2018-04-15, 18:32
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Tar jag på mig solbrillor, då är jag ju snuskgubben personifierad...

Solbrillor och en godispåse att bjuda dem på..Sitt och sola näck.. Det är ju DIN balkong som du betalar för.. Finns ingen anledning för dem att glo in på din sida. Ännu en gång man är lycklig över att bo i ett hus på landsbygden.. Vill jag gå ut på tomten naken och slå en "7:a" så gör jag det uten en massa obehagliga grannar..
Citera
2018-04-15, 18:35
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Jag postade detta i "sista utvägen" för en stund sedan, men där fick den tydligen inte placeras. Jag provar med "hem och bostad" istället.

Min fundering gäller följande: Jag har nyligen fått nya grannar i hyreshuset jag bor i. En kvinna i 50-årsåldern och hennes tonårsdotter. Jag har pratat några ord i trapphuset med kvinnan, och hon verkar trevlig. Det vackra vädret har nu gjort att både jag och dom börjat vistas ute på våra balkonger. De verkar gilla att sola lättklädda. Jag är lite konspiratoriskt lagd, och tycker mig redan märka att när jag går ut och sätter mig på balkongen så går de in. Det är fullt möjligt att de ändå skulle ha gått in, det kan ju inte jag veta. Men jag undrar det...

Det hör till saken att jag alltid sitter vänd åt det håll som deras balkong ligger. Dels är "vyn" trevligare åt det hållet (åt andra hållet ser jag bara en husfasad), dels slipper jag ha solen rakt i ansiktet större delen av dagen. Visst, jag har ett parasoll, men om det blåser så funkar det inte att ha det uppfällt.

Nu är frågan hur jag ska hantera detta. Jag har viss förståelse för att åtminstone dottern känner obehag över att en gubbe på över 50 år sitter vänd åt hennes håll. Jag skulle ju kunna vara en balkongrunkande snuskgubbe, vilket jag inte är. (Behöver jag runka så går jag in, för övrigt...). Som jag ser det så har jag tre alternativ: 1: Fortsätt sitta som nu, störs grannarna av det så är det deras problem. 2: Prata med grannarna om saken, jag kanske bara inbillar mig. 3: Bita i det sura äpplet och sätta mig åt andra hållet, även om det är sämre för mig.

Hur skulle ni ha gjort, flashbackare?

Du låter så satans mjäkig! Att vi män inte skulle gå igång på kvinnor? Lurar du oss eller dig själv nu? Att bete sig hedervärdigt har ingenting med vår biologi att göra. Fatta fan för att du gillar att titta in tonårsdottern sola samt hennes mamma. Poängen är att du inte behöver skämmas. Du behöver liksom inte skapa en tråd på fb och ursäkta dig. Vi går igång på tjejer och det finns inte mycket vi kan göra åt det. Att det nästan är skamligt idag vet jag inte hur det blev men mycket som är upp-och-nervänt idag.
Citera
2018-04-15, 18:39
Medlem
Du har lika stor rätt som dem att vistas ute på balkongen .Jag skulle inte göra någonting utan fortsätta precis som vanligt .
Citera
2018-04-15, 18:47
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Den som stör sig mest på insyn får sätta upp skydd för det. Stör det inte TS så sparar du in den slanten som det kostar.
Citera
2018-04-15, 18:49
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Jag postade detta i "sista utvägen" för en stund sedan, men där fick den tydligen inte placeras. Jag provar med "hem och bostad" istället.

Min fundering gäller följande: Jag har nyligen fått nya grannar i hyreshuset jag bor i. En kvinna i 50-årsåldern och hennes tonårsdotter. Jag har pratat några ord i trapphuset med kvinnan, och hon verkar trevlig. Det vackra vädret har nu gjort att både jag och dom börjat vistas ute på våra balkonger. De verkar gilla att sola lättklädda. Jag är lite konspiratoriskt lagd, och tycker mig redan märka att när jag går ut och sätter mig på balkongen så går de in. Det är fullt möjligt att de ändå skulle ha gått in, det kan ju inte jag veta. Men jag undrar det...

Det hör till saken att jag alltid sitter vänd åt det håll som deras balkong ligger. Dels är "vyn" trevligare åt det hållet (åt andra hållet ser jag bara en husfasad), dels slipper jag ha solen rakt i ansiktet större delen av dagen. Visst, jag har ett parasoll, men om det blåser så funkar det inte att ha det uppfällt.

Nu är frågan hur jag ska hantera detta. Jag har viss förståelse för att åtminstone dottern känner obehag över att en gubbe på över 50 år sitter vänd åt hennes håll. Jag skulle ju kunna vara en balkongrunkande snuskgubbe, vilket jag inte är. (Behöver jag runka så går jag in, för övrigt...). Som jag ser det så har jag tre alternativ: 1: Fortsätt sitta som nu, störs grannarna av det så är det deras problem. 2: Prata med grannarna om saken, jag kanske bara inbillar mig. 3: Bita i det sura äpplet och sätta mig åt andra hållet, även om det är sämre för mig.

Hur skulle ni ha gjort, flashbackare?

Jag föreslår alternativ 4: Klä på dig en morgonrock som du är helt naken under, gå ut på din balkong och förvissa dig om att mamman och tonårsdottern sitter på sin balkong. Ta av dig morgonrocken så du är helt näck och rikta ryggen mot kvinnorna. Nu "måste" du undersöka betongen på din balkong och böjer dig fram med raka ben så kvinnorna tittar rakt in i brunöga.

Studera nu noggrant om du hittar farliga sprickor i betongen på din balkong under cirka en minut. Ställ dig upp och rikta dig mot kvinnorna och hälsa artigt. Ta nu på dig din morgonrock och gå in för en uppfriskande kopp kaffe.

Bästa hälsningar
Citera
2018-04-15, 19:09
Moderator
Tystnads avatar
Sätt upp insynsskydd!

Både du och grannarna mår bra av detta.

Vissa balkonger kan vara knepiga fixa insynsskydd på själv, då får man kontakta firmor som kan sådant.
Citera
2018-04-15, 19:10
Medlem
Baalzamons avatar
För att kunna ge bra svar behöver vi se bilder av situationen. Smyg ut och fota nästa gång de är ute och lägg upp här, så skall vi ge goda råd.
Citera
2018-04-15, 19:25
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Sätt upp insynsskydd!

Både du och grannarna mår bra av detta.

Vissa balkonger kan vara knepiga fixa insynsskydd på själv, då får man kontakta firmor som kan sådant.

Så är fallet för mig, tyvärr. Balkongerna under mig har naturliga fästpunkter för den enklaste formen av skydd, ett stycke tyg som spänns upp. Men vi som bor längst upp har inga såna fästpunkter, beroende på balkongernas utformning. Och jag har ingen lust att betala en firma för just detta problem. Vems problem det nu egentligen är...
Citera
2018-04-15, 19:26
Medlem
Varför byggs såna balkonger där folk inte kan ha ett privatliv?
Sätt upp ett vindskydd så slipper du störas av dem och ev funderingar.
Citera
2018-04-15, 19:28
Medlem
eller håll upp en liten semitransparent spade när de är på ballen
Citera
2018-04-15, 19:42
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Varför byggs såna balkonger där folk inte kan ha ett privatliv?
Sätt upp ett vindskydd så slipper du störas av dem och ev funderingar.

Tänkte du nu? Finns det balkonger som är insynsskyddade? Hela poängen med en balkong är ju inte att vara inmurad och oserbar utan tvärtom, man vill se ut, få lite sol osv. Kan man det så kan alla se en själv samtidigt. Klart man kan sätta upp väggar och vindskydd till höger och vänster men då är det ingen balkong utan ett lite uterum.

Till TS:

Skicka bild på mamman och dottern! Klart du inte INTE gillar det. Även om det känns obekvämt så hintar hela trådskap om att du ursäktar dig för att du går igång på det. Självklart! Du är genetiskt kådad (code:ad) att gilla det.
Citera
2018-04-15, 19:45
Medlem
Shadowcrafts avatar
Häng upp en Pride flagga på balkongen så är problemet löst. Du kanske till och med blir erbjuden att smörja in dottern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in