2018-04-15, 15:27
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Även om det kanske(?) var falskt larm igår kväll, tror jag Israel kommer slå till mycket snart igen. De har allt att vinna på att slå medan läget är osäkert och kaotiskt. De kommer att gå på mer aggressivt än tidigare, mot varje tänkbar form av iransk närvaro.

Jag tycker de verkar vara relativt desperata i Kreml för närvarande, med tanke på den oöverträffade strömmen av konstiga påståenden de senaste dygnen (Ukraina-krisen var ingenting i jämförelse, de är riktigt pressade nu), så jag kan tänka mig att de faktiskt är rätt så förhandlingsvilliga i nuläget. De har mycket att förlora: Genomskådas/synas avseende militär förmåga i Syrien, få den försiktiga ekonomiska uppgången senaste året utraderad (har i princip redan hänt), ytterligare sanktioner, fotbolls-VM och slutligen västs hårdaste vapen; massiv upprustning av Ukraina.

Tror alltså att det kan komma både fler bomber och fler förhandlingar om Syrien den kommande tiden. Fronten Iran kan komma att öppnas upp rejält också.

Ja, det är ett bra läge för väst att äntligen ta itu med Syrien på allvar, något som borde ha skett för flera år sedan. Frågan är bara om Trump är redo att ta det steget. Han vill ju helst inte ha med Syrien att göra alls. Förstörda forskningsanläggningar och stopp för fler kemvapen verkar vara något som Trump och hans rådgivare Mattis är bekväma med i nuläget.
Citera
2018-04-15, 15:32
Medlem
Hursomhelstings avatar
Det enda sättet för USA med allierade det är att gå in i Syrien med trupp och tilltvinga sig en respekt men att det är lite sent nu när Ryssland Iran och även Turkiet redan är där och vilka har gjort grovjobbet i segrandet över terroristerna, vilka som är folkets vänner råder det nog idag inget tvivel om.

Bashar al-Assad är en annan femma men som jag ser det så faller detta sig naturligt den dagen då freden görs upp och jag undrar vad i helvete USA bråkar om nu när det är så nära?
Citera
2018-04-15, 15:45
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, det är ett bra läge för väst att äntligen ta itu med Syrien på allvar, något som borde ha skett för flera år sedan. Frågan är bara om Trump är redo att ta det steget. Han vill ju helst inte ha med Syrien att göra alls. Förstörda forskningsanläggningar och stopp för fler kemvapen verkar vara något som Trump och hans rådgivare Mattis är bekväma med i nuläget.

Jag vill inte heller ha med Syrien eller Mellanöstern att göra. Det som är positivt med den här historien är att Rysslands hotpotential i Europa minskar, när man ser att de inte har något att sätta bakom hot och varningar utom det förbannade tjatet om WWIII som jag är urless på. Jag vill att europeiska länder rustar upp i Europa, inte i Mellanöstern. Ryssland kommer ändå att ha tillräckligt att göra med alla regionala makter runt Syrien på sikt (Israel, Saudi, Turkiet, Egypten, Iran ungefär i den ordningen).
Citera
2018-04-15, 16:05
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Om jag ska var ärlig så beror det helt på om USA står i behov av att ta död på de interna problemen ute på slagfältet.
Det kommer att kosta USA manskap att göra Syrien till en pit där de möter Syrien, Iran, Ryssland och förmodligen också Turkiet som knappast kommer acceptera en kurdisk expansion i stöd av USA och länder inom EU som t ex vi i Sverige som har stöttat kurderna i decennier.

Det är inte omöjligt med tanke på att Trump försökte med Nordkorea men att ingen däröver nappade.

Tanken är även den att andra ska bidraga.
Citera
2018-04-15, 16:06
Medlem
humanlifes avatar
Röster från Syrien. Viktig läsning.

Jag blir bara än mer störd av att Säkerhetsrådet inte fördömde den här attacken. Inte förvånad dock. Detta var bara ännu ett bevis på hur korrupt denna organisation är, den styrs av USA och dess allierade och så har det alltid varit.
Ändå, detta var ett så tydligt lagbrott. Måttet är verkligen rågat nu.

Men desto gladare blir man av den här artikeln, folket i Syrien firar sin seger, de är stolta och beslutsamma. Trots många antika delar i luftförsvaret så tog man ned 71 av 103 missiler. Detta kostade USA, UK och Frankrike oerhört mycket, både i pengar och inte minst i prestige.
De är förödmjukade av gamla sovjetiska prylar.

Citat:

Voices of the Syrian People

The attack against Syria – this proud and independent country – has just taken place.
Three countries with zero moral mandate to judge or punish anybody; three countries already responsible for hundreds of millions of human lives lost on all continents for centuries, showered Syria with their missiles.

They tried to scare to death Syria, and to break its determination, but they failed. Most of the Syrian people stood proudly by their government.

71 out of 103 of the Western missiles were shot down, and the rest fell on the empty facilities, which have nothing to do with a ‘production or storage of the chemical weapons’. To begin with, Syria has no chemical weapons program and no chemical weapons factories, as well as no warehouses, so nothing could really fall on something that does not exist.

This was yet another gross violation of the international law, but again, the West has been violating the international laws for decades and centuries, brutalizing the entire Planet. Therefore, no one is surprised. Many people are angry, even outraged, but surprised – no.

The Syrian Ambassador to the U.N., Dr. Bashar Jaafari, accused the US, UK, and France of blatantly violating the UN Charter.

China opposed the strikes. According to Press TV, it called for ‘return to the framework of international law’:
The voices of protest are mounting, all over the world.
*
The most important, however, is the reaction of the Syrian people. Confronted with tremendous danger, they are demonstrating both courage and resolve to protect their motherland.

Vanessa Beeley, an editor of the 21st Century Wire, and a veteran correspondent, who has been bravely covering the Syrian war for several years, expressed her admiration for the people of Syria. For this report, she stated:
Syrian people are celebrating a historic victory in a battle that threatened to take the entire world to war.

From Dr Hiam Bashour. She is a medical doctor working and living in Damascus:

I am very angry after the night of horror that we had to live through. It all makes me feel furious… After seven years of lies being spread against Syria. In spite of everything, Syrian people are resilient and will continue to love the country, fight for the country, and unite for the country.

https://off-guardian.org/2018/04/15/voices-of-the-syrian-people/
Citera
2018-04-15, 16:07
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag visste inte att mänskliga sköldar enbart avsåg civila placerade vid militära objekt, nu har jag lärt mig det. Ber om ursäkt för felet och förvirringen. För *min* del är det också att använda civila som sköldar att bedriva krig från bebodda bostadsområden, och finner det fortfarande ytterst märkligt att de civila ifråga inte skulle ha något emot det.

Hsh måste ju störst andel civila dö pga att strid förs i bostadsområden (såvida vi inte pratar förgiftat vatten eller liknande, kanske aktuellt i afrikanska inbördeskrig, mineringar annan vanlig orsak men inte i Syrien vad jag vet). Terrorbombning där civila är själva målet måste ju vara väldigt ovanligt och inte särskilt smart om man tänkt styra över landet efteråt. Jag menar också att islamistiska rebeller ser det som en ära (även för andra..) att få dö som martyrer och därför inte har något emot att stövla in i lägenheter för att bedriva krig därifrån. Vilket ger väldigt höga dödssiffror jämfört med om de gömde sig utanför bostadsområden.
Det kan jag hålla med om - och det har även flera människorättsorganisationer skrivit att så är fallet. Urban krigföring = flera civila dödsfall.

Det stämmer givetvis att jihadister kan rationalisera bort det onda med att egna civila dör på grund av deras aktiviteter. Detta gäller dock, inom islamiska lagar, för de som frivilligt ansluter sig till martyrskap. Anledningen till att det betraktas som en "ära" är för att man frivilligt offrar sitt liv, vilket man kan förstå och finns även i flera kulturer. Att dock påtvinga någon martyrskap har jag inte hört talats om.
Citera
2018-04-15, 16:08
Medlem
Stardoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Det borde du veta eftersom Assad sandneger och dina gulliga apor från öst, har gjort det på daglig basis i många år.

Kallar du en utbildad läkare i UK och president av Syrien för sandneger? Kryp tillbaka till din mammas källare din pinsamma idiot. Skrattar högt faktiskt... Vad har du uppnått med ditt liv som gör dig värdig att kalla andra sandnegrer och apor?

För övrigt, när kommer OPCWs rapport?
Citera
2018-04-15, 16:11
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epictrackz
Du förstår väl att anledningen till att ''muslimerna dödar varann'' är på grund av västvärldens samt Rysslands & co intressen? Om ''vi'' inte hade lagt oss i från allra första början hade inte ens kriget uppstått.
Jag förstår bara att västvärlden har underblåst deras konflikter en hel del genom sina inerventioner. De har varit rätt bra på att döda varandra utan vår hjälp och tyvärr har de dessutom börjat vänja sig vid att vi lägger oss i. Tydligen hänger deras konflikter mycket ihop med att det går att tolka deras bok på en väldig massa olika sätt. Hur som helst är det där inte vårt problem.
Citera
2018-04-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Västmedia har mer eller mindre mörkat missilattacken eller kommer med lögner, alltså felaktiga uppgifter.
Att 71 missiler av 103 blev nedskjutna är mycket negativt för Nato, därför tar media till ett klassigt vapen de ljuger.

Du har såklart personligen räknat antalet missiler så du vet att de uppgifter som Ryssland ger är helt
Media ljuger inte i detta fallet. De upprepar bara vad USA har sagt, så skyll på USA. Och folk här verkar istället bara upprepa var rysk media har sagt.

Citat:
Naturligtvis vill det syriska folket få slut på kriget, men det är USA, Saudi, Israel och Väst som ser till att det fortgår.

USA vill, som vanligt, bli av med Assad. Exakt varför vet jag ärligt talat inte, men i och med det så fortgår kriget antagligen längre än vad det hade behövt göra åtminstone. Sedan finns det de som menar att USA var inblandade i att starta det, om det säger jag varken bu eller bä.

Citat:
De här länderna supportrar terroristerna med vapen, ammunition, löner m.m för att hålla igång kriget.

De gör vad de alltid har gjort - stöttar oppositionsgrupper som vill bli av med sittande styre. Och som vanligt, så tenderar dessa grupper att vara av det extremare slaget.

Citat:
Tidigare fanns ett mycket stort träningsläger i Jordanien som bedrevs av USA och Saudi för att träna upp unga män till terrorister,mycket möjligt att det finns kvar, eller förflyttning gjord till upprättade baser av USA inne i Syrien

För att träna unga män till terrorister, eller för att träna unga män att strida? Unga män som, i sin tur, däremot själva haft extrema intressen? Är viss skillnad.
Citera
2018-04-15, 16:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag känner i vardagen att allt fler tar avstånd ifrån nyheter, debatter och framförallt politik.
Ett sådant samhälleligt beteende kan ses som seger där makthavare kan göra som de vill med en knådbar grå massa under sig, bara det att det hela är mycket bedrägligt då alltfler anser att partier och politiker kan fara åt helvete, människor tar avstånd och konstaterar att det hela går åt pipsvängen och den dagen den sorgen.
Det finns vapen och det finns mat o vatten ordnat, folk har tänkt i många steg vilket faktiskt kommer upp vid fikabordet allt mer idag, själv är jag rådd till att köpa frystorkad sojafärs som löses upp i vatten och till min stora förvåning så var det tre till vid bordet som inflikade att ja visst den är skit bra vi har också bunkrat upp hemma utifall att!
Det är skrämmande faktiskt och jag menar det är människor som inte följer och rysk propaganda det når dem inte alls utan vad de får är vad de skummar igenom i våra egna dagstidningar på vägen in till sportsidorna.
De flesta "vanliga" människor har genomskådat de ledande politikerna, de orkar inte ens lyssna på dem längre. Klyftan mellan makthavare och oss andra har nog inte varit så här stor i modern tid. Och vi ser ju hur de gagnar och föder varandra och håller undan politiken. Känsliga frågor tas inte ens upp till diskussion, t ex biståndet till islamisterna i Syrien och samarbetet med Nato.
Någon demokrati är det definitivt inte.
Citera
2018-04-15, 16:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Demonstrationer av folket är ett mycket bra sätt att få stopp på kriget i Syrien, genom demonstrationer stoppades Vietnam kriget, och samma sak kan det bli med Syrien kriget.
Om USA stoppar supporten för terroristerna kommer kriget att upphöra, därför Saudi kan inte ensam fortsätta, utan det bör bli slut om USA stoppar supporten.

Ja, den mäktiga Vietnamrörelsen hade ju inverkan på kriget, inget snack om den saken. Jag hoppas verkligen att de här protesterna bara är början på ett massivt uppvaknande. Både för Syriens skull och vår egen.

Vi är ju lika lurade som dem i Syrien, bara det att så får här vet hur mycket lögner de har stoppat i oss, hur mycket skattemedel de har lurat av oss och hur mycket terrorister de har gödslat. Terrorister som sedan kommer hit och då gråter samma personer som nyss har försett dem med våra pengar. Den sorgen göder man, men sorgen över hundratusentals civila (verkligt civila och inte så kallade rebeller) den är de helt okänsliga för.
Jag mår så illa över detta hyckleri!
Citera
2018-04-15, 16:54
Medlem
Tammers avatar
Efter Assads påstådda kemvapenattack vill USA "hämnas". Hämnas vaddå? Det är väl inget angrepp på USA? Vad har USA ö h t med denna konflikt att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in