Citat:
Ursprungligen postat av
epiphania
Kan jag göra det då...?
De klart du kan. Men gör klart priset innan du ber säljaren fixa ditt lån haha annar vet han ju vad du har att handla för

Säg att du varit och tittat på en likadan bil någon annanstans eller nåt. Dra lite lögner om de blir enklare, bilförsäljaren ljuger garanterat också om han behöver

Försök att hitta saker som sänker priset (därför man har med sig någon som är bra på affärer och bilar om man inte är de själv).
Du förlorar inget genom att pröva i alla fall.
Så här kan du säga

Jag var och tittade på en likadan bil igår (kolla upp andra bilar så du har lite koll) som också var väldigt fin. Den hade även gått lite mindre, hade vinterdäck osv men de skulle bli lite enklare här med ert lån. Deras lån hade något högre ränta men bilens priset var ju lägre... men de kanske du kan fixa?
70.000 med lånet tycker ja låter bra.
(då säger han kanske nej)
Ok, 75.000 men då vill jag ha med service också. Bil utan garanti vill jag inte köpa alls efter som det är en bra trygghet.
Jag vill inte vara girig men dom här pengarna är väldigt mycket för mig.
(släng fram handen så är affären klar haha)
Du kan också kolla upp bilen på
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Där ser du även datum när dom köpt in bilen. Ju längre dom haft den ju bättre förhandlingsläge har du också. Har dom tex haft bilen någon månad så lär dom inte heller sälja den jättesnart och dom vill gärna bli av med bilar så snabbt som möjligt för att få plats för nya.
Kör hårt!
Du kommer känna dig väldigt nöjd när du lyckats.
Jag hade försökt prutat ännu hårdare men är man lite ny så är de bättre att glädjas för de lilla.