2018-04-14, 13:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag tänkte på en sak till. Kan en orsak till att diagnosen blir viktig vara att man inte pressar barnet för mycket även om det nu inte finns något behandling?

Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ja. Barnet blir då sämre.
Och det är oerhört psykiskt påfrestande att tvingas till något man inte klarar av. Barnet skuldbeläggs. Och även föräldrarna.

Ja det kan ju vara rimligt att inte pressa något barn då.
Men varför då inte låta barnen njuta lite av den tid de orkar. Om man enbart pallar med tre repektive fyra dagars hemundervisning och absolut inget annat - vore det inte rimligt att skippa lite undervisning för lite frisk luft, caffe'besök, skolbesök eller bara sitta ute på tomten? Rullstolar, bilar etc kan man ju använda.
Citera
2018-04-14, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Pressar med vad menar du? Press från vilket håll - skolan?
Ja främst skolan men kanske även andra som tycker att töserna borde göra mer.
Citera
2018-04-14, 13:29
Bannlyst
Citat:
Men varför då inte låta barnen njuta lite av den tid de orkar. Om man enbart pallar med tre repektive fyra dagars hemundervisning och absolut inget annat - vore det inte rimligt att skippa lite undervisning för lite frisk luft, caffe'besök, skolbesök eller bara sitta ute på tomten? Rullstolar, bilar etc kan man ju använda.
Jag kan inte svara på den frågan. Kanske för att familjen var prestationsinriktad? Kanske för att det inte var så ansträngande att bli undervisad i sängen? Kanske för att skolan ställde krav? Kanske för att föräldrarna tänkte på tösernas framtid? Det sista känns ju minst sagt lite konstigt med tanke på vad som skedde.
Citera
2018-04-14, 13:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
/.../
Antagligen börjar man inte heller utreda någon som är eller just varit förkyld innan det verkligen inte blivit bättre på några månader.

Av dessa orsaker tror jag inte att Moa kan ha utretts och fått en ställd ME diagnos på några vår-och sommarmånader.
/.../
Såklart; en utredning av ME/CFS är inte vad som ligger närmast till hands efter en långdragen influensa där också följdsjukdomar kan uppstå.

Det gick misstänkt snabbt att införskaffa ytterligare ett intyg om ME/CFS. OH är den ende som uttalar sig om M´s mående. M själv säger inget till Missan27 och "pratsamheten" borde under våren snarare ha minskat än tvärtom.
Citera
2018-04-14, 13:36
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Jo.Men det är ju skolplikt i Sverige. Så barn är tvungna att försöka hänga med i skolan när de är kroniskt sjuka. Och föräldrarna tvungna att samarbeta med skolan. Annars blir det garanterat socanmälan. Och ingripande från soc.
Men vet man verkligen att de aldrig var ute i trädgården. De kan ju legat på en solsäng i skuggan ibland.
Och vi vet heller inte hur hemundervisningen egentligen sett ut. Den kan ha sett väldigt olik ut beroende på flickornas dagliga form. Och varit mycket muntlig.
Citera
2018-04-14, 13:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag kan inte svara på den frågan. Kanske för att familjen var prestationsinriktad? Kanske för att det inte var så ansträngande att bli undervisad i sängen? Kanske för att skolan ställde krav? Kanske för att föräldrarna tänkte på tösernas framtid? Det sista känns ju minst sagt lite konstigt med tanke på vad som skedde.

Jo så kan det ju vara - att just grundskolan var väldigt viktig för föräldrarna.
Om man har lite kraft får man hushålla med denna, likt om man har lite pengar och lägga det man har på det man tycker är viktigast.

Jag läste om någon med ett sjukt barn som istället gjorde en bucket-list på allt som de skulle göra och uppleva tillsammans.

Henkows verkar ha haft en annan uppfattning av vad som var viktigast.
Käns lite sundare med listan i vart fall så här när man ser resultatet. Ett sabbatsår för alla skulle onekligen varit en bättre lösning om man nu måste checka ut från vardagen.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-14 kl. 13:45.
Citera
2018-04-14, 13:40
Bannlyst
Citat:
Jo.Men det är ju skolplikt i Sverige. Så barn är tvungna att försöka hänga med i skolan när de är kroniskt sjuka. Och föräldrarna tvungna att samarbeta med skolan. Annars blir det garanterat socanmälan. Och ingripande från soc.
Men vet man verkligen att de aldrig var ute i trädgården. De kan ju legat på en solsäng i skuggan ibland.
Och vi vet heller inte hur hemundervisningen egentligen sett ut. Den kan ha sett väldigt olik ut beroende på flickornas dagliga form. Och varit mycket muntlig.
Det sista var det, muntligt alltså. Sen fick de förkorta eller helt ställa in många dagar. Det var därför som Hanna jobbade halvtid men hon vabbade också mycket.
Citera
2018-04-14, 13:42
Bannlyst
Citat:
Jo så kan det ju vara - att just grundskolan var väldigt viktig för föräldrarna.
Om man har lite kraft får man hushålla med denna, likt om man har lite pengar och lägga det man har på det man tycker är viktigast.

Jag läste om någon med ett sjukt barn som istället gjorde en bucket-list på allt som de skulle göra och uppleva tillsammans.

Henkows verkar ha haft en annan uppfattning av vad som var viktigast.
Käns lite sundare ned listan i vart fall så här när man ser resultatet. Ett sabbatsår för alla skulle onekligen varit en bättre lösning om man nu måste checka ut från vardagen.

Ja ett sabbatsår kanske hade räddat livet på familjen. Jag vet dock inte om skolan hade accepterat det?
Citera
2018-04-14, 13:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Kanske tvingande skolplikt ställer till det, fullt möjligt.
Men det finns ju familjer som seglar iväg ett år med sina barn.
Utan några andra fakta skulle jag kunna gissa att om man lyckas få två skolor att för miljonbelopp ställa upp med privat hemundervisning för samtliga barn i familjen, är steget inte så långt till att man också kan få ledigt från skolgången och ta långa pauser eller resa bort om man vill. Vältalighet och intyg på sjukdom som beskriver att detta vore bäst.

Tack för diskussionen - nu ska jag ut i solen 🌞
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-14 kl. 13:49.
Citera
2018-04-14, 13:49
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Utan några andra fakta skulle jag kunna gissa att om man lyckas få två skolor att för miljonbelopp ställa upp med privat hemundervisning för samtliga barn i familjen, är steget inte så långt till att man också kan få ledigt från skolgången och ta långa pauser eller resa bort om man vill. Vältalighet och intyg på sjukdom som beskriver att detta vore bäst.
Men om nu flickorna var sjuka i ME så orkade de inte resa bort på semester. Det var mer plågsamt att göra det än att vara hemma. Det är något du inte riktigt förstår och heller inte vill ta in med den sjukdomen. Paus tog de bevisligen. De var hemma och hade anpassad skolgång.
Citera
2018-04-14, 13:54
Bannlyst
Citat:

Tack för diskussionen - nu ska jag ut i solen 🌞

Vi pratar om en lagstadgad skyldighet! Skolplikt handlar om att skolan är skyldig att lägga alla resurser som krävs för att barn ska få undervisning. Inga intyg kan användas för att köpa sig fri från denna skyldighet.
Citera
2018-04-14, 13:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men om nu flickorna var sjuka i ME så orkade de inte resa bort. Det är något du inte riktigt förstår och heller inte vill ta in med den sjukdomen. Paus tog de bevisligen. De var hemma och hade anpassad skolgång.

Men de åkte ju ner till Tyskland flera gånger ....
Man behöver inte resa och hatta omkring. Man kan ta en resa ner till ett varmare klimat och för väldigt lite pengar hyra en lägenhet eller ett litet hus för ett 1/2år. Vabbande föräldrar med O och Hs yrken borde nog haft råd.

För sina barn - sjuka eller friska - slår man i allmänhet knut på sig.

NU ska jag ut 🌞!
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-14 kl. 14:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in