2018-04-15, 12:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Med påstående menar du då ryssarnas marknadsföring av Pantsir, för varken den eller annan modern rysk utrustning var väl involverad alls i luftförsvaret igår natt?

Jag tycker det mesta jag har läst pekar på att det tvärtom är mycket svårt att ta ner en Tomahawk.

Till och med enligt en Sputnik-artikel:
https://sputniknews.com/military/201704151052670608-pantsir-efficient-tomahawk/

Intressant inlägg från MuhammedsArsle om detta i natt, ui synnerhet problemet med att de går så lågt:
(FB) Akutläge i Syrien: USA hotar att utföra anfall och Ryssland varnar för att svara...

Hur som helst, för att avsluta med att återkoppla till artikeln du länkade om Turkiets tvekan att köpa S400, så tror jag inte alls det har att göra med kolliderande intressen i Syrien. Tvärtom känns det som en utpräglat påhittad anledning för att dölja en annan naturligare, av teknisk/ekonomisk karaktär.
Jorå, det var nog Pantsir igång igår, men skitsamma. Jag har bara känslan av att med dagens invitation till Ryssland att delta i en ny resolution inte direkt känns som man förhandlar i ett överläge.

Turkiet tror jag nog att det kan vara så att Twittraren har fel. Man ska nog tänka att relationerna mellan Turkiet och Syrien är allmänt dåliga och kommer inte att förbättras på många år trots Putins insatser. Därför hör man emellanåt alla dessa motstridiga uttalandena från båda parter framförallt Turkiet. Det är därför jag säger att vi får se.
Citera
2018-04-15, 12:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
71 missiler nedskjutna av 100. Detta ser mörkt ut för USA och deras teknologi.

Undra vart de övriga missiler träffade?

Tja, se t.ex. tillssons inlägg #47362 i den här tråden. De skickade 76 (!) missiler mot en byggnad! Varav ett tjugotal sägs ha kommit fram. Detta för att förstöra ett forskningscenter som antagligen även USA vet inte har något med kemvapen att göra öht.
Fejkad kemvapenattack som svepskäl för ett olagligt angrepp på ett självständigt land. Så långt har dagens västliga "demokratier" kommit.
Citera
2018-04-15, 12:24
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Hans forskningsinstitut förstördes i missilattacken

Citat:
Här visar forskaren Sayed Sayed sitt förstörda forskningsinstitut i Barzeh i Syriens huvudstad Damaskus efter USA:s missilattack. Pentagon hävdar att anläggningen utvecklade kemvapen – men forskaren menar att det handlade om motgift för skorpiongift.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hans-forskningsinstitut-forstordes-i-missilattacken

Har Syrien verkligen utvecklat egna kemvapen de senaste årtiondena? Hade de inte bar köpt in sina lager från Sovjet en gång i tiden?
Citera
2018-04-15, 12:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Vi har sett filmer och bilder på sönderbombade byggnader som uppges vara mål för attacken.
Men om Rysslands version stämmer så borde vi sett lite mer än 1 nedskjutning.
Framförallt så borde vi ha sett satellitbilder av den stora förödelsen som drygt hundra Tomahawks förorsakat. Det är inte direkt några kinapuffar man skjuter iväg. Nu talar man om tre komplex som har slagits ut. Dålig effekt om det tar tjugofem stycken för att förstöra en byggnad om än en stor sådan.
Citera
2018-04-15, 12:27
Medlem
hipp-hipps avatar
Striking "chemical weapons" site without fear of leaks
McKenzie was asked if a missile attack on a chemical facility posed a risk of dispersing a chemical agent cloud, which could have threatened numerous civilians. The general acknowledged that "there were probably some chemical or nerve agents" in at least one of the targets of the Saturday's strike. However, he said that: "we believe that by the way that we attacked it, the attack profile that we used, the way our weaponeers looked at it, we were able to minimize that. And I'll just leave it at that. You'll be able to judge over the next few hours the results of that."
Citera
2018-04-15, 12:28
Medlem
I den här videon så kan man ju se LV uppskjutningarna och träffarna. Om ni inte vill se hela så finns det ett inlägg lite längre ner med tidsangivelser för händelserna

https://www.youtube.com/watch?v=GGTXOADoSro

Nu visas ju inte några nedskjutna delar upp men kan ändå ge en fingervisning om det är sant att Syrierna sköt ned missiler.
Citera
2018-04-15, 12:29
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Jag är en ganska cynisk person men tom jag börjar bli äcklad av den här teatern.

https://twitter.com/spectatorindex/status/985439723047956480?s=21

Intressant att läsa kommentarerna där. Det bådar gott. Inte alla här i väst går på "våra" styrandes lögner.
Citera
2018-04-15, 12:35
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Detta är faktiskt den enda bild som SKULLE kunna vara en nedskjuten robot, men jag har ännu inte sett kontexten till var bilden togs och kan inte uttala mig mer noga. KAN vara en nedskjuten robot, men KAN också vara rester av en robot som exploderat.

Däremot har jag sett massvis av bilder som påstås visa nedskjutna robotar men som visar något helt annat.

Två filmer som uppges visa träffar.

I den korta filmen ses en explosion vid ca 0:25.

I den långa samma sak, fast inte lika tydligt vid 14:44 , 32:24 och 35:08.

https://www.liveleak.com/view?t=kDEay_1523748747
Citera
2018-04-15, 12:35
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tja, se t.ex. tillssons inlägg #47362 i den här tråden. De skickade 76 (!) missiler mot en byggnad! Varav ett tjugotal sägs ha kommit fram. Detta för att förstöra ett forskningscenter som antagligen även USA vet inte har något med kemvapen att göra öht.
Fejkad kemvapenattack som svepskäl för ett olagligt angrepp på ett självständigt land. Så långt har dagens västliga "demokratier" kommit.

Tack för informationen.

Kanske det blir så att Trump ryker nu? Trump själv blev lurad av globalismen, igenom en påstådd falsk attack?
Citera
2018-04-15, 12:38
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Framförallt så borde vi ha sett satellitbilder av den stora förödelsen som drygt hundra Tomahawks förorsakat. Det är inte direkt några kinapuffar man skjuter iväg. Nu talar man om tre komplex som har slagits ut. Dålig effekt om det tar tjugofem stycken för att förstöra en byggnad om än en stor sådan.

Tänker det samma att vad vi ser o hör är lite märkligt.
Citera
2018-04-15, 12:42
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Framförallt så borde vi ha sett satellitbilder av den stora förödelsen som drygt hundra Tomahawks förorsakat.

1. Vi har sett satellitbilderna redan.

2. Man sköt inte hundra Tomahawk

Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Två filmer som uppges visa träffar.

Nu var det nedskjutna robotar jag ville se och inte filmklipp som kan visa ungefär vad som helst.
Citera
2018-04-15, 12:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
1. Vi har sett satellitbilderna redan.

2. Man sköt inte hundra Tomahawk

Nu var det nedskjutna robotar jag ville se och inte filmklipp som kan visa ungefär vad som helst.
Jag vill se bilder på den enorma förödelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in