2011-11-20, 18:27
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Nej, men andra kanske störs mer av det än vad du gör. Det är inte så kul när man försöker sova och det spelas hög musik eller dunsas i golven ovanför. Visst kan man använda öronproppar, men hur mycket ska man tolerera egentligen? Sedan beror det på hur lyhört det är i huset. I en av mina tidigare lägenheter så var det extremt lyhört att man t.o.m kunde vakna när grannarnas mobiler ringde/låg på ett golv eller bord och vibrerade. Då kan du tänka dig hur det var att försöka sova när de hade fest.

Självklart förstår jag att alla är olika. Men vad jag menar är att vem som helst BORDE kunna klara en natt eller kväll i månaden/varannan månad utan att behöva tillkalla störningsjour eller gå ner och skälla ut personerna. Du kommer säkerligen att ha lite förfest eller kolla på film lite väl högt någon dag själv.

Visst, en del har grava sömnproblem, och en del klarar inte av ljud alls, men då borde man istället fundera på att flytta till ett lugnare ställe. Jag har vänner som har fått störningsjour kallade på sig då de dammsugit (!) klockan 15.00 på dagen, endast för att personen under inte klarade av höga ljud. De hade ringt och sagt att personen vägrar lyssna på att de säger till honom att sänka musiken (fastän han dammsög) och stängt av när han såg att de var påväg till hans lägenhet. Kaching, så hade han hyresvärdens uppmärksamhet på sig efter upprepade liknande händelser.

Såna personer borde verkligen överväga att flytta någon annanstans.
Citera
2011-11-20, 19:41
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Nu har jag aldrig bott i hyreslägenhet, utan bott i villa hela mitt liv, flyttar dock till en om 2 veckor.

Jag själv är inte speciellt påverkad av höga ljud, och hade inte brytt mig om min granne har fest på full volym en natt eller har någon filmkväll med suben på högsta volym, oavsett om jag har haft en jobbig arbetsvecka och jobbat eftermiddag eller liknande. Man får tillbaka det i framtiden, förhoppningsvis, om inte grannen är en idiot. Tjänster och gentjänster!

Sålänge det inte spelas på full volym nästan alla dagar i veckan och på väldigt konstiga tider så bryr jag mig inte nämnvärt. Störningsjouren är ju det sista man vill kalla in också för den delen, man skaffar sig bara ovänner. Lika bra att gå och prata med dem först om man nu störs av det, funkar inte det - så får de lära sig en läxa av störningsjouren.
Fast helt ärligt så kan du inte riktigt säga något eftersom du inte bott i hyreslägenhet själv. Du bör vänta med att uttala dig tills du faktiskt gjort det ett tag.
Jag hade en gång en granne som spelade åt helvete högt varje helg. En helg är ingen helg tänkte jag. Två helger går an, tre helger- nu börjar det bli tröttsamt, fyra helger- då fick jag nog. Personen ifråga spelade på kvällarna och kom dessutom hemdrällandes omkring 04.30-05.00 och drog på musiken. Det var flera grannar som klagade på det evinnerliga dunkandes som hördes dagarna i ända därifrån, efter ett par klagomål blev det tyst på människan, så uppenbarligen är det vad som krävs när det inte existerar något sunt förnuft hos en del.

Jag är inte okej med att man spelar för samtliga som bor i huset. Jag är uppväxt på landet och van vid att spela på full volym med basen på högsta, men när man bor i flerfamiljshus (hyresrätt/bostadsrätt) så hör det till att man visar hänsyn och respekterar att det inte är alla som har samma musiksmak... Det handlar om hyfs och fason.

Uppå det är det extremt lyhört i vissa hyreshus. Jag t.ex. väcks av grannens fucking jävla alarm på morgonen. Undrar vilken volym den personer har på det egentligen? Gissa då hur det låter när han/hon spelar dunkadunkamusik på högsta volym?
Citera
2011-11-20, 20:07
Medlem
BrottareGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Fast helt ärligt så kan du inte riktigt säga något eftersom du inte bott i hyreslägenhet själv. Du bör vänta med att uttala dig tills du faktiskt gjort det ett tag.
Jag hade en gång en granne som spelade åt helvete högt varje helg. En helg är ingen helg tänkte jag. Två helger går an, tre helger- nu börjar det bli tröttsamt, fyra helger- då fick jag nog. Personen ifråga spelade på kvällarna och kom dessutom hemdrällandes omkring 04.30-05.00 och drog på musiken. Det var flera grannar som klagade på det evinnerliga dunkandes som hördes dagarna i ända därifrån, efter ett par klagomål blev det tyst på människan, så uppenbarligen är det vad som krävs när det inte existerar något sunt förnuft hos en del.

Jag är inte okej med att man spelar för samtliga som bor i huset. Jag är uppväxt på landet och van vid att spela på full volym med basen på högsta, men när man bor i flerfamiljshus (hyresrätt/bostadsrätt) så hör det till att man visar hänsyn och respekterar att det inte är alla som har samma musiksmak... Det handlar om hyfs och fason.

Uppå det är det extremt lyhört i vissa hyreshus. Jag t.ex. väcks av grannens fucking jävla alarm på morgonen. Undrar vilken volym den personer har på det egentligen? Gissa då hur det låter när han/hon spelar dunkadunkamusik på högsta volym?

Jag måste hålla med MrHumpe i detta läget. Det gäller att ge och ta, du vill absolut inte skaffa ovänner, samtidigt som de flesta grannar inte vill göra detta heller, men de vill kunna ha kul och festa/dra på en film då och då.. Dock måste man ju inte ha fest varje helg och man måste inte spela högsta volym varje gång heller.
Citera
2011-11-20, 21:08
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrottareGustav
Jag måste hålla med MrHumpe i detta läget. Det gäller att ge och ta, du vill absolut inte skaffa ovänner, samtidigt som de flesta grannar inte vill göra detta heller, men de vill kunna ha kul och festa/dra på en film då och då.. Dock måste man ju inte ha fest varje helg och man måste inte spela högsta volym varje gång heller.
Ge och ta- absolut. Men tar man så mycket att det är 5-6 olika grannar uppdelat i två olika trappuppgångar som klagar, då kanske man bör fundera på om man tar lite för mycket?
Citera
2011-11-21, 02:59
Medlem
bratemos avatar
GÖTT MED BUMP!

Iaf, det är aldrig okej att störa en granne. Jag exempelvis jobbar 05.45-1430, och därav lägger jag mig vid 20.00 för att sova 20.30-04.30, och min granne börjar ha fest efter det, skulle jag prata med honom.

Nu är det så att det finns någon påhittad regel om att mellan 22-07 ska det vara tyst. Detta är skitsnack enligt mig, det finns inga specifika tider utöver de man ska ta EXTRA hänsyn, man ska inte behöva bli störd i sin bostad, om man stör sig på någonting, istället för att vara svensson svensson och blänga mellan gardinerna, gå dit och förklara hur du känner.

jag fick nyligen ett kuvert från HSB, där jag fick en lista och förklaringar att alla i trapphuset fått detta, och vi ska numera notera alla störningar. Angiveri ? Jag kommer inte notera ett skit, jag kommer prata när jag stör mig.

Problemet är att min granne vägg i vägg springer i trapphuset, både kl 15.00 och 03.00. Jag satte upp en lapp om det då jag inte visste först vilken granne. Jag hörde han sedan håna mig för lappen, killen är 25 och jag ca 20. Är han dum i huvudet eller jag? Det hörs tydligt; DUNK DUNK DUNK, tre trappor upp.
Citera
2011-12-06, 16:30
Medlem
fliermans avatar
Efter 5 flyttar är detta min rekommendation

1. Prata med dem 1-3 gånger på ett trevligt sätt och förklara hur du mår av deras beteende så de förstår att du är trevlig men har behov av att leva ditt liv också. Få dem att förstå att deras handlingar påverkar andra negativt. Försök komma överrens om tider/dagar då det passar bäst at t.e.x spela musik osv.

2. Ingen skillnad på beteendet efter ett tag, kontakta hyresvärden

3. Störningsjouren om det finns som nästa alternativ

4. Hyresgästföreningen

Om de lyssnar och förbättrar sig enligt steg 1...prata med dem igen och tacka dem för att de lyssnat på dem, ge dem en flaska vin t.ex och visa din uppskattning...belöna dem så kommer de kanske tänka på dig och vilja samarbeta.
Citera
2011-12-06, 18:44
Medlem
Cruella de Vils avatar
Herregud, ska man verkligen behöva dalta med vuxna människor för att få lite lugn och ro i sitt eget hem?
Citera
2011-12-07, 21:50
Medlem
Tavischs avatar
Grannar som försöker bli våra ovänner.

Hej!

Jag vill bara kolla ifall det är många som har grannar som stör sig väldigt mycket på småsaker under lång lång tid, och ifall det faktiskt kanske är oss det är fel på trots allt?
Här får man ju ofta ärliga svar och det är precis vad jag är ute efter

Jag har då flyttat hem till morsa med hennes nya gubbe, där även min halvbror bor och en lotsas bror.
De hade bott här i ungefär ett år när jag kom.
Jag har bott här i två år.
Och min morfar flyttade hit för ett år sedan.

Allt startade enligt vår närmsta granne redan den andra dagen som mor + gubbe m.f flyttade in, då hade min lotsas bror genat över deras tomt, vilket tydligen var mycket upprörande för denna man och hans fru samt syster.

Sedan var det en sommar för ca två år sedan som en fotboll hade råkat komma in på deras tomt, och inte nog med det så klippte vi inte gräset tillräckligt ofta. Mycket störande för dem... Tyckte han (eller hans fru, jag tror egentligen att gubben inte bryr sig ett piss, men ettriga damer är inte alltid lätt att handskas med?)

Dessutom behövde min morfar åka in med ambulans i somras, då kommer grannfrun ut och undrar hur länge ambulansen ska stå där, den är ju faktiskt i vägen så om hon skulle behöva köra iväg på ett ärende så kommer hon inte ut
(och hon skulle inte ens på ett ärende som det verkade, men OM hon behövt hade det ju blivit jobbigt?)

Grannarna bor längst upp i backen, det är en cykelväg, men som vi som bor här kör bilarna på och tex posten och sopgubbar kör på, alla väder på deras garage uppfart, för det är det ända stället som man kan göra det på.

Nu idag så vänder jag bilen på deras väguppfart eller vad man ska kalla det, de ha två stycken, gubben kommer utrusande och jag öppnar bildörren för jag ser att han vill prata med mig.
Han är mycket arg och undrar om jag tror att deras tomt är någon form av vändzon.
Jag svarar att jag ser det som det, vart annars ska man vända (vår parkering var full så jag behövde vända så jag kunde köra ner i gräset hos oss, trottoar kanten är mer en en decimeter så det är helt enkelt smidigare att vända)
Hursomhelst tycker gubben att det inte känns okej att vi vänder där och jag frågar varför, han svara att det är störande, jag frågar återigen varför och han blir tyst en stund och stirrig, sedan får han fram att det är enerverande och så rusar han iväg in i sitt hus igen.

Ja detta var väl allt, dom kommer ibland och stör sig på småsaker och skäller på oss, blir tjuriga om vi spelar kubb eller fotboll eller så på vår tomt för det gör dem oroliga att vi ska ha sönder deras fönster som ligger en bra bit bort och även deras rabatter (som de inte ens har!)

Min morsa med sin gubbe gick över direkt när jag kommit in och berättat, bara för att fråga varför de skulle vara såhär och att vi vill inte vara osams med dom, det känns bara fjantigt, till svar är just det att andra dagen vi flyttade in hade en pojke en gång genat över trädgården och att en gång för två år sedan kom en fotboll in på deras sida av tomten... Dem vill inte bli sams.

Min fråga nu är hur vanligt är detta, dem får ju inte ens något gensvar
Och så har jag kollat lite och förstått att man inte har rätt att vända på andras uppfarter, och att det kan anmälas om det nu skulle bli så illa?

Ursäkta stavfel och sånt skit, om det finns några...
Citera
2011-12-07, 23:14
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavisch
Text

Grannarna verkar vara överdrivet känsliga och söker aktivt skäl till att bråka i många fall som det låter, speciellt kvinnan verkar vara av den typen när hon exempelvis gnäller över att ambulansen är i vägen när de gör sitt jobb osv. Dock låter det som att ni verkar (eller i alla fall tidvis har) trampa runt på deras tomt lite hur som helst och använda den som om det vore er egen vilket de knappast uppskattar särskilt mycket, det skulle knappast ni göra heller om någon annan skulle göra med er, eller hur?

Sedan kan det vara klokt ur er synvinkel att inte göra saker som provocerar dem, så undvik att vända på deras uppfart om det är möjligt i framtiden då det knappast är lagligt och undvik att vistas på deras tomt osv då det inte uppskattas av dem utan snarare ses som ett gravt övertramp på deras revir.

Hur är dessa personer mot de övriga i grannskapet är de negativt inställda mot dem också och har samma beteende mot de andra grannarna eller är de endast negativt inställda och hyser agg mot er?
Citera
2011-12-08, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tavisch

text
Anmäl er till Grannfejden på tv3!
Citera
2011-12-08, 16:19
Medlem
Tavischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Dock låter det som att ni verkar (eller i alla fall tidvis har) trampa runt på deras tomt lite hur som helst och använda den som om det vore er egen vilket de knappast uppskattar särskilt mycket, det skulle knappast ni göra heller om någon annan skulle göra med er, eller hur?

Sedan kan det vara klokt ur er synvinkel att inte göra saker som provocerar dem, så undvik att vända på deras uppfart om det är möjligt i framtiden då det knappast är lagligt och undvik att vistas på deras tomt osv då det inte uppskattas av dem utan snarare ses som ett gravt övertramp på deras revir.

Hur är dessa personer mot de övriga i grannskapet är de negativt inställda mot dem också och har samma beteende mot de andra grannarna eller är de endast negativt inställda och hyser agg mot er?

Nej det var en gång bara som en av killarna genat över deras tomt och en annan gång som en boll kommit över på deras tomt och vi hämtat den (på mer än tre års tid), annars har vi inte gått över på deras sida. Så nejdå, vi trampar inte runt på deras tomt.

Provocerar dom gör vi inte heller, inte så som jag ser det i alla fall, det ända skulle väl vara att man inte hälsar på dem längre eftersom de ändå inte hälsar tillbaka och bara är sura. Sedan det med ambulansen så slutade jag hälsa, men ingen vad jag vet har varit otrevlig mot dem.

Att jag vände på deras uppfart fick ju bli en engångsgrej eftersom de uppenbarligen inte stod ut med att jag vände där, och jag är medveten om att de kan neka oss till det, får helt enkelt bli att man backar hela vägen upp, större risk för att köra på barn eller annat smått, men så får det ju bli
(naturligtvis blir antagligen ingen unge på körd, möjligt att jag överdrev lite, men jag tycker faktiskt att risken blir större..)

Det verkar bara vara oss de stör sig på, dem som bodde här innan flyttade på grund av dessa grannar, och de va en man med sin fru och två små barn (trevliga enligt min uppfattning), kanske bara är nåt allmänt med huset, jag vet inte?
Citera
2011-12-08, 16:21
Medlem
Tavischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo83
Anmäl er till Grannfejden på tv3!

Hahaha ja det är ju det jag börjar undra om dem är ute efter
Nästan lite synd att inte ge dem ett redigt gensvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in