2018-04-14, 23:18
Medlem
0.39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marre023
Vattenskiktförändringarna skedde väl för att det "blivit 12 grader varmare på 50 år"? Eller det kanske bara var jag som tolkade det så. Kommer helt ärligt inte ihåg exakt hur det var skrivet och jag gissade som sagt på den frågan.

Jo, så tolkade jag det också. Var det enda alternativet som kändes relativt rimligt.
Citera
2018-04-14, 23:37
Medlem
gick åt helvete för mig. tidsaspekten gjorde det svårt att prestera på NOG, kvantitativa resonemang. Även XYZ gick halvbra :/
Citera
2018-04-15, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.39
Ett par frågor jag var osäker på under dagen:

- Texten om kollektivt minne, vill minnas att det var sista tillhörande frågan. Vad Pierre Nora ansåg om tidigare franska forskares bidrag (el. liknande). Jag kunde uppriktigt sagt inte hitta någon som helst anknytning till detta i texten. Någon annan?

- Yoldiasjön, uppstod pga varmare temperaturer. Korrekt?

Okej, det blev bara två, har fler jag funderade över men de försvann tydligen ur minnet...

Brukar vara en fena på verbala delen men ska erkänna att jag hade ganska stora bekymmer med den här texten. Bland annat de två frågorna du har skrivit där, ja.

Och till er som diskuterat innan vilket ord det skulle vara i meningen om örnarna så är "behörigt avstånd" rätt, och inte "koncist avstånd". Är 100% säker
Citera
2018-04-15, 02:43
Medlem
Gullegubbens avatar
Varför är det alltid ordkunskapsdelen som publiceras i tidningarna och på nätet? Är det för att det är den snabbaste delen eller för att det är den som journalister har enklast för?
Citera
2018-04-15, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmReynolds
Vad svarade ni på den sista kvantdelen på frågan om man kunde avgöra hur många tröjor som personen hade?
Jag svarade att det gick med information från båda påståendena men är osäker på om jag dribblade bort mig själv.

Jag tog alternativ E (ej genom de båda påståendena) tror jag. Fick 77/80 på kvant.
Citera
2018-04-15, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
så besviken på mig själv att jag missade provet

Det gör inget. Jag försov mig en gång och glömde anmäla mig en annan gång. Fick sitta hemma ett helt år efter gymnasiet. Men nu gör jag en urstark comeback och sätter dit en 1,6. Wait for me dentistry in Karolinska!!!!!
Citera
2018-04-15, 08:49
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Nej den kommer senare men grejen med att ha facit är att du kan kolla hur många rätt du får, jämföra med förra årets normering och anta att ditt resultat i år kommer diffa kanske +-0.5 åt något håll så du får en bra indikation iallafall

Kan det verkligen diffa uppåt med 0.5 poäng? Den verbala delen (pp5) var förvänansvärt svår. Men så mycket kan väl inte diffet ligga på, eller??
Citera
2018-04-15, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Kan det verkligen diffa uppåt med 0.5 poäng? Den verbala delen (pp5) var förvänansvärt svår. Men så mycket kan väl inte diffet ligga på, eller??

Haha, jag menar 0.05.
Citera
2018-04-15, 09:21
Medlem
Dom samlade in svaren och därefter fick vi 3 minuter att föra över svaren till kontrollpappret. Jag vågade inte säga något om det var så att jag missat att man ska skriva upp på en lapp eller något. Kände mig dum nog ändå efter kvant. Kändes svårt att föra över svaren utan svarsbladet. Såg ingen annan i salen som förde över det heller. Samma varje provpass.

Har jag missat något? Är väl skitsamma egentligen men hade varit kul att kolla mot facit och få en uppfattning om hur det gick.
Citera
2018-04-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Nog för att pp5 var jobbigt Somfan (LÄStexterna) men av hp-akademins facit att döma ser det ju helt skevt ut. Jag fick 38/40 på pp2 så det här kan ju fan inte stämma? Fel överallt
Jag hittar inte årets svar, kan ni hjälpa mig, blev ju väldigt nyfiken nu.
Citera
2018-04-15, 09:26
Medlem
PP5 Verbala delen där måste de ha återanvänt stora delar från tidigare prov eller från något tidigare utprövningspass. Kände igen ett antal texter(både den engelska långa texten och de svenska, kanske inte den om Östersjön) även från MEK. Så jag tyckte att detta pass var by far det lättaste jag har gjort.
Citera
2018-04-15, 09:27
Medlem
Första kvant, fråga om median. Nåt i stil med 77 följande tal har medianen 35(?). Vad är medelvärdet.

Tog samma som medianen, men blev osäker eftersom att det kändes för lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in