2018-04-15, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronis
Dom samlade in svaren och därefter fick vi 3 minuter att föra över svaren till kontrollpappret. Jag vågade inte säga något om det var så att jag missat att man ska skriva upp på en lapp eller något. Kände mig dum nog ändå efter kvant. Kändes svårt att föra över svaren utan svarsbladet. Såg ingen annan i salen som förde över det heller. Samma varje provpass.

Har jag missat något? Är väl skitsamma egentligen men hade varit kul att kolla mot facit och få en uppfattning om hur det gick.

Du markerar i provhäftet vilket alternativ du väljer tex ringar in den bokstav du väljer, man får ha provhäftet under tiden du för över innan de samlar in det också.
Citera
2018-04-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halsontidag
Du markerar i provhäftet vilket alternativ du väljer tex ringar in den bokstav du väljer, man får ha provhäftet under tiden du för över innan de samlar in det också.

Ja såklart

Tack för tipset. Behöver jag göra provet igen(troligt) så vet jag det.
Citera
2018-04-15, 10:05
Medlem
Hur tror ni att nomineringstabellen kommer att se ut i år, det kan väl inte skilja sig så fruktansvärt mycket från år till år? Hur mycket vågar man lite på facit som HPakademin har lagt ut i detta skede? Isåfall så har jag höjt mig braaa mycket mer än jag hade vågat hoppats på! =D =D
Citera
2018-04-15, 10:20
Medlem
Bombaysapphires avatar
Någon som vet varför de valt att inte släppa svaren samma dag i år? Onsdag är ju helt olidligt långt bort!
Citera
2018-04-15, 10:36
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweGustaf
Första kvant, fråga om median. Nåt i stil med 77 följande tal har medianen 35(?). Vad är medelvärdet.

Tog samma som medianen, men blev osäker eftersom att det kändes för lätt.

Det var utprövningspass ändå så det behöver du inte grumla över
Citera
2018-04-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Nej, pass tre var utprövningspass. Alla hade som pass 1 kvant. Jag svarade iaf 35 på denna fråga Vette fan om det är rätt dock
Citera
2018-04-15, 11:08
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Varför är det alltid ordkunskapsdelen som publiceras i tidningarna och på nätet? Är det för att det är den snabbaste delen eller för att det är den som journalister har enklast för?

Ja det kan man ju undra hehe.

Den är väl denmest "lätt-tillgängliga" för folk att ta till sig. Flest svenskar förstår sig på den.
Hade de slängt in DTK eller XYZ hade nog de flesta svenskar klickat vidare.

Att de enbart publicerar ord-delen gör att många som inte gör provet får en sned bild av provet.

"Jag har aldrig gjort provet, men jag hade nog fått högsta poängen på det. För jag gjorde ORD-delen som tidningen publicerade och jag kunde jättemånga av orden".

Ovanstående har jag hört väldigt många gånger. Folk förstår inte att det finns betydligt tyngre och svårare delar av provet.
Citera
2018-04-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan

Nope, det var pp3 som var provpass. Detta var pp1.
Citera
2018-04-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweGustaf
Första kvant, fråga om median. Nåt i stil med 77 följande tal har medianen 35(?). Vad är medelvärdet.

Tog samma som medianen, men blev osäker eftersom att det kändes för lätt.
Vi tar 5 på varandra följande heltal

1, 2, 3, 4, 5. medianen är 3, medelvärdet är (1+2+3+4+5)/5 = 3

Vi tar 7 på varandra följande heltal

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. medianen är 4, medelvärdet är (1+2+3+4+5+6+7)/7 = 4

Vi tar 5 nya på varandra följande heltal
6, 7, 8, 9, 10. Medianen är 8, medelvärdet är (6+7+8+9+10)/5 = 8

Alltså, om medianen för de 77 på varandra följande talen var 35 så är även medelvärdet det.

Kan man mycket matematik eller har tränat mycket på lägesmått så vet man att medianen av en serie med på varandra följande tal är samma som medelvärdet av samma serie.
Senast redigerad av Oxidation 2018-04-15 kl. 11:23. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-04-15, 11:25
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Brukar vara en fena på verbala delen men ska erkänna att jag hade ganska stora bekymmer med den här texten. Bland annat de två frågorna du har skrivit där, ja.

Och till er som diskuterat innan vilket ord det skulle vara i meningen om örnarna så är "behörigt avstånd" rätt, och inte "koncist avstånd". Är 100% säker

Borde vara flyktigt avstånd då det skulle innebära att örnarna ibland inkräktade på den andras område. Lämpligt avstånd är en motsägelse.
Citera
2018-04-15, 11:30
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Borde vara flyktigt avstånd då det skulle innebära att örnarna ibland inkräktade på den andras område. Lämpligt avstånd är en motsägelse.

Nej. Rätt svar är behörigt avstånd.

"Flyktigt avstånd" är inte korrekt.
Senast redigerad av ace_sec 2018-04-15 kl. 11:32.
Citera
2018-04-15, 11:37
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Nej. Rätt svar är behörigt avstånd.

"Flyktigt avstånd" är inte korrekt.

Men frågan konstaterade att örnarna ändå kunde samsas så länge mat fanns tillgängligt, vilket tyder på att de inte höll lämpligt avstånd, då blir det en logisk motsägelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in