2018-04-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, du ska ha all lycka till med ditt bilköp. Är SÅ mycket smartare att köpa en nyare enklare bil än en rutten BMW från sekelskiftet.

Toyota Yaris kan jag rekommendera med, likaså Toyota Auris. Pålitliga och billiga i drift.

Sen så brukar jag rekommendera att inte köpa av typ Muhammeds bil och du kan nog lista ut varför på egen hand.

Är så jag känner med :P Kan köpa en "finare" bil i framtiden om det skulle vara så, men nu vill jag ha en relativt fin bil men som är billig i drift osv :P Och skoda fabia kostar typ ingenting xD Jämfört med många andra bilar jag tittat på. De nyare toyota yaris var helt ok!

Ne, det här inte Muhammeds bil xD Men så länge bilföretaget är seriösa och har fått bra rekommendationer osv, så hade jag inte brytt mig xD
Citera
2018-04-15, 12:35
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Är så jag känner med :P Kan köpa en "finare" bil i framtiden om det skulle vara så, men nu vill jag ha en relativt fin bil men som är billig i drift osv :P Och skoda fabia kostar typ ingenting xD Jämfört med många andra bilar jag tittat på. De nyare toyota yaris var helt ok!

Ne, det här inte Muhammeds bil xD Men så länge bilföretaget är seriösa och har fått bra rekommendationer osv, så hade jag inte brytt mig xD
Jag håller med, känns företaget som säljer seriöst och att bilen inte är registrerad på privatperson vid försäljningstillfället (har märkt att många småhandlare har bil registrerad på någon privatperson istället för firman) så kan det vara okej.

Kolla upp så den inte är behäftad med skulder också.

Jag har idag god ekonomi och skulle kunna köpa finare bil än den jag o frugan har. Vi köpte oss förra året en helt ny Yaris och är väldigt nöjda med den. Vi kör ca 2.000 mil per år och denna lilla bil är perfekt för oss. Att ha en vräkig XC60 skulle bara vara ren pengaförstöring för oss.

Hoppas du blir nöjd i alla fall.
Citera
2018-04-15, 13:56
Medlem
Citat:
Jag håller med, känns företaget som säljer seriöst och att bilen inte är registrerad på privatperson vid försäljningstillfället (har märkt att många småhandlare har bil registrerad på någon privatperson istället för firman) så kan det vara okej.

Kolla upp så den inte är behäftad med skulder också.

Jag har idag god ekonomi och skulle kunna köpa finare bil än den jag o frugan har. Vi köpte oss förra året en helt ny Yaris och är väldigt nöjda med den. Vi kör ca 2.000 mil per år och denna lilla bil är perfekt för oss. Att ha en vräkig XC60 skulle bara vara ren pengaförstöring för oss.

Hoppas du blir nöjd i alla fall.

Precis Så jag tänker med.

Kommer nog bli nöjd bor på ett rätt litet ställe och inte sett någon yaris på de bilhandlare som är nära mig, men skulle det inte bli denna och det skulle komma ut en yaris på någon av bilhandlarna här så hade jag ju kunnat kolla på en sån
Den hade inga skulder Såg också att den hade kamkedja istället, vilket jag förstått är bättre än kamrem?
Citera
2018-04-15, 14:09
Medlem
godboys avatar
Citat:

Kommer nog bli nöjd bor på ett rätt litet ställe och inte sett någon yaris på de bilhandlare som är nära mig, men skulle det inte bli denna och det skulle komma ut en yaris på någon av bilhandlarna här så hade jag ju kunnat kolla på en sån
Den hade inga skulder Såg också att den hade kamkedja istället, vilket jag förstått är bättre än kamrem?

Kan inte säga så mycket om kamrem och kamkedja. Är rätt ointresserad av bilar, det viktiga är att de är pålitliga, men jag har också hört att kamkedja ska vara bättre. Men frågan är när den ska bytas*?
Citera
2018-04-15, 14:32
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej jag har som sagt bara jobbat där jag är nu och fått lön på 13700kr typ, så nej jag har inte kunnat spara. Senast jag kunde spara var förra sommaren då jag i princip jobbade varje dag och fick en lön på 8000kr i månaden och fick bo hemma för att ens ha råd med körkort. Har bara haft körkortet i två månader, nya jobbet i en månad. Måste ha bil till jobbet, och kan låna pappas tills jag kunde fixa en egen så fort som möjligt, då han behöver sin nu till sommaren. Så nej, jag hinner inte spara till så mycket.
Sen att Fabia är sunkig är definitivt en smaksak. Jag tyckte att den var supermysig en perfekt bil för mig. Är ju inte du som behöver köpa den
Nej, jag vill verkligen inte köpa den. För övrigt kan man undra varför du startar en tråd här när du redan har bestämt dig. Du verkar inte vara mottaglig för några argument som går emot dig, och tackar alla som håller med dig...

Citat:

Läste du ens vad jag skrev? Sunkig Fabia med kamkedja.
Varför tror du jag skrev det? Jo, därför att kedjorna på dessa motorer är skit.

https://www.motormannen.se/aega-bil/...ens-kamkedjor/

.
Citera
2018-04-15, 19:09
Medlem
Citat:
Kan inte säga så mycket om kamrem och kamkedja. Är rätt ointresserad av bilar, det viktiga är att de är pålitliga, men jag har också hört att kamkedja ska vara bättre. Men frågan är när den ska bytas*?

Haha samma här 😂
Ne vad jag förstått så behöver de inte bytas lika ofta, men att det står typ när den ska bytas
Citera
2018-04-15, 19:13
Medlem
Swe1227s avatar
Har du kollat på vad helförsäkringen kostar?
Citera
2018-04-15, 19:17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Haha samma här 😂
Ne vad jag förstått så behöver de inte bytas lika ofta, men att det står typ när den ska bytas

Ja, Googla din modell, typ Skoda Fabia (årsmodell) kamkedja byte så kommer du säkert få fram relevant info. Då ser du när det är dags. Sen om säljaren påstår att den är bytt, så kräv att få se dokumentationen.

På den tiden då jag köpte äldre bilar (90 talet) så läste jag på så mycket som möjligt om de modeller jag var intresserad av, och det borde ju vara lättare idag med Google. Läs på så mycket du kan, det är det värt och man lär sig ju lite på vägen med.
Citera
2018-04-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, jag vill verkligen inte köpa den. För övrigt kan man undra varför du startar en tråd här när du redan har bestämt dig. Du verkar inte vara mottaglig för några argument som går emot dig, och tackar alla som håller med dig...

Läste du ens vad jag skrev? Sunkig Fabia med kamkedja.
Varför tror du jag skrev det? Jo, därför att kedjorna på dessa motorer är skit.

https://www.motormannen.se/aega-bil/...ens-kamkedjor/

.

Jag har inget emot tips :P Absolut inte , och det jag har tackat folk för är de som förstår själva situationen. Att jag inte höll med just dig, var ju för att du inte förstod min situation - att det har varit i princip omöjligt för mig att spara in pengar då jag varit så gott som arbetslös och inte fått fast jobb förrän nu tack vare att jag tog körkortet för två månader sen. Du tyckte att jag skulle sparat, absolut, men det var det jag inte har kunnat. Och jag måste ha en bil eftersom det inte går en enda buss jag kan ta med de arbetstider jag har. Därför känner jag att jag hellre köper en nyare bil som fungerar bra och i princip felfritt än en sunkig bil för säg 15k.

Sen om det så skulle vara att det inte blir Skoda Fabia, så är det ju inte så att jag inte tittat på andra bilar, men jag har ju redan prova att köra en fabia och tycker om dem. Har också provat en volvo v40 som jag kör nu, men som är ganska... på gränsen till trafikfarlig för mig att köra eftersom jag knappt kan justera sätet så är det soligt och solen är låg så ser jag inte ett jävla skit för kan inte använda solskyddet som man fäller ner eftersom jag är för kort (en viktig punkt i mitt bil-letande). Har också kört min sambos bmw, som jag sitter mycket bättre i, men just den är inte lämplig som pendlarbil.
Fastnade ganska mycket för golfar, eftersom de kändes trygga osv, men fick prova att köra en från 2013 och nådde knappt fram till pedalerna och satt jättelångt ner eftersom man knappt kunde justera sätet.
Det är också en av anledningarna till att jag fastnade för skoda fabia, för man sitter ganska högt i dem, vilket är en skön känsla för mig som inte vill sitta lågt eller typ ligga ner i bilen.

Om det var det du menade med sunkig fabia med kamkedja, så hade du gärna fått vara lite mer specifik direkt istället för att anta att jag automatiskt fattat det. Jag kan absolut inte mycket om bilar, och har bara hört att kamkedja är generellt sett bättre än kamrem mest för att man inte behöver byta den stup i kvarten.

Tycker fortfarande inte att skodan är sunkig, och vet inte vart du fått det ifrån, då jag i princip bara läst positiva saker från dem. Men som sagt, det är säkert en smaksak Jag skiter fullständigt i om bilen "är tråkig" eller inte.
Citera
2018-04-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har du kollat på vad helförsäkringen kostar?

Yes! 594kr på Länsförsäkringar :P Trodde det skulle vara mycket mer med tanke på att jag bara är 23... men men Det var det billigaste jag kunde hitta i alla fall försökt se på Dina Försäkringar med, men det vill inte komma upp några priser där av någon anledning...
Citera
2018-04-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ja, Googla din modell, typ Skoda Fabia (årsmodell) kamkedja byte så kommer du säkert få fram relevant info. Då ser du när det är dags. Sen om säljaren påstår att den är bytt, så kräv att få se dokumentationen.

På den tiden då jag köpte äldre bilar (90 talet) så läste jag på så mycket som möjligt om de modeller jag var intresserad av, och det borde ju vara lättare idag med Google. Läs på så mycket du kan, det är det värt och man lär sig ju lite på vägen med.

Tack för tipset, det ska jag göra!
Och ska höra med dem när kamkedjan var bytt... och när den ska bytas ungefär Ska prata med dem imorgon!

Har kollat upp bilen en hel del på diverse sidor, vad folk har sagt om dem osv, och det har varit positivt. Kollade också upp den på car.info, där man kan få supermycket info om allt om bilen typ! Så det har också varit hjälpsamt, sen har både far min och min gamla granne som är betydligt mer bilkunniga och bilintresserade än jag och dem är också positiva till märket och just den bilen jag kollat på Min gamla grannes sambo har också en skoda fabia och han gillar den starkt och har rekommenderat den länge till mig som pendlarbil!
Citera
2018-04-15, 19:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Tack för tipset, det ska jag göra!
Och ska höra med dem när kamkedjan var bytt... och när den ska bytas ungefär Ska prata med dem imorgon!

Har kollat upp bilen en hel del på diverse sidor, vad folk har sagt om dem osv, och det har varit positivt. Kollade också upp den på car.info, där man kan få supermycket info om allt om bilen typ! Så det har också varit hjälpsamt, sen har både far min och min gamla granne som är betydligt mer bilkunniga och bilintresserade än jag och dem är också positiva till märket och just den bilen jag kollat på Min gamla grannes sambo har också en skoda fabia och han gillar den starkt och har rekommenderat den länge till mig som pendlarbil!

Ja, vad bra att du gjort en vettig bakgrundskontroll, mer kan man inte göra, tycker du verkar ha gjort allt rätt och bra att du väljer en bil som passar DIG! Vissa på detta form får ju stor-fnatt om man inte väljer minst en XC60 eller större.

Det är som sagt DU som ska ha bilen och DU som ska trivas med den och det tror jag du kommer göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in