2018-04-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
AFP

Frankrike har övertalat Trump att stanna i Syrien, och Frankrike ger inte ett skit för Assad.
Frankrike är US allierade liksom UK, och så kommer det fortsätta att vara.
Inte helt oväntat att 3 vapenprofiterande länder med tillsammans världens största vapenindustri som sponsorer vill hålla liv i konflikten och marknadsföra sina dödliga varor det ger ju tokmycket dollar pund och euros i deras statskassor men betyder ännu mer misär för folket i Syrien. Ryssland är ju inte mycket bättre dom men deras vapenindustri är ju väldigt pyttig jämfört med USA, UK & FRA's..
Citera
2018-04-15, 21:35
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vad jag förstår är använde Syrien luftvärnsrobotar mot missilerna. Jag vet inte vilken typ av l.v.-robotar de använde, men mig veterligen är inga direkt billiga, tvärt om. De bör bränt av många redan tidigare i kriget och andra har nog fallit i deras olika motståndares händer. M.a.o. har de så många luftvärnsrobotar kvar vid det här laget? Jag förstår förståss att ingen här med säkerhet vet, det är naturligtvis syriska hemligheter. Men har någon en uppfattning och kan göra en rimlig bedömning om saken?
Det har gått ut att S-125, S-200, Buk, Kvadrat och Osa användes, gamla uppgraderade vapensystem. Ryssland har även mer moderna system på plats som Pantsir-S1, S-400, S-300 och Krasukha-4. 70% av de inkommande missilerna ska enligt Ryssland ha slagits ut av Syriskt luftvärn.
Senast redigerad av sherm 2018-04-15 kl. 21:38.
Citera
2018-04-15, 21:42
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
AFP

Frankrike har övertalat Trump att stanna i Syrien, och Frankrike ger inte ett skit för Assad.
Frankrike är US allierade liksom UK, och så kommer det fortsätta att vara. Så vad ska Putin göra nu?
Skicka Lavrov och tala om hur många missiler dom sköt ner under attacken?

Jag följde ganska uppmärksamt nyheterna över webben då anfallet skedde, eftersom jag av någon anledning vaknade redan vid 03:00 tiden. Jag lade märke till en sak: några nyhetsrubriker talade om att Pentagon inte hade informerat Ryssland om att det skulle bli ett anfall vid den tidpunkten. Det var tydligen en viktig upplysning. Men sedan dök det plötsligt upp ett meddelande om att Macron hade varit i kontakt med Putin, och talat om det för honom. Se'n försvann den nyheten. Jag har letat efter den, men har inte funnit den. Undrar ifall någon annan lade märke till det ? Det borde om något ha varit "fake news".
Eller kan det ligga något i det ?
Det var litet konstigt att Putin höll en såpass låg profil som han trots allt gjorde. Han reagerade bara verbalt, och det ganska sent.
Citera
2018-04-15, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Jag följde ganska uppmärksamt nyheterna över webben då anfallet skedde, eftersom jag av någon anledning vaknade redan vid 03:00 tiden. Jag lade märke till en sak: några nyhetsrubriker talade om att Pentagon inte hade informerat Ryssland om att det skulle bli ett anfall vid den tidpunkten. Det var tydligen en viktig upplysning. Men sedan dök det plötsligt upp ett meddelande om att Macron hade varit i kontakt med Putin, och talat om det för honom. Se'n försvann den nyheten. Jag har letat efter den, men har inte funnit den. Undrar ifall någon annan lade märke till det ? Det borde om något ha varit "fake news".
Eller kan det ligga något i det ?
Det var litet konstigt att Putin höll en såpass låg profil som han trots allt gjorde. Han reagerade bara verbalt, och det ganska sent.

Ryssland blev inte informerat före attacken. Det är lite därför alla ser det som big news. Är du efterbliven?
Citera
2018-04-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Fick inte USA en del kritik för att man hittade spår av uran eller liknande från deras bombräder i Irak? Har för mig att det fortfarande föds bebisar med missbildningar till följd av detta?
Ja det stämmer men missbildningarna har inte bara med urananrikad ammunition att göra utan även med att det sprängts en satans massa hus, industri och miitäranläggningar i Irak vilket inte är så hälsosamt i längden
Citera
2018-04-15, 22:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ryssland har mycket kapabla system för att skjuta ner missiler. Det mest kända är S-400. S-400 har köpts av flera länder inklusive Nato-landet Turkiet. De finns även vid den ryska flygbasen i Syrien och ett flertal är på väg från Ryssland.

http://nordic.businessinsider.com/russia-s-400-missile-defense-system-sold-to-us-allies-2017-10?r=US&IR=T

Citat:
Ursprungligen postat av Detsnoar
Ja, men S-400 fanns inte på plats igår. Alltså var de inte kapabla till att stoppa en enda missil från väst.

Citat:
Ursprungligen postat av Ev1ld1ck
S-400 är för flygplan.

Så här står det i länken "climasol" hänvisade till i sitt inlägg ovan (Källan som anges är det ryska försvarsdepartement.):

Citat:
It's capable of taking out aircraft, drones, cruise missiles, and ballistic missiles in the terminal phase.

However, it does not have hit-to-kill ballistic-missile-defense technology, which means it can't physically collide with incoming warheads.

[...]

Russia is also testing the 77N6, designed specifically to take out ballistic missiles with hit-to-kill technology.

S-400s are currently deployed in Kaliningrad, Syria, and Crimea.

Så m.a.o. har Ryssland placerat ut S-400 i Syrien. Dessa kan dock ej klara av att skjuta bort inkommande missiler. Ryssland arbetar dock på att utveckla ett sådant system (kallat 77N6), men det är ej färdigt och således ej heller i bruk (verken i Syrien eller någon annan stans heller).

Inte ens Ryssland själva har så många av dessa l.v.-robotar då de är extremt dyra.*) Det känns därför tveksamt att de låter syrierna bränna av mängder av dem, speciellt inte till något de inte är gjorda för och ens heller kan klara av.

*) Enl. Wikipedia:
Citat:
$400 million per fire unit (artillery battalion) that consists of 8 launchers, 112 missiles, command and support vehicles.

om nu ryssarna lät syrierna skjuta en missil mot varje inkommande amerikansk, brittisk eller fransk missil har de m.a.o. bränt av ca 3 mrd kr, på något de t.o.m. själva säger att de inte kan klara av. Nästa fråga man då ställer sig är om det därför inte är slut på S-400-missiler i Syrien nu?
Citera
2018-04-15, 22:11
Bannlyst
Är inte lika insatt som en del här tycks vara men kan inte hjälpa att undra; Överdriver folk inte detta till max? Vi är väl inte i närheten av ett världskrig?

Allt jag tycker mig ha bevittnat är att Assad enligt somliga ska ha använt kemiska vapen och USA som svar bombade ett par mål i Syrien. De har ju inte ens trappat upp de har bombat mål i Syrien i flera år nu.

Ryssland har inte ens svarat och lär inte heller göra de.

Varför är all så hysteriska om världskrig?
Citera
2018-04-15, 22:12
Medlem
sherms avatar
Citat:
om nu ryssarna lät syrierna skjuta en missil mot varje inkommande amerikansk, brittisk eller fransk missil har de m.a.o. bränt av ca 3 mrd kr, på något de t.o.m. själva säger att de inte kan klara av. Nästa fråga man då ställer sig är om det därför inte är slut på S-400-missiler i Syrien nu?
De har inte avfyrat några S-400.
Citera
2018-04-15, 22:15
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerjeWendtCompello

Varför är all så hysteriska om världskrig?

Därför att USA kommer att fortsätta att bomba Assad. Globalisterna har bestämt sig för att Assad ska bort.

Till slut så kommer ryssen att sänka ett fartyg och ha ihjäl 1000 amerikaner.
Citera
2018-04-15, 22:16
Medlem
Citat:
Så här står det i länken "climasol" hänvisade till i sitt inlägg ovan (Källan som anges är det ryska försvarsdepartement.):

Så m.a.o. har Ryssland placerat ut S-400 i Syrien. Dessa kan dock ej klara av att skjuta bort inkommande missiler. Ryssland arbetar dock på att utveckla ett sådant system (kallat 77N6), men det är ej färdigt och således ej heller i bruk (verken i Syrien eller någon annan stans heller).

Inte ens Ryssland själva har så många av dessa l.v.-robotar då de är extremt dyra.*) Det känns därför tveksamt att de låter syrierna bränna av mängder av dem, speciellt inte till något de inte är gjorda för och ens heller kan klara av.

*) Enl. Wikipedia:

Petigt, men inga ballistiska missiler avlossades i den här attacken.

S-400 finns i Syrien men utifrån det som går att läsa så är systemet inaktivt eller enbart för aktivering om ryska styrkor attackeras direkt.
Senast redigerad av annonsblockeringen 2018-04-15 kl. 22:19.
Citera
2018-04-15, 22:40
Moderator
Eerieyes avatar
Det är tydligen för tidigt att publicera uppgifter om eventuellt nedskjutna Tomahawk, men alla de franska och brittiska flygplan som deltog med styrda bomber återvände oskadda.

https://www.defense.gov/News/Article/Article/1493636/mattis-dunford-detail-attacks-on-syrian-chemical-arsenal/

De mål som angreps tycks vara förstörda och oavsett det så handlade det om att skicka ett tydligt meddelande om vad som händer om kemvapen används. Det lyckades man med, det också.

De utlovade ryska motangreppen mot bl a amerikanska fartyg lyste helt med sin frånvaro.
Citera
2018-04-15, 22:44
Medlem
Om vi leker med tanken att Trump, May, Macron m fl blivit förda bakom ljuset och pga detta kom att beordra bombardemanget, och att sedan den verkliga sanningen kommer i dagen (händelsen iscensatt av lokala krigsherrar i området) så finns möjligheten att vi får beskåda ett myteri av kaliber när inblandade militärer (USA, UK, Frankrike) inte klarar av att leva med vetskapen att dom blivit grundlurade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in