i Sverige för och vi får fler arbetstillfällen och kan anställa fler både vanliga och ovanliga Svenskar som jobbar och tjänar pengar och handlar mer i Sverige o.s.v.

Att införa en avgift gynnar svensk ekonomi på samma sätt som Trump's tullar gynnar amerikansk.

Uppfriskande att höra någon förstå grundläggande nationalekonomi. Kämpa på K, förståelsen hos FB/Sverige/Dagens ungdom tar sig intressanta tankevurpor. Möjligen har de blivit deducerade pga faktainsamling från svensk dagspress, som gör sitt bästa för att fördumma generation Z.

Det hela är ju väldigt enkelt:
Importera = Gynna andra länder
Exportera alt köpa inhemskt = Gynna sitt eget land och främja svensk tillverkning/arbeten/löner/skatt/välfärd osv osv.

Att göra det billigare att importera är således att sparka sig själv i pungen. Men det verkar de flesta gladeligen göra och sedan skälla på t.ex Trump.
Citera
2018-03-29, 00:20
Medlem
kickikotts avatar
Fast då förutsätter ju det att det man köper i det egna landet är tillverkat där...
Att handla en kabel från ex. Mediamarkt betyder ju inte att man stödjer något annat än andra länders profiterande mellanhänder...grejorna är inte tillverkade i Sverige ändå.
Finns i princip ingen tillverkning av konsumentprodukter kvar i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Uppfriskande att höra någon förstå grundläggande nationalekonomi. Kämpa på K, förståelsen hos FB/Sverige/Dagens ungdom tar sig intressanta tankevurpor. Möjligen har de blivit deducerade pga faktainsamling från svensk dagspress, som gör sitt bästa för att fördumma generation Z.

Exportera alt köpa inhemskt = Gynna sitt eget land och främja svensk tillverkning/arbeten/löner/skatt/välfärd osv osv.

Att göra det billigare att importera är således att sparka sig själv i pungen. Men det verkar de flesta gladeligen göra och sedan skälla på t.ex Trump.
Citera
2018-03-29, 00:34
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ja nu börjar det bli fullt men som tur är så går första returcontainern till Kina på måndag då blir dom av med 200000+ paket i Örebro och kan fylla på med fler på lagret...
Vaddå tur? Vad består vinsten i att kunder inte får sina betalda varor för att PN infört en straffavgift utan förvarning?
Citera
2018-03-29, 04:14
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:

Hum, hum i humlegården ... skulle jag ju bara vilja säga.

Tror du på allvar dagens "ungdom" är helt jävla blåsta och helt bakom flötet?

Där ser man. Nog för att du är på Flashback, men ändå ...

Självklart köper (eller snarare köpte) de från Kina samma vara på nätet - och får vänta någon ynka vecka längre - för kanske en tredjedel av priset för vad de skulle få ge/betala för exakt samma vara hos en svensk mellanhands krämare .... eh, handlare som ju självklart och givetvis importerat från Kina!

Så vad är problemet egentligen, era kapitalister!?

Sluta lipa, för fan.

Ni vill ju ha en fri marknad. Här har ni den. På ett tefat från Kina.

Det här är just vad den fria handeln handlar om; inget jävla monopol, oligopol eller något jävla pol överhuvudtaget.

Låt det flyta ... Panta rei.
Senast redigerad av Sleeptalker 2018-03-29 kl. 04:25.
Citera
2018-03-29, 05:18
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Du menar som de gjorde i DDR, importerade ingenting, gjorde allt själva, egna bilar (Trabant) osv

Ja det vet vi ju alla hur alldeles underbart de hade det.... Nordkorea är väl ett land som än i dag tillverkar allt inom landet.

Man ska aldrig någonsin köpa något bara för att det är tillverkat i Sverige, då försvinner incitamentet för företaget att tillverka en bättre och billigare produkt än konkurrenterna i andra länder... Här i landet så är/var en Universallösning att man flyttade tillverkningen utomlands... Om en VD i Tyskland gjorde samma sak, så var han arbetslös dagen efter...

Idag är priserna lägre i Tyskland, dessutom är portot från Tyskland och hit billigare än inom Sverige, detta kommer på sikt att medföra att vi kommer att slås ut...
Senast redigerad av Enydrion 2018-03-29 kl. 05:21.
Citera
2018-03-29, 08:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Posten har blivit tagna på sängen av den oerhörda mängd paket som folket inte hämtar ut, ja våra kalkyler bygger på att kanske upp till 25-30% av paketen i ett inledningsskede inte skulle bli utlösta ,men nu är det siffra 50% och stigande , vi är i chock.
Varje returcontainer är i princip en miljon i förlöst!
En 40' returcontainer till Kina kostar ca 25kkr , tror dock Direct Link har bättre avtal än en vanlig speditör så räkna med max 15kkr kr per container.
Citera
2018-03-29, 08:57
Medlem
s-täljes avatar
Citat:
Jag tror största problemet med dina mail till Postnord är att dom inte begriper vad du menar. Du skriver väldigt osammanhängande och stavar lite hur som helst, kan kanske vara därför dom inte tar dig på allvar utan dina mail hamnar i papperskorgen med en gång?

skrev mitt svar för så jävla förbannad på Posten!
blev många stavfel
som ex andra gången beställer från UK
ank hit datum 23/3 sedan inget höra på appen
tog 1 dag för uk skicka hit
sedan????

och kina paket
betala moms samt allt datum 16/3 Inget hört efter det!
Skammligt!!!!!
Citera
2018-03-29, 09:13
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Väntade på ett viktigt paket som PN skulle göra en hemleverans till mig på ,jag valde att stanna hemma den förmiddagen för att försäkra mig om att PN kunde lämna över paketet i min hand ,om man inte är hemma går ju paketet tillbaka till Postterminalen ,vilket skulle innebära att jag inte kunde använda produkterna den helgen ,då detta var en fredag.
satt och vänta och hade ett ständig öga på tracken ,satt stand by på min balkong så att jag absolut inte skulle kunna missa postombudet, helt plötsligt står det på tracken att ombudet hade misslyckas leverera paketet, mottagaren var ej anträffbar ,what a fuck!!

Inte konstigt att PN är det mest hatade Företaget i Sveriges historia!

Min svåger råkade ut för samma sak, vissa chaufförer har satt detta i system för att slippa åka runt så mycket. Istället fick han hämta ut paketet på ICA Maxi.
Citera
2018-03-29, 10:25
Medlem
Senaste tiden mina beställningar har gått igenom utan problem, men beställningar som har kommit innan 20 Mars har fått gå till Tullen. En liten brev som väger 5g 🤣

Idag kom det 600g paket till mitt ombud.
Känns som tull lagret är överfullt med varor som ingen hämtar ut, känns som att dem släpper igenom andra, för att inte överbelasta.
Citera
2018-03-29, 10:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marc-80
Senaste tiden mina beställningar har gått igenom utan problem, men beställningar som har kommit innan 20 Mars har fått gå till Tullen. En liten brev som väger 5g 🤣

Idag kom det 600g paket till mitt ombud.
Känns som tull lagret är överfullt med varor som ingen hämtar ut, känns som att dem släpper igenom andra, för att inte överbelasta.
Jo lagret börjar bli överfullt men nu börjar man rensa bort paket som skall returneras, på måndag blir man av med över 200000 som går i retur. Man har ju varit tvungen att lagerhålla dom i en månad men hädanefter töms dom efterhand som dom får time-out så lagervolymen kan inte bli större än vad den är idag. Speciellt som antalet paket som ankommer har minskat och dom som sorterar hinner fler paket ju mer dom blir inkörda.

Man har dessutom ändrat rutinerna lite för paket märkta gåva och paket utan angivet värde som snabbar upp den hanteringen betydligt. Man är medveten om att fördröjningarna är oacceptabla och får många samtal till kundtjänst om det men man jobbar på så bra man kan med dubbla skift och extra personal i påsk, så förhoppningsvis skall man få ner väntetiderna till sju dagar som det var sagt från början inom kort.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-29 kl. 10:55.
Citera
2018-03-29, 10:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Ni som saknar era paket, här är dom!
http://www.smp.se/vaxjo/chauffor-sta...fran-postnord/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem