2018-04-15, 11:25
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fortfarande inga bilder på dessa "nedskjutna 71 robotar?
https://www.flashback.org/p63781706#p63781706
Citera
2018-04-15, 11:31
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Dessutom antyder ju en länk som arbetet postade i morse att Turkiet tvekar inför att köpa S400. Jag tror själv att man (och andra tänkbara köpare) fått sig en tankeställare de senaste dygnen efter händelserna i Syrien. Systemet kanske är bra, men man får ju aldrig se det in action - antingen för att det kanske inte är så bra som det sägs, eller för att det skyddar mot en typ av luftangrepp som blir allt ovanligare. Det kanske fortfarande har en avskräckande effekt, men hur länge till? Tills nästa avancerade angrepp mot Syrien, som kan komma inom en vecka, en månad eller ett år? Jag tror inte för ett ögonblick att turkarna skulle låta något tjafs om strategiska intressen i Syrien stå i vägen för affären, det har man ju vetat hela tiden att man inte riktigt har samma mål. Skon klämmer alltså någon annanstans. Kan så klart vara brist på pengar också, det är väl vanligaste skälet till att länder backar från militära affärer. Men jag tror Turkiet gärna hade sett ryskt luftvärn aktivt under senaste angreppet för att studera effekten.

Turkiet har redan köpt S-400, den ska levereras 2019.
Citera
2018-04-15, 11:31
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det som talar emot är varför Ryssland skulle ljuga om en sån här sak som nästan säkert kommer uppdagas?

De har ett jättemotiv att ljuga om detta, då de slipper känna sig nödgade att svara på angreppet själva.

En mycket enkel och intressant fråga att fundera på: Om det ändå bara handlar om obemannade missiler som skjuts in över Syrien, och om Ryssland är övertygade om att Syrien inte har något kemvapenprogram, varför hjälpte man då inte till att skjuta ner missilerna?
Citera
2018-04-15, 11:32
Medlem
Senast opcw var i Syrien:

”The research facility of Barzah, destroyed by Western strikes last night on the ground that it's used to make chemical weapons, was inspected several times by the OPCW. The last time was on 22 November 2017 and no evidence of unlawful activity was found.”

https://www.opcw.org/fileadmin/OPCW/EC/87/en/ec87dg21_e_.pdf
Citera
2018-04-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror nog att båda sidor ljuger lika mycket där. Som sagt, så svårt är det inte att skjuta ner subsoniska kryssningsmissiler om man har bra radardata, och det kan ju faktiskt vara så att ryssarna har matat på med det till SyADF i smyg. Det har ju pratats om att de samkör just det. Min uppfattning är nog att båda sidor ljuger och har goda skäl till det.
Vi har sett filmer och bilder på sönderbombade byggnader som uppges vara mål för attacken.
Men om Rysslands version stämmer så borde vi sett lite mer än 1 nedskjutning.
Citera
2018-04-15, 11:39
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Turkiet har redan köpt S-400, den ska levereras 2019.

Vi får se vad som händer, vore ju inte direkt första gången något land backar ur en redan uppgjord militärdeal. Artikeln som nämnde tveksamheten var ju prorysk, så ingen "smutskastning" så att säga. Ser att turkarna varit smarta nog att sköta all betalning i rubel dock, så det blir nog inte så dyrt om det ändå går igenom i slutändan..
Citera
2018-04-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
De har ett jättemotiv att ljuga om detta, då de slipper känna sig nödgade att svara på angreppet själva.

En mycket enkel och intressant fråga att fundera på: Om det ändå bara handlar om obemannade missiler som skjuts in över Syrien, och om Ryssland är övertygade om att Syrien inte har något kemvapenprogram, varför hjälpte man då inte till att skjuta ner missilerna?
Bra fråga.
-Ryssland skällde högt i bästa Sun-Tzu stil, men vågade inte riskera konsekvenser av eget deltagande?

-Ryssland har starka kort, men bedömde att det var läge att spara dem till ett allvarligare scenario. Lämnar fler options för t.ex. diplomati i motsats till full vedergällning som tar dem till en spiral med få options.

-Ryssland hade en överenskommelse med USA
Citera
2018-04-15, 11:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Sant, men likväl låter de sig påverkas och utnyttjas av trollfarmernas narrativ.
Det finns sådana också. De som tror att RT etc är mer pålitliga än västs regeringar när båda sidor ljuger så mycket de tror de kan komma undan med. Ofta används trollfarmerna dock som sätt att avfärda även legitim kritik på samma sätt som den som kritiserar Israel får räkna med att med jämna mellanrum kallas antisemit.
Citera
2018-04-15, 11:50
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är det nya sättet att tysta kritiker, kalla dem för troll bara. Gärna ryska troll. Då slipper man diskutera sakligt och respektfullt. Det är den nya härskartekniken. Och mycket effektiv. Och mycket tragisk, man kan bli deppad för mindre. Hur skall det gå för mänskligheten när lögner och falska anklagelser vinner gehör bland vanligt folk? Vi skall komma ihåg hur det gick i Tyskland.
Vi vinner ingenting på dogmer och osaklighet, vi vinner ingenting på falsk lojalitet.

Vi måste hålla fast vi vår grundläggande mänsklighet, samarbete, respekt, medkänsla och kärlek. Värna allas rätt till ett bra liv. Det är det som gjort mänskligheten framgångsrik.
De som försöker ta ifrån oss detta, skall inte få vårt stöd.

Så vi som anklagas för ryska troll får helt enkelt anstränga oss mer, sanningen går inte att dölja i längden. Och vi kan ju ta efter Västs effektiva lögner. Upprepning, upprepning, upprepning. Hur genomskinlig lögnen än är och oavsett om liknande har avslöjats förut, så hjälper det inte mot upprepning, helst från hela håll. Inga långa föreläsningar, krångliga beviskedjor osv. Utan bara upprepa sakliga, enkla argument.

Sanning och fakta vinner alltid till slut. Det gäller även i Syrien och det gäller även Ryssland.

Jag känner i vardagen att allt fler tar avstånd ifrån nyheter, debatter och framförallt politik.
Ett sådant samhälleligt beteende kan ses som seger där makthavare kan göra som de vill med en knådbar grå massa under sig, bara det att det hela är mycket bedrägligt då alltfler anser att partier och politiker kan fara åt helvete, människor tar avstånd och konstaterar att det hela går åt pipsvängen och den dagen den sorgen.
Det finns vapen och det finns mat o vatten ordnat, folk har tänkt i många steg vilket faktiskt kommer upp vid fikabordet allt mer idag, själv är jag rådd till att köpa frystorkad sojafärs som löses upp i vatten och till min stora förvåning så var det tre till vid bordet som inflikade att ja visst den är skit bra vi har också bunkrat upp hemma utifall att!
Det är skrämmande faktiskt och jag menar det är människor som inte följer och rysk propaganda det når dem inte alls utan vad de får är vad de skummar igenom i våra egna dagstidningar på vägen in till sportsidorna.
Citera
2018-04-15, 11:53
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
https://www.flashback.org/p63781706#p63781706

Detta är faktiskt den enda bild som SKULLE kunna vara en nedskjuten robot, men jag har ännu inte sett kontexten till var bilden togs och kan inte uttala mig mer noga. KAN vara en nedskjuten robot, men KAN också vara rester av en robot som exploderat.

Däremot har jag sett massvis av bilder som påstås visa nedskjutna robotar men som visar något helt annat.
Citera
2018-04-15, 12:14
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
71 missiler nedskjutna av 100. Detta ser mörkt ut för USA och deras teknologi.

Undra vart de övriga missiler träffade?
Citera
2018-04-15, 12:21
Medlem
Yaskos avatar
Jag är en ganska cynisk person men tom jag börjar bli äcklad av den här teatern.

https://twitter.com/spectatorindex/status/985439723047956480?s=21

Citat:
BREAKING: Britain says it cannot confirm whether Assad still has chemical weapons
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in