2018-04-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detsnoar
Det finns inga sånna bevis. Mycket desinformation och fakevideos från andra krig som sprids. Alla vet att Ryssland och Assad-regimen inte har tekniken och pengarna att kunna motarbeta Västvärldens högteknologiska missiler.

Ryssland har mycket kapabla system för att skjuta ner missiler. Det mest kända är S-400. S-400 har köpts av flera länder inklusive Nato-landet Turkiet. De finns även vid den ryska flygbasen i Syrien och ett flertal är på väg från Ryssland.

http://nordic.businessinsider.com/russia-s-400-missile-defense-system-sold-to-us-allies-2017-10?r=US&IR=T
Citera
2018-04-15, 21:01
Medlem
JustZlatans avatar
Fattar inte varför så många stödjer djuret Assad. Han har mördat småbarn och använt kemvapen flera gånger tillsammans med f.d. KGB-chefen Putin. Trump ser det omoraliska i detta och använder stridsrobotar för att markera mot kemvapenattacken och då går alt-right-foliehattarna bananas och tycker att Trump är den onda. Jag fattar inte hur folk tänker. Alex Jones är en bra skådespelare dock. Det märks att Homeland har inspirerats av honom.
Citera
2018-04-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ryssland har mycket kapabla system för att skjuta ner missiler. Det mest kända är S-400. S-400 har köpts av flera länder inklusive Nato-landet Turkiet. De finns även vid den ryska flygbasen i Syrien och ett flertal är på väg från Ryssland.

http://nordic.businessinsider.com/russia-s-400-missile-defense-system-sold-to-us-allies-2017-10?r=US&IR=T

Ja, men S-400 fanns inte på plats igår. Alltså var de inte kapabla till att stoppa en enda missil från väst.
Citera
2018-04-15, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ja, men S-400 fanns inte på plats igår. Alltså var de inte kapabla till att stoppa en enda missil från väst.
Man kan inte skriva så, är du svensk eller amerikan?

De S-400 som finns i Syrien är enbart till för att skydda ryska baser och de är säkerligen kapabla till att stoppa en missil oavsett vems missil det är.
Citera
2018-04-15, 21:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Smäller det i natt då? Jag antar att USA kommer precisionsbomba mera i natt. Och att ryssen kommer tvingas titta på som ett fån. Många ryssar har dock redan dödats i kriget.

Har du hört USA, Storbritannien eller Frankrike kommit med något uttalende om det, eller är det mer din egen bedömning? Med detta inte sagt att du skulle ha fel, jag finner det också fullt möjligt att så kommer att ske. (Jag bara undrade.) Och de ryska trupperna lär väl, precis som du säger, agera på exakt samma vis även denna gång.

Vad jag förstår är använde Syrien luftvärnsrobotar mot missilerna. Jag vet inte vilken typ av l.v.-robotar de använde, men mig veterligen är inga direkt billiga, tvärt om. De bör bränt av många redan tidigare i kriget och andra har nog fallit i deras olika motståndares händer. M.a.o. har de så många luftvärnsrobotar kvar vid det här laget? Jag förstår förståss att ingen här med säkerhet vet, det är naturligtvis syriska hemligheter. Men har någon en uppfattning och kan göra en rimlig bedömning om saken?
Citera
2018-04-15, 21:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Att dom inte träffade då kan man ju undra, och jag tror att på pappret ja, men US vet om det och hanterar det säkert. Inga nedskjutna missiler öht i Syrien.

Citat:
Trump is right in implying that Russia's S-400 air-defense systems probably can't stop U.S. missiles. Moscow deployed two S-400 batteries: one at Hmemmem air base where Russian warplanes are stationed and another near the port city of Lattakia, where Russian ships frequently visit.

Air defenses are even less effective against cruise missiles, which typically fly at treetop level.

"Cruise missiles can 'hide' in the ground clutter that affects radars when they try to see very low," Coyle explained.
https://www.thedailybeast.com/russia-probably-cant-shoot-down-us-missiles-over-syria-but-they-have-other-ways-to-retaliate

Man ska ta Rysslands ord med en nypa salt gällande att vi skjuter ner alla missiler som kommer över Syrien. Nä, bevisligen inte.
Citera
2018-04-15, 21:14
Medlem
Det är minst sagt tragikomiskt att USA som gjort sig kända som ett av de länder som genom åren bevisligen har använt mest kemiska vapen mot andra länder som Vietnam och Irak etc. gör ett galet missilanfall mot Syrien på mycket lösa boliner. Ännu mer tragikomiskt är att USA använder sig av missiler som är kemiskt drivna och sprider farliga kemikalier både när de färdas i luften och när de detonerar så sprids det dessutom mängder av farliga kemikalier när de när målen.

USA använder sig även av drönare i stor skala för att likvidera motståndare och civilperoner på ett rättsvidrigt och kemiskt sätt.

Tror själv att flertalet så kallade "kemiska attacker" i Syrien har genomförts av rebeller för att kasta skulden på Assad och det verkar ju ha fungerat. Kan även tänka mig att vissa gasutsläpp har varit rena olyckor utlösta av kollapsade/sprängda hus eller genomförda av oberoende milis eller lägre stående syriska befälhavare.
Citera
2018-04-15, 21:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Källa på det skulle vara fint.
Citera
2018-04-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Att dom inte träffade då kan man ju undra, och jag tror att på pappret ja, men US vet om det och hanterar det säkert. Inga nedskjutna missiler öht i Syrien.

https://www.thedailybeast.com/russia-probably-cant-shoot-down-us-missiles-over-syria-but-they-have-other-ways-to-retaliate

Man ska ta Rysslands ord med en nypa salt gällande att vi skjuter ner alla missiler som kommer över Syrien. Nä, bevisligen inte.

Precis! 71 nedskjutna missiler.... I think not
Citera
2018-04-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

För det första så går uppgifterna om nedskjutna missiler kraftigt isär och man kan inte lita på någon. Personligen tror jag nog att det inte var så många som sköts ner.
I vilket fall som helst så fanns ju inte S-400 utplacerade i hela Syrien utan bara kring en rysk flygas, så det går inte att dra några slutsatser om deras effektivitet efter Trumps attack.
Citera
2018-04-15, 21:22
Medlem
Mooskys avatar
AFP
Citat:
Macron says France has convinced Trump to "stay in Syria long-term"

Frankrike har övertalat Trump att stanna i Syrien, och Frankrike ger inte ett skit för Assad.
Frankrike är US allierade liksom UK, och så kommer det fortsätta att vara. Så vad ska Putin göra nu?
Skicka Lavrov och tala om hur många missiler dom sköt ner under attacken?
Citera
2018-04-15, 21:27
Medlem
På text-tv står att läsa att OPCWs experter nu är på plats i Syrien för att utreda om kemvapen användes. Undrar om dom också kan komma fram till vem som i så fall utlöste attacken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in