2018-04-14, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Kriteriet för att det ska kallad kronisk som i kroniskt trötthetssyndrom CFS - eller ME eller SEID (bättre snart vedertaget namn) - är just att tillståndet funnits i mer än 6 månader. Annars blir det inte kroniskt.

För att få diagnosen ja. Men får att få symtomen pratade jag om nu. Hur lång tid tar det från att vara frisk till att insjukna?
Citera
2018-04-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
För att få diagnosen ja. Men får att få symtomen pratade jag om nu. Hur lång tid tar det från att vara frisk till att insjukna?
Lika länge som det tar att bli förkyld, men det går aldrig över.
Citera
2018-04-14, 12:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jahapp, då har det trollats vilt i tråden igen, en postare kommer med sensationella nyheter som ingen av de som utreder fallet har nappat på, media har inte tagit till krigsrubriker över att Sverige har fått ett eget fritzl-fall utan allt bara rullar på som vanligt.

Märkligt att sådant trolleri får så stort fäste i tråden men som man ropar brukar man ju få svar och de som faller för trollandet har ju verkligen ropat efter den informationen.

Hs anhöriga borde stå upp och rentvå henne om hon inte har något med detta att göra. Annars är det vidrigt tycker jag. Tystnaden talar för sej.
Citera
2018-04-14, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Lika länge som det tar att bli förkyld, men det går aldrig över.
Ä det verkligen så? Kan det gå så snabbt?
Citera
2018-04-14, 12:17
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Vet du hur lång tid det tar att insjukna i den kroniska trötthetssjukdomen? För går det snabbare än ett halvår så låter din invändning ungefär som: Från en pigg pianospelande flicka som är med om en allvarlig bilolycka och blir invalidiserad på några månader. Alla sjukdomar syns inte på utsidan.
Du har helt rätt. Det syns inte på utsidan. Så det ör bara dumheter att påstå det. Själva insjuknandet kan gå väldigt fort. Så på ett halvår kan det ha hänt mycket.
Dvs det blir en tydlig skillnad från när man var frisk och när man blev sjuk. Dock syns det inte på utsidan.
Det blir en påtaglig försämring i vad man klarar av fysiskt. Och sjukdomskänslan blir påtaglig. Så den sjuke märker själv tydligt att något är fel fysiskt. För man kan må psykiskt bra utan att ha utsatts för stress när det här inträffar.
När man väl fått sjukdomen kan det ske en gradvis försämring.
Det är många sjukdomar som inte syns på utsidan.
Citera
2018-04-14, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Tavlan är placerad så på en möbel så att folk kan se den från gatan

Hej.
Och tack för dina inlägg.
Dom är jätteintressanta.
Jag har totalmissat det här med tavlan.
Vad var det för motiv, eller text.
Tack.
Citera
2018-04-14, 12:26
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Du har nog missuppfattat mig. Jag har berättat vad jag vet själv och fått höra om familjen. När du ifrågasätter det blir det meningslöst. Däremot får du gärna diskutera med mig. Det finns massor av saker som jag inte förstår. Jag vet till exempel inte att töserna hade kronisk trötthetssjukdom men jag vet att nära vänner till Oskar och Hanna och en lärare säger att de vet att de hade det. Förstår du skillnaden? Och om vi vänder på det varför är det så viktigt för en del att de inte hade kronisk trötthetssjukdom?

Kan bara tala för egen del men för mig är det inte viktigt per se om barnen hade ME eller någon annan sjukdom.

Däremot köper inte jag att barnens eventuella ME skulle ha gjort situationen för familjen så svår att båda föräldrarna skall ha rasat ned i så djup depression att de bestämt sig för att utplåna familjen.

Något annat (något hos ena eller mindre sannolikt båda föräldrarna) måste vara anledning till morden. Eftersom just "kronisk trötthet" är en sådan vag och svårställd diagnos är det lätt att man undrar om barnen verkligen var sjuka eller om det var ett ytterligare uttryck för det sjuka i hemmet.

Min åsikt om föräldrarnas agerande hade dock inte varit annorlunda om barnen hade haft leukemi eller juvenil lupus eller Retts syndrom.
Citera
2018-04-14, 12:29
Medlem
Citat:
Men snälla vilken förändring är det som du inte såg som du tycker att du borde ha sett för att komma med ett så starkt påstående som att Moa inte var sjuk?
Det där är ett rätt intressant sätt att debattera? Om man inte ser någon förändring, annat än ökad pratsamhet, varför vill du att missan27 ska redogöra för vad hen inte sett?

Det är omöjligt att svara på sådana frågor.

Jag och några andra i tråden må ha väsentligt olika åsikter om hur ME fungerar och om och hur man blir frisk (eller friskare), men jag är säker på att även de med olika åsikter mot mig, håller med om, att det handlar om ett slags förlamande tröttthet i hjärnan och viss mån kroppen, och inte om sömninghet och därmed gäspningar.
Senast redigerad av Skarvadhare 2018-04-14 kl. 12:32.
Citera
2018-04-14, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Kan bara tala för egen del men för mig är det inte viktigt per se om barnen hade ME eller någon annan sjukdom.

Däremot köper inte jag att barnens eventuella ME skulle ha gjort situationen för familjen så svår att båda föräldrarna skall ha rasat ned i så djup depression att de bestämt sig för att utplåna familjen.

Något annat (något hos ena eller mindre sannolikt båda föräldrarna) måste vara anledning till morden. Eftersom just "kronisk trötthet" är en sådan vag och svårställd diagnos är det lätt att man undrar om barnen verkligen var sjuka eller om det var ett ytterligare uttryck för det sjuka i hemmet.

Min åsikt om föräldrarnas agerande hade dock inte varit annorlunda om barnen hade haft leukemi eller juvenil lupus eller Retts syndrom.

Jag håller med om allt du skriver. Jag har själv en vuxen dotter som föddes med en allvarlig sjukdom som hon alltid kommer att ha så jag har väldigt svårt att förstå att man kan ta sig för något sådant. Visst har det varit jobbigt och visst har det funnits mörka stunder men det här förstår jag inte. Hanna och Oskar måste haft allvarliga psykiska sjukdomar.
Citera
2018-04-14, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Det där är ett rätt intressant sätt att debattera? Om man inte ser någon förändring, annat än ökad pratsamhet, varför vill du att missan27 ska redogöra för vad hen inte sett?

Det är omöjligt att svara på sådana frågor.

Jag och några andra i tråden må ha väsentligt olika åsikter om hur ME fungerar och om och hur man blir frisk (eller friskare), men jag är säker på att även de med olika åsikter mot mig, håller med om, att det handlar om ett slags förlamande tröttthet i hjärnan och viss mån kroppen, och inte om sömninghet och därmed gäspningar.
Jag kanske ställde frågan dåligt? Jag hade i så fall ingen avsikt med det. Det jag menar är att det är svårt att veta om någon är sjuk om man inte vet vilka symtom man ska söka efter. Särskilt de sjukdomar som inte syns på utsidan. Det var därför jag frågade som jag gjorde men du har säkert rätt i att det var en dum fråga. Men därmed måste det ju även vara svårt att identifiera om någon är sjuk eller inte också. Eller?

Tack för informationen om den förlamande tröttheten. Är den lika stor hela tiden under dagen eller kan man även ha bättre stunder?
Citera
2018-04-14, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Du har helt rätt. Det syns inte på utsidan. Så det ör bara dumheter att påstå det. Själva insjuknandet kan gå väldigt fort. Så på ett halvår kan det ha hänt mycket.
Dvs det blir en tydlig skillnad från när man var frisk och när man blev sjuk. Dock syns det inte på utsidan.
Det blir en påtaglig försämring i vad man klarar av fysiskt. Och sjukdomskänslan blir påtaglig. Så den sjuke märker själv tydligt att något är fel fysiskt. För man kan må psykiskt bra utan att ha utsatts för stress när det här inträffar.
När man väl fått sjukdomen kan det ske en gradvis försämring.
Det är många sjukdomar som inte syns på utsidan.
Tack för svaret! Vet du om symtomen kan variera i styrka över dagen? Kan man ha stunder där man känner sig nästan frisk eller i alla fall mycket bättre?
Citera
2018-04-14, 12:52
Bannlyst
Citat:
Jag håller med om allt du skriver. Jag har själv en vuxen dotter som föddes med en allvarlig sjukdom som hon alltid kommer att ha så jag har väldigt svårt att förstå att man kan ta sig för något sådant. Visst har det varit jobbigt och visst har det funnits mörka stunder men det här förstår jag inte. Hanna och Oskar måste haft allvarliga psykiska sjukdomar.

Hej.
Tack för infon som du delar i tråden.
Och för att du orkar.
Stämmer det att Hanna hade skrivit "avskedsbrevet" och att det var handskrivet?
Att du har fått det berättat till dig, såklart.

Dom flesta, har till leda, läst att jag är övertygad om att Hanna var drivande till detta, och då kan jag se logiken i att just HON skriver brevet, och även logiken till "din hemlis" i brevet.

Kan du också se det logiska i det?
Senast redigerad av Avd.9 2018-04-14 kl. 12:55. Anledning: Stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in