2018-04-14, 13:03
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Ä det verkligen så? Kan det gå så snabbt?
Det blir en påtaglig snabb försämring ja. Men oftast förstår man inte vad det är.
Citera
2018-04-14, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
Tack för infon som du delar i tråden.
Och för att du orkar.
Stämmer det att Hanna hade skrivit "avskedsbrevet" och att det var handskrivet?
Att du har fått det berättat till dig, såklart.

Dom flesta, har till leda, läst att jag är övertygad om att Hanna var drivande till detta, och då kan jag se logiken i att just HON skriver brevet, och även logiken till "din hemlis" i brevet.

Kan du också se det logiska i det?

Ja, nära vänner till familjen har sagt att Hanna skrev brevet och att de var undertecknat av både Hanna och Oskar. Jag har ingen som helst aning vem som varit drivande i det hemska och överlåter det till andra att spekulera om. Det orkar jag helt enkelt inte. För mig är allt detta helt obegripligt och jag tycker så förtvivlat synd om töserna. Först drabbas av en sjukdom så att de inte ens kan gå till skolan för att sedan dödas av sina egna föräldrar! Det är ofattbart tragiskt.
Citera
2018-04-14, 13:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Tack. Jag trodde inte det men eftersom du ställde frågan till mig som ett svar på min fråga om hur snabbt man kan insjukna och få symtom vid me så undrade jag. Varför skriver du då om cancer?

Det som talar emot dina spekulationer är att nära vänner till familjen och en lärare som undervisade töserna menar att de hade sjukdomen. Sen har väl även rektor pratat om kronisk trötthetssjukdom.

Det är ju lite skillnad på att få en fastställd diagnos av läkare, jämfört med om föräldrarna kan ha misstänkt detta och pratat med andra och rektorn. Att någon, som vi varit inne på, kan ha skrivit att Moa var under utredning för bl a denna diagnos är fullt rimlig - det var hon kanske.

Men att slå fast att hon verkligen var sjuk i ME - med allt vad det innebär i pessimistiskt prognos och ingen möjlig behandling, känns onekligen väldigt brutalt på en "pigg och glad" liten 11-åring.

Helt skolförmögen på vårterminen och helt skolgångs oförmögen till höstterminen. Kontrasten är stor.
Citera
2018-04-14, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det blir en påtaglig snabb försämring ja. Men oftast förstår man inte vad det är.
Det kan ju förklara varför Moa var borta mycket från skolan redan på vårterminen.
Citera
2018-04-14, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är ju lite skillnad på att få en fastställd diagnos av läkare, jämfört med om föräldrarna kan ha misstänkt detta och pratat med andra och rektorn. Att någon, som vi varit inne på, kan ha skrivit att Moa var under utredning för bl a denna diagnos är fullt rimlig - det var hon kanske.

Men att slå fast att hon verkligen var sjuk i ME - med allt vad det innebär i pessimistiskt prognos och ingen möjlig behandling, känns onekligen väldigt brutalt på en "pigg och glad" liten 11-åring.

Helt skolförmögen på vårterminen och helt skolgångs oförmögen till höstterminen. Kontrasten är stor.

Fast ditt sista påstående är helt felaktigt.
Citera
2018-04-14, 13:12
Bannlyst
Citat:

Jag tänkte på en sak till. Kan en orsak till att diagnosen blir viktig vara att man inte pressar barnet för mycket även om det nu inte finns något behandling?
Citera
2018-04-14, 13:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
För mig är allt detta helt obegripligt och jag tycker så förtvivlat synd om töserna. Först drabbas av en sjukdom så att de inte ens kan gå till skolan för att sedan dödas av sina egna föräldrar! Det är ofattbart tragiskt.

Ja håller med det är förfärligt tragisk för dessa stackars barn, hemskt.

Det i vart fall jag undrar över är om de mördande föräldrarna - om nu bägge är skyldiga - kan ha gjort ännu mera hemskheter. Som att ha hållit barnen hemma utan att de var så sjuka att ingen av dem kunde gå en enda timme i skolan på hela höstterminen. Vilka bakomliggande skäl föräldrarna nu kan ha haft.

Som Lassa Strömstedt, känd kåkfarare och författare, en gång sa som kommentar till en utfrågning av interner. -"Det är ju inte orimligt att någon som mördar kan tänkas ljuga lite grann också"
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-14 kl. 13:20.
Citera
2018-04-14, 13:15
Medlem
Citat:
Nej - tror du?
Det ena är en sjukdom som man kan hitta, ta prover på, se på röntgen och ibland kan behandla. Likt MS, ALS, reumatiska sjukdomar mm.

Av dessa orsaker tror jag inte att Moa kan ha utretts och fått en ställd ME diagnos på några vår-och sommarmånader. Det är i mitt tycke helt orimligt och väldigt oseriöst om någon skulle skrivit ett läkarintyg på henne och slå fast att hon lider av ME.
Dessutom till vilken nytta? Det var ju ingen behandling som man därför kunde erbjuda henne. Ingen för henne och föräldrarna lugnande positiv diagnos likt ITP, där man kan säga - "ingen fara det går över".
Varför skulle sjukvården sätta denna diagnos på glada pigga Moa? Även om hon var trött ibland?

Scientologerna har samma definition på vad som är sjukdomar och vad som inte är det.

Enligt sjukvårdens egna riktlinjer kan man ställa diagnos på sex månader för vuxna och tre för barn. Både föräldrarna och sjukvården ville väl veta vilken sjukdom hon hade så man utredde och ställde en diagnos, det är väl i mångt och mycket sånt riktiga läkare håller på med på dagarna.
Citera
2018-04-14, 13:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag tänkte på en sak till. Kan en orsak till att diagnosen blir viktig vara att man inte pressar barnet för mycket även om det nu inte finns något behandling?

Pressar med vad menar du? Press från vilket håll - skolan?
Citera
2018-04-14, 13:16
Medlem
Citat:
Jag kanske ställde frågan dåligt? Jag hade i så fall ingen avsikt med det. Det jag menar är att det är svårt att veta om någon är sjuk om man inte vet vilka symtom man ska söka efter. Särskilt de sjukdomar som inte syns på utsidan. Det var därför jag frågade som jag gjorde men du har säkert rätt i att det var en dum fråga. Men därmed måste det ju även vara svårt att identifiera om någon är sjuk eller inte också. Eller?

Tack för informationen om den förlamande tröttheten. Är den lika stor hela tiden under dagen eller kan man även ha bättre stunder?
Dessutom om personen träffar Moa 1h/v. är det nog inte helt lätt att bedöma detta.
Citera
2018-04-14, 13:17
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ja. Barnet blir då sämre.
Och det är oerhört psykiskt påfrestande att tvingas till något man inte klarar av. Barnet skuldbeläggs. Och även föräldrarna.
Citera
2018-04-14, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ja håller med det är förfärligt tragisk för dessa stackars barn, hemskt.

Det i vart fall jag undrar över är om de mördande föräldrarna - om nu bägge är skyldiga - kan ha gjort ännu mera hemskheter. Som att ha hållit barnen hemma utan att de var så sjuka att ingen av dem inte kunde gå en enda timme i skolan på hela höstterminen. Av vilja bakomliggande skäl de nu kan ha haft.

Som Lassa Strömstedt, känd kåkfarare och författare, en gång sa som kommentar till en utfrågning av interner. -"Det är ju inte orimligt att någon som mördar kan tänkas ljuga lite grann också"
Det känns bara så osannolikt att Hanna och Oskar skulle ha lyckats lura alla under så lång tid, skola, grannar, skolhälsovård, vänner, anhöriga och läkare. Barnen måste dessutom varit med på luret eftersom lärare, nära vänner till familjen och tösernas kamrater sagt att de märkte att de var sjuka. Av alla olika spekulationer känns den bland de minst sannolika. Men ingenting är väl omöjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in